صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۱۱۶۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 2 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یهودی‌سازی فلسطین خواب آشفته‌ای است که دیده‌اند. نه آن اتّفاق می‌افتد، نه معامله‌ قرن.(97/5/1)

▼ حرف روز
پمپاژهای «پمپئو»!
پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، روزی نیست که شاهد سخنرانی، موضع‌گیری، توئیت‌پراکنی از سوی وی و همکارانش علیه جمهوری اسلامی ایران نباشیم. این موضوع با انتخاب «مایک پمپئو» رئیس سابق سامان جاسوسی آمریکا(سیا) به سمت وزیر خارجه این کشور، شدت بیشتری گرفت. او که در نخستین سخنرانی خود در مقام وزیر خارجه آمریکا، گفته بود؛ «دولتش شدیدترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد»، همین روند را در موضع‌گیری‌های خود تا به امروز ادامه داده و تلاش کرده به هر بهانه‌ای علیه ایران سیاه‌نمایی کند که در برخی موارد به دلیل استفاده از اطلاعات غلط و منابع ناموثق مورد تمسخر افکار عمومی حتی در کشور خود قرار گرفته است. اوج این سخن‌پراکنی‌ها، پمپاژهای سیاه‌نمایانه دیروز پمپئو در جمع ورشکستگان سیاسی اعم از سلطنت‌طلب‌های تاریخ مصرف گذشته و پس‌مانده‌های منافقین بود. او در این تجمع که از هر دری سخن گفت تا از شکست‌های پی‌در‌پی در برابر جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران، عقده‌گشایی کند مورد تشویق مطرودین و وطن‌فروشان خائن ایران قرار گرفت. اما به نظر می‌رسد اداره‌کننده سابق سیا، تجربه 40 ساله رویارویی سران کشورش از دموکرات‌های به اصطلاح میانه‌رو گرفته تا جمهوریخواهان جنگ‌طلب با جمهوری اسلامی را که در همه دوره‌ها چیزی جز شکست عاید دولت آمریکا نکرده، به فراموشی سپرده که چنین با عصبانیت در برابر ملت بزرگ ایران سخن می‌گوید.
جدای از پاسخ‌هایی که مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان به این خلاف‌گویی‌های آشکار دادند، دو نکته مهم و اساسی وجود دارد که نباید از نظر دور داشت؛ اول اینکه این‌گونه مواضع خارج از عرف دیپلماتیک نشان‌دهنده ناراحتی عمیق سران استکبار جهانی از پیشرفت‌های مادی و معنوی ایران اسلامی است که محصول صبوری، مقاومت و مجاهدت 40 ساله ملتی بزرگ است که تصمیم گرفته است روی پای خودش بایستد. دوم اینکه اشاره‌های مزورانه آمریکایی‌ها به مشکلات اقتصادی مردم ایران و تلاش برای سوء‌استفاده از آنها مصداق همان «مگسی است که روی زخم می‌نشیند»؛ لذا مردم و مسئولان ایران اسلامی که در مقاطع حساس با وحدت و ‌یکدلی در برابر توطئه‌های شیطان بزرگ ایستادگی کرده‌اند، این بار نیز با صبر و بصیرت راهی را که چهار دهه پیش آغاز کرده‌اند، محکم و استوار ادامه خواهند داد.

گزارش روز
فضا را تغییر دهیم
«فساد» یا «احساس وجود فساد»، دوگانه‌ای است که بسیار درباره آن نوشته شده و بحث‌های فراوانی پیرامون آن صورت گرفته است و همچنان می‌توان درباره آن هزاران سطر و صدها گزارش و مقاله و یادداشت نوشت! اگرچه این تقابل‌های تئوریک و تحلیل‌ها و تلاش‌ها برای اثبات اینکه وزنه کدام طرف ماجرا سنگین‌تر است ضروری و واجب است و تمامی کارشناسان در تخصص‌های مختلف، از صاحب‌نظران اقتصادی تا متخصصان حوزه سلامت روان و جامعه‌شناسی و دیگر حوزه‌ها نیز بر اهمیت آن تأکید دارند، اما اکنون و با توجه به فضاسازی‌ها و هجمه فراوانی که برای القای وجود فساد گسترده و سازمان‌یافته در کشور وجود دارد؛ تلاشی که متأسفانه وجود مصادیقی نیز بر تقویت این گذاره کمک کرده است، نباید تنها به اثبات تئوریک این حقیقت که فساد یک پدیده فراگیر در کشور نیست، قناعت کرد! چرا که متأسفانه امروز شاهد تقویت باور و گذاره آزادی مفسدان و تبدیل فساد از استثنا به رویه در جامعه هستیم؛ لذا در این شرایط به خرق عادت‌ها و تسریع روندهای مرسوم قضایی، رسانه‌ای کردن و پررنگ کردن مبارزه با فساد از یک سو و نمایش دادن و به تصویر کشیدن و نشان دادن واقعیت‌های اقتصادی و انضباط اقتصادی در قاطبه امور در کشور، از سوی دیگر نیازمند هستیم. امروز برخی مصادیق فساد و در کنار آن دروغ و شایعه‌پراکنی در رسانه‌هایی که عملاً غیر قابل مهار هستند و البته عدم  اطلاع‌رسانی و شفافیت و در مواردی هم مسامحه و اغماض در برابر مفسدان موجب شده است مردم برای برون‌رفت از شرایط نامطلوب کنونی اقتصاد کشور از میان دو گزینه؛ «تصحیح سیاست‌های اقتصاد» یا «مبارزه با فساد»، گزینه دوم را برگزینند، در حالی که واقعیت‌های کشور نشان می‌دهد مصیبت اصلی در اقتصاد ما نه تنها فساد، بلکه روش‌های به کار گرفته شده و بی‌توجهی به تولید و اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی است.

▼ خبر ویژه
رویگردانی اصلاح‌طلبان از شهردار جدید!
در حالی که مدت زیادی از روی کار آمدن شهردار جدید تهران نمی‌گذرد، رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی شخصیت‌های این جریان از عملکرد وی به شدت انتقاد می‌کنند. در همین راستا روزنامه آرمان در گزارشی با انتقاد از مخالفت افشانی با شفاف‌سازی و تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نوشته است: «ظاهراً در سال‌های اخیر بهشت مانند خانه اجاره‌ای است که ساکنان آن نمی‌توانند زمان زیادی در آن اقامت داشته باشند؛ چرا که هر یک به نحوی باید از بهشت بیرون بروند، مانند محمدعلی نجفی که زمان کوتاهی بهشتی بود. حال نگاه‌ها به اجاره‌نامه محمدعلی افشانی است، دومین شهردار منتخب شورای شهر پنجم! آن‌طور که به نظر می‌رسد مدت بهشت‌نشینی‌اش بلند نخواهد بود و عوامل مختلفی دست به دست هم داده‌اند تا استاندار سابق فارس که ردای شهرداری تهران بر تن دارد از بهشت خارج شود.» این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه گزارش خود، از لابی حزب اصلاح‌طلب اعتماد ملی برای ماندن افشانی و همچنین اختلاف اعضای شورای شهر در این باره پرده‌برداری کرده است و افشا می‌کند موضوع دیگری که حضور افشانی در شهرداری را متزلزل می‌کند انتصاب‌های انتقادبرانگیز وی در شهرداری است. گفتنی است، این مطالب در حالی منتشر می‌شود که اعتراض و انتقادها از سوی اعضای شورای شهر تهران به ویژه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نسبت به عملکرد افشانی در همین زمان کوتاه حضور در شهرداری بارها تکرار شده است که یادآور تجربه تلخ شورای شهر دوم تهران است که سکان آن به دست همین جریان بود.

▼ اخبار
1ـ غرب علیه آمریکا متحد می‌شود

یک روزنامه انگلیسی درباره توئیت تهدیدآمیز «دونالد ترامپ»، علیه ایران نوشت: «توئیت ترامپ خطاب به ایران نمی‌تواند با زور غرب را به فاصله گرفتن از صلح‌آفرینی سوق دهد.» روزنامه گاردین افزود: «بعید است احیای تحریم‌ها حکومت ایران را نابود کند، یا باعث تغییر سیاست‌هایش در منطقه شود.» گاردین همچنین پیش‌بینی کرده اعمال تحریم‌های آمریکا سبب انسجام جهان غرب در برابر خود آمریکا شود: «موضوع جدی‌تر، کاری‌ است که تحریم‌ها برای منسجم کردن غرب انجام خواهد داد. هیچ کشور دیگری تعهداتش در توافق هسته‌ای را زیر پا نگذاشته، اما ترامپ می‌گوید نه تنها آنها که با آمریکا مخالفت می‌کنند؛ بلکه آنهایی که به تحریم‌های این کشور گردن نمی‌نهند، تحریم خواهند شد.»

2ـ اعتراف یک رسانه آمریکایی به پیروزی محور مقاومت
نشریه آمریکایی فارین‌پالیسی با یادآوری اینکه ناآرامی‌ها در سوریه از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده‌اند، اما بشار اسد، مردی که قرار بود با گذشت زمان سقوط کند با کمک‌های روسیه، ایران و حزب‌الله هنوز بر سر کار است، در مطلبی نوشت: «نیروهای ارتش سوریه پرچم‌شان را بر فراز شهر جنوبی درعا برافراشتند و جشن گرفتند.» در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «بشار اسد برنده شد. شایسته است درباره اینکه چرا ایالات متحده برنده نشد، تأمل شود، اما آنچه اکنون بیش از همه مورد توجه است این است که سوریه کم‌رنگ شدن قدرت و نفوذ آمریکا را به نحو عریان به نمایش گذاشت؛ تحولی که محافل سیاسی کمتر به آن توجه کرده‌اند، چون قرار نبود اتفاق بیفتد.»

3ـ اعلام موضع موگرینی از زبان زیباکلام!
صادق زیباکلام طی یادداشتی در روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد با انتقاد از مواضع صریح روحانی در برابر آمریکا نوشت: «رئیس‌‌جمهور قطعاً مي‌داند كه اتخاذ مواضع تند و راديكال سودي براي كشور ندارد و برعكس؛ بايد با مواضع اعتدالي سعي كنيم به اتحاديه اروپا نزديك شويم تا تحت فشار قرار دادن ايران براي ترامپ دشوار شود... قطعاً به همان اندازه كه ممكن است اصلاح‌طلبان از مواضع اخير رئیس‌جمهور ناراحت شوند، فرانسوي‌ها و آلماني‌ها و خانم موگريني نيز به همان اندازه از موضع‌گيري آقاي روحاني ناراحت و نااميد مي‌شوند.» گفتنی است، این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که بسیاری از اصلاح‌طلبان از مواضع رئیس‌جمهور حمایت کرده‌اند.

4ـ در امارات و عربستان سرمایه‌گذاری نکنید!
«شرف لقمان» سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن تکذیب توقف عملیات متجاوزان در جبهه ساحل غربی یمن تأکید کرد: متجاوزان پس از سه هفته جنگ از ورود به منطقه التحیتا در الحدیده ناتوانند و تهدیدات درباره حمله به صنعا مضحک است. متجاوزان هم‌اکنون توان تحرک ندارند و در مناطق الدریهمی، الجاح و الفازه به محاصره درآمده‌اند. لقمان در ادامه با اعلام اینکه موشک‌ها و پهپادهای یمنی توان رسیدن به هر نقطه‌ای در امارات و عربستان را دارند، به شرکت‌های خارجی درباره سرمایه‌گذاری در امارات و عربستان هشدار داد و گفت: ابوظبی، دبی، ریاض و... از تیررس آتش نیروهای یمنی در امان نیستند.

5ـ کنایه تحقیرآمیز وندی شرمن به دونالد ترامپ!
در حالی که واکنش‌ها به اظهارنظر توئیتری رئیس‌جمهور آمریکا علیه همتای ایرانی خود ادامه دارد، مذاکره‌کننده ارشد واشنگتن در گفت‌و‌گوهای هسته‌ای گروه 1+5 و ایران در یک پیش‌بینی طعنه‌آمیز گفت: «اگر گذشته نمایانگر آینده باشد، ترامپ، (جان) بولتون را به تهران می‌فرستد تا دیدار با روحانی را ساماندهی کند.» به نظر می‌رسد که این مقام سابق آمریکایی به اعزام مشاور امنیت ملی کاخ سفید به مسکو و دیدارهای او با رئیس‌جمهور و دیگر مقامات روسیه اشاره می‌کند. شرمن همچنین با تکرار انتقادات خود به خروج آمریکا از برجام گفت: «ترامپ با توئیت‌ها به توافق بهتری نخواهد رسید.»

▼ اخبار کوتاه
روزنامه واشنگتن‌پست درباره لفاظی‌های اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران نوشت: تئوری موسوم به «مرد دیوانه» که او احتمالاً در حال اجرای آن است، روی ایران جواب نمی‌دهد. گفتنی است، «مرد دیوانه»، یک نظریه سیاسی است که بیشتر به سیاست خارجی ریچارد نیکسون اشاره دارد که طبق آن  رهبران دیگر کشورها از ترس اقدامات پیش‌بینی‌ناپذیر آمریکا، از انجام اقدامات تحریک‌آمیز و مخالف منافع واشنگتن پرهیز می‌کردند.
سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به توئیت ضد ایرانی ترامپ گفت، رهبر آمریکا قصد افزایش تنش میان دو کشور را ندارد. سخنگوی کاخ سفید همچنین در ادامه در واکنش به اظهارات خبرنگارانی که این رفتار ترامپ را برای منحرف کردن افکار عمومی آمریکا از افتضاح دیدار او و رئیس‌جمهور روسیه می‌دانستند نیز مدعی شد: ترامپ قصد منحرف کردن بحث درباره دیدار جنجالی اخیرش با رئیس‌جمهور روسیه در هلسینکی را ندارد.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری در پاسخ به ترامپ نوشت: «تحت تأثیر قرار نگرفتیم؛ جهان چند ماه پیش رجزخوانی‌های حتی شدیدتری هم شنید و ایرانی‌ها هم آنها راـ البته موارد متمدنانه‌تر را‌ـ در طول چهل سال گذشته شنیده‌اند. ما در طی هزاره‌ها اینجا بوده‌ایم و سقوط امپراتوری‌ها را دیده‌ایم، از جمله امپراتوری خودمان، که طول حکومت آنها بیش از عمر برخی کشورها بود. مراقب باش!»
سیدمصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ضرورت تغییر کابینه دولت گفت: دولت باید متناسب با شرایط فعلی کابینه را تغییر دهد. عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در همین زمینه افزود: اوضاع فعلی اقتضا می‌کند افرادی در کابینه حضور داشته باشند که مسائل و مشکلات را در حالت اضطرار حل‌‌وفصل کنند.
مرکز آمار ایران با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده مربوط به تیر ١٣٩٧ اعلام کرد: نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٧ به 8/7 درصد رسید که نسبت به خرداد ماه که 8/2 درصد بود، 0/5 واحد درصد افزایش داشته است.
منابع آگاه افشا کردند که دولت امارات با هدف جعل رویدادها و انعکاس وارونه اخبار مربوط به تحولات یمن و منطقه، تشکیل ارتش سایبری را تدارک دیده که در آن فعالان رسانه‌ای جنوب یمن نیز حضور دارند.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتی خطاب به ترامپ نوشت: آقای ترامپ به آقای روحانی گفته مراقب باش. شما که ۵۰ هزار نیرو زیر تیغ ایران دارید مراقب باشید!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات