صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۲۳۲۰

حرف روز/ آینده گروه‌های تروریستی

استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه آخرین سنگری است که ده‌ها هزار نفر از تروریست‌ها در آن مستقر شده‌اند و در حالی که در نشست سه‌جانبه تهران شرکت‌کنندگان در عزم خود بر ادامه همکاری تا نابودی کامل تروریست‌ها در این منطقه تأکید کردند[...]
پایگاه بصیرت / محمدرضا بلوردی
یادداشت: استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه آخرین سنگری است که ده‌ها هزار نفر از تروریست‌ها در آن مستقر شده‌اند و در حالی که در نشست سه‌جانبه تهران شرکت‌کنندگان در عزم خود بر ادامه همکاری تا نابودی کامل تروریست‌ها در این منطقه تأکید کردند، روند تحولات سیاسی و میدانی مرتبط با ادلب بسیار پیچیده شده است و بسیاری از این گروه‌ها رویکردهای سلفی و تروریستی نزدیک به القاعده دارند. عمده‌ترین تشکل مسلح موجود در ادلب «جبهه تحریر سوریه» است که به تازگی شکل گرفته و متشکل از 15 گروه است و بزرگ‌ترین آنها هم «احرار الشام»، «جنبش نورالدین زنکی»، «صقور الشام»، «جیش الاحرار» و... هستند. گفته می‌شود این جبهه به تنهایی 60 هزار نیروی مسلح را شامل می‌شود. پس از «جبهه تحریر سوریه» گروه موسوم به «هیئت تحریرالشام» است که بیش از 40 هزار نیرو دارد و حدود 70 درصد از ادلب را تحت سلطه خود دارد. سومین گروه هم «جبهه ملی برای آزادی سوریه» است که عمده تمرکز آن ریف غربی حلب، معره النعمان و اریحا در ریف ادلب است.
در چنین وضعیتی، ترس و نگرانی کشورهای اروپایی این است که محدود شدن دامنه عمل این تروریست‌ها در ادلب سوریه، در نهایت آنها را به سمت اروپا سرازیر کند؛ از همین رو رسانه‌های وابسته به آنها مخالف عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب هستند؛ اما وضعیت کنونی ادلب به هیچ وجه مورد قبول دولت سوریه و هم‌پیمانان آن در محور مبارزه با تروریسم نیست، همچنانکه این حضور گسترده تروریست‌ها در ادلب سبب می‌شود روند سیاسی برای حل بحران سوریه هم راه به جایی نبرد.
با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان به این نتیجه رسید که آینده گروه‌های تروریستی مرتبط با القاعده در ادلب می‌تواند همان سرنوشتی باشد که برای تروریست‌های داعش رقم خورده است و آنها که جان سالم به در بردند؛ به مناطق دور از دسترس پناه برده و در اندیشه رفتن به کشورهای دیگر هستند. ضمن اینکه این احتمال را هم باید در نظر داشت که رهبری القاعده در سوریه به دنبال فعال کردن هسته‌های خود در برخی مناطق سوریه و کشورهای اروپایی برود و همانند داعش عملیات‌ها و انفجارهای تروریستی را اجرا کند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات