تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۸۳۸۵
جریانات سیاسی در آینه مطبوعات24

انحراف مطالبات مردم

با ادامه یافتن اغتشاشات و مشخص شدن این که منتقدان نقشی در این آشوب ها نداشتند، روزنامه های اصلاح طلب ترجیح دادند به جای گرفتن گارد تدافعی و انتصاب بی نتیجه این موضوع به منتقدان دولت، خواسته های خود را به عنوان خواسته مردم مطرح کنند که یکی از آنها رفع حصر بود.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ سید فخرالدین موسوی
انحراف مطالبات مردماعتراض های اقتصادی مردم و تجمعات مال باختگان مؤسسات مالی که ماه ها پیش در مناطق مختلف کشور در آرامش و با  تکیه اصل 27 قانون اساسی  با حضور نیروهای انتظامی و با امنیت کامل برگزار می شد به ناگاه با ورود عناصر خاص به آشوب و اغتشاش کشیده شده و شعارهای اقتصادی و مطالبات مردم در این حوزه به یک باره در میان شعارهای تند و ساختارشکنانه عناصر نفوذی که با اهدافی خاص به این تجمعات آمده بودند گم شد و برخی از شهرهای کشور را دچار آشوب و اغتشاش کرد اما نکته جالب توجه در این میان واکنش روزنامه ها و مطبوعات کشور به این حوادث بود؛ 
واکنش  روزنامه های اصلاح طلب و جریان نزدیک به دولت؛
روزنامه های این جریان که به نظر می رسید در برابر این اعتراضات غافلگیر شده بودند و انتظار روبرو شدن با چنین شرایطی را نداشتند؛ درابتدا تعدادی از این مطبوعات ترجیح دادند سکوت کنند و منتظر بمانند که این موضوع تداوم خواهد داشت یا خیر و تعدادی دیگر بلافاصله تلاش کردند  مسبب و عامل این درگیری ها را به جریان  منتقد دولت منتسب کنند؛ چنانچه روزنامه آرمان «رد پای طراحان استعفای روحانی در مشهد» را تیتر یک می کند یا روزنامه آرمان ملی «شگرد تازه  منتقدان در تهییج افکار عمومی علیه دولت؛حمله به دولت با تحریف بودجه» را بر صفحه اول خود می نشاند.

انحراف مطالبات مردم

با ادامه یافتن  اغتشاشات و مشخص شدن این که منتقدان نقشی در این آشوب ها نداشتند و با توجه به این موضوع که نوک پیکان مطالبات اصلی مردم در پس این اغتشاشات؛ دولت  و اصلاح طلبان را هدف قرار گرفته است منجر شد این دسته از روزنامه ها ترجیح بدهند به جای گرفتن گارد تدافعی و انتصاب بی نتیجه این موضوع به منتقدان دولت، خود در هیبت قیم مطالبات مردم ظاهر شده و خواسته های خود را به عنوان خواسته مردم مطرح کنند. ابتدا روزنامه های قانون و جامعه فردا  پیش شرط پایان یافتن اعتراضات را  رفع حصر دانستند و نوشتند: «پایان حصر محصورین، به عنوان حسن نیت و دلجویی از سیدمحمد خاتمی و دعوت رسمی از او برای حضور در جامعه. واقعا دستاوردهای بزرگی نیستند و تفاوتی در معادله قدرت و توازن نیروها پدید نمی‌آورند، اما شاید نشانی از آغاز یک دوره جدید از آشتی ملی به شمار بیایند و بدنه وسیع اصلاح‌طلبان را به تحرک برای گفت ‌وگوی آرامش‌ بخش با کسانی گسیل کند که خیابان‌ها عرصه ابراز احساس و مطالبات آنهاست»؛ «آیا امروز جای برخی شخصیت‌های تاثیرگذار در محدودیت و محذوریت است یا در میان معترضان ونظام تا با سرمایه اجتماعی و سابقه انقلابی نقاط فصل را وصل کنند؟ باید دست از لجاجت برداشت وبیهوده مردم را عصبی نکرد. همین امروز کینه‌های  ۸۸ را باید فراموش کرد و ولو یک گام کوچک برای بهبود اوضاع برداشت». روزنامه جامعه فردا نیز در روزهای گذشته در مطلبی نوشت:« حوادث سه روز اخیر کشور یکبار دیگر لزوم تجدیدنظر در چگونگی اداره کشور و روبه‌رو شدن حکومت با مردم را در مقابل ما قرار داده است...زمان آشتی ملی فرا رسیده است» و پس از آن نیز توام با سکوت تعجب برانگیز درباره راهپیمایی های  گسترده مردم در سراسر کشور به جای توجه به اصل حرف مردم نگاهشان را به موضوع  عدم وجود امکان اعتراض  در جامعه تغییر دادند و تیتر هایی چون؛ «حق اعتراض»؛ «مطالبات عمومی امنیتی نشود»؛ «بی خود توپ را در زمین دولت نیاندازید» و.. بر صفحه اول این روزنامه ها نقش بست؛ حتی 16 چهره اصلاح طلب نیز با انتشار بیانیه کاملا فضا را دگرگون جلوه داده و به جای پاسخگویی در جایگاه طلبکار و مدعی ظاهر شدند؛ موضوعی که بیش از آنکه نشانگر توجه به مردم و مطالبات آن باشد تلاشی بود برای رهایی دولت  و مجلس از فشار انتقادها. دولت و مجلسی هم اکنون که در اختیار اصلاح طلبان است.

 انحراف مطالبات مردم

جریان منتقد دولت علی رغم آنکه عملکرد دولت نقش به سزایی در نارضایتی های مردم داشته  و یا مطالبات مردم را بارها در هفته های گذشته تیتر کرده و درباره آن هشدار داده بودند اما واکنش  تحسین برانگیزی در این زمینه داشته وبلافاصله با جداسازی صفوف مردم و جریانات ضد انقلاب و دشمنان انقلاب اسلامی  به روشنگری در این زمینه اقدام کردند؛ که نمونه واضح آن  بازتاب گسترده راهپیمایی های  عظیم مردم در سراسر کشور در حمایت از انقلاب اسلامی بود؛ چنانچه روزنامه کیهان در اولین روز پس از آغاز اغتشاشات تیتر «ملت قیام کرد» را بر صفحه اول خود نشاند و وطن امروز  با انتشار تصاویر حضور مردم تیترهای «تظاهرات سراسری» و «پرچم بالاست» را بر صفحه اول خود نشاند؛ تیترها و تصاویری که در روزنامه های جوان؛ رسالت؛ صبح نو و.. نیز به شکل پررنگ به آنها پرداخته شد. این دسته از رسانه ها علاوه بر این، مسئله دخالت و موج سواری های آمریکا که از سوی  روزنامه های اصلاح طلب در حاشیه مانده بود را در دستور کار خود قرار داد و تیتر «تنها ماندی» در کنار تصویری از نماینده آمریکا در سازمان ملل در صفحه اول روزنامه وطن امروز، گویای این اقدام صحیح است. اقدامی شایسته که می توان آن را نمونه از رفتار درست مطبوعات در تحلیل حوادث ملی یاد کرد.

انحراف مطالبات مردم

گ/ج
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات