صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۵۲

از مطالبات معیشتی تا مبارزه تجاری

1ـ شرط رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندن در سوریه!
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به پرسش درباره احتمال خروج قریب‌الوقوع آمریکا از سوریه، گفت: «عربستان سعودی به ماندن ما علاقه زیادی نشان داده است. من به آنها گفته‌ام که خب، اگر بخواهید ما [در سوریه] بمانیم، شاید لازم باشد که [پولش را] بپردازید. ما کارهای زیادی در این کشور انجام می‌دهیم و دلایل زیادی هم برای این کار داریم، اما این کار هزینه مالی بسیار زیادی برای کشور ما دارد و منافع آن برای دیگر کشورها خیلی خیلی بیشتر از منافعی است که برای خودمان دارد.» گفتنی است، در حالی که فرماندهان نظامی آمریکا به تازگی از حضور بلندمدت یا حتی افزایش شمار نظامیان این کشور در سوریه صحبت کرده‌اند، ترامپ از هفته گذشته آشکارا از احتمال خروج سریع آمریکا از سوریه به دلیل هزینه‌های بالای نظامی ادامه حضور در خاورمیانه صحبت کرده است. این اظهارات موجب شده است رسانه‌ها و سیاستمداران نزدیک به تل‌آویو و ریاض از پیامدهای خروج آمریکا از سوریه اظهار نگرانی کنند.

2ـ اذعان روزنامه اصلاح‌طلب به معیشتی بودن مطالبات مردم

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «برای ۹۷ چه باید کرد» نوشت: «تمرکز مسئولان در سال جدید باید بر مطالبات مردمی باشد. موضوع مطالبات مردم امروز بر همگان، به ویژه دلسوزان نظام بیش از پیش روشن شده است و توجه به این موضوع اراده‌ای همگانی را طلب می‌کند. مطالبات مردم بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود؛ اما بخش معیشتی آن بیش از پیش پررنگ شده است... همان طور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم، مطالبات معیشتی و اقتصادی است». گفتنی است، اذعان این روزنامه اصلاح‌طلب در حالی است که برخی مسئولان دولتی منکر نارضایتی‌های اقتصادی می‌شوند، چنانکه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در مصاحبه با ویژه‌نامه نوروزی همشهری در اظهارنظری قابل تأمل گفته بود: «اینکه عده‌ای بیایند و جیغ و داد گرانی سر دهند، نه درست است و نه منصفانه.»

3ـ چین مبارزه تجاری را با آمریکا ادامه می‌دهد

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: اگر آمریکا به مبارزه تجاری اصرار دارد، چین به طور قاطع تا آخرین لحظه می‌ماند و کنار نمی‌کشد. وی افزود: در مذاکرات با چین همواره باز است؛ اما مشورت و مذاکره باید براساس احترام متقابل و رفتار برابر صورت گیرد. چین جنگ تجاری برپا نمی‌کند و نمی‌خواهد به جنگ تجاری نیز بپردازد؛ اما ما از نبرد تجاری هراسی نداریم. اگر کسی به جنگ با ما اصرار دارد و حتی وارد حریم خانه شود، ما قاطعانه تا پایان باقی می‌مانیم و مبارزه خواهیم کرد. گفتنی است، جنگ تجاری زمانی آغاز شد که آمریکا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از کشورها از جمله چین 25 درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10 درصد تعرفه اعمال کند.

4ـ اعتراض به اعزام وابسته نظامی هلند به تهران!

یک سیاستمدار ارشد هلندی در موضع‌گیری‌ همسو با رژیم صهیونیستی از اعزام وابسته نظامی کشورش به ایران انتقاد کرد. به نوشته وبگاه «جوئیش نیوز»، «جول وردویند» با انتقاد از اعزام وابسته نظامی به ایران مدعی شد، ایران به دنبال نابودی رژیم صهیونیستی است و هلند نباید با این کشور همکاری نظامی داشته باشد. وی افزود: «ایران می‌خواهد اسرائیل را از روی زمین محو کند. گمان می‌کنم که نیازی به همکاری نظامی با ایران نداریم.» رسانه‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی به بهانه تصمیم دولت هلند برای اعزام وابسته نظامی به تهران، «سیگیرید کاگ» وزیر خارجه این کشور را که ادعا شده است پیش از این در زمینه حقوق فلسطینی‌ها فعال بوده، تحت فشار قرار داده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات