صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 30 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز به رفتار آمریکای مستکبر و جنایتکار بنگرید. سیاست اصلی آن در برابر اسلام و مسلمین، جنگ‌افروزی، خواست و تلاش خباثت‌آلود آن، کشتار مسلمانان به دست یکدیگر است. مسلمانان باید هشیار باشند.(1397/5/29) *** فرارسیدن عید سعید قربان مبارک باد***

▼ حرف روز
دو عید همگون
امروز روز عرفه است. روز بزرگی که پروردگار متعال بندگانش را به اطاعت و عبادت فرا می‌خواند و خوان کرم و احسان خود را برای آنان می‌گستراند. عرفه را اگرچه عید ننامیده‌اند، اما چنین مناسبتی و چنین فرصتی بزرگ‌ترین عید برای بندگان الهی است تا پس از فاصله‌ای چند ماهه از لیالی پربرکت قدر دل را در زلال راز و نیاز شست‌وشو و صیقل دهند. یكی از معانی «عرف» صبر و شكیبایی و تحمل است و این به دلیل تحمل رنجی است که زائران کوی دوست برای رسیدن به وعده‌گاه خود با خداوند در عرفات متحمل می‌شوند.
و فردا عید قربان، عید نزدیکی به خداوند و پاک کردن دل از آلودگی‌ها و وابستگی‌های دنیوی است. معنای قربان این است که برای رسیدن به قرب الهی باید اسماعیل وجود را قربانی کرد و عاشق حقیقی ذات اقدس باری تعالی شد؛ عشق به معنای واقعی یعنی مرحله‌ای که عاشق همه هستی خود را فدای معشوق و محبوب می‌کند. قربان مظهر گذشت به منزله یک نماد بارز از شخصیت انسان است که طی مسیر برای رسیدن به جایگاه والای انسانی و قرب پروردگار را هموارتر می‌کند.
قربان درس‌های بزرگی برای امروز دارد که در پرتو آن می‌توان سنگلاخ‌ها را پشت سر گذاشت و سختی‌ها و مصائب را به جان خرید. بدون شک، تنگناها و فشارهایی که دشمنان وارد می‌کنند، هدفش این است که ملتی را از مسیر پر افتخار استقلال و آزادی‌اش برگردانند و همچون گذشته آنها را تحت سلطه و سیطره خود درآورند، منابع‌شان را غارت کرده و حیثیت و تمامیت ارضی‌شان را خدشه‌دار کنند. از این رو رمز ایستادگی در برابر چنین سناریوی خطرناکی، حفظ اتحاد و انسجام، همدلی و همراهی آحاد جامعه برای عبور از این پیچ تاریخی است که در آخرین مرحله نیز دشمن را مأیوس و ناامید کند و راه پیشرفت و رسیدن به قله‌های عزت و شرف در پرتو دستاوردهای عظیم ملت بزرگ ایران فراهم آید.
در بحبوحه نبرد همه‌جانبه اقتصادی که دشمن شکست خورده در همه عرصه‌ها، معیشت مردم را به طور مستقیم هدف گرفته، صاحبان اصلی انقلاب که همانا ملت بزرگ ایران اسلامی هستند و بیشترین هزینه‌ها را برای برپایی نظام اسلامی پرداخته‌اند، با الهام از آموزه‌های دینی و با ایثار، گذشت، فداکاری، قناعت، کمک به هم‌نوع و در کنار آن مقابله با سوء‌استفاده‌کنندگان، در این مقطع حساس هم توطئه دشمن را خنثی خواهند کرد.  

▼ گزارش روز
مشکل بزرگ!
اگر بخواهیم درباره خودمان صحبت کنیم و از اشتباهات و ضعف‌ها و نقص‌ها بگوییم و به این پرسش که چرا امروز در کشور مشکلات متعددی در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ و... وجود دارد، پاسخ دهیم، حرف‌های بسیاری برای گفتن وجود دارد؛ از ضرورت نگاه دوباره به برخی فرایندها، انتقاد از برخی مسئولان و عملکرد صاحب منصبان، بررسی فشارها و توطئه‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان ملت ایران، جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران اسلامی، تحریم‌ها و قلدرمآبی‌های آمریکایی‌ها، فضاسازی‌ها و پمپاژ ناامیدی در جامعه و هجمه گسترده و سیاه‌نمایی‌ها، وجود نیروهایی بدون خودباوری، خودباخته و شیفته غرب، تنبلی عمومی، اتکا نکردن به قدرت درونی کشور و هزار و یک موضوع دیگر، اما فراتر از همه این موضوعات و اینکه آمریکایی‌ها، ضد انقلابی‌ها و مسئولان مسئولیت‌ناپذیر، بعضاً خائن و واداده در مقابل دشمن و... چه می‌کنند،  یک ضعف بزرگ ملی داریم و آن، این است که کتاب نمی‌خوانیم! تاریخ نمی‌دانیم و تفکر و عملکردمان معطوف به تجربه‌ها نیست و گذشته را بسیار زود فراموش می‌کنیم و در سایه همین فراموشی  است که رسانه‌های وابسته به خاندان پهلوی از دوران سیاه حکومت پدر و پسر‌ـ که ایران را به حیاط خلوت بیگانگان تبدیل کرده بودند و خاک این کشور را مانند آنچه درباره بحرین صورت گرفت، به حراج گذشته بودند، دانشجویان را در 16 آذر پیش پای معاون رئیس‌جمهور آمریکا قربانی کردند، در خیابان‌ها جوی خون راه انداختند و زیر بار آپارتایدی مانند لایحه کاپیتولاسیون رفتند، حتی نمی‌خواستند به الفبای فارسی هم رحم کنند و به دنبال لاتین شدن آن بودند و...‌ـ امروز خود را نگران وضعیت معیشت مردم، برخورد با معترضان، حقوق شهروندی، فعالان دانشجویی، فرهنگ ایران، حقوق زنان و... جا می‌زنند و از ورود به دروازه‌های تمدن در دوران پهلوی می‌گویند! ما کتاب نمی‌خوانیم و تاریخ نمی‌دانیم که آمریکایی‌ها با سابقه کودتای 28 مرداد، حمله نظامی در طبس، تحریم‌های متعدد، حمله به هواپیمای مسافربری و... ادعای حمایت از مردم ایران را دارند و متأسفانه برخی هم به دنبال مذاکره با ترامپ هستند!

▼ خبر ویژه                  
ظریف: متأسفانه اشتباه می‌کردم!
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان درباره بازگشت تحریم‌ها گفت: «احساس ما این بود که ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم.» وی از اینکه هنوز تفکر دهه ۱۹۵۰ در آمریکا حاکم است، انتقاد کرد و گفت: «فکر می‌کنم دولت آمریکا هنوز معتقد است دارد با دولتی که بعد از کودتای سال ۱۹۵۳ در ایران مستقر کرد، کار می‌کند. همان‌طور که (در ضرب‌المثل‌ها) می‌گویند، باید چشم‌شان را باز کنند و ببینند دور و برشان چه خبر است.» ظریف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا دیدار رو در رو با ترامپ می‌تواند منفعتی برای حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران داشته باشد، گفت: «تا وقتی پیشرفت‌های عظیمی که قبلاً کرده‌ایم دور ریخته می‌شوند، خیر.» وی در ادامه تأکید کرد: «[توافق قبلی] برای ما سنگ محکی بود که ببینیم می‌توانیم به ایالات متحده اعتماد کنیم یا خیر.» وزیر امور خارجه تأکید کرد: «اگر الآن ما با او وقت بگذاریم و توافق دیگری را امضا کنیم، چقدر دیگر دوام دارد؟ تا پایان دولت خودش؟ یا تا زمان خروج از جایی که پای توافق را امضا می‌کند؟»
 
▼ اخبار
1ـ آمریکا مانع بازسازی سوریه می‌شود
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته مواضع کاملاً غیر سازنده واشنگتن روند بازسازی سوریه را مختل کرده و سبب شده است سازمان ملل نتواند تا زمان حصول انتقال سیاسی اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد. آقای لاوروف فاش کرد: دبیرخانه سازمان ملل به منزله بازوی اجرای این سازمان در دستورالعملی محرمانه که سال گذشته توزیع شده، سازمان‌ها را از مشارکت در هر نوع پروژه با هدف بازسازی اقتصاد سوریه منع کرده است. وزیر خارجه روسیه گفت: به دلیل رویکرهای کاملاً غیر سازنده آمریکا نباید از شورای امنیت انتظار هیچ تصمیم مثبتی درباره بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان به این کشور را داشت. لاوروف گفت: اقدامات واشنگتن با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل در تناقض است. این قطعنامه بر «ضرورت فراهم آوردن شرایط بازگشت ایمن و داوطلبانه آوارگان سوری و بازسازی مناطق آسیب‌دیده» تأکید دارد. وی از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد خواست توضیح دهد چرا شورای امنیت که به طور مستقیم بر صدور قطعنامه در زمینه درگیری‌های سوریه نظارت داشته، در این زمینه بی‌اطلاع بوده است.

2ـ انتقاد صریح روزنامه اصلاح‌طلب از رئیس دولت اصلاحات
روزنامه اصلاح‌طلب «قانون» در گزارشی با عنوان «راه‌کار‌های عقیم» می‌نویسد: «در سخنان و راه‌کار‌های اخیر سیدمحمد خاتمی (پس از گذشت نزدیک به هشت ماه از اعتراضات دی ۹۶) راه‌کار‌هایی پانزده‌گانه برای برون‌رفت از وضعیت کنونی ارائه شده است، اما متأسفانه نگاهی به راه‌کار‌های موجود نشان می‌دهد نسبت مستقیمی بین آنها و اعتراضات اخیر وجود ندارد. این راه‌کار‌ها اگرچه به ظاهر بسیار مترقی است و می‌تواند گامی اولیه برای دستیابی به آرمان‌های اصلاح‌طلبانه باشد؛ ولی به نظر می‌رسد دست‌کم برای گشایش در وضع موجود بیان نشده‌اند! این پانزده‌گانه زیبا، بیشتر راه‌کار‌هایی کلی هستند که نمی‌توانند اثری بر فروکاستن اعتراضات اخیر یا حل مطالبات معترضان داشته باشند. شاید اگر معترضان آنها را راه‌کار‌هایی لوکس بدانند که دردی از آنها دوا نخواهد کرد، نتوان خرده‌ای بر آنان گرفت. ریشه عقیم بودن راه‌کار‌های مدنظر آقایان بیشتر به یک رفع مسئولیت تاریخی می‌نمایاند تا نقشه راهی واقع‌گرایانه... عدم شناخت جنس اعتراضات موجود و گروه‌های اجتماعی درگیر در آن به وضوح پیداست.»

3ـ حضور قدرتمند ایران در سوریه مشکل واقعی اسرائیل است
یک ژنرال برجسته رژیم صهیونیستی اعلام کرد: تلاش ارتش اسرائیل برای حمله به نوار غزه «حماقت» است و در صورت حمله به این منطقه، اسرائیل متحمل خسارت‌ها و ضررهای زیادی خواهد شد. وی در ادامه افزود: وضعیت نوار غزه و وخامت اوضاع در مرز اراضی اشغالی با غزه نباید موجب غفلت از جبهه شمالی شود؛ به ویژه اینکه نیروهای ایرانی در سوریه حضور دارند. این نظامی صهیونیستی همچنین تصریح کرد: حضور قدرتمند نیروهای ایرانی در سوریه مشکل واقعی اسرائیل است نه نوار غزه، از این رو حمله ارتش اسرائیل به نوار غزه «حماقت» است و این اقدام، یعنی انداختن مسئولیت جان دو میلیون فلسطینی بر دوش اسرائیل که تحملش ناممکن است.

4ـ تکرار ادعاهای واهی علیه ایران
جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ که در نشستی مطبوعاتی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی سخن می‌گفت، اعلام کرد آمریکا در راستای متقاعد کردن کشورهای اروپایی برای برداشتن گام‌هایی محکم‌تر علیه آنچه سلاح‌های هسته‌ای ایران خواند، تلاش می‌کند. به گزارش جروزالم پست، بولتون اعلام کرد: جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح‌های اتمی، از بالاترین درجه اهمیت برای آمریکا برخوردار است. وی بار دیگر با انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران و «فلاکت‌بار» خواندن برجام، از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران دفاع و جمهوری اسلامی را به حمایت از تروریسم بین‌المللی متهم کرد.

▼ اخبار کوتاه
«میدل ایست آی» نوشت: به دنبال خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام، پمپئو 12 درخواست را مطرح کرده که کاملاً مضحک هستند؛ زیرا این درخواست‌ها در واقع برای تسلیم شدن ایران بوده تا این کشور تحت سلطه آمریکا شود. البته این موردی است که هرگز محقق نمی‌شود و ایران قصد عقب‌نشینی از سیاست‌های منطقه‌ای خود را ندارد. نسخه خطرناک پمپئو علیه ایران یک توهم است و به واقعیت مبدل نمی‌شود. ایران، لیبی یا عراق نیست و شاید با مشکلات اقتصادی و برخی موارد دیگر مواجه باشد، اما در واقع ساختار ریشه‌دار و مشروع دارد.
شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار اخیرش با «عبدالله دوم» شاه اردن در واشنگتن (۲۵ جولای) پاسخ تمسخرآمیزی به سخنان وی داده است. طبق گزارش این شبکه، دونالد ترامپ در پاسخ به سخنان عبدالله دوم درباره تشکیل دولت یکپارچه و دو ملیتی فلسطین به جای تشکیل دو دولت در سرزمین اشغالی، گفته است: «در آن صورت ظرف مدت چند سال نخست‌وزیر اسرائیل شخصی به نام محمد خواهد بود.»
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در دیدار اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اظهار نگرانی از کمبودها، گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی مردم، گفت: این مردم عزیز که همیشه وفادار نظام و انقلاب بوده‌اند، مستحق خدمت هستند و باید برنامه‌ریزی شما تحت تأثیر هیچ شخص و جریان سیاسی نباشد تا رفاه حداقلی برای مردم برقرار شود و این امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه جز حق و حقیقت مدنظر نمایندگان مجلس نباشد.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت درباره آخرین وضعیت قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت: توتال به صورت رسمی قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی را ترک کرده و بیش از دو ماه است که اعلام کرده از قرارداد خارج می‌شود. وی درباره جایگزین کردن شرکت فرانسوی توتال در قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر فرایند جایگزینی شرکت دیگر در حال انجام است.
سازمان تجارت جهانی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت ترکیه به طور رسمی پرونده‌ای را برای شکایت از ایالات متحده آمریکا در این نهاد گشوده است. در بیانیه سازمان تجارت جهانی در این باره آمده است: آنکارا از این سازمان خواسته است کمک‌هایی در زمینه اختلافات ترکیه با دولت ایالات متحده آمریکا درباره وضع تعرفه مازاد بر آلومینیوم به این کشور ارائه شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات