تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۸۵۱۱

خطر برای جمهوریت نظام

مقدمه: پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری نتیجه ائتلاف تاکتیکی اصلاح‌طلبان، کارگزاران و اعتدال و توسعه و برخی اصول‌گرایان معتدل بود. بعد از تغییر رویکرد محسوس دولت دوازدهم به نظر می‌رسد که این روزها در رسانه‌ها و برخی طیف‌های تندرو اصلاح‌طلب بحث عبور از روحانی مطرح شده است. این وضعیت و تلاش برای جذب آرا تداعی‌کننده عبور جنبش دانشجویی از رئیس دولت اصلاحات در سال ۸۴ بود و نهایتا به انشقاق در روند اصلاحات منجر شد. در این رابطه نظر آذرمنصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، را جویا شدیم و با او درباره چگونگی اراده اصلاح‌طلبان برای تثبیت وضعیت موجود یا انقطاع از روحانی به گفت‌وگو نشستیم. مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

(روزنامه آسمان آبي ـ 1396/09/30 ـ شماره 139 ـ صفحه7)

* با توجه به تجربه سال ۸۴ که به دلیل محقق‌نشدن بعضی وعده‌ها بخشی از بدنه اصلاح‌طلبی، از جمله جنبش دانشجویی، از رئیس دولت اصلاحات عبور کرد و در جریان اصلاح‌طلبی گسست ایجاد شد، شما وضعیت فعلی آقای روحانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا امروز رئیس‌جمهوری در وضعیتی مشابه وضعیت گذشته قرار گرفته است؟

** شرایط امروز ما با دوران اصلاحات به‌کلی متفاوت است؛ هم از حیث آرایش نیروهای سیاسی و هم به لحاظ موقعیت کشور و شرایطی که از نظر داخلی و منطقه‌ای در آن به سر می‌بریم. اصلاح‌طلبان در این بیش از یک دهه تجربه‌ای کسب کرده‌اند که آن‌ها را در مقایسه با دوران هشت‌ساله دولت اصلاحات باتجربه‌تر کرده است. آن زمان نگاه اصلاح‌طلبان به دولت، مطالبات سیاسی و مطالبات دانشجویی متفاوت بود. نکته‌ای که بیش از همه باید به آن توجه کرد، تجربه‌ای است که جریان اصلاحات و جنبش دانشجویی که بخشی از جنبش اصلاحات است، کسب کرده. موقعیت جریان اصلاحات، در این بیش از یک دهه به دولت و همه مسائلی که به نهادهای انتخابی ارتباط دارد، تفاوت پیدا کرده است. مجموع این تفاوت‌ها، این دوران را با زمان دولت اصلاحات متفاوت می‌کند. با توجه به تجربه قابل‌توجهی که داریم، به آسیب‌هایی که ممکن است از خلال تکرار این تجربه تلخ ایجاد شود،‌ آگاهیم.

* عبور از روحانی چه پیامدهایی خواهد داشت؟

** امروز اگر بحثی با عنوان عبور از روحانی مطرح و موجب ایجاد نگرانی‌هایی در بین شخصیت‌های سیاسی می‌شود، برگرفته از همین تجربه تلخی است که پشت سر گذاشته‌ایم. به اعتقاد من تجربه‌ای که جریان‌های سیاسی کسب کرده‌اند، مانع از تکرار آن چیزی است که در خرداد 84 رخ داد. طرح این جنس نگرانی‌ها از تکرار تجربه تلخ سال 84 باعث شده است که امروز وقتی موضوع عبور از روحانی و دولت روحانی مطرح می‌شود، نگران باشیم. طبیعتا هوشیاری شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب باید مانع از تکرار این تجربه تلخ شود. علاوه بر این رئیس‌جمهوری دولت اصلاحات و آقای روحانی از نظر رویکردی و جایگاهی با هم متفاوت‌اند. بنا براین طرح عبور از آقای روحانی پروژه‌ای است که از سال 92 و با روی کار آمدن این دولت مطرح شد و هدف اصلی آن این است که با افزایش هجمه‌ها موجب ناامیدی و یأس در بین مردم شود و پشتوانه اجتماعی دولت را که نزدیک به 24 میلیون رأی بود، تضعیف کنند. اعمال این فشارها و ایجاد موانع روبه‌روی دولت هدف کوتاه مدت آن‌هاست. هدف بلندمدت این است که مردم در انتخابات آینده از نهادهای انتخاباتی، انتخابات و صندوق رأی مأیوس و از اصلاحات ناامید شوند. بنا براین عبور از روحانی دو مخاطره جدی ایجاد می‌کند؛ اول این‌که روند و برنامه‌ موردنظر این دولت را مختل می‌کند. دومین مخاطره که جدی‌تر است، آن است که تنها و ممکن‌ترین عرصه اعمال قدرت اصلاح‌طلبان را در ساختار قدرت و بهبود نهادهای انتخابی که می‌تواند تقویت کننده وجه جمهوریت نظام باشد، از خاصیت می‌اندازند. بنابراین عبور از روحانی مقدمه مخاطرات بیشتر برای دولت و جریان اصلاحات و جمهوریت نظام است. همچنین فرایند دموکراتیزاسیون را به تعویق می‌اندازد. با توجه به تقویت منافع ملی در این دولت و مخاطراتی که در صحنه بین‌المللی علیه کشور وجود دارد، طبیعتا حضور و تداوم این رویکرد زمینه گشایش‌های بیشتر را می‌تواند ایجاد کند. بنا براین کسانی که کلید عبور از روحانی را زدند، یا به پیامدهای رفتار خودشان توجه ندارند، یا این‌که بسیار هدفمند و از طرف اتاق‌های فکری ماموریت یافته‌اند تا پروژه عبور از روحانی را عملیاتی کنند.

* آیا اصلاح‌طلبان برای قوام روندهای دموکراسی سازی در جهت تثبیت وضعیت موجود تلاش خواهند کرد یا برای کسب آرا در انتخابات آینده به سمت نیروهای تندرو و عبور از روحانی حرکت خواهند کرد؟

** اصلاح‌طلبان برای تقویت روند دموکراتیزاسیون در کشور تلاش خواهند کرد. این کار به حفظ و تقویت جمهوریت نظام کمک می‌کند. اولا باید این مسیر تثبیت شود، یعنی اصلاح‌طلبان تلاش خواهند کرد که نهادهای انتخابی را تقویت کنند. با توجه به این‌که جدی‌ترین عرصه قدرت برای اصلاح‌طلبان انتخابات و صندوق رأی است، باید دقت کرد که این رویکرد و این پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان تضعیف نشود. این‌که افرادی بگویند تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند، پسندیده نیست. چون هر قدر مشارکت مردم گسترده‌تر بشود و همه طبقات اجتماعی مردم در آن شرکت بکنند، روند دموکراتیزاسیون تقویت می‌شود. بنابراین اصلاح‌طلبان برای حفظ صندوق رأی و جدی گرفتن انتخابات و تقویت روند دموکراتیزاسیون در کشور که از اجزای اصلی راهبرد اصلاح‌طلبان است، به جد مخالف عبور از آقای روحانی خواهند بود. در فضای داخلی و منطقه‌ای آن‌چه کشور ما را تهدید می‌کند رادیکالیزاسیون و افراط‌گرایی است. طبیعتا این جریان سیاسی که دنبال گفت‌وگو‌های بیشتر و تفاهم ملی برای برون‌رفت از چالش‌هایی است که کشور با آن مواجه است، باید از حداکثر توانش استفاده بکند تا کسانی که پروژه عبور از روحانی را کلید زدند، همچنان که در انتخابات هم نتوانستند به اهداف خودشان دست پیدا کنند، در این چند سال پیش رو هم نتوانند به این هدف خودشان دست پیدا کنند. البته این جدای از عملکرد دولت و انتقادهای کارشناسانه‌ای که به دولت و اجزای دولت می‌شود نیست. انتقاد سرجای خودش هست، ولی برای تقویت دموکراتیزاسیون و منافع ملی باید از حداکثر توانمان استفاده کنیم تا راهی که از 92 آغاز کردیم تا 1400 استمرار پیدا بکند تا بعد از 1400 هم امیدوار باشیم که با گام‌های جدی‌تر فرایند تقویت جمهوریت نظام را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

https://asemandaily.ir/post/10130

ش.د9604325

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات