صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۵۴

اخبار و تحلیل‌ها 24 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رشد جمعیت چهار درصدی در دهه ۶۰، نیاز به علاج داشت که علاج آن، همان سیاست‌های کاهش جمعیت بود؛ اما تداوم این سیاست‌ها باید متوقف می‌شد، زیرا مشکل پیری جمعیت علاج ندارد. (95/6/23)
نشریه اخبار و تحلیل‌هاword
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز    

   جایگزین سعودی‌ها؟
اعراب همین که اندکی قد می‌کشند، به پسر عموهای‌شان هم وعده‌هایی می‌دهند. این را تاریخ خاورمیانه به ما می‌گوید، از صدام گرفته تا امروز محمد پسر سلمان. این همان بعد سمبلیک بازی‌های راهبردی در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] است که نمی‌توان رفتار کشورها را بدون آن تحلیل کرد. گویا در اینجا تخت پادشاهی دنیا را قرار داده‌اند و هرکس برای بالا رفتن از آن می‌خواهد خودش را بُکُشد. سال‌ها میراث محافظه‌کاری پدرانش را کنار گذاشته و می‌خواهد حرف‌های جدیدی بزند و نمی‌داند که این حرف‌ها دیگر بیشتر از این در دنیای عرب خریدار ندارد. از این رو، رفتار این روزهای عربستان سعودی در تحت فشار قرار دادن کشورهای عربی برای موضع‌گیری علیه ایران آنقدر احمقانه شده است که آدم را یاد این ضرب‌المثل معروف می‌اندازد: «حرف بزن تا آبرویت برود.» این زبان را اردوغان بهتر از هر کس دیگری می‌فهمد؛ اما هنوز از یک سو درگیر دردسرهای گولن است و از سوی دیگر سیلی خوردن این پسر جوان را وسط میدان خیلی هم به ضرر خودش نمی‌داند. السیسی این ژنرال مصری هم که این روزها کشورش کم کم دارد روی آرامش را می‌بیند، خود را اولی‌تر می‌داند تا این پسر جوان پولدار. فقط آنچه امروز السیسی کم دارد، یک اتحاد استراتژیک با الازهر است. او بهتر از هر کسی می‌داند قلب مصر الازهر است و اگر الازهر زنده شود، مصر هم زنده می‌شود.
زمینه همه اینها رشد افراط‌گرایی و بحران‌سازی‌های عربستان سعودی است. منطقه غرب آسیا برای اینکه روی آرامش را ببیند به یک ستون معتدل دیگری غیر از ایران نیاز دارد که این یک اجماع گریزناپذیر جهانی است. روس‌ها، آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و امروز بیشتر از هر کسی دیگری، ایرانی‌ها اهمیت آن را بهتر از هر کس دیگری می‌فهمند. پیام حج رهبر معظم انقلاب نیز نشان‌دهنده این موضوع مهم بود که دیگر سعودی‌ها را باید کنار گذاشت. البته انتخاب یک جایگزین بهتر هم می‌تواند جلوی افراط‌گرایی را بگیرد و هم سبب شود تا بار دیگر آرامش به منطقه بازگردد که تنها راه عملیاتی شدن آن حذف عربستان از صحنه معادلات منطقه است.


▼ گزارش روز                      
   اکسیر مدیریت انقلابی

در میان اخبار متعدد و دلسرده‌کننده که نشان می‌دهد برخی از مدیران که بعضاً نیز سکان‌دار مجموعه‌های تأثیرگذار و مهم اقتصادی کشور هستند، با وجود تأکیدات شعارگونه‌شان بر موضوع تکیه بر توان داخلی و اجرایی کردن سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، در عمل التزام و اعتقادی به این مسئله ندارند؛ خبری از یک دستور تحسین‌برانگیز در راستای اقدام و عمل برای تحقق اقتصاد مقاومتی از سوی تولیت آستان مقدس حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) در رسانه‌ها منتشر شده است که امیدوارکننده است. در حالی که حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی پیش از این اعلام کرده بود همت و قصد این مجموعه، عملیاتی‌سازی مسئله اقتصاد مقاومتی و تبدیل آستان قدس به نمونه‌ای موفق از تحقق این سیاست راهبردی است؛ حالا محمدامین توکلی‌زاده، مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی پس از حضور در نمایشگاه «مهر درخشان» اولین نمایشگاه کالای فرهنگی خانواده ایرانی که در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی و در راستای ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و عرضه کالای تولید داخل به مناسبت بازگشایی مدارس برپا شده است، از دستور ویژه حجت‌الاسلام و‌المسلمین رئیسی برای تهیه تمام کالاهای و اقلام  مورد نیاز مجموعه آستان قدس رضوی از تولیدات ایرانی خبر داد و تأکید کرد: «با توجه به پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف و وجود تولیدات ایرانی با کیفیت و با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب این دستور از سوی تولیت آستان قدس ابلاغ‌ شده و خرید کالای خارجی به‌جز استثناهای اندک ممنوع است.»
موضوعی که بار دیگر نشان می‌دهد، حضور مدیران انقلابی و نیروهایی در تراز انقلاب اسلامی تا چه حد می‌تواند در جهت‌گیری‌های مجموعه‌‌های عظیمی، چون این آستان مبارک اثربخش باشد و تحولاتی را به وجود آورد که برخی مدیران تکنوکرات آنها را ناممکن، غیر عملی و گاهی حتی محال می‌دانند.

▼ خبر ویژه   
      ناگفته‌های وزیر بهداشت از سفر به عربستان

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت درباره حضورش در عربستان برای پیگیری انتقال پیکرهای شهدا گفت: «در عربستان به صورت ناشناس با دو نفر از دوستان وارد یکی از سردخانه‌های بزرگ در منا شدیم و یکی از دوستان، من را به عنوان پزشک معرفی کرد و اجازه دادند تمام بخش‌ها را که اجساد مطهر شهدا در آنجا و البته در دمای نامناسب نگهداری می‌شد، از نزدیک ببینم. در تمام مدت حضور، متوجه جایگاه حقوقی ما نشدند؛ اما وقتی از آنجا خارج شدیم، چند تن از حجاج ایرانی در بیرون از سردخانه ما را شناختند و به مأموران سعودی گفتند که این شخص، وزیر بهداشت کشور ماست و ما هم می‌خواهیم به همراه ایشان اجساد مطهر شهدا را ببینیم.» هاشمی افزود: مأموران سعودی پس از اینکه متوجه شدند وزیر بهداشت ایران هستم، من و برخی دیگر را به اتاقی هدایت کردند و پس از پذیرایی، اقدام به گرفتن عکس و فیلم کردند. وزیر بهداشت در ادامه به جلسات طولانی و سنگین با مقامات سعودی و تلاش برای بازگرداندن اجساد مطهر شهدا اشاره کرد و گفت: «ابتدا به ما اعلام کردند همه کشورها رضایت داده‌اند که اجساد حجاج خود را در آنجا دفن کنند، اما من به آنها گفتم ما به هیچ عنوان اجازه دفن حجاج ایرانی در عربستان را نمی‌دهیم.»
 
▼ اخبار
آخرین حرف صدام پای چوبه دار

صدام که در سحرگاه عید قربان سال 2006 به دار آویخته شد، پای چوبه دار آخرین سخنان خود را درباره ایران و ایرانیان بر زبان آورد. به گزارش «العالم»، موفق الربیعی، سیاستمدار و وزیر سابق امنیت ملی عراق که در مراحل تحقیقات و بازجویی از صدام تا لحظۀ اعدام او حضور داشت، در مصاحبه‌ای گفته است: «صدام توهم ایران‌هراسی داشت. وقتی جلوی در مرکزی که قرار بود حکم اعدام در آن اجرا شود، صدام را تحویل گرفتم و به اتاق قاضی بردم تا لایحه اتهاماتش قرائت شود، صدام تکرار می‌کرد: مرگ بر ایران...». الربیعی تأکید کرد، صدام هنرپیشه بسیار خوبی بود و تمام زندگی برایش به مثابه تئاتری بود که باید در آن نقش بازی می‌کرد. حتی در آخرین لحظات زندگی هم تظاهر به قوی بودن می‌کرد؛ به گونه‌ای که وقتی وارد اتاق اعدام شد و طناب دار را دید، خطاب به من گفت: «این برای مرد است»!

زمزمه‌های حضور یکی از سران فتنه در انتخابات 96
مرتضی‌ حاجی گفت: دست اصلاح‌طلبان برای معرفی گزینه باز است و چهره‌های مختلفی در این زمینه وجود دارند. در چنین شرایطی احتمال حضور رئیس دولت اصلاحات، آقایان عارف، ظریف و جهانگیری در انتخابات وجود خواهد داشت. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ آقای هاشمی خود را کاندیدا کرد؛ اما صلاحیت ایشان مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت. این وضعیت برای رئیس دولت اصلاحات نیز وجود دارد و ما به دلیل اینکه یک شخصیت برجسته ممکن است تأیید صلاحیت نشود، ایشان را از احتمالات خود بیرون نمی‌گذاریم. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که نقش رئیس دولت اصلاحات در کنار دیگر سران فتنه در حوادث سال 88  آشکار بود و به دلیل برخورد همراه با رأفت نظام اسلامی است که وی تاکنون محاکمه نشده است.   

مخالفت سوریه با کمک‌های بشردوستانه ترکیه!
یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه گفت: با توجه به اظهارات مطرح شده از سوی نظام ترکیه مبنی بر تصمیم این کشور برای ارسال موادی به شهر حلب که ادعا می‌کند کمک‌های بشردوستانه است، جمهوری عربی سوریه مخالفت خود را با ورود این‌گونه مواد بدون هماهنگی با دولت سوریه و سازمان ملل اعلام می‌کند. وی افزود: ترکیه از ابتدای بحران سوریه از گروه‌های تروریستی مسلح حمایت کرده و سلاح و پول در اختیار آنها قرار داده و تروریست‌ها و قاتلان را از سراسر جهان برای کشتن مردم سوریه و تخریب کشورشان جذب کرده است. از این رو این کشور حق ادعای علاقه به مردم سوریه یا ادعای مبارزه با تروریسم، به ویژه در شهر حلب را ندارد.

پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز کره‌جنوبی
صبح دیروز دو فروند هواپیمای بمب‌افکن آمریکایی با همراهی چند فروند جنگنده نیروی هوایی کره‌جنوبی بر فراز خاک این کشور به پرواز درآمدند. به گزارش رسانه‌های کره‌جنوبی، بمب‌افکن‌های آمریکایی از پایگاه هوایی آن کشور در جزیره گوام به پرواز درآمدند و بر فراز پایگاه هوایی اوسان، واقع در ٧٧ کیلومتری جنوبی خط غیرنظامی حایل بین دو کره پرواز کردند. خبرگزاری کره‌شمالی در تفسیری در این باره نوشت: «هیچ‌گونه تحریم، اقدام تحریک‌آمیز یا فشار نمی‌تواند موقعیت ما به عنوان یک کشور اتمی را از میان ببرد و تحریکات شیطانی نظامی و سیاسی تنها می‌تواند به سیلابی از حملات اتمی لجام‌گسیخته منجر شود که نابودی نهایی را در پی خواهد آورد.»

▼ اخبار کوتاه
رژیم سعودی نه تنها شهروندان ایرانی و سوری، بلکه یمنی‌ها را به دلیل همراهی با حضور جنبش مردمی انصارالله در صحنه سیاسی و همچنین آوارگان فلسطینی را که مدارک سوری دارند، از موسم حج امسال محروم کرد تا بر استفاده سیاسی‌اش از فریضه حج به منظور پیشبرد اهداف و سیاست‌هایش مهر تأیید بزند. بسیاری از مقامات، شخصیت‌ها، تحلیلگران و فعالان در کشورهای مختلف از اقدام رژیم سعودی در سیاسی‌کردن موسم حج انتقاد کرده‌اند.
معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرحی خبر داد که در صورت تأمین اعتبار و به اجرا درآمدن، ظرف سه سال ۵۰۰ هزار شغل در بخش تعاون ایجاد خواهد کرد. سیدحمید کلانتری افزود: این طرح مورد توجه ستاد اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و در دست بررسی است. کلانتری در ادامه گفت: اعتبار برآورد شده برای این طرح، ۷۵۰۰ میلیارد تومان در مدت سه سال است که سالیانه ۲۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود.
آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: فکر می‌کنم خوب است تا اطلاع ثانوی دغدغه اصلی مجموعه اصلاح‌طلبان حفظ و پیشبرد ائتلاف حداکثری باشد همچنین در ادامه ضمن برطرف کردن ایرادات و نقدها بتواند از حداکثر کارآمدی و کارایی در انتخابات آینده برخوردار باشد.
باراک اوباما، در اظهاراتی عجیب ضمن مقایسه ولادیمیر پوتین با صدام و انتقاد از اظهارات دونالد ترامپ که پوتین را مردی محبوب در روسیه خوانده بود، گفت: صدام هم در آخرین نظرسنجی حکومتش 90 درصد محبوبیت داشت!
شیمون پرز، رئیس سابق رژیم صهیونیستی بر اثر سکته مغزی در بیمارستان بستری شد. شیمون پرز 93 ساله، در ژانویه (دی) گذشته نیز به علت ضربان نامنظم قلب، به مدت دو شب در بیمارستان بستری شده بود.


اطلاعیه
علاقه‌مندان به شرکت در آزمون جشنواره سراسری کتابخوانی در سپاه از ساعت شش بامداد 25 شهریور تا پایان روز 30 شهریور می‌توانند با مراجعه به پایگاه خانواده اسلامی (shamiim.ir) در آزمون سه کتاب این جشنواره شرکت کنند. برای آزمون 30 دقیقه زمان در نظر گرفته شده و 20 سؤال طراحی شده است که به صورت چهارگزینه‌ای است. گفتنی است، یک خودرو سواری و یکصد جایزه دیگر به برندگان فصل تابستان این جشنواره اهدا خواهد شد.





نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات