صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۷۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 17 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ملت ایران متحد باشد، از این قضایای هسته‌ای نباید دودستگی ایجاد شود؛ دشمن این دودستگی را می‌خواهد؛ مسئولان، منافع ملی را دنبال کنند‌.(94/4/27) *سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار گرامی باد*

▼ حرف روز
بن‌‌بست اصلاح‌طلبان!
اصلاح‌طلبان که در سال‌های اخير با همه توان در حمايت از دولت يازدهم و دوازدهم به ميدان آمده بودند، اين روزها به واسطه عملکرد ضعیف دولت به شدت نگران از دست رفتن اعتبار اجتماعي خود هستند و تلاش دارند نسخه‌ای براي حل مشکلات کشور ارائه دهند.
در این راستا، سخنان رئیس دولت اصلاحات در ديدار نمايندگان ادوار مجلس فرصتي بود تا کلام وي از سوی تيم رسانه‌اي اين جريان دسته‌بندي شده و با عنوان  «۱۵ راهکار خاتمي براي خروج از وضعيت فعلي» با آب و تاب فراوان رسانه‌اي شود. بلافاصله جمعي از اصلاح‌طلبان امثال بهزاد نبوي، محمد سلامتي، محسن آرمين، مصطفي تاج‌زاده، فيض‌الله عرب‌سرخي، محمد کيانوش‌راد، عبدالله ناصري و... دست به کار شده و در حمايت از راهکارهاي خاتمي بيانيه‌اي صادر کرده و به تعبير خودشان «راهکارهاي اصلاح‌طلبانه» براي حل مشکلات کشور ارائه دادند.
اما وقتي راهکارهاي پيشنهادي را مرور مي‌کنيم، آنچه بيش از هر چيز به ذوق مي‌زند، صبغه سياسي‌ـ جناحي اين موارد است. انتظار می‌رفت، در ميان راهکارهاي پانزده‌گانه خاتمي که مي‌توان آن را در چند بند محدود خلاصه کرد، حداقل چند پيشنهاد قابل ملاحظه اقتصادي يافت شود! اما متأسفانه آنچه با عنوان راهکار حل مشکلات کشور ارائه شده، همگي اظهاراتي سياسي است که آن هم در خدمت حل معضلات جناحي يک جريان سياسي طرح‌ريزي شده و با معضلات اکثريت جامعه نسبتي ندارد!
واقعاً رفع حصر سران فتنه، کجاي مشکلات معيشتي امروز مردم قرار دارد و چه تأثيري در آرامش بازار سکه و ارز خواهد داشت؟! طرح مباحثي چون اعلام عفو عمومي، آزادي تمام زندانيان سياسي... با نگاه به کدام معضل توده‌هاي مردم و واقعيت‌هاي اجتماعي امروز جامعه پيشنهاد شده است؟! کدام زنداني امروز بدون جرم و تنها به دليل مواضع سياسي در زندان قرار دارد؟ عفو عمومي شامل چه کساني خواهد شد؟
اظهارات مذکور به خوبي حکايت از آن دارد که اين جريان سياسي و برنامه‌اي براي حل مشکلات کشور ندارد، از این رو متفکران و نظریه‌پردازان آن ترجيح مي‌دهند با انحراف در افکار عمومي، اذهان جامعه را به سوي ديگري جلب کرده و با ايجاد نيازهاي کاذب براي رفع آن تلاش کنند. در واقع، می‌توان گفت اصلاح‌طلبان به بن‌بست رسيده‌اند و بدون اصلاحات جدي در اردوگاه خود امکان بقاي سياسي نخواهند داشت.

▼ گزارش روز
هشدار!
جز فاجعه چه نام دیگری می‌توان برایش انتخاب کرد؟! وقتی خطر از دست رفتن استعدادهای کودکان و نوجوانان ایرانی را بیش از همیشه برای ما جدی کرده است! روزنامه فرهیختگان پس از اعلام نتایج کنکور سال 96 با یک بررسی ساده از وضعیت تحصیلی نفرات برتر کنکور به نتیجه مهمی دست یافته است و آن، اینکه «مدارس همه 15 نفر برتر کنکور غیر دولتی و مدارس پولی بوده‌اند»! به عبارت ساده، آن خانواده‌ای فرزندش در کنکور موفق شده یا در سال‌های آینده موفق خواهد شد که توان پرداخت شهریه سرسام‌آور مدارس غیر دولتی را دارد. به عبارت دقیق‌تر، احتمال موفقیت دانش‌آموزانی حتی با استعداد و ضریب هوشی بالاتر به دلیل ناتوانی خانواده‌های‌شان در پرداخت شهریه‌های مدارسی از این دست بسیار کمتر از دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی است! موضوعی که بی‌تردید وجود «بی‌عدالتی» در نظام آموزش کشور را نشان می‌دهد؛ بی‌عدالتی که می‌تواند به بهای گزاف از بین رفتن آینده کودکان مستعد و نیروهای انسانی توانا برای کشور تمام شود؛ چرا که در این میان تنها دانش‌آموز یا خانواده او نیستند که متضرر می‌شوند؛ بلکه یک کشور و تمام ما هستیم که کودکان و نوجوانانی را که در آینده می‌توانند به سرمایه ملی و موتورهای محرک پیشرفت و توسعه ایران بدل شوند، از دست داده‌ایم! این مهم و این نتایج در واقع هشداری جدی را به مسئولان حوزه آموزش و جامعه می‌دهد که بر ضرورت بازنگری جدی و کلان در سازوکارهای آموزش کشور، سیاست‌گذاری‌های آموزش و پرورش و... دلالت دارد! زیرا افزون بر اهمیت موضوع عدالت و مسئولیت نظام اسلامی برای تحقق این معنا در جامعه، هیچ کشور و هیچ ملتی پیشرفت نخواهد کرد مگر آنکه از همه استعدادها و نیروهای خود بهره بگیرد.

▼ خبر ویژه
مثلث شوم پشت پرده اغتشاشات!
عربستان سعودی در حال نقش‌آفرینی برای ایجاد ناامنی در ایران است. سعودی‌ها نقش رابط را میان اتاق فکر مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و انگلیس با عوامل اجرایی برنامه‌های آنها ایفا می‌کنند. در واقع، سعودی‌ها که طی چند سال گذشته از هیچ تلاشی برای دشمنی و تخاصم با جمهوری اسلامی ایران فروگذار نکرده‌اند، اکنون برای جبران شکست‌های خود در عرصه منطقه و به ویژه در مقابل محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران، وارد عمل شده‌اند. چندی پیش «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد جوان، ناپخته و مغرور سعودی تهران را تهدید کرده بود که ریاض جنگ را به داخل مرزهای ایران می‌کشاند. از این رو واضح است که عربستان سعودی نیز در حوادث اخیر در برخی نقاط ایران نقش دارد. درباره اغتشاشات و اقدامات خشونت‌آمیز و افراطی در برخی نقاط کشور، می‌توان متوجه شد اقدامات انجام شده از سوی سلطنت‌طلبان، منافقین و دیگر مزدوران با پشتیبانی مالی سعودی اتفاق افتاده است. اتاق فکر غرب با نقش‌آفرینی حمایتی عربستان سعودی، این عوامل را از مدت‌ها پیش برای برهم زدن امنیت جمهوری اسلامی ایران تحت آماده‌باش قرار داده بودند تا به محض فراهم شدن فرصت مناسب، وارد عمل شده و آنچه به آنها دیکته شده است، اجرا کنند. در این میان، گاف بزرگ شبکه العربیه که از تریبون‌های اصلی عربستان سعودی به شمار می‌رود، خود از مواردی است که نشان می‌دهد ضدانقلاب در پسِ پرده اغتشاشات اخیر ایستاده و آن را مدیریت می‌کند. در همین ارتباط، کارشناس فارسی‌زبان شبکه العربیه از پاریس به زبان عربی می‌گوید: «فکر کردید خون کشته‌های مجاهدین خلق پایمال می‌شود؟»

▼ اخبار
1ـ ملت ایران بر تمامی دشمنان خود چیره می‌شود

جانشین فرمانده‌ کل س‍‍پاه، شهدا را عصاره تاریخ ملت ایران معرفی کرد و گفت: چهل سال است که تمام اشرار عالم تلاش می‌کنند بر ایران بتازند؛ اما با فداکاری جوانان ما دشمن تنها شکست خوردن را مقابل ایران تجربه کرده است. سردار حسین سلامی با تأکید بر اینکه دشمن می‌خواست در خاورمیانه جدید یک رژیم صهیونیستی امن بسازد، تصریح کرد: امروز کابوس مرگ این رژیم جعلی را تهدید می‌کند و در کنار مرزهای جعلی‌شان لهجه‌های گوناگونی از ارتش اسلام شکل‌ گرفته است. جانشین فرمانده کل س‍‍پاه با اشاره به اینکه جنگ اقتصادی علیه ایران در دستور کار آمریکا قرار دارد، بیان کرد: تلاطم اقتصادی زودگذر است و آنچه می‌ماند، توان و اراده ملت ایران است که در مقابل دشمن ایستادگی می‌کنند. اکنون ملت‌های جهان به این نتیجه رسیده‌اند که باید با ایران با زبان احترام صحبت کنند و متوجه شده‌اند که ایران تسلیم نمی‌شود و ملت ما به‌ زودی بر تمامی دشمنان خود چیره می‌شود.

2ـ خنثی‌سازی توطئه ایجاد ناامنی در کشور
وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای از شناسایی و خنثی کردن دو اقدام تروریستی گروهک‌های تجزیه‌طلب و تکفیری در کردستان و خوزستان با همت سربازان گمنام امام زمان(عج) خبر داد و اعلام کرد: سربازان در ادارات کل اطلاعات خوزستان و کردستان ضمن دستگیری شش نفر از اعضای این تیم‌های تروریستی، از آنان هفت قبضه اسلحه کلاشنیکف، سه قبضه سلاح یوزی، 17 قبضه کلت کمری و هشت نارنجک، دوربین دید در شب و مقادیر قابل توجهی مهمات کشف و ضبط کردند. همچنین طراحی انتقال یک محموله چند صد پوندی مواد انفجاری با هدف انفجارات پی‌درپی در کشور با تلاش سربازان گمنام و همکاری مرزبانی جان بر کف خنثی شد و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. وزارت اطلاعات در این اطلاعیه یادآور شد: براساس اسناد به دست آمده، این تیم‌های تروریستی به دنبال اجرای چند عملیات در شهرهای مرکزی کشور بودند.

3ـ بازار خودرو در انحصار پنج خانواده است!
عضو هیئت‌‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو در بازار ناشی از نبود نظارت بر این بازار است، گفت: چرا بازار پرسود خودرو باید در دستان پنج خانواده باشد! امیر خجسته گفت: اینکه برخی از مسئولان از ثبات در بازار خودرو سخن به میان می‌آورند و به دنبال تلقین مدیریت این بازار پس از نوسانات اخیر به جامعه هستند؛ نشان از عمق بیخیالی آنها دارد. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ضمن ابراز تأسف از اتفاقات اخیر در زمینه قیمت‌ها در بازار خودرو، اضافه کرد: متأسفانه ظرف مدت کمتر از 20 روز انواع خودروها با افزایش 50 درصدی قیمت‌ها مواجه شده‌اند و این اتفاق شوک بزرگ اقتصادی به جامعه وارد کرده که این مسئله صرفاً ناشی از ضعف و سوء مدیریت مجموعه وزارت صنعت و معدن و حتی شخص وزیر است.

4ـ شرط‌گذاری مجدد برای مذاکره بدون پیش‌شرط!
«هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اجرایی شدن اولین بسته تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: «ایالات متحده کاملاً به اجرای آن تحریم‌ها متعهد است.» وی در ادامه تصریح کرد: «ایالات متحده به دنبال رسیدن به توافق جدیدی با ایران است که به طور جامع، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران را مدنظر قرار می‌دهد. [چنین توافقی] تنها شامل برنامه هسته‌ای آنها نمی‌شود، بلکه برنامه موشکی، حمایت آنها از تروریسم و رفتارهای مخرب‌شان در منطقه‌ را هم در بر می‌گیرد.» او همچنین در پاسخ به احتمال مذاکره بین دو کشور و اظهارات ترامپ درباره مذاکره بدون پیش‌شرط گفت: «ایالات متحده مایل به ورود به گفت‌وگو با حکومت ایران است، اما ما به دنبال آن هستیم که آنها تعهد دهند در رفتارشان تغییرات بنیادین ایجاد کنند.»

▼ اخبار کوتاه
ناتالی توچی، مشاور فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به شبکه ۴ رادیو «بی‌بی‌سی» انگلیس گفت: «اگر شرکت‌های اتحادیه اروپا از تحریم‌های ثانویه آمریکا تبعیت کنند، از سوی اتحادیه تحریم خواهند شد.» توچی برداشتن این گام‌ها را برای ارسال این پیام دیپلماتیک به ایران مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای جدی است، ضروری دانست. موگرینی نیز گفت: اتحادیه اروپا شرکت‌های کوچک و متوسط را برای تجارت با ایران تشویق می‌کند تا مردم ایران را از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند کند.
دولت جدید مالزی در اقدامی برای کاهش نفوذ عربستان، یک مرکز بین‌المللی را که یک سال پیش پادشاه عربستان سعودی افتتاح کرده بود، تعطیل کرد. «محمد سابو» وزیر دفاع مالزی در یادداشتی به مجلس این کشور اطلاع داد، فعالیت مرکز موسوم به «صلح بین‌الملل ملک سلمان» متوقف و مأموریت آن از سوی مؤسسه «دفاع و امنیت مالزی» انجام می‌شود. این مرکز بنا بر ادعای رژیم سعودی با هدف جذب محققان اسلامی برای مبارزه با عقاید افراط‌گرایانه و ترویج صبر و تحمل تأسیس شده بود.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن ادعای روزنامه «ایونینگ استاندارد» درباره ارسال محموله قطعات موشکی از فرودگاه هیترو به مقصد ایران را به شدت تکذیب کرد و آن را یک گزارش بی‌پایه و اساس و جنجال‌سازی رسانه‌ای مغرضانه خواند. در نامه سفارت ایران به سردبیر این روزنامه با اشاره به اینکه ادعای مذکور ساختگی است، درخواست شده آن روزنامه از تکرار ادعاهای کلیشه‌ای و دروغ، که هدف آنها توسعه ایران‌ستیزی است، اجتناب کند.
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت: «از آنجا که در برجام عجله داشتیم و شرایط‌مان مساعد نبود، سخت‌گیری زیادی صورت نگرفت که تحریم‌ها برداشته شود؛ بنابراین برجام از ابتدا هم متزلزل بود برای اینکه با مهارت، ابزارها و قواعد کامل دیپلماتیک با برجام مواجه نشدیم و حتی در مجلس خودمان هم آن را به تصویب نرساندیم.»
خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» در گزارشی نوشت: مردم ایران تأکید دارند همانند قبل باید با حفظ آرامش، برابر خواسته‌های دشمن ایستاد. آنها تأکید می‌کنند ایران کشوری است که تاکنون دهه‌ها تحریم را تحمل کرده و حال نیز باید بدون امتیاز دادن بر مواضع خود ایستادگی کند.
«سعید حجاریان» در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این پرسش که به نظر شما اصلاح‌طلبان باید با دولت روحانی چگونه برخورد کنند، گفت: «من معتقدم می‌شود اصلاح‌طلبان بگویند دولت روحانی، دولت ما نیست.»(!)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات