صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 4 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئولان باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند. تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود. متصدیان کار در دستگاه‌های دولتی و قضایی مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آنها محفوظ بماند.(1397/1/20)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز

نمایش دروغ!

عصر حاضر را به عبارتی عصر رسانه می‌نامند؛ چرا که گسترش روزافزون و خیره‌کننده رسانه‌ها و دخیل شدن آنها در امور روزمره و نقش‌آفرینی‌شان در صحنه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر کسی پوشیده نیست. یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه‌ها نقش نظارتی آنهاست که در رهگذر آن با نظارت بر دولت و ارکان آن‌ منافع عمومی حفظ و پاسداری می‌شود تا جایی که پیشبرد اهداف و آرمان‌های یک ملت بدون حضور و نقش‌آفرینی رسانه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود؛ اما همین رکن هم در جای خود مانند ارکان دیگر یک نظام سیاسی نیازمند نظارت و کنترل است. به ویژه وقتی پای رسانه ملی در میان است، ضرورت این نظارت‌ها دو چندان شده و بر دقت و حساسیت آن افزوده می‌شود.
در روزهای اخیر، حضور یک زن در برنامه زنده تلویزیونی در نقش یک زلزله‌زده که مدعی می‌شود ساکن مسکن مهر بوده و خانه‌اش تخریب شده و پس از گذشت چند ماه از وقوع حادثه هنوز به همراه فرزندانش در چادر زندگی می‌کند و حتی کانکس هم به او داده نشده و متعاقب آن افشای کذب بودن این اظهارات و روشن شدن این واقعیت که وی نه تنها در چادر زندگی نمی‌کند، بلکه صاحب خانه‌ای بزرگ در آن منطقه است که در زلزله آسیب جدی ندیده و با وجود این وضعیت، در دو مرحله از دولت وام دریافت کرده و...، موضوعی بود که بازتاب‌های وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت.
اما در این میان نکته تأمل‌برانگیز این است که با وجود سازوکارهایی که رسانه ملی برای دعوت از افراد برای حضور در برنامه‌های مختلف، به ویژه برنامه‌های زنده دارد، یک فرد فرصت حضور در برنامه شناخته شده‌ای را پیدا می‌کند و بدون سند و مدرک و به صرف داشتن تصاویری از چند چادر که معلوم نیست متعلق به چه زمانی است، می‌تواند چنین ادعاهای دروغی را مطرح کند!
همان‌طور که در ابتدای مطلب تأکید شد، باید سیستم‌های نظارتی و مدیریتی رسانه ملی مراقبت لازم را نسبت به جلوگیری از چنین دروغ‌هایی که دستمایه رسانه‌های دشمن برای سیاه‌نمایی و تبلیغ علیه نظام می‌شود،‌ داشته باشند و همچنین از عناصر نفوذی که بسترساز اجرای چنین نمایش‌ دروغینی در رسانه ملی شده‌اند غافل نشوند.

▼ گزارش روز
 تنها راه

جنایت، حمله به غیر نظامی‌ها و کشتار آنها، حمله به بیمارستان، بمباران مراکز آموزشی، محاصره، شهادت زنان و کودکان بی‌دفاع، بحران انسانی، شیوع بیماری، قحطی و... پرکاربردترین واژه‌ها و کلماتی هستند که چند سالی است در میان عبارات مربوط به اخبار منتشر شده درباره یمن به چشم می‌خورد؛ آخرین نمونه آنها که روز گذشته به سر خط رسانه‌ها تبدیل شد، خبر «حمله جنگنده‌های سعودی به یک مهمانی در یمن» بود. خبرگزاری «العالم» خبر داد، جنگند‌ه‌های متجاوز سعودی در دو حمله متوالی به روستای الراقه واقع در منطقه بنی‌قیس استان حجه یمن یک مراسم عروسی را هدف قرار دادند که بر اثر آن بیش از 90 نفر کشته و زخمی شدند. با کمی فاصله شاهد تصاویر دلخراشی از جنایت رژیم سعودی بودیم که رسانه‌ها خبر دادند، با وجود چنین اقدام هولناکی همچنان جنگنده‌های سعودی بر فراز منطقه پرواز می‌کنند و مانع از حضور نیروهای امدادی و آمبولانس‌ها برای کمک به مجروحان می‌شوند! اما درست برخلاف این واقعیت هولناک که رژیم سعودی آن را رقم زده است، رژیمی که اکنون همه تلاش خود را به کار گرفته تا نه تنها در رویکردهای سیاسی، بلکه در کودک‌کشی و جنایت نیز به رژیم صهیونیستی نزدیک و نزدیک‌تر شود، در مجامع بین‌الملل، در کلام سران غربی اعم از آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آنچه درباره یمن به گوش می‌رسد و رسانه‌های سعودی و غربی آن را در بوق و کرنا می‌کنند، هجمه علیه دفاع به حق ملت یمن و دفاع مشروع آنان در مقابل این تجاوزات و جنایات است! موضوعی که بیش از پیش ادعاهای حقوق بشری غرب را مضحک و نفرت‌برانگیز می‌نماید. شرایطی که نتیجه طبیعی و عقلانی آن اثبات این مسئله است که ملت مظلوم یمن برای حفظ کیان کشورشان و برای حمایت از حقوق خود راهی جز مقاومت و ایستادگی ندارند و نمی‌توانند به هیچ کشور بیگانه و به هیچ نهاد بین‌المللی برای دفاع از مردم این کشور دل ببندند؛ راهی که مردم یمن نیز آن را دریافته و همان گونه که عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن اعلام کرده، مردم یمن با وجود همه ظلم‌ها و جنایاتی که علیه‌شان در جریان است، هرگز در اراده‌شان خللی ایجاد نخواهد شد و در مقابل متجاوزان سعودی و حامیان آنها ایستادگی کرده و پاسخ کوبنده‌ای به این جنایات خواهند داد.

▼ خبر ویژه         
رونمایی بی‌بی‌سی از چهره بدون نقاب حقیقت‌جو

چندی پیش فاطمه حقیقت‌جو، نماینده اصلاح‌طلب دوره ششم مجلس، که سال‌هاست به خارج از کشور مهاجرت کرده، نقاب از چهره برداشت و در فضای مجازی از کشف حجاب خود خبر داد. حقیقت‌جو از جمله افرادی بود که برای رسیدن به قدرت، افکار عمومی را فریب داد و برای رسیدن به کرسی مجلس، از چادر سوءاستفاده کرد. او در مصاحبه با رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به غرب، خود را یک اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس معرفی می‌کند و این در حالی است که تاکنون اصلاح‌طلبان حاضر به اعلام برائت از اقدامات غیر اخلاقی او نشده‌اند. وی در سال 96 هم اعلام کرد، پس از 13 سال طلاق گرفته و بدون ازدواج با مردی زندگی مشترک دارد. کشف حجاب رسمی حقیقت‌جو در زمانی کلید خورد که پروژه کشف حجاب در ایران، که از سوی چند دختر فریب‌خورده دنبال می‌شد، با شکست مواجه شد تا شاید کمکی باشد به نجات این پروژه ناکام. حالا بی‌بی‌سی هم به کمک حقیقت‌جو آمده و بلافاصله پس از کشف حجاب رسمی وی از حقیقت‌جو برای گفت‌وگو درباره کاوه مدنی که به دلیل مشکلات اخلاقی و نیز پرونده جاسوسی فعالان محیط زیست از کشور فرار کرده است، دعوت کرد تا رسماً از چهره حقیقی و بدون نقاب حقیقت‌جو رونمایی کند.

▼ اخبار
1ـ ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است
«کورنل سروتا» از مقامات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد، ایران به تعهدهای خود ذیل برجام پایبند است. به نوشته وبگاه شبکه خبری «راشاتودی»، وی در این زمینه اظهار داشت: «ایران، اکنون تحت شدیدترین ساز و کار بازرسی قرار دارد و این کشور در حال اجرای تعهدهای خود بر اساس برجام است.» وی در ادامه گفت، با توافق هسته‌ای سال 2015، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی خود به این کشور را به طور قابل توجهی افزایش داده است. همچنین «ایزومی ناکامیتسو» نماینده عالی‌رتبه سازمان ملل در امور خلع سلاح، درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای کناره‌گیری از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با اشاره به پایبندی ایران به تعهداتش از طرفین برجام خواست، از این توافق خارج نشوند و تأکید کرد:‌ »امیدواریم که تمامی شرکت‌کنندگان (در برجام) به طور کامل به اجرا و حفظ طولانی‌مدت این توافق متعهد باقی بمانند.»

2ـ مخالف‌نمایی درباره مدیریت پیام‌رسان‌ها

رئیس‌جمهور با انتشار مطلبی در اینستاگرام اعلام کرد، مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند توامان در شبکه‌های گوناگون اجتماعی فعالیت داشته باشند. آقای روحانی نوشت: «رفع انحصار و کمک‌ به تقویت پیام‌رسان‌های داخلی به معنای محدودسازی سایر شبکه‌های اجتماعی نیست. مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند توامان در شبکه‌های مختلف اجتماعی فعالیت داشته باشند. دولت دوازدهم از فضای مجازی و امکان دسترسی و برقراری ارتباط مردم، حراست خواهد کرد.» در واکنش به این مطلب، محمدعلی ابطحی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «روحانی گفته رفع انحصار و کمک به تقویت پیام‌رسان‌های داخلی به معنای محدودسازی سایر شبکه‌های اجتماعی نیست. خدا کند معنایش فیلتر نکردن تلگرام باشد. نمی‌دانم چرا فکر می‌کنم روحانی می‌خواهد بگوید اگر فیلتر شد، ما مخالف بودیم. خدا کند اشتباه کنم و معنایش جلوگیری از فیلتر تلگرام باشد.»

3ـ چهار بازیگر اصلی معاملات ارزی کشور

ولی‌الله سیف با ردّ عدم پرداخت ارز به نرخ 4200 تومان گفت: از 22 فروردین تا سوم اردیبهشت ماه 9 هزار و 210 فقره تخصیص ارز انجام شده که ارزش آن معادل 2 میلیارد و 361 میلیون دلار بوده است. وی حجم تخصیص ارز به یورو طی روزهای گذشته را 5 هزار و 250 فقره برشمرد که معادل دلاری آن یک میلیارد و 264 میلیون دلار است. سیف ادامه داد: چهار بازیگر اصلی شامل واردکنندگان کالا و خدمات به منزله متقاضیان ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات به منزله عرضه‌کنندگان ارز، واسطه‌گران شامل بانک‌ها و صرافی‌ها که منابع را از سمت عرضه‌کنندگان به متقاضیان هدایت می‌کنند و در نهایت سیاستگذار ارزی حضور دارند که براساس پیش‌بینی منابع و مصارف، نرخ،‌ دامنه آزادی نرخ‌ها، اولویت‌ها و سقف مصارف را از طریق سامانه تحت کنترل قرار می‌دهد.

4ـ پس کی قرار است کار کنند؟!

غلامحسین کرباسچی با انتقاد شدید از عملکرد شورای شهر پنجم تهران، اظهار داشت: شوراي شهر با اين نوع عملكرد يك سال شهرداري تهران را بين زمين و آسمان نگه داشته و عملاً كار مثبتي در پايتخت اتفاق نيفتاده است. وی هشدار داد: شوراي شهر با اين عملكرد به جز آنكه خود را به لحاظ كاري زير سؤال مي‌برد، مجموعه اصلاح‌طلبان و افرادي كه آنها را به مردم معرفي كرده‌اند، نيز زير سؤال مي‌برد. کرباسچی افزود: مگر شوراي شهر چند سال قرار است كار كند؟ چهار سال اين شورا مي‌تواند كار كند كه يك سال از آن، در شك و ترديد چه كسي را معرفي كنيم يا چه كسي را معرفي نكنيم، سپري شده است. متأسفانه، مهم‌ترين دغدغه امروز اعضاي شوراي شهر آن است كه چه كسي ميثاق‌نامه را امضا كرده است.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» با انتقاد از عملکرد رئیس‌جمهور نوشت: «به جرئت می‌توان ادعا کرد که دوران افول دولت دوم دکتر روحانی، بسیار سریع‌تر از حد تصور فرا رسیده است... وضعیت سستی و فرتوتی که در دولت دوازدهم با پوست و استخوان در پایتخت لمس می‌شد، شدیدتر از آن، استان‌ها را گرفتار کرده است. بی‌عملی در بیشتر حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در هر دو سطح ملی و محلی مشهود است... رفتار مردم در آشفته بازار ارز نشان داد که افت سرمایه اجتماعی دامان دولت را گرفته است.»
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر با تکرار ادعاهای خود درباره «برجام» در جمع دیپلمات‌های کشورهای خارجی گفت: «اسرائیل به حکومت‌هایی که به دنبال نابودی ما هستند، اجازه نخواهد داد به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کنند.» وی اضافه کرد: «ما قاطعانه مخالف توافق هسته‌ای ایران هستیم؛ چون مسیری مستقیم برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در اختیار ایران قرار می‌دهد. این توافق باید به طور کامل اصلاح یا کاملاً لغو شود.»
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری نسبت به برخی اظهارات مقامات غربی درباره سرنوشت برجام واکنش نشان داد و نوشت: رئیس‌جمهور مکرون درست می‌گوید که هیچ «طرح جایگزینی» برای برجام وجود ندارد؛ یا همه یا هیچ. رهبران اروپایی نه ‌تنها باید رئیس‌جمهور ترامپ را به ماندن در توافق هسته‌ای تشویق کنند، بلکه مهم‌تر از آن باید وی را به آغاز اجرای همراه با حسن‌نیت تشویق کنند.
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه چهارمین سؤال از رئیس‌جمهور ۲۲ اسفند با ۹۲ امضا به کمیسیون اقتصادی ارائه شد، گفت: پس از آن برای دور دوم ۱۵ فروردین ماه، نامه‌ای را به دفتر رئیس‌جمهور ارسال کردیم تا نماینده ایشان برای حضور در کمیسیون حاضر شود، اما تاکنون به این نامه‌ها پاسخ داده نشده است.
«محمد ماهرموقع» نماینده پارلمان سوریه در واکنش به طرح آمریکا برای تشکیل نیروی نظامی جدید از ارتش‌های کشورهای مرتجع منطقه و استقرار این نیروها در خاک سوریه اعلام کرد: استقرار این نیروها در سوریه در حکم اشغالگری است و دمشق هرگز با این موضوع موافقت نخواهد کرد.
رضا پوررجب، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران از جداسازی آب بهداشتی و شرب از شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری برنامه تخصیص کامل 10 میلیون مترمکعب آب از سد ماملو برای روستاهای استان تهران اجرایی می‌شود.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات