تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۰۱۶
تغییر مواضع روحانی در یک روز

مشاورانی که نشانی غلط می‌دهند

پایگاه بصیرت / تئوری توطئه

(روزنامه صبح نو ـ 1396/10/16 ـ شماره 392 ـ صفحه 2)

نکته مهم در مواجهه با این‌گونه تجمع‌های اعتراضی نوع نگاه و برخورد دولت در سیاسی جلوه دادن آن است؛ واکنشی که به نوعی فرار به جلوست. اولین نفر معاون رییس جمهور بود که با فرار رو به جلو و مقصر نشان دادن جناح رقیب سعی کرد صورت مسأله را پاک کند و دولت را در این اتفاقات پیش آمده بی‌گناه جلوه دهد.

اسحاق جهانگیری فردای تجمعات در مشهد یعنی جمعه 8 دی ماه، جریان رقیب را بانی این حوادث نامید و گفت: «امروز کسانی این مسائل را بهانه کرده‌اند و بانی حوادثی شده‌اند که ابعاد و زوایای دیگری دارد و باید بدانند دود این حوادث به چشم خود آنها خواهد رفت چرا که وقتی جریان اجتماعی ایجاد شد و به سطح خیابان رسید قطعاً کسانی که آن را شروع کرده‌اند کنترل‌کننده آن نخواهند بود و دیگران سوار بر آن موج خواهند شد.»

او بدون اشاره به شعارهای اقتصادی مردم شاخص‌های اقتصادی را خوب توصیف کرد که این خود نشان‌دهنده بی‌توجهی دولت به خواسته‌های مردم در مقابله با گرانی‌های اخیر است.

بعد از آقای جهانگیری نیز همین تئوری توطئه توسط دیگر اصلاح طلبان و تئوریستین های این جریان ادامه یافت.

سپر حاکمیت برای فرار دولت!

بعد از تئوری توطئه معاون اول همین خط فکری از سوی برخی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات نیز پیگیری شد تا جایی‌که محمدرضا جلایی‌پور عضو حزب منحله مشارکت هم اعتراض‌های مشهد را سازماندهی شده توصیف کرد. او در همان روز در کانال تلگرامی خود نوشت: «دو سوم خانم‌ها چادری بودند. معمولاً خانم‌های چادری در تظاهرات رسمی که از صداوسیما اعلام می‌شود شرکت می‌کنند؛ مثل تظاهرات بعد از نماز جمعه، روز قدس، روز ۲۲ بهمن. لذا احتمالاً این خانم‌ها از مراکزی دعوت شده بودند و کل جمعیت هم چند صد نفر (و حدود هزار نفر) بودند. فیلمبرداری خیلی پخته انجام گرفته بود تا مورد پسند سایت «بی‌بی‌سی» هم قرار بگیرد!! صورت کسی را هم نمی‌شد تشخیص داد. گویا باید جوری وانمود می‌شد که واقعاً مردم از «دولت روحانی» ناراحتند. در صورتی‌که در اعتراضات خودجوش معمولاً شعارها بیشتر علیه «حاکمیت» هست نه «دولت».

عباس عبدی دیگر تئوریسین این جریان نیز روز شنبه 9 دی ماه در واکنش به اعتراضات نوشت: « در دوره احمدی نژاد وضع تورم و اشتغال بدتر بود ولی کسی تجمع نکرد لذا منطقی است که بگوییم این تظاهرات مبتنی بر یک واکنش خودانگیخته اجتماعی و غریزی مردمی نیست.»

او به این بهانه که وضعیت اقتصادی در دوره احمدی نژاد بدتر بود و چون در آن زمان اعتراضی صورت نگرفته اینگونه تفسیر می‌کند: «حتماً پشت ماجرا مسائلی غیر از رفتار خودجوش وجود دارد.» البته عبدی پشت این ماجرا را نه جریان منافقین و بیگانگان بلکه جریان رقیب می‌داند و می‌گوید: «این اتفاق به احتمال زیاد پشت پرده سیاسی نیز دارد، به‌ویژه آنکه در شهرهای خراسان رخ داده است؛ جایی که مخالفان دولت ریشه دوانده‌اند.»

امید به عزم دولت

بعد از فرار رو به جلوی معاون اول و هم طیفی‌هایش نوبت به موضع گیری رییس جمهور رسید؛ موضع گیری منطقی و بهنگامی که می‌شد عدالت و اعتدال و عزم دولت برای رفع مشکلات و مطالبات مردم را حس کرد. اظهارات دکترحسن روحانی رییس جمهور در هیأت دولت روز یکشنبه 10 دی با عتاب مدیرانش برای ارتباط بیشتر با مردم و بیان مشکلات و همچنین برنامه‌های دولت برای رفع مشکلات بارقه‌های امید به دولت تدبیر و امید را زنده کرد. امیدی که می‌شد به عزم دولت در رفع مشکلات با یکدلی و همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها دل بست.

رییس جمهور نقد و اعتراض را حق مردم دانست و در عین حال تأکید کرد: «نباید اجازه دهیم شرایطی درکشور به وجود بیاید که در این فضا دشمن سوءاستفاده کرده و برخی از افراد حرکات و اقدامات احساسی انجام دهند.»

عتاب رییس جمهور به وزرا

او همچنین خطاب به وزرایش گفت: «باید مشکلات را به طور روزانه با مردم در میان بگذارید و اگر مسأله‌ای پیش می‌آید، مردم باید بدانند؛ اگر آنفلوانزا می‌آید و مشکلاتی را برای طیور ایجاد می‌کند، همان لحظه اول مردم باید مطلع شوند؛ نه یک هفته بعد از بازار و آثار آن بفهمند؛ اگر جنسی در کشور ما به اندازه کافی نیست و باید واردات انجام بگیرد، قبل از آنکه بازار احساس کمبود کند، مسوول مربوطه باید احساس و آن کمبود را جبران کند؛ اگر مشکلی در مؤسسات اعتباری غیرقانونی وجود دارد، قبل از هر کس رییس بانک مرکزی باید برای مردم توضیح دهد و اگر با تلاش فراوان اقدام مثبتی انجام دادیم، ما باید با مردم حرف بزنیم و صحبت کنیم. هیچ مسوولی نمی‌تواند بدون ارتباط و استمداد و توضیح با مردم در کار خودش موفق باشد.»

حلقه مشاوران مانعی بر راه سیاست اعتدالی

اما حلقه مشورتی رییس جمهور که برخلاف شعار اعتدال تنها از یک جناح انتخاب شده‌اند، نگذاشتند سیاست اعتدالی دولت بیش از یک روز تداوم یابد و با مشورت‌های یکجانبه تلاش کردند مجدد همان خط فکری « تئوری توطئه» را احیا سازند. مشورت‌های این حلقه موجب شد رییس جمهور یک روز بعد از سخنرانی امیدوارانه‌اش، همان سیاست فرافکنی و انداختن مشکلات به گردن دیگران را دنبال کند. در این خط فکری دولت نگاهی کاملاً سیاسی به ناآرامی‌های اخیر داشته و تصمیم دارد

کما فی‌السابق کاری نکند و با استناد به اینکه «عده‌ای توطئه کرده‌اند» بنشیند و عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی را نظاره کند.

اما حلقه مشورتی رییس جمهور را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ سر تیم این حلقه مشورتی که مشاور نام «آشنا» ی دولت است افرادی مانند عباس عبدی، هادی خانیکی، علی ربیعی (عباد)، محمدرضا جلائی پور، محمد قاچانی و محمد فاضلی را گرد خود جمع آورده است. افرادی که در موضع گیری‌های شخصی خود نیز از فردای این تجمعات اعتراضی همین خط فکری را القاء کرده‌اند.

توهم دسیسه و بی‌گناهی دولت یازدهم

آقای حسام الدین آشنا خود نیز 8 دی ماه با نام بردن مشکلات کشور از جمله « بیکاری، گرانی، فساد، محیط زیست، کم آبی، فاصله طبقاتی، توزیع نامتوازن بودجه» اما این مشکلات را عامل اصلی بحران‌ها نمی‌داند و اعتقاد دارد: «در هیچ کشوری، هیچ کدام از این بحران‌ها در خیابان و بر بستر خشونت حل نشده است.» او عامل این ناآرامی‌ها را اینگونه معرفی می‌کند: «باندهای دسیسه و نیرنگ حداقل دوبار ثابت کرده‌اند که می‌توانند توده‌ها را بفریبند، آن‌ها که ننگ بزرگی چون هدایت و حمایت از متهم اصلی فاجعه کهریزک درسابقه‌شان جلوه‌گری می‌کند، از زمینه‌سازی برای ریخته شدن خون بی‌گناهان و کور شدن گره مشکلات ابایی ندارند و حتی حاضرند از داخل به ترامپ و نتانیاهو و بن سلمان چراغ سبز نشان بدهند.»

آشنا سعی دارد با انداختن تمام مشکلات به گردن دولت گذشته دولت یازدهم و دوازدهم را در ایجاد مشکلات اقتصادی بی‌گناه جلوه بدهد و در تحلیلی دیگر و در فراری رو به جلو در راستای تبرئه دولت، رسانه ملی را مقصر این ناآرامی‌ها و آشوب‌ها معرفی می‌کند. او در این زمینه نوشته است: «عدم اعتماد کافی به سخنگویان رسمی و رسانه ملی، بی‌نظمی رسانه‌ای و عدم وحدت منابع خبر رسانی رسمی است. کشور از این گردنه هم عبور خواهد کرد اما راه حل واقعی تغییر روند خبر رسانی رسمی و بازپس گیری فضای خبری از برخی کانال‌های تلگرامی و من وتو و بی بی سی است.»

محمد فاضلی دیر عضو این حلقه مشاوره هم 13 دی ماه در کانال تلگرامی اش وقایع اخیر را اینگونه تفسیر کرد:«وقت آن است که نخبگان و روشنفکران، آن‌ها که نگران ایران هستند، قدرت سیاسی را به بازنگری انتقادی در خود و شنیدن صدای مردم دعوت کنند؛ و همزمان معترضان را به خویشتنداری و نفی خشونت فرابخوانند. صاحبان قدرت و توده‌های معترض اغلب اوقات در یک ویژگی شبیه‌اند: هر دو تاریخ نخوانده‌اند و اگر خوانده‌اند هر یک به دلایلی کاملاً متفاوت بدان توجهی ندارند. آن‌ها که تاریخ خوانده‌اند بیشتر می‌توانند بگویند که از خشونت، آن هم در بستر خاورمیانه پرآشوب، درخت دموکراسی، توسعه و حقوق بشر؛ کرامت انسانی، اشتغال و رونق نمی‌روید.»

او اعتقاد دارد: «قدرت را باید به بازنگری و خویشتنداری و معترضان را به نفی خشونت فرابخوانیم. ناسزا گفتن، مشت بر دیوار کوفتن و کافه را به هم ریختن، گاه دل آدم را خنک می‌کند، اما هیچ بیکاری را شاغل نمی‌کند و هیچ کارخانه‌ای را به رونق نمی‌رساند.»

دوربرگردان!

اما همین اعتقادات و مشاوره های غلط «حلقه مشاوران» کافی بود که رییس جمهور در جمع رؤسای کمیسیون‌های مجلس(روز دوشنبه 11 دی ماه) در موضعی متفاوت نسبت به سخنان روز گذشته خود در هیات دولت ضمن دفاع از دولت و ستایش از اقدامات صورت گرفته برای ایجاد اشتغال، رفع تحریم‌ها،جلوگیری از تورم و افزایش رشد اقتصادی سعی کرد مقصر اصلی مشکلات را دولت گذشته معرفی کند.

دولت و سیاستمداران دولتی باید این واقعیت را بپذیرند که امروز مردم از وضعیت اقتصادی کشور رضایت کافی ندارند و به همین دلیل باید مسوولان کشور با هوشمندی در این‌باره عمل کنند. امروز اولویت کشور باید تلاش برای رضایتمندی مردم باشد. لذا بهتر است حلقه مشاوران رییس جمهور به جای راهکارهای سیاسی برای رهایی دولت از مشکلات راهکارهای مناسب برای اصلاح و تحول جدی در اقتصاد کشور ارائه دهند و در برابر مردم که امروز مطالباتشان اقتصادی است، پاسخگو باشند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/392/2/15437

ش.د9604983

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات