صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۶۳۳

حرف روز/ تلگرام و ضرورت عقلی دفع خطر!

شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی فعال در فضای مجازی مدتی است که جایگاه خود را در کشورمان باز کرده و هرروز بر تعداد کاربران آنها افزوده می‌شود[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی فعال در فضای مجازی مدتی است که جایگاه خود را در کشورمان باز کرده و هرروز بر تعداد کاربران آنها افزوده می‌شود. این پدیده ارتباطی نیز مانند هر پدیده‌ای معایب و مزایایی دارد و به عبارت دیگر واجد فرصت‌ها و تهدیدهایی توامان است که همه افراد و دولت‌ها تلاش می‌کنند تا جایی که امکان دارد با کاهش تهدیدات، از فرصت‌هایی مانند سرعت و سهولت حاصل از این شبکه‌ها در ایجاد تعامل و ارتباطات فردی و اجتماعی و کسب‌وکار اقتصادی استفاده شود.
اما از نظرها پنهان نیست که امروزه این شبکه‌ها به دلیل حجم عظیم اطلاعات به دست آمده از مردم به لحاظ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی نه تنها مطمح طمع و نظر دشمن در راستای تسهیل سلطه بر ماست، بلکه مراکز جاسوسی با پوشش شرکت‌های خصوصی خود درصدد طراحی و ارائه این قیبل پیام‌رسان‌ها برای کسب اطلاعات و اختلال در ساحت امنیت، اقتصاد و فرهنگ و اخلاق کشورهای هدف هستند.
شاهد مثال آن تلگرام، از پرکاربردترین شبکه‌های پیام‌رسان خارجی در ایران است که در برهه‌های حساس کشور از جمله انتخابات به شدت تأثیرگذار بوده و در موضوع‌های گوناگون چالش‌سازی، مانند اغتشاشات در جامعه، تسهیل ارتباطات گروه‌های تروریستی در ناامن‌سازی و اختلال در اقتصاد کشور از طریق طراحی پول اینترنتی گرام و بیت‌کوین منجر به خروج حدود 50 میلیارد دلار از کشورمان شد و مورد سوء‌استفاده دشمنان قرار گرفت. از این رو، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از فیلترینگ تلگرام تا پایان فروردین ماه خبر داد. به گفته علاءالدین بروجردی در 11 فروردین، نقش تلگرام در بحران‌های سال گذشته مخرب بود است؛ لذا بر اساساً تصمیمی که اتخاذ شده، تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد.
تا زمانی که ما در داخل به فکر طراحی سرویس‌دهنده‌های مرکزی امن و زیرساخت‌های مطمئن ملی به مثابه کالای تماماً ایرانی در حوزه گسترده ارتباطات الکترونیکی نباشیم، باید بدانیم «فضای مجازی در کنترل دشمن» است و آنها از این طریق شناختی عمیق نسبت به جامعه پیدا می‌کنند که شاید خودمان از آنها بی‌اطلاع باشیم.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات