تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۹۵
زنگنه برنامه‎های وزارت نفت در دولت دوازدهم را تشریح کرد

اولویت وزارت نفت، پیگیری امضای قراردادهای جدید نفتی است

(روزنامه ايران ـ 1396/05/31 ـ شماره 6575 ـ صفحه 5)

«بیژن نامدار زنگنه» که در روزهای اخیر با کسب 230 رأی اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزیر نفت دولت دوازدهم شد، با حضور در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» شبکه خبر به تشریح برنامه‌های خود در این دولت پرداخت. زنگنه 12 سال وزیر نفت بوده و از زیر و بم این صنعت باخبر است. او می‌گوید که در دولت دوازدهم جذب سرمایه خارجی، افزایش ضریب بازیافت نفت خام، توسعه میادین مشترک و رسیدگی به مشکلات نیروی انسانی صنعت نفت باید در اولویت کارها قرار بگیرد.

زنگنه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مهم‌ترین قول وزیر نفت کابینه دوازدهم به مردم چیست، گفت: من و همکارانم با همه وجود و توانمان به مردم ایران قول می‌دهیم که از همه هستی خود برای سربلندی مردم مایه گذاریم؛ تا اینکه قول‌های رئیس جمهوری و خواسته‌های مردم تحقق یابد. به گفته وزیر نفت افزایش تولید و صادرات نفت، پس گرفتن سهم از دست رفته ایران در بازارهای جهانی نفت خام و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، وارد مدار کردن ۱۱ فاز پارس جنوبی، افزایش ۹ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی و گازرسانی به ۹ هزار روستا تنها در طول فعالیت دولت یازدهم، از مهم‌ترین اقدام‌های چهار سال گذشته است. او سرسختی برای احیای سهم ایران در بازار نفت و بهره‌برداری از فازهای پارس جنوبی را مهم‌ترین نقطه قوت خود در دولت یازدهم دانست و در مورد نقطه ضعف خود اظهار کرد: نقاط ضعف فراوان است و خیلی کارهای انجام نشده داشتیم که یکی از آنها این است که ما خیلی به مسائل نیروی انسانی درصنعت نفت نرسیدیم، مشکلات انباشته شده زیادی در بحث نیروی انسانی صنعت نفت داریم که امیدواریم بتوانیم آنها را در دولت دوازدهم حل کنیم.

مذاکرات با شرکت‌های خارجی

پیگیری امضای قراردادهای جدید نفتی با هدف جذب سرمایه خارجی به منظور توسعه میدانهای مشترک و افزایش ضریب بازیافت مخازن، مهم‌ترین اولویت وزارت نفت دولت دوازدهم است. در این باره زنگنه توضیح داد: اگر به افزایش ضریب بازیافت توجه نکنیم، بسیاری از ذخایرمان را از دست میدهیم و تولیدمان به وضعی بحرانی دچار خواهد شد. زنگنه درباره مذاکره با شرکتهای خارجی برای حضور در صنعت نفت اظهار کرد: مذاکره با شرکتهای خارجی به‌طور جدی پیگیری می‌شود و برخی از آنها برنامه و پیشنهادهای فنی خود را ارائه داده‌اند. من هر هفته (بجز دو هفته اخیر که دائماً به مجلس می‌رفتم) برای پیگیری طرح‌ها جلسه می‌گذاشتم و طرحها را شخصاً پیگیری می‌کردم.

وزیرنفت با اشاره به برخی از تفاهمنامههایی که تاکنون امضا شده است، گفت: مذاکرات با شرکتهای لوک اویل روسیه و پرتامینای اندونزی برای میدان‌های منصوری و آب‌تیمور، با مرسک دانمارک برای لایه نفتی پارس جنوبی، او‌ام وی اتریش برای میدان چنگوله، شرکت اویک ایران و گازپروم نفت برای میدان آذر، شرکت تدبیر انرژی برای میدان یاران و کوپال، مارون، وینترسهل آلمان برای میدان سهراب و انی ایتالیا برای میدان دارخوین در حال انجام است.

ضرورت افزایش بازیافت در میدان آزادگان

زنگنه با ابراز امیدواری نسبت به افزایش تولید نفت از میدان‌های غرب کارون به بیش از ۳۰۰ هزار بشکه تا پایان امسال اذعان کرد: برگزاری مناقصه برای این میدان با هدف افزایش ضریب بازیافت نفت صورت میگیرد؛ هم‌اکنون ضریب بازیافت از این میدان کمتر از ۱۰ درصد است. یعنی ۹۰ درصد ذخایر نفتی که در این میدان داریم از دست میرود. ما باید از روشهایی استفاده کنیم که ضریب بازیافت نفت از این میدان که ذخایرش ۳۴ میلیارد بشکه نفت برآورد شده است، افزایش یابد.

تکمیل گازرسانی، جهش در پتروشیمی و بهسازی پالایشگاهها

زنگنه در ادامه، تکمیل گازرسانی، جهش در صنعت پتروشیمی با محوریت بخش خصوصی و بهسازی پالایشگاهها را از دیگر برنامههای وزارت نفت در دولت دوازدهم خواند و گفت: همان‌طور که پیشتر هم اعلام شده است، از ابتدای فرآیند گازرسانی در کشور تا آغاز به کار دولت یازدهم، ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده بود و تنها در دولت یازدهم به ۹ هزار روستا گازرسانی شد؛ اکنون نیز گازرسانی به پنج هزار روستا در دستور کار قرار دارد که تحقق آن منتج به پوشش ۹۵ درصدی جمعیت برخوردار از نعمت گاز در کشور میشود.

زنگنه ساخت یک پایانه نفتی در خلیج فارس و کاهش میزان سوزاندن گازهای مشعل را از دیگر اولویتهای وزارت نفت در دولت دوازدهم برشمرد.

باید برای منافع ملی یکصدا بود

زنگنه با بیان اینکه ما دشمنان سرسختی داریم و برای انجام کارها باید با هم همدل باشیم، تصریح کرد: اگر همه با هم همدل باشیم دشمن خارجی کاری نمی‌تواند بکند، اما اگر هر کسی به یک سمت برود، به اعتبار ضعف داخلی ما، اثرگذاری دشمن بیشتر می‌شود. ما باید همدل و یکدل باشیم و منافع ملی برایمان اصل باشد، باید با هم مذاکره کنیم نه مخاصمه.

با همدلی می‌توانیم ایران را بسازیم

زنگنه در توضیح مهم‌ترین چالشی که در چهار سال آینده در وزارت نفت با آن روبه‌رو می‌شود، اظهار کرد: تأمین منابع مالی و فناوری‌های جدید کار سختی است که به مسائل زیادی از جمله همکاری‌های بین‌المللی مربوط است و تنها در دست وزارت نفت نیست. وی گفت: برخی مشکلات داخلی نیز وجود دارد مانند قیمت و رشد مصرف انرژی. شدت مصرف انرژی کشور ما به هیچ وجه قابل قبول نیست و به‌طور حتم باید با ابزار قیمت و بهینهسازی مصرف، صنعت انرژی را اداره کرد. صنعت انرژی از نظر ساختار قیمتی بشدت بیمار است و هدرروی داریم. زنگنه ادامه داد: سرانه مصرف انرژی در ایران به هیچ وجه با تولید سازگار نیست. اگر همه ما با هم همدل و سازگار باشیم، حتماً می‌توانیم ایران را بسازیم.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/196664

ش.د9604285

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات