صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۹۷۰

آیا ایران به سمت بیت‌کوین حرکت کرد که آمریکا احساس خطر می کند؟!

یک ارز رمز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است، اما از نظر حقوقی هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است.از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال نامتمرکز است. چرا بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها، مستقیماً و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود.
پایگاه بصیرت / علی مرادی
در روز‌های اخیر برخی رسانه‌های غربی درباره به کارگیری ارز رمزپایه در ایران برای دور زدن تحریم‌ها گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند. نشریه فوربز اخیرا مدعی شده که ایران اعلام کرد برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، ارز رمزپایه ملی برای خودش طراحی کرده است. نشریه هیل نزدیک به کنگره آمریکا ضمن تکرار این ادعا نوشت:" همزمان با روی آوردن ایران به بیت‌کوین و ارز رمزپایه خاص خودش برای اجتناب از تحریم‌ها، شاید وقت آن رسیده که استاکس‌نت دیگری ساخته شود". هیل در این گزارش صریحا ایران را به حمله سایبری متهم کرد و ادامه داد:" ایران همان کاری را می‌کند که هر کشوری به هنگام نابود شدن اقتصادش انجام می‌دهد. آن‌ها به بیت‌کوین روی می‌آورند. دقیقا همانگونه که کره شمالی عمل کرد و هنوز عمل می‌کند". این نشریه مدعی شد که ایران بزودی برای بدست آوردن بیت‌کوین از باج‌افزار استفاده خواهد کرد. هیل افزود:" تاکتیک دیگری که ایران برای اجتناب از تحریم‌های فلج‌کننده طراحی می‌کند، ایجاد ارز دیجیتالی خاص خودش است. از آنجا که ارز‌های دیجیتالی، تحت کنترل مقامات آمریکایی نیست، ایران به طرز قابل تصوری قادر خواهد بود تا پول ارسال و دریافت کند و از محدودیت‌هایی که روی بانک‌های سنتی اعمال می‌شود اجتناب کند". هیل با بیان اینکه ایران دنبال استفاده از ارز دیجیتالی بومی است، ادامه داد:" اگر این اتفاق بیافتد، ما شاهد یک نوع جدید از جنگ افزار خواهیم بود. آمریکا دیگر قادر نخواهد بود از قدرت مالی‌اش برای اجبار بانک‌ها به خودداری از تجارت با ایران، استفاده کند. این مانور ایران، دولت‌مان را از یکی از موثرترین سلاح‌هایش محروم خواهد کرد". به همین دلیل، این نشریه در ادامه پیشنهاد می‌دهد بار دیگر به ایران حمله سایبری شود. هیل نوشت:" در ژوئن ۲۰۱۰، گزارش‌های خبری درباره اکتشاف یک کرم کامپیوتری که برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران و سانتریفیوژهایشان را هدف قرار داده بود، منتشر شد. استاکس نت، (به ایران) آسیب زد و باعث خسارت و تاخیر‌های مهمی شد. این ویروس چنان پیچیده بود که اولین سلاح سایبری نامیده شد و ورود یک نوع جنگ‌افزار جدید را اعلام کرد". گفتنی است که در سال ۲۰۱۰ آمریکا برای نابود کردن پیشرفت هسته‌ای ایران، از طریق یک ویروس کامپیوتری پیشرفته به نام استاکس‌نت به برنامه هسته‌ای ایران حمله کرد. هیل تصریح کرد:" شاید زمان آن فرا رسیده که درباره چگونگی فلج کردن ارز دیجیتالی درحال ظهور ایران فکر کرد. انجام چنین کاری، دو ضربه دردناک ایجاد خواهد کرد. " طبق ادعای این نشریه، تحریم‌ها در حال ایجاد فروپاشی مالی در داخل ایران است. براساس پیشنهاد هیل، آمریکا باید ابتدا صبر کند تا تحریم‌های کنونی، نظام ایران را تضعیف کند، سپس، دقیقا قبل از راه‌اندازی ارز جدید توسط ایران، آمریکا باید یک حمله مشابه استاکس‌نت انجام دهد و هرگونه امید به اجتناب از تاثیر تحریم‌ها را از بین ببرد.
بیت کوین چیست؟
یک ارز رمز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است، اما از نظر حقوقی هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است.از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال نامتمرکز است. چرا بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها، مستقیماً و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود.
بسیاری از مردم جهان، برای حفظ ارزش دارایی خود، بیت‌کوین می‌خرند یا از آن برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ نخستین صندوق بیت‌کوین در نیوجرسی تنظیم و توسط کمیسیون خدمات مالی نیوجرسی تأیید شد. در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، بانک مرکزی اروپا و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی هشدار دادند که سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ریسک است. فوربس بیت‌کوین را بهترین سرمایه‌گذاری سال ۲۰۱۳ نام‌گذاری کرد. در سال ۲۰۱۴، بلومبرگ بیت‌کوین را یکی از بدترین سرمایه‌گذاری‌های سال نامید با این حال در سال ۲۰۱۵، بیت‌کوین در صدر جدول ارز بلومبرگ قرار گرفت. به گزارش بلومبرگ، در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۵۰ کیف پول بیت‌کوین با بیش از یک میلیون دلار بیت‌کوین وجود داشت. تعداد میلیونرهای بیت‌کوین نامشخص است زیرا هر فرد می‌تواند بیش از یک کیف پول داشته باشد.
در اردیبهشت ۱۳۹۷ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به‌کارگیری بیت کوین و ارزهای مجازی دیگر در تمام مراکز پولی و مالی ممنوع است و هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده نزدیک و با روی آوردن ایرانیان به استفاده از ارز دیجیتال شرکت های ارائه دهنده این ارزها به بهانه تحریم های ایران اقدام به مسدود کردن حساب های ایرانیان بنمایند.
 بیت کوین میتواند کاربرد  دور زدن تحریم ها را داشته باشد اما با در نظر گرفتن این مساله که این ارز رمزنگاری شده است دولت آمریکا توانسته است مقداری از بیت کوین ایرانیان را با دستیابی به اطلاعات آنها مسدود کند.

آیا ریال ایران در حال حرکت به سمت بیت کوین است؟!
بر اساس گزارش‌های جهانی، پس از رشد قیمت ارزهای خارجی و قیمت‌ها در ایران، خرید بیت کوین به عنوان محبوب‌ترین رمز ارز جهان افزایش پیدا کرده است.
به گزارش بصیرت به نقل از  پژوهشکده پولی و بانکی، پول‌های کلان سرمایه‌داران و مردم به سمت سرمایه‌گذاری در ارزهای خارجی و طلا هدایت می شود که ادامه این روند باعث افزایش قیمت‌ها و از بین نرفتن حباب‌های قیمتی ایجاد‌شده است.
پایگاه خبری CCN در جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت بیت‌کوین به عنوان محبوب‌ترین ارز رمزنگاری شده دنیا در ایران مدعی شده است تا بر اساس آمار رسمی سایت CoinDance حجم معاملات ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین با استفاده از ریال به دلیل کاهش ارزش و مشکلات ارزی ایران با وجود ممنوع بودن معامله هرگونه ارزهای رمزنگاری شده از جمله بیت‌کوین جهشی چند برابری نسبت به گذشته داشته است که نشان از استقبال ایرانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین علاوه بر سرمایه‌گذاری در ارزهای خارجی، سکه و طلا دارد.
جهش اخیر خرید بیت کوین با ریال همچنان کمتر از خریدهای انجام شده ریالی بیت‌کوین در زمان افزایش قیمت این ارز رمزپایه تا ۲۰ هزار دلار در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی است.
امکان تجارت با ترکیه از طریق پول دیجیتال
صادق نجفی در حاشیه نمایشگاه الکامپ در پاسخ به سوالی درباره اینکه ترکیه پیشنهاد داده که برای تجارت با ایران امکان مبادله پول از طریق لیر و ریال یا پول دیجیتال وجود دارد ایران در این ارتباط چه برنامه‌ای دارد اظهار کرد: امکان تبادل لیر با ریال برای تجارت دو کشور مورد تصویب قرار گرفته و از طریق بانک‌های دو کشور نیز پیگیری می‌شود. وی افزود: هرچند ممکن است برخی بانک‌های خصوصی به این موضوع تن ندهند اما به هر حال راه‌های مختلفی برای تجارت دو کشور وجود دارد و شرکت‌ها و افرادی هستند که در این ارتباط راه را هموار می‌کنند. نجفی در پاسخ به این سوال که آیا در ایران زیرساخت‌های لازم برای تجارت از طریق پول الکترونیک وجود دارد یا خیر گفت: در صورتی که زیرساخت‌های لازم برای تجارت از طریق پول الکترونیک فراهم شود، شرایط برای تجارت دو کشور با پول الکترونیک فراهم است.
میزان محبوبیت بیت کوین در نزد سرمایه داران آمریکا
 تحقیقات انجام شده از سوی بانک ولزفارگو آمریکا بر روی آن دسته از افرادی که بیش از ۱۰ هزار دلار سهام یا اوراق قرضه دارند نشان می دهد که فقط ۲ درصد سرمایه گذاران آمریکایی بیت کوین دارند؛ اما ۲۶ درصد آنها شیفته بیت کوین هستند.
این تحقیق نشان می دهد آن دسته از سرمایه گذارانی که بیت کوین دارند، به این زودی ها بر روی این ارز دیجیتال پیشگام سرمایه گذاری نخواهند کرد و ۷۲ درصد آنها علاقه ای به خرید بیت کوین ندارند.
همچنین این تحقیق نشان می دهد فقط ۲۹ درصد از دارندگان بیت کوین اطلاعاتی در مورد ارزهای دیجیتال دارند و ۶۷ درصد آنها اطلاعاتی را در این حوزه ندارند و فقط برای سرمایه گذاری، بیت کوین یا ارز دیجیتال خریداری کرده اند.
این در حالی است که یکی از حوزه های جذاب در مورد بیت کوین به جایگزین شدن آن به ابزار پرداخت یا پول نقد الکترونیکی بر می گردد. البته پذیرش بیت کوین به عنوان پرداخت الکترونیک در حال افزایش است.
این تحقیق نشان می دهد ۷۵ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی معتقد هستند که بیت کوین بسیار پرریسک است و ۲۳ درصد بر این باور هستند که تا حدودی پر ریسک است.  
سرمایه گذاران با سرمایه گذاری کمتر از ۱۰۰ هزار دلار نسبت به آنهایی که بیش از ۱۰۰ هزار دلار سرمایه گذاری می کنند، تمایل بیشتری به آشنایی با نوآوری دارند. بر پایه این گزارش، تحقیق دیگری نشان می دهد که در ماه فوریه سال جاری میلادی حدود ۲۶ میلیون آمریکایی ارز رمزنگار خریداری کرده بودند. همچنین در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۰ ارز رمزنگار برتر جهان با رشد متوسط یک میلیون دلار، ۱۳۶ هزار درصد بازگشت سرمایه داشته است.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات