تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۵۶

يمن 2017؛ از جنگ و ويراني تا پاسخگويي به متجاوزان (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات – 1396/10/26 – شماره 26917 – صفحه 12)

معادلات جديد جنگ يمن و آشفتگي ائتلاف

رخدادهاي يمن از شيوع بيماري و قحطي تا جانبداري «اسماعيل ولد الشيخ احمد» از ائتلاف حمله به يمن، شکست عربستان و همپيمانان آن و موشکباران ائتلاف ، مورد توجه ويژه رسانه‌هاي عرب زبان قرار گرفت و دراين باره گزارش‌ها و تحليل‌هاي بسياري منتشر شد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش‌هاي خبري ايرنا، نيروهاي ائتلاف عربي حمله يمن به سرکردگي عربستان با آغاز عمليات «توفان قاطعيت» عليه اين کشور در فروردين سال 94، اين گونه تصور مي کردند که در مدت زمان کوتاهي مي تواند مردم اين کشور را تسليم کنند و گروه مردمي انصارالله را از پاي در آورد. اما اکنون با سپري شدن بيش از 1000 روز از اين جنگ، ائتلاف در ميادين نبرد هيچ دستاوري نداشته است.

شليک موشک «برکان اچ 2» از يمن به کاخ يمامه در رياض در روز 28 آذرماه به روشني نشان داد متجاوزان به هدف خود نرسيده اند بلکه اين نيروهاي يمني هستند که در خاک عربستان پيشروي مي کنند و با موشک‌هاي بالستيک خود عمق عربستان و امارات را هدف قرار مي دهند. رسانه‌هاي جهان عرب طي روزهاي گذشته از تحولات يمن غافل نمانده و تحليل‌هايي در اين زمينه منتشر کردند.

يمن در چنبره بيماري و ناامني

تارنماي «مصر العربيه» با اشاره به جنايات عربستان در جنگ يمن نوشت: يمن در حالي با سال 2017 ميلادي خداحافظي مي کند که 92 هزار نفر از مردم اين کشور در نتيجه جنگ معلول شده اند. هنوز هم پيامدهاي جنگ در اين کشور مصيبت بار است. مردم اين کشور هر روز جام درد و رنج‌هاي اين جنگ را به سر مي کشند و از اساسي‌ترين نيازهاي خود محروم شده اند. اين در شرايطي است که نهادهاي جامعه بين‌الملل در اين باره سکوت کرده‌اند. اين جنگ نه تنها زيرساخت‌هاي يمن را ويران ساخته است، بلکه همه بخش‌هاي آموزشي و بهداشتي نابود شده‌اند.

اين جنگ مردم اين کشور را نابود کرده است و آنان اکنون با ناامني روبرو هستند. ميانگين فقر در يمن از 85 درصد عبور کرده است بيش از 2 ميليون کودک يمني از سوء تغذيه رنج مي برند. 16 ميليون نفر نياز به آب آشاميدني سالم و تاسيسات بهداشتي دارند. جنگ عليه يمن سبب شيوع بيماري وبا در اين کشور شده است و حدود يک ميليون نفر با اين بيماري دست و پنجه نرم مي کنند. همانطوري که «زيد بن رعد» کميسر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است بيش از 5000 نفر از غيرنظاميان يمن در اين جنگ جان باخته‌اند.

شکست ائتلاف عربستان در يمن و قدرت يابي گروه مردمي انصارالله

تارنماي «البديل» مصر، صفحه عربي شبکه خبري «اسپوتنيک» روسيه و نشريه «المنار» فلسطين با اشاره به اوضاع ناگوار ائتلاف حمله به يمن پس از قدرتيابي موشکي يمن، نقش آفريني گروه مردمي انصارالله در عرصه‌هاي مختلف يمن را در کانون توجه قرار دادند. به نوشته تارنماي البديل، شاخص‌ها نشان مي دهد، ائتلاف حمله به يمن به سردمداري عربستان، طي سه سال گذشته نتوانست به کم ترين اهداف خود برسد. در عرصه نظامي اين ائتلاف تنها توانست يمن را ويران و مردم اين کشور را با خاک و خون يکسان و با گسترش محاصره و بيماري مردم اين کشور را با درد و رنج روبرو سازد.

در عرصه سياسي ائتلاف حمله به يمن نتوانست در يمن پايگاه سياسي به دست آورد و در عرصه سياسي يمن تغييري را به وجود آورد. منصور‌هادي رئيس جمهوري فراري يمن، با امارات همپيمان عربستان در حمله به يمن ديدگاه يکساني ندارد . اين موضوع هنگامي که او «خالد البحاح» معاون خود را برکنار کرد، مشخص شد. همچنين منافع احزاب يمني که از ائتلاف حمله به يمن حمايت مي کنند با يکديگر در تعارض است.

نشانه‌هاي شکست ائتلاف حمله به يمن را در تحرکات سياسي رياض و ابوظبي مي توان مشاهده کرد. عربستان و امارات براي ائتلاف سازي با دشمنان يکديگر تلاش مي کنند. اين موضوعي است که نشان دهنده گرفتاري آنها در باتلاق يمن است. در حالي که عربستان به «علي عبدالله صالح» رئيس جمهوري اسبق يمن پناه برده بود امارات به حزب اخواني الاصلاح که دشمن سرسخت علي عبدالله صالح بود، پناه برد.

پس از کشته شدن علي عبدالله صالح که با جدايي از گروه مردمي انصارالله به دنبال دامن زدن به کودتا و فتنه در صنعا بود عربستان و امارات تخم مرغ‌هاي خود را در سبد حزب الاصلاح قرار دادند و «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان و «محمد بن زائد آل نهيان» وليعهد امارات دو هفته پيش با «محمد عبدالله اليدومي» رئيس حزب التجمع اليمني الاصلاح براي بررسي تحولات تازه يمن نشستي را برگزار کردند.

به نوشته البديل به نقل از روزنامه «واشنگتن پست»، بازي ائتلاف حمله به يمن با برگ حزب‌الاصلاح نشان مي دهد ادامه راهبرد امارات و عربستان براي شرط‌بندي بر روي هواداران علي عبدالله صالح در حزب کنگره مردمي با شکست روبرو شده است. حزب‌الاصلاح به خوبي مي داند که امارات از اين حزب کينه به دل دارد. شکست ائتلاف در شرط‌بندي بر روي علي عبدالله صالح سبب شد که آنها به حزب الاصلاح روي آورند. در اين زمينه حزب‌الاصلاح بيشترين زيان را خواهد ديد عربستان که به سرنوشت علي عبدالله صالح هيچ اهميتي نداد به اين حزب هم اهميتي نخواهد داد. راهبرد ائتلاف حمله به يمن در شرط بندي بر روي حزب‌الاصلاح با شکست روبرو خواهد شد. حزب الاصلاح هم به اين موضوع اعتراف کرده است. دبير کل حزب الاصلاح اعتراف کرد سخت است رهبران حزب بتوانند به صنعا برسند.

همچنين جبهه داخلي صنعا در حال بازسازي خود است و رهبران حزب کنگره تاکيد کرده اند با وجود تحولات پس از کشته شدن علي عبدالله صالح بازهم اين حزب با گروه مردمي انصارالله ائتلاف خود را حفظ خواهد کرد و براي رويارويي با عربستان در جبهه‌ها باقي خواهد ماند. به نوشته البديل، با وجود سپري شدن 1000 روز از آغاز عمليات توفان قاطعيت عليه يمن به بهانه بازگشت مشروعيت اکنون به نظر مي رسد نيروهاي ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن از هر زماني قدرتمندتر هستند و گزينه‌هاي بيشتري در اختيار دارند. اين موضوعي است که سبب خواهد شد رهبران ائتلاف حمله يمن به بازنگري در ماموريت ائتلاف حمله به يمن بپردازند. آنان سرگرم ارزيابي اين موضوع هستند که آيا گزينه‌هاي نظامي اين ائتلاف که طي سه سال گذشته به هيچ يک از هدف‌هاي خود نرسيده است پس از اين سودمند خواهد بود. همچنين نيروهاي موشکي ارتش يمن اعلام کردند که با ضربه‌هاي موشک بالستيک کاخ يمامه را در رياض هدف قرار گرفته اند.

در اين کاخ شماري از فرماندهان و مسئولان نظام عربستان حضور داشتند. اين حمله اوج حماسه مردم يمن را در طول سه سال جنگ نشان داد و آغازگر مرحله تازه اي از جنگ است. در بيانيه اي که خبرگزاري «سبا» يمن منتشر کرده نيروهاي موشکي اين کشور تاکيد کرده اند مرحله پس از 1000 روز پايداري با مرحله پيش از آن متفاوت است. تلاش نيروهاي دشمن براي دامن زدن به جنايت عليه مردم يمن و افزايش محاصره اراده ما را در انجام مسووليت و مقاومت در برابر دشمن با همه امکانات سست نخواهد کرد.

نيروهاي موشکي يمن پيامي را ارسال کرده است که محتواي آن اين است که کاخ‌هاي نظامي عربستان و همه تاسيسات نظامي و نفتي اين کشور در تيررس موشک‌هاي يمن است و چتر حمايت آمريکا و جامعه بين‌الملل از نظام جنايت کار عربستان نمي تواند مردم يمن را از رويارويي با دشمنان بازدارد. به نوشته تارنماي البديل، نقطه عطف تازه اي در روند جنگ يمن به وجود آمده است. اگر صنعا توسط ائتلاف مورد حمله قرار گيرد نيروهاي يمن رياض، ابوظبي را هدف قرار خواهند داد. اين معادله اي است که «عبدالملک الحوثي» رهبر گروه مردمي انصارالله آن را بيان کرده است.

معادله جديد يمن نشان مي دهد گزينه‌هاي عربستان در يمن اندک و ادامه جنگ بيهوده است و هيچ نتيجه راهبردي به دنبال نخواهد داشت. عربستان که گمان کرده بود اين جنگ امنيت ملي اين کشور را حفظ خواهد کرد اکنون با شليک موشک‌هاي يمن امنيت ملي عربستان بيش از هر زمان ديگري با خطر روبرو شده است. به ويژه در شرايطي نيروهاي يمن، عربستان را موشک باران کرده اند که ائتلاف حمله به يمن اين کشور را به طور ظالمان زير محاصره قرار داده است. نيروهاي يمن در شرايطي عربستان را موشک باران کردند که محمد بن سلمان وليعهد عربستان اعلام کرده است عربستان در عرصه اقتصادي پيشتاز خواهد بود.

از پيام‌هاي سياسي مهم حمله موشک‌هاي بالستيک يمن به عربستان اين است که اين حمله‌ها نمادين بودن پايتخت سياسي عربستان را از بين بردند. ديگر رياض پس از اين امن نخواهد بود و اين شهر نمي تواند از نتايج جنگ يمن به دور باشد. اين حمله نشان داد که امکان انتقال دامنه جنگ از يمن به عمق عربستان و امارات وجود دارد. حمله موشکي نيروهاي يمن که چند هفته پس از کشته شدن علي عبدالله صالح صورت گرفت نشان داد جنبش مردمي انصارالله و کنگره مردمي توانسته اند اختلاف‌ها را کنار نهند. اين حمله موشکي نشان داد صنعا به سوي ثبات پيش مي رود و يمني‌ها جنگ داخلي را کنار گذاشته و با رياض مقابله خواهند کرد.

به نوشته تارنماي اسپوتنيک، رياض در شرايط کنوني به ويژه پس از کشته شدن علي عبدالله صالح با بحران واقعي روبرو است. اين کشور ديگر برگ برنده اي براي بازي ندارد. همه برگ برنده‌هاي آن در جنگ طولاني عليه يمن از بين رفته است. گروه مردمي انصارالله پس از سه سال جنگ اکنون با موشک‌هاي خود رياض و دبي را هدف قرار مي دهد. واقعيت اين را نشان مي دهد که آنها مي توانند بمباران کنند و ناتواني سامانه موشکي باتريوت را ثابت کنند .

وزارت امور خارجه آمريکا هم واقعيت‌هاي اوضاع يمن را درک مي‌کند. آمريکا به طور آشکار مي‌بيند که کنار گذاشتن گروه مردمي انصارالله در يمن ناممکن است. از اين رو، در همه مذاکرات جايگاه گروه مردمي انصارالله را با پايان دادن حمله موشکي به رياض ارتباط داده است. نشريه المنار در گزارشي به قلم «مروان حليصي» نوشت: عبدالملک حوثي رهبر گروه مردمي انصارالله در آخرين سخنراني خود پس از اينکه نيروهاي انصارالله کاخ يمامه عربستان را با موشکh2 هدف قرار دادند روندهايي را در راهبرد مقابله با دشمن مشخص کرد. او گفت: در برابر حمله به صنعا، رياض و ابوظبي و در برابر حمله به تاسيسات يمن تاسيسات اين کشورها هدف قرار خواهد گرفت.

اين راهبردي که توسط رهبر گروه مردمي انصارالله مشخص شده با تحليلي دقيق ترسيم شده است. اين راهبرد بيانگر چند واقعيت است. نخست اينکه به اندازه اي موشک‌هاي بالستيک پيشرفته در دست نيروهاي يمن است که با آن مي توانند شهرهاي کشورهاي عضو ائتلاف حمله به يمن را هدف قرار دهند. دوم اينکه بسياري از حمله موشک‌هاي بالستيک در آينده عمق کشورهاي عضو ائتلاف را هدف قرار خواهد داد.

شکست ماموريت فرستاده سازمان ملل در امور يمن

تارنماي البديل در بخشي از گزارش خود جانبداري فرستاده ويژه سازمان ملل در امور يمن از ائتلاف حمله به يمن را در کانون توجه قرار داد و نوشت: ناظران و سياستمداران معتقدند «اسماعيل ولد الشيخ» فرستاده سازمان ملل در امور يمن در ماموريت خود شکست خورده است. او طي مدت ماموريت خود نتوانست پيشرفتي در حل بحران يمن داشته باشد. او در همه مراحل مذاکرات از جنگ سالاران طرفداري کرده و اين نقطه آغاز شکست او بوده است.

ساده ترين و بارزترين موضوعي که نشان مي دهد او از جنگ طلبان حمايت کرده اين است که هنگامي که نيروهاي ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن اهداف نظامي را در عربستان هدف قرار مي دهند او اين موضوع را محکوم مي کند اين در حالي است که او کشتار غيرنظاميان يمن و جنايت‌هاي جنگي عربستان را ناديده مي گيرد. شايد پيشنهاد تسليم الحديده آخرين ميخ بر تابوب تحرک‌هاي بين المللي بود. نماينده سازمان ملل در اين زمينه تنها نقش ميانجيگري بازي مي کند که خواسته‌هاي عربستان و آمريکا را دنبال مي کند. او براي تحقق خواسته اي تلاش مي کند که دشمنان يمن در ميدان‌هاي نبرد نتوانسته اند به آن دست يابند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2018\01\01-15\23-42-25.htm&storytitle=%E3%DA%C7%CF%E1%C7%CA%20%CC%CF%ED%CF%20%CC%E4%90%20%ED%E3%E4%20%E6%20%C2%D4%DD%CA%90%ED%20%C7%C6%CA%E1%C7%DD

ش.د9604484

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات