تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۲۷
رئیس کل بانک مرکزی خطاب به شرکت‌کنندگان دومین همایش «یورومانی»:

ایران به «اف ای تی اف» پایبند است

(روزنامه ايران ـ 1396/11/23 ـ شماره 6716 ـ صفحه 5)

دومین کنفرانس یورومانی با محوریت ایران، هشتم فوریه (19 بهمن ماه) در پاریس پایتخت فرانسه با حضور صدها سرمایه گذار، بانک و مؤسسه مالی از کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی برگزارشد.

هیأت اقتصادی ایران نیز متشکل از مقامات کشورمان از جمله نیلی ،دستیار اقتصادی رئیس جمهوری، عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، زمانی‌نیا معاون وزیر نفت، خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رؤسای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی برای شرکت دراین کنفرانس راهی فرانسه شد.این کنفرانس که با همکاری مشترک بانک مرکزی ایران و مؤسسه یورومانی برگزار ‌شد، فرصت مناسبی برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بویژه در حوزه‌های نفت و گاز، گردشگری، حمل و نقل و بیمه و همچنین بررسی مسائل مربوط به ادغام ایران در اقتصاد جهانی خواهد بود.گفت‌و‌گو در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی و بانکی با مقام‌های فرانسوی از جمله مواردی است که در دستور کار این سفر قرار دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پیامی به همایش یورومانی که توسط احمد عزیزی، مشاور وی قرائت شد، روابط تجاری و اقتصادی را بهترین راه برای تحقق جهانی سرشار از صلح درازمدت و واقعی دانست، وی در این راه، ایران را شریکی قابل اعتمادی برای صلح و تجارت خواند.

درپیام ولی‌الله سیف آمده است: پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، ایران در تلاش است اقدامات مؤثری را برای ورود مجدد اقتصاد ایران به بازارهای جهانی طراحی و اجرا کند. در طول این سال‌ها ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود در برجام عمل کرده است. علاوه بر این ایران اقدامات اصلاحی را برای هماهنگ‌سازی قوانین و مقررات مالی و بانکی خود با استانداردهای بین‌المللی به اجرا گذاشته است.

این مقام مسئول در بیانیه خود تأکید کرده است: طبق پیش‌بینی‌های ایران که با تازه‌ترین گزارش IMF هماهنگ است رشد GDP ایران در سال ۲۰۱۷، ۴.۲ درصد خواهد بود. علاوه بر این، پس از گذشت یک چهارم قرن، تورم تک رقمی شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال مالی کنونی تورم در همین وضعیت باقی بماند.

سیف ادامه داده است:علاوه بر این، به منظور پیشگیری از جرایم مالی و تسهیل ورود مجدد بانک‌های ایران به نظام بانکی جهانی، بانک مرکزی اقداماتی را برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم انجام داده است که از جمله می‌توان به بازبینی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مربوط به شناخت مشتری (KYC) و تطبیق (compliance) اشاره کرد. برای آنکه بانک‌های ایرانی بتوانند جایگاه مناسبی در بازارهای بین‌المللی پیدا کنند وخود را متعهد می‌دانیم تا مقررات بین‌المللی را بپذیریم. بانک‌های ایران موظف هستند از ارائه خدمات بانکی بین‌المللی به مشتریانی که این استانداردها را رعایت نمی‌کنند خودداری کنند. کشور ما به ریسک‌هایی که متوجه بانک‌های کارگزار و همتایان بانکی‌مان هستند توجه دارد و آنها را همانند ریسک خودمان می‌دانیم.

در بیانیه سیف همچنین آمده است: در راستای راهبرد ملی برای مقابله با فساد، مؤلفه‌های اصلی برای مقابله با جرایم مالی و افزایش شفافیت، قوانین مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و دیگر حوزه‌های تطبیق، خواهند بود. اقدامات در بالاترین سطح ممکن آغاز می شوند و هر گوشه از نظام اقتصادی را دربرمی گیرند. بنابراین معرفی قوانین جدید و بازبینی قوانین و مقررات موجود، طراحی و اجرای نظام‌های محکم و پای‌آور در حال انجام است وIMF، FATF و ICRG به طور مرتب در جریان آن قرار می‌گیرند. همزمان، ایران از کمک‌های فنی کشورهای اروپایی و غیر اروپایی استفاده می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرده است:اقدامات ایران از نظر فنی و با جزئیات در آخرین جلسه ICRG در ژانویه ۲۰۱۸ مورد بررسی قرار گرفت و اطمینان داریم این اقدامات مورد تأیید سایر کشورها خواهند بود. ایران تلاش کرده است در همه موارد از بهترین الگوها استفاده کنیم. من اطمینان دارم و بازخورد کشورهای عضو نیز نشان می‌دهد که ایران در مسیر درستی قرار دارد. امیدوارم ایران بزودی از بیانیه عمومیFATF خارج شود و روابط کارگزاری بانکی بیش از پیش توسعه یابد.

وی همچنین با اشاره دوباره به برجام آورده است: برجام محصول ۲ سال مذاکرات سخت بود و با وجود اینکه دستاورد بزرگی در زمان حاضر به شمار می‌رود تنها در صورتی پابرجا خواهد ماند که همه طرف‌ها در عمل به آن احترام بگذارند و تعهدات خود را به انجام رسانند. پس از اجرای برجام در اوایل سال ۲۰۱۶، ایران تعامل با بانک‌های مرکزی، نهادهای مالی و سازمان‌های بین‌المللی انتظام بخشی از جمله FATF را آغاز کرد که به از سرگیری مجدد بسیاری از روابط بانکی، حذف ایران از فهرست اقدام متقابل FATF و پیشرفت فعالانه در برنامه اقدام و اطلاع‌رسانی مداوم بهFATF منجر شد.

سیف خاطرنشان کرده است: ایران مصمم است تا این همکاری را ادامه دهد با این امید که از بیانیه عمومی FATF حذف شود. معتقدیم اروپا می‌تواند بهترین راه را برای نقش خود در محافظت از برجام پیدا کند. ایران بارها تأکید کرده است که برجام محصول یک سناریوی برد-برد است و در صورتی ادامه خواهد یافت که همه، شاهد تحقق اهداف خود باشیم. متأسفانه نظام بانکی ایران هنوز به طور کامل به‌منافع وعده داده شده در برجام دست پیدا نکرده است.

درپایان این بیانیه آمده است: اگر واقعاً همگان علاقه‌مند هستیم که جهانی سرشار از صلح داشته باشیم، روابط تجاری و اقتصادی بهترین راه برای تحقق این هدف خواهد بود. به این منظور ما در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از تمام اقدامات ازجمله تأسیس شعب بانک‌ها، دفاتر نمایندگی و برقراری روابط کارگزاری بانکی لازم برای خدمت به واردات، صادرات، سرمایه‌گذاری و دیگر تبادلات استقبال می‌کنیم.

بانک مرکزی در 6 بانک جدید خارجی حساب باز کرد

بانک مرکزی ایران از افتتاح حساب نزد بانک‌های عمان، روسیه، اتریش، قطر، سوئیس و نیز شعبه فرانکفورت بانک سپه در ماه‌های اخیر خبر داد.این بانک در گزارشی از دستاوردهای بانک مرکزی به‌مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اعلام کرد افتتاح حساب نزد بانک‌های صحارعمان (Sohar)، وی.تی.بی روسیه، شعبه فرانکفورت بانک سپه، آر.بی.آی اتریش، بانک ملی قطر (کیو.ان.بی) و گازپروم سوئیس صورت گرفت.

همچنین از زمان اجرای برجام (دی 1394) تا سی‌ام دی ماه امسال 818 رابطه کارگزاری با حدود 284 بانک خارجی برقرار شده است تا روابط بانکی و تجاری کشور تسهیل شود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/457580

ش.د9605100

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات