تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۸۶۵۹
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات25

همچنان سوار بر موج انتخاباتی

درحالی که پنج ماه از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور و چندین ماه از حضور محمدعلی نجفی در شهرداری تهران می گذرد اما هنوز رسانه های اصلاح طلب و برخی مسئولان کشور از فضای انتخابات خارج نشده اند و به جای تلاش برای پیشبرد کشور و حل مشکلات مردم، مدام به دنبال بازسازی تقابل های انتخاباتی هستند!
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ سید فخرالدین موسوی
همچنان سوار بر موج انتخاباتیروزنامه ها و مطبوعات این هفته در انعکاس خواست ها و نظرات جریانات سیاسی تلاش بسیاری نمودند و زوایای مختلف به حوادثو پدیده های سیاسی نگریستند که در زیر به بخشی از آنها اشاره می کنیم:
همچنان سوار بر موج انتخاباتی
درحالی که پنج ماه از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور و چندین ماه از حضور محمدعلی نجفی در شهرداری تهران می گذرد اما هنوز رسانه های اصلاح طلب و برخی مسئولان کشور از فضای انتخابات خارج نشده اند و  به جای تلاش برای پیشبرد کشور و حل مشکلات مردم، مدام به دنبال بازسازی تقابل های انتخاباتی هستند! آخرین سعی برای بازسازی  تقابل های انتخاباتی این بار در صحن پارلمان شهری تهران کلید خورد با قرائت گزارش عملکرد شهردار سابق تهران یا همان رقیب حسن روحانی در انتخابات 29 اردیبهشت ماه؛ رقیبی که سابقه مدیریتش در شهر تهران  و دیگر مسئولیت ها هم در انتخابات تهدیدی جدی برای رقیبانش بود و هم برای  مدیران جدیدی شهر تهران به عنوان یک سنگ محک موجب نگرانی شده است! نگرانی که در انتخابات با کناره گیری قالیباف از بین رفت و در شهرداری تهران هم قرار است با  ارائه گزارش هایی هدف دار برطرف شود!  برای اثبات مدعا کافی است به واکنش روزنامه های اصلاح طلب نگاهی انداخت؛ آرمان امروز«افشای تخلفات شهردار 4 درصدی ها»؛ آرمان ملی «افشاگری نجفی»؛ شرق «افشاگری نجفی از شهرداری قالیباف» و...؛ نکته مشترک و جالب این گزارش استفاده از واژه افشاگری برای ادعاهایی است که در هیچ محکمه ای به اثبات نرسیده و پرونده آن حتی به قوه قضاییه هم ارسال نشده است.

 همچنان سوار بر موج انتخاباتی
اعتراف های ناخواسته
هشت سال پس از فتنه 88 و اغتشاشات و آشوب پس از شکست نامزدهای جریان اصلاحات در انتخابات آن سال؛ که در آن فتنه اصلاح طلبان با ایجاد تردید نسبت به سلامت انتخابات و طرح دروغ بزرگ تقلب نقش ویژه در آن داشتند؛ بار دیگر شاهد آشوب و اغتشاشات در کشور بودیم، این بار با سو استفاده جریان های ضدانقلاب، سلطنت طلب ها، منافقین و... از مطالبات بر حق  مردم  شاهد اغتشاش و آشوب بودیم. مطلبی که در این میان می توان به آن اشاره  کرد این است که  برخی چهره ها و رسانه های اصلاح طلب  ناخواسته نکات جالب توجه ای را مطرح کرده اند که نوعی اعتراف ضمنی در مورد حوادث سال 88 است!
 روزنامه قانون در این باره می نویسد:«برای تحلیلی آینده نگرانه درخصوص این اعتراضات، نکته ای حائز اهمیت است...که بدون رهبر بودنِ معترضان است و شاید این نکته، یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها برای تفاوت این جنبش با اعتراضات سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ باشد و البته احتمالاً همین دلیل، موجبی برای عدم تداوم بلندمدت حرکت معترضان بوده است.» روزنامه شرق نیز در یادداشتی به قلم محسن آرمین درباره  ماهیت شبکه سلطنتی بی بی سی منتشر کرده است؛ در این یادداشت این چهره اصلاح طلب می نویسد؛ «بي‌بي‌سي طي اين ماجرا برخلاف شيوه معهود، با وضوح تمام از سطح حرفه‌اي خود فاصله گرفت، به‌گونه‌اي كه حتي ضرورتي به تظاهر به رعايت اصول و قواعد خبررساني نديد و شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا» در تمامي گزارش‌هاي خبري و تحليلي بي‌بي‌سي تكرار شد... خط خبري و تبليغاتي بي‌بي‌سي در اين مدت را مي‌توان اين چنين خلاصه كرد: پايان كار اصلاح‌طلبان و فقدان نيروي سياسي مردمي و موجه در درون نظام كه بتواند مطالبات مردم را پيگيري كند و ضرورت انتقال رهبري اپوزيسيون به خارج از كشور و پوشاندن اين قبا بر تن رضا پهلوي.»! 

حاشیه به جای متن
رسانه های منتقد دولت در هفته گذشته بر روز یک نکته  پس پایان اغتشاشات تأکید کردند؛ این روزنامه های با اشاره به گفته اخیر رئیس جمهور به ویژه موضع جنجالی نقد ائمه معصوم  علیه السلام هشدار دادند که گویا قرار است با بیان مطالب خاص مطالبات و خواست های مردم به حاشیه رود و باز تاکتیک طرح مباحث بحث برانگیز به جای تلاش برای حل مشکلات کشور مورد استفاده قرار گیرد؛ روزنامه وطن امروز تیتر « مطالبات اقتصادی کمرنگ می‌شود؟» بر صفحه اول خود قرار داد و نوشت؛ « عمده اعتراضات اخیر مردم به خاطر نابسامانی مسائل معیشتی بود و دلیل به انحراف رفتن این اعتراضات نیز این بود که برخی سیاسیون داخلی که این اعتراضات را علیه خود می‌دیدند، ناگهان در میانه اعتراضات شعارهای سیاسی و امنیتی را مطرح کردند تا نوک پیکان اعتراض مردم را از سمت خود منحرف کنند. با این حال اما طی روزهای اخیر کارشناسان مسائل اقتصادی و همینطور جامعه‌شناسان متفق‌القول عامل اصلی اعتراضات اخیر و مطالبه اصلی مردم در تجمعات را مطالبات اقتصادی و معیشتی دانسته‌اند حسن روحانی که در بحبوحه این اعتراضات و ناآرامی‌ها، عامل خارجی و بویژه عربستان سعودی را از عوامل ایجاد ناآرامی در ایران دانسته بود، دیروز در سخنانی پیرامون اعتراضات اخیر، اگرچه به مطالبات اقتصادی مردم اشاره کرد اما تلاش کرد نوک پیکان مطالبات را از سمت خود و دولت بردارد. بر همین اساس، روحانی گفت مردم مطالبات غیراقتصادی هم داشته‌‌‌اند. روحانی سپس بر مسائل غیراقتصادی تمرکز کرد و گفت مردم حاضر نیستند وضع مالی و اقتصادی آنها بهبود یابد اما فضای مجازی مسدود شود!» روزنامه کیهان نیز با تحت عنوان « حاشیه نروید! نیاز جوانان اشتغال، مسکن و ازدواج است » تأکید کرد؛ «رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های اخیر خود به ویژه پس از اعتراضات مردمی اخیر بارها بر موضوع لزوم دیده شدن مردم و جوانان و نه مشکلات اقتصادی و معیشتی آنان تأکید کرده و گفته که «مردم نیاز به دیده شدن دارند» و «فاصله مسئولان با جوانان زیاد است». وی همچنین روز گذشته در جشنواره فارابی به جای پرداختن به مشکلات واقعی مردم و جوانان کشور،بار دیگر به سرگرم کردن جامعه به برجام و فضای مجازی پرداخت و پس از ارائه فهرست بلند بالایی از دستاوردهای برجام! و البته حاشیه سازی حول برداشتی ناقص و غلط از سخنان خطیب نماز جمعه تهران درباره اغتشاشات؛ رئیس‌جمهور بر چنین موضوعاتی تأکید می‌کند در حالی ‌که هم خود و هم بخش مهمی از مسئولان می‌دانند که مشکل اساسی امروز نسل جوان ما چیست و آنها چه خواسته‌ها و مطالباتی دارند.» هشداری که به نظر باید آن را جدی گرفت.

همچنان سوار بر موج انتخاباتی


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات