صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 25 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر فردا اعلام کنید که دیگر موشک تولید نمی‌کنیم یا بُرد آنها را محدود می‌کنیم، این مسئله تمام می‌شود؛ اما حتماً یک بهانه و قضیه دیگر را مطرح می‌کنند؛ چرا که دعوای آنها با ما بنیادی است و آمریکا با اصل جمهوری اسلامی مخالف است.(1397/2/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
دوستان واقعی مقاومت!

دیروز و همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس رژیم نامشروع صهیونیستی، سفارتخانه آمریکا در فلسطین اشغالی، طی مراسمی نمادین و تحت تدابیر شدید امنیتی، از تل‌آویو به قدس اشغالی منتقل شد. این اقدام دولت آمریکا با واکنش شدید مبارزان فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری همراه شد و رژیم اشغالگر قدس نیز با حملات شدید به تظاهرکنندگان فلسطینی که به این اقدام ترامپ معترض بودند، دست کم 58 را به شهادت رساند و بیش از 2700 نفر را زخمی کرد که با واکنش‌های مجامع بین‌المللی و دولت‌های گوناگون روبه‌رو شد؛ اما در این میان واکنش بی‌رمق برخی حکام مرتجع منطقه، به ویژه رژیم سعودی قابل توجه بود!
این اقدام غیر قانونی دولت آمریکا که برخلاف همه مقررات و کنوانسیون‌های رسمی صورت گرفت، چهره واقعی دوستان و دشمنان فلسطین را نمایان کرد. پایتختی قدس شریف برای رژیم جعلی صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، نوعی سنجش و معیار حامیان مقاومت است. عدم واکنش صریح و عملیاتی از سوی سران اسلامی و عربی، محور صهیونیستی را مصمم می‌کند که طرح معامله قرن را که به دنبال حذف آرمان فلسطین است، به مرحله عملیاتی برساند. به نوعی انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو را می‌توان مقدمه سازش بزرگ دانست که متأسفانه با همراهی بن‌سلمان جوان و رؤیاپرداز محقق شده است. چند هفته پیش بن‌سلمان در پاسخ به پرسش‌های نشریه آتلانتیک گفته بود: «معتقدم که فلسطینیان و اسرائیلی‌ها حق داشتن سرزمین خود را دارند... ما منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم و اگر توافق صلح حاصل شود، منافع بسیار بیشتری بین اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس) و کشورهایی مانند مصر و اردن به ‌وجود خواهد آمد.»
در چنین شرایطی، اتخاذ تصمیمی صریح و عملیاتی از سوی حامیان واقعی قدس شریف و آرمان فلسطین در مقابل تحولات شهر قدس و همچنین سازشگران در این برهه بسیار حیاتی است. این وضعیت می‌تواند جرقه‌ای برای بازگشت نگاه‌ها به اهمیت مسئله فلسطین به منزله مسئله اصلی جهان اسلام و لایه پنهان چرایی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه را به دنبال داشته باشد. همان‌طور که «راه‌پیمایی بازگشت» به مثابه یکی از ابتکارات حماس، به‌ خوبی نشان داد رسانه‌ها و حامیان مقاومت فلسطین در داخل این کشور و جهان اسلام در اوضاع کنونی با وجود همه فشارها و تحریم‌ها و با هر هزینه‌ای حاضر به حمایت از قدس شریف هستند.

▼ گزارش روز
نمایش ترامپ در سرزمین‌های اشغالی!

دسامبر پارسال بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی یکجانبه ضمن به ‌رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به پایتختی رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که سفارتخانه کشورش را از تل‌آویو به این شهر مقدس منتقل می‌کند. این اقدام، اعتراض‌ها و مخالفت‌های بین‌المللی را در پی داشت و بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن اعلام کردند، از این تصمیم واشنگتن تبعیت نخواهند کرد و تا زمان تأسیس دولت فلسطین در چارچوب راهکار دو دولتی، سفارتخانه خود را منتقل نمی‌کنند. دو هفته بعد، روز 30 آذر ماه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 128 رأی موافق و 9 رأی مخالف قطعنامه‌ای را در محکومیت آن به تصویب رساند. طبق قطعنامه 478 شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک در شهر قدس تأسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد؛ اما آمریکا از آن زمان تا کنون مقدمات انتقال غیر قانونی سفارتخانه خود از تل‌آویو به قدس اشغالی را فراهم کرده و پس از مشخص‌کردن ساختمانی جدید، تابلوهای راهنمایی مسیرهای منتهی به آن نیز در خیابان‌های قدس نصب شد. روز دوشنبه (17 اردیبهشت) با حضور «نیر برکت» شهردار صهیونیست قدس اشغالی، تابلوهای راهنمایی مسیر سفارتخانه آمریکا در این شهر نصب شد. احداث ساختمان جدید سفارتخانه آمریکا در قدس طی شش سال آینده انجام خواهد شد؛ اما با فشار مقامات صهیونیست و ترامپ، فعالیت‌های دیپلماتیک سفارتخانه و سفیر در «روز نکبت» سالروز اشغال اراضی فلسطین به قدس منتقل شد. برخی منابع می‌گویند واشنگتن از تل‌آویو خواسته است در ازای انتقال سفارتخانه به قدس، رژیم صهیونیستی نیز باید از چهار محله عرب‌نشین در قدس شرقی عقب‌نشینی کرده و آنها را به تشکیلات خودگردان تحویل دهد. مراسم انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس، تا حد زیادی نمادین بود؛ زیرا فقط تعداد محدودی از دفاتر سفارت فعلی در تل‌آویو به محل جدید (موقت) در قدس منتقل شد و مقدار زیادی از اعمال سفارت آمریکا برای همیشه در تل‌آویو باقی خواهد ماند. ترامپ با این اقدام بار دیگر حمایت تمام و کمال خود را از رژیم کودک‌کش صهیونیستی به نمایش گذاشت و نشان داد در هر شرایطی حامی جنایت و اشغالگری این رژیم است.

▼ خبر ویژه                      
بازگشت ۱۱ مدیر نجومی‌بگیر به کار

رئیس دیوان محاسبات کل کشور درباره پاداش نجومی برخی مدیران بازنشسته کشور و بازگشت آنها به کار گفت: این موضوع در اولین نشست با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مطرح شد و نمایندگان از دیوان محاسبات خواستند از مدیرانی که بیش از ۳۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اند، گزارشی تهیه کند. عادل آذر با بیان اینکه این مبلغ با احتساب پاداش خدمت و مرخصی ذخیره بود که معاونت‌های فنی دیوان گزارشی در سطح ملی و استانی تهیه کردند، افزود: این گزارش تقدیم کمیسیون برنامه و بودجه شده و در آن مشخص شده است در سطح استان‌ها مقامی که پاداش ۳۰۰ میلیون دریافت کرده و به کار برگشته باشد، نداریم، اما در سطح وزارتخانه‌ها ۱۱ نفر در پایان سال ۹۶ بازنشسته شده‌اند و با توجه به اینکه از مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری بوده‌اند، از ظرفیت تبصره ۱ ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان استفاده کرده و به کار برگشته‌اند. وی با بیان اینکه بازگشت به کار پس از دریافت پاداش خدمت در عرف اداری پسندیده نیست، گفت: این ۱۱ نفر از فرصت قانونی برای حضور دوباره در کار استفاده کرده‌اند. اگر کسی در جایگاه غیر مقام بازنشسته شود و به کار برگردد، غیر قانونی است؛ اما در گزارشی که جمع‌آوری کردیم به چنین موردی برنخوردیم.

▼ اخبار
1ـ پاسخ رژیم صهیونیستی در قلب فلسطین اشغالی
«سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه سوریه وارد مرحله‌ جدیدی شده، تصریح کرد: هیبت رژیم صهیونیستی و هیبت نیروی هوایی آن شکسته شده و تهدیدات آن، توخالی است و نباید از آن ترسید. وی با اشاره به تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه اعلام کرد، پس از سرنگونی جنگنده آن و پاسخ موشکی اخیر در جولان، این رژیم در پروازها و تحرکات خود حساب و کتاب‌های جدیدی وارد کرده و اگر بخواهد به تجاوز خود ادامه دهد، این بار پاسخ را در قلب فلسطین اشغالی دریافت خواهد کرد نه در جولان. دبیر کل حزب‌الله با اشاره به تلاش ترامپ برای از بین بردن حق مردم فلسطین، مردم، احزاب و اعضای محور مقاومت را به مقاومت و ایستادگی دعوت کرد و گفت: فلسطین نباید چیزی را امضا کند و بپذیرد و سه ضلع ترامپ، نتانیاهو، محمدبن‌سلمان، سه ضلع نامستحکمی هستند که در صورت حذف یکی، کل آن فرومی‌پاشد.

2ـ سرانه هر طلبه از بودجه کشور چقدر است؟

دولت متنی را منتشر کرده که بر اساس آن، بودجه مصوب شورای عالی حوزه‌های علمیه برای سال جاری در مجموع چهار هزار و ۴۶۴ میلیارد و ۵۵۷ میلیون ریال است؛ کمی کمتر از 450 میلیارد تومان. آن‌گونه که مشاور وزیر فرهنگ در امور روحانیون گفته، بیش از 150 هزار روحانی در کشور داریم که به این ترتیب سرانه هر روحانی از این بودجه حدود سه میلیون تومان است. همچنین مرکز خدمات حوزه‌های علمیه که مسئول رسیدگی به «حق بیمه طلاب و روحانیون غیر شاغل» است، حدود ۸۱۵ میلیارد تومان بودجه دارد که سرانه هر روحانی از این بودجه نیز پنج میلیون تومان است. دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز حدود 134 میلیارد تومان بودجه دارد که سرانه هر روحانی از این بودجه حدود یک میلیون تومان خواهد شد. به این ترتیب، اگر بودجه سه نهاد بالا را محاسبه کنیم، سرانه هر روحانی نزدیک به 10 میلیون تومان در سال 97 خواهد شد.

3ـ کاهش قیمت نفت با مخالفت در برابر تحریم‌های آمریکا
پس از اعلام خروج آمریکا از برجام قیمت نفت به مرور افزایش پیدا کرد، اما از دیروز کاهش محسوسی داشته است. یکی از دلایل این کاهش قیمت، مخالفت برخی کشورها در برابر اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران عنوان شده است. به گفته گرگ مک کنا، یکی از تحلیلگران اقتصادی، «اگر تحریم‌ها علیه ایران تأثیر خود را بگذارد احتمالاً حدود ۱ میلیون بشکه در روز از میزان صادرات نفت از سوی ایران کاسته شود.» وی در ادامه افزود: «درباره اینکه این تحریم‌ها آنطور که برنامه‌ریزی شده، تأثیرگذار باشد اطمینانی وجود ندارد... آلمان اعلام کرده که در برابر تحریم‌های آمریکا از شرکت‌های خود محافظت کرده و به نظر می‌رسد که قرار است با خروج شرکت توتال از میدان گازی (پارس جنوبی)، شرکت چینی (CNBC) جای این شرکت فرانسوی را بگیرد.»

4ـ مناطق آزاد به جای آنکه ارزآور باشند، ارزبَر هستند
مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه‌ مجلس شورای اسلامی گفت: فلسفه مناطق آزاد این نیست که تنها دور آن را حصار بکشیم و بگوییم از هفت دولت آزاد باشد، بلکه «تولید و صادرات کالاهای صنعتی» یکی از اهداف تشکیل این مناطق است. فلسفه مناطق آزاد این است که هر میزان ارز را از این مناطق به خارج از کشور منتقل کنیم، حداقل بتوانیم دو برابر این ارز را به کشور وارد کنیم؛ اما از آنجایی که در این مناطق بحث تولید دنبال نمی‌شود و تنها بحث تجارت وجود دارد، فقط خروج ارز را می‌بینیم و در واقع این مناطق به جای آنکه ارزآور باشند، ارزبَر هستند.


▼ اخبار کوتاه
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان در آذر ماه سال 96 با دلار 3 هزار و 200 تومانی خودرو تولید کردند؛ اما هیچ یک از این خودروها را پیش‌فروش نکرده یا به‌روز و به صورت نقدی نفروختند. نادر قاضی‌پور با بیان اینکه سایپا حدود 60 هزار و ایران‌خودرو حدود 30 هزار خودرو احتکار کرده‌اند که این موضوع گران‌فروشی، نارضایتی‌های اجتماعی ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه خودروسازان منتظر هستند خودروهای خود را با قیمت روز دلار به مردم بفروشند.
افت بارندگی‌های امسال موجب شده است از میان ۱۷۷ سد بزرگ کشور، ۶۹ سد از جمله سدهای زاینده‌رود، شهید رجایی، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره ‌شده داشته باشند. افت روان‌ آب‌ها موجب شده است حجم ذخیره آب 177 سد بزرگ موجود در شش حوضه آبریز دریای خزر، خلیج‌فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به 25/36 میلیارد مترمکعب برسد که در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور کاهش 24 درصدی پیدا کرده است.
غلامرضا قبله‌ای، مدیرکل دفتر روابط عمومی و فرهنگ‌سازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به کمک سامانه‌های طرح جامع مالیاتی، آن دسته از افرادی که فرارهای مالیاتی داشته‌اند، شناسایی و مالیات آنها را دریافت کرده‌ایم. بر اساس این، سال گذشته یک خانواده شناسایی شدند که ۳۰ هزار خودرو وارد کرده و یک ریال هم مالیات نداده بودند؛ اما به کمک این سامانه آنها شناسایی شده و افزون بر اخذ مالیات، به مراجع قضایی معرفی شدند.
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: حضور رهبر معظم انقلاب در یکی از مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) نشانه اهمیت معلم در جامعه از نگاه ایشان است که به طور قطع این حرکت به ارتقای جایگاه و منزلت معلم منجر می‌شود. وی ادامه داد: دیدار معلمان با رئیس‌جمهور به دلیل مسائل سیاسی پیش آمده در زمینه برجام لغو شد و با وجود تلاش‌های، انجام شده شرایط این دیدار فراهم نشد.
دولت استرالیا اعلام کرد، از ماه جولای سال 2019 هرگونه نقل و انتقال پول نقد بالای 10 هزار دلار ممنوع خواهد بود. این اقدام با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی، پولشویی و حمایت مالی از تروریسم انجام می‌شود. پس از این، افراد باید برای انتقال پول بیش از این میزان فقط از کارت‌های اعتباری و چک‌های مسافرتی و بین بانکی استفاده کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات