تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۷۷۲۵
در تحليل رسانه‌هاي عرب زبان مطرح شد:

عربستان به دنبال تنش‌آفرینی بیشتر در خاورمیانه

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/08/22 – شماره 11018 – صفحه 10)

تنش آفرینی‌های اخیر سران عربستان علیه ایران مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران مسائل خاورمیانه قرار گرفت؛ بسیاری تحلیلگران معتقدند عربستان که در بسیاری از سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای، خود را در بن‌بست می‌بیند با چنین تنش آفرینی‌هایی تلاش می‌کند فرار رو به جلو داشته باشد.

شلیک موشک نیروهای یمنی به سمت فرودگاه بین‌المللی ریاض شنبه هفته گذشته رویدادی بود که موضع گیری سران عربستان و آمریکا علیه ایران را به دنبال داشت. سعودی‌ها پس از این حمله، ایران را متهم و ادعا کردند تهران عامل اصلی این حمله توسط نیروهای یمنی است. ریاض رقابت با ایران را یکی از مهم‌ترین و محور سیاست خارجی خود قرار داده است.

رسانه‌های عربی در روزهای گذشته اخبار و تحلیل‌هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن‌ها می‌پردازد.

روزنامه‌های «البدیل» مصر و روزنامه «الاخبار» لبنان با اشاره به حمله موشکی نیروهای یمنی به عربستان، تنش آفرینی‌های ریاض علیه تهران را در کانون توجه قرار دادند.

به نوشته تارنمای البدیل، بحران آفرینی و اختلاف افکنی به بهانه‌های واهی به انفجار آتشفشان جنگ جدیدی در خاورمیانه منتهی خواهد شد. این خلاصه‌ای از سیاست عربستان در شرایط کنونی برای رویارویی با نفوذ ایران در سوریه، لبنان و یمن است. از زمانی که گروه انصارالله با یک موشک بالستیک از نوع «آتشفشان 2h» فرودگاه «ملک خالد» در شمال ریاض را هدف قرار داد عربستان گمشده خود را یافته است و از این موضوع به عنوان بهانه‌ای برای تنش آفرینی علیه ایران استفاده می‌کند.

عربستان پس از این اقدام به شدت یمن را زیر محاصره قرار داده و همه گذرگاه‌های مرزی زمینی، دریایی و هوایی را بسته و موجی از اتهام‌ها علیه ایران را آغاز کرده است.

به نوشته روزنامه الاخبار، پس از شلیک موشک به فرودگاه ریاض، عکس‌العمل مقامات سیاسی و رسانه‌های عربستان علیه محور مقاومت و به ویژه ایران و حزب‌الله نشان داد که عربستان تلاش می‌کند فرار رو به جلو داشته باشد. این کشور می‌خواهد بر روی شکست و دردهای خود در جنگ یمن سرپوش نهد.

طبق این گزارش «حسن روحانی» رئیس جمهوری در نشست هیات دولت گفت رهبران عربستان به خوبی از قدرت و جایگاه جمهوری اسلامی آگاهی دارند. قدرت‌های بزرگتر از شما نتوانستند اراده مردم ایران را درهم شکنند. آمریکا و اذناب آن همه امکانات و قدرت خود را برای شکست ایران به کار بستند، اما در برابر سرسختی و قدرت مردم ایران شکست خوردند.

عربستان گرفتار بحران‌های داخلی و خارجی

تارنماهای «اضاءات» مصر، صفحه عربی تارنمای «دویچه وله» آلمان، روزنامه‌های «الغد» اردن و «الثوره» سوریه با اشاره به تنش آفرینی‌های عربستان علیه ایران، گرفتاری‌های ریاض در عرصه داخلی و خارجی را بررسی و ریاض را در رقابت با تهران ناکام معرفی کردند.

به نوشته تارنمای اضاءات، احتمال رخ دادن گزینه نظامی مستقیم با ایران به دلیل اختلاف موازنه قدرت میان ایران و عربستان به ویژه پس از تحولات اخیر در میدان‌های نبرد سوریه و عرق منطقی به نظر نمی‌رسد.منطقی نیست کشوری که به طور بی‌سابقه از بحران‌های داخلی رنج می‌برد بتواند به کشوری دیگر حمله کند.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان طی مدت زمان کوتاهی با نهادهای دینی، بازرگانان و شاهزادگان رقیب خود وارد درگیری شد. اما درگیری با کشوری دیگر نیاز به جبهه داخلی قوی و یکپارچه دارد که پشتیبان او باشد و در شرایط کنونی عربستان از چنین شرایطی برخوردار نیست. کسی که اقدام‌های پی در پی و شتاب زده محمد بن سلمان را از زمانی که پدرش به پادشاهی رسید دنبال کند می‌بیند که او در مسیری پیش می‌رود که تنها هدفش رسیدن به پادشاهی است. همه اقدامات او از جمله جنگ علیه یمن، بحران خلیج فارس و نزدیک شدن با تل‌آویو و بازداشت شماری از شاهزادگان به اتهام فساد مالی در این راستا صورت می‌گیرد.

تصمیم‌گیرندگان عربستان باید پیش از هر تصمیمی بارها اندیشه کنند. لبنان مانند یمن نیست. حزب‌الله مانند انصارالله نیست. حزب‌الله و انصارالله هرگز برابر ایران نیستند. از این رو، آنان باید محتاط باشند تا هرگونه دخالتی نتایج معکوسی به دنبال نداشته باشد و سبب این شود که ایران و حزب‌الله سراسر منطقه را زیر کنترل خود در آورد و چنین موضوعی در صورتی که عربستان تصمیم‌های شتاب زده بگیرد و همه امور را در نظر نگیرد دور از ذهن نیست.

به نوشته تارنمای دویچه وله، «سباستیان زونس» کارشناس مسائل خاورمیانه خوش بین است که میان ایران و عربستان درگیری مستقیم رخ نخواهد داد. او به این تارنما گفت: تنش میان دو کشور به اوج خود رسیده است اما جنگ به سود هیچ یک از این دو کشور به ویژه عربستان نیست. ریاض در شرایطی نیست که بتواند چنین جنگی را پیش ببرد.

تارنمای دویچه وله در گزارشی دیگر به نقل از روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ» نوشت: همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که جنگی رخ خواهد داد. عربستان ایران را به آغاز جنگ علیه خود متهم می‌کند و خواهان دفاع از خود است. با وجود اینکه عربستان به انواع سلاح‌های آمریکایی مجهز است اما گزینه‌های تحرک آن محدود است.

در یمن قدرت نظامی عربستان نتوانسته است انصارالله را شکست دهد. در سوریه عربستان تلاش می‌کند خود را به عنوان همپیمان روسیه مطرح کند اما روس‌ها نمی‌خواهند از همکاری موفقیت آمیز خود با ایران در سوریه دست بردارند. در عراق عربستان از هیچ قدرتی برخوردار نیست تا بتواند نظامیان شیعه را کنترل کند. عربستان از لبنان هم خارج می‌شود و این به سود ایران و حزب‌الله است.

روزنامه الغد در گزارشی به قلم «محمد ابورمان» نوشت عربستان در خطرناک‌ترین پیچ تاریخ معاصر خود به سر می‌برد و این مرحله نشانه‌های آینده این کشور را مشخص خواهد کرد. افکار عمومی در عربستان درقبال رخدادهای این کشور در شرایط بغرنجی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا روزنامه الثوره سوریه در گزارشی به قلم «علی نصرالله» در تحلیل اظهارات «ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره بازداشت تعدادی از شاهزادگان عربستان به اتهام فساد که در آن گفته بود به رهبران عربستان اعتماد دارد نوشت: غربی‌ها و آمریکا در قبال رخدادهای عربستان از جمله سرکوب‌ها و یک سری بازداشت‌های بی‌سابقه، زیر فشار قرار گرفتن «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان ازسوی عربستان برای کناره‌گیری سکوت اختیار کردند و فقط ترامپ در این باره اظهارات کوتاهی داشت.

این روزنامه نوشت اعلام جنگ علیه لبنان و تلاش برای منفجر کردن اوضاع داخلی این کشور با آتش فتنه، تنش آفرینی علیه ایران و بازگشت به آغوش رژیم اسرائیل مشکلاتی هستند که بحران عربستان را در جنگ یمن وخیم‌تر می‌کند و این نشان دهنده شکست عربستان در سوریه و عراق است.

این روزنامه در گزارشی دیگر به قلم «اسعد عبود» نوشت آمریکا و رژیم اسرائیل بنا به تمایل عربستان جنگ نخواهند کرد. بلکه این عربستان است که ماموریت جنگ آمریکا و رژیم اسرائیل را به عهده گرفته است. آمریکا با ایران وارد جنگ نخواهد شد زیرا از ایران می‌ترسد. رژیم اسرائیل هم از وارد شدن به جنگ با حزب‌الله هراس دارد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=153915

ش.د9603938

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات