تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۸۰۹۲
عبدالکریم حسین‌زاده: سوال از رئیس‌جمهوری نه مشکل سپرده‌گذاران را حل و نه دردی از کسی دوا می‌کند

سوال از رییس‌جمهوری ابزار قانونی یا اهرم سیاسی

پایگاه بصیرت / مهتاب اسفندیاری / خبرنگار

(روزنامه آسمان‌آبي - 1396/07/20 - شماره 85 - صفحه 8)

۱۵۲ نماینده مجلس در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه، خواهان تسریع در روند طرح سوال از رئیس‌جمهوری شدند؛ سوالی که اواخر دولت یازدهم و به دلیل مشکلات مؤسسات مالی و اعتباری و سپرده‌گذاران آن‌ها به جریان افتاد. در همان زمان اما مخالفت برخی نمایندگان و نبود تمایل برای دنبال‌کردن آن از طرف هیئت‌رئیسه موجب مسکوت‌ماندنش شد. البته لاریجانی، رئیس مجلس هم در همان زمان توضیح داد که مسئله سپرده‌گذاران از راه‌های مختلف در حال پیگیری است و دولت قول مساعد برای پیگیری ویژه داده است. دیروز اما بعد از گذشت چندماه، بار دیگر محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت‌رئیسه در جریان نشست علنی، بیانیه‌‌ای در این خصوص قرائت کرد. او با اشاره به تهیه بیانیه‌ای به‌وسیله نمایندگان درمورد لزوم ارجاع سوال از رئیس‌جمهوری درباره وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری اعلام کرد: «۱۵۲ نفر از نمایندگان درباره طرح سوال از رئیس‌جمهوری بیانیه‌ای امضا کرده‌اند که براساس آن و با این‌که قوه‌مقننه باید الگوی تمام‌عیار مقررات باشد، اما با گذشت سه ماه و با توجه به ماده ۲۱۲ ‌آیین‌نامه مجلس که باید در سریع‌ترین زمان، موضوع به کمیسیون مربوطه ارجاع شود، این کار صورت نگرفته است.»

البته بعد نظارتی مجلس، این اجازه را به نمایندگان می‌دهد که در شرایط مختلف از ابزار قانونی خود استفاده کنند، اما موارد بسیاری دیده شده که از ابزار قانونی به‌عنوان اهرم فشار استفاده شده است. به هر حال این نامه درخواست و طرح سوال از رئیس‌جمهوری با این‌که امضای نمایندگانی از طیف‌های مختلف را پای خود دارد، اما به نظر نمی‌رسد که صرفا هم در جهت حل مشکل سپرده‌گذاران باشد. چنان‌که در روزهای اخیر، حرکت‌های گذشته مجلس در محافل سیاسی به‌نوعی قدرت‌نمایی مجلس تعبیر شده است. به نظر می‌آید حتی اگر بخشی از این نمایندگان دغدغه حل موضوع را داشته باشند، اما بخشی از امضاکنندگان از این راهکار برای فشار به رئیس‌جمهوری، آن هم در اوضاع آشفته این روزها استفاده می‌کنند.

از وفاق و وحدت ملی محافظت کنیم

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید درباره طرح سوال از رئیس‌جمهوری معتقد است که این موضوع در کنار دغدغه‌ وضعیت سپرده‌گذاران ابعاد دیگری هم دارد. او به‌عنوان نماینده‌ای که دو دوره فعالیت نمایندگی را در کارنامه خود دارد، به ابعاد مختلف این خواسته تعدادی از نمایندگان مجلس می‌پردازد. او ابعاد داخلی این اتفاق را به فشارهای روزهای گذشته به حسن روحانی مرتبط می‌داند که همچنان هم در حال افزایش است. از طرف دیگر به مشکلات و چالش‌های کشور در عرصه بین‌المللی اشاره و بیان می‌کند: «سخن‌پراکنی‌های امسال ترامپ، این هشدار را به ما می‌دهد که باید محافظت بیشتری از وفاق و وحدت ملی خود انجام دهیم.»

مشکل سپرده‌گذاران به قبل از روحانی بازمی‌گردد

حسین‌زاده با تأکید بر مشکلاتی که این اتفاق به وجود آورده و با بیان این‌که در حال حاضر این دولت مجری اجرای قوانین است و باید در راستای حل آن‌ها گام بردارد، تأکید می‌کند که همه این مشکلات به این دولت باز نمی‌گردد. او معتقد است که پیش از هر چیز دیگری باید تلاش شود که این مشکلات را رفع کنیم، نه این‌که در جایگاه فردی که مشکلات و تقصیرات به او برمی‌گردد با آن برخورد کنیم. نایب‌رئیس فراکسیون امید با اشاره به جلساتی که فراکسیون با وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی داشتند، می‌افزاید که آنها قول مساعد مبنی‌بر حل این موضوع داده‌اند. او تأکید می‌کند که با فرمول‌هایی که طرح کردند، موضوع قابل حل‌شدن است. دولت پای کار آمده و در تلاش است که به‌صورت کاربردی و عمل‌گرا، موضوع را حل کند، اما نیاز به زمان دارد. این موضوعی است که چندین‌سال است به‌وجود آمده و روی‌دادن آن به دولت نهم و دهم باز می‌گردد و حل آن هم به صبر نیاز دارد و زمان‌بر است.

نباید بعد سیاسی به مشکلات داد

نماینده نقده و اشنویه با طرح این موضوع که باید تلاش کنیم از سیاسی‌کردن موضوعات در ابعاد مختلف جلوگیری کنیم، ادامه می‌دهد که هر موضوعی که پیش می‌آید، اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و. . . یک بعد سیاسی به آن داده می‌شود و این نه‌تنها به حل آن کمکی نمی‌کند بلکه حل آن را سخت‌تر هم می‌کند. این نماینده مجلس تأکید می‌کند که همه دغدغه مردمی که پول خود را در این مؤسسات سرمایه‌گذاری کرده‌اند دارند، اما با سیاسی‌کردن این اتفاق، مسئله حل نخواهد شد. همه از دولت گرفته تا مجلس و دیگران باید تلاش کنند مسئله در فضای آرامی حل شود. او در ادامه می‌افزاید: «سوال از رئیس‌جمهوری نمی‌تواند پاسخی به مطالبات مردم باشد. باید روش مناسب برای حل مشکلات انتخاب کنیم. درست است که ما در مجلس ابعاد نظارتی خود را داریم اما باید سعی کنیم که از این ابعاد نظارتی درست استفاده کرده و راهکارهای منطقی و قابل اجرا ایجاد کنیم.»

با سوال از رئیس‌جمهوری، دردی از کسی دوا نمی‌شود

حسین‌زاده با توضیح این‌که طرح سوال از رئیس‌جمهوری، نه مشکلی از سپرده‌گذاران حل می‌کند و نه دردی از کسی دوا خواهد کرد، ادامه می‌دهد که سوال از رئیس‌جمهوری این مجوزهایی که از قبل داده شده و فاقد ارزش و هویت هستند را هویت نخواهد داد. او راهکار حل موضوع را در هم‌فکری و تلاش گروه‌های مختلف می‌داند و در ادامه عنوان می‌کند: «باید دقت کرد که این الان مشکل کل جامعه است. نباید این‌گونه تصور کرد که ما به فکر این افراد و مشکلاتشان هستیم، اما رئیس‌جمهوری به فکر آن‌ها نیست. این تصور اشتباهی است و راهکار حل آن هم اجرایی و عملیاتی است.» این نماینده مجلس تأکید می‌کند که «موضوع با توجه به حجم، باید پله‌پله و با پیمودن مراحل مختلف حل شود،اما اگر بخواهیم موضوع را سیاسی کنیم کمکی به این موضوع نکرده و فضا را مغشوش‌تر می‌کنیم.» او با بیان این‌که با سیاسی‌کردن بحث برای دولتی که کار خود را به‌تازگی شروع کرده است، اوضاع را برتر می‌کنیم، می‌گوید که به هر حال این دولت تازه‌کار در تلاش برای ایجاد هماهنگی در قسمت‌های مختلف خود به‌ویژه تیم اقتصادی است و باید اجازه داد به این سامان دست یابد.

ایران با اقتدارتری را در جهان به نمایش بگذاریم

عضو فراکسیون امید با اشاره دوباره به تأثیری که این اتفاقات می‌تواند در فضای بین‌المللی داشته باشد و پیچیدگی معادلات تصریح می‌کند که همبستگی و آرامش سیاسی، ایران با اقتدارتری را در جهان به نمایش می‌گذارد، در حالی سوال از رئیس‌جمهوری نقطه مقابل را به مخالفان و دشمنان نشان خواهد داد. او همچنین تأکید می‌کند که برخورد سیاسی با پدیده‌های اقتصادی، نتیجه عکس بدنبال خواهد داشت و می‌افزاید که اگر به فکر مردم هستیم و دغدغه رفع مشکلات آن‌ها را داریم باید از راه مناسب آن ورود کنیم؛ نه از مسیری که نه‌تنها مشکلاتشان را حل نمی‌کند و به پول خود نمی‌رسند بلکه دچار وقفه و معضلات دیگری هم می‌شوند. این نماینده مجلس در ادامه تأکید خود به غیرمنطقی‌بودن سوال از رئیس‌جمهوری می‌گوید: «اگر پول سپرده‌گذاران در اختیار رئیس‌جمهوری است، بله باید به صحن بیاید و از او پس بگیریم، اما الان این پول در دستان مؤسسات بدون اعتباری است که به‌صورت فله‌ای و یک‌شبه به‌وجود آمده‌اند و حالا باید پیگیر شد که پول را پس بدهند.»

تلاش برای دامن ‌زدن به یک بحران

به هر صورت، تعدادی از نمایندگان مجلس، این درخواست را امضا کرده‌اند و حتی اگر هیئت‌‌رئیسه هم با به جریان انداختن آن مخالف باشد، تا زمان محدودی می‌تواند در برابر این خواسته مقاومت کند. هرچند که این طرح سوال هنوز ابعاد گسترده‌ای نیافته و ممکن است که باز هم در مراحل بعدی مسکوت بماند، اما نمی‌تواند مقاصد یک گروه خاص را پنهان کند. اصول‌گرایان مخالف دولت در کنار مشکلات فراوانی که در دولت و کشور وجود دارد تلاش می‌کنند خود را با خیرخواهان دولت همراه کنند و در پوست جدیدشان، خواست خود را پیش ببرند. همان‌هایی که روزی رئیس‌جمهوری منتخب‌شان نخستین‌بار برای سوال به مجلس آمد و در ادامه هم مشکلات و چالش‌های بسیاری را برای کشور ایجاد کرد که یکی از آن چالش‌ها همین مؤسسات مالی و اعتباری بدون مجوزی است که حالا دولت روحانی، مجلس و کل نظام با آن دست به گریبان هستند؛ موضوعی که اگر به‌موقع به آن ترتیب اثر داده نشود و تلاش‌ها برای به چالش تبدیل‌کردن آن ادامه پیدا کند، با ابعادی که دارد، خود به‌تنهایی قابلیت تبدیل‌شدن به یک بحران ملی را دارد.

https://asemandaily.ir/post/4388

ش.د9603154

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات