صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۴۳

از پادشاهی عربستان تا نگرانی ترامپ

1ـ تحریم‌های نفتی ایران شکست خورده است
«الن والد» کارشناس ارشد حوزه بازار مجله «فوربس» در گزارشی آورده است: آنچه رسانه‌هایی، مانند رویترز و بلومبرگ درباره کاهش صادرات نفت ایران مطرح می‌کنند، به هیچ عنوان صحت ندارد و اکنون دولت دونالد ترامپ [به جای اعطای تخفیف به مشتریان ایران] باید نگران آن میزان نفت ایران باشد که هنوز هم در بازار جهانی وجود دارد و پس از اِعمال تحریم‌های [نفتی] ۴ نوامبر نیز همچنان در بازار وجود خواهد داشت. وی در ادامه نوشته است: بر اساس گزارش «تانکر ترکرز» (سرویسی که به صورت برخط بر نفت‌کش‌های سراسر جهان نظارت دارد)، نه تنها صادرات نفت تهران با کاهش مواجه نشده، بلکه حجم نفتی که ایران صادر کرده حتی در مواردی روند افزایشی داشته و این صادرات به مقصدهای بسیار بیشتری نیز انجام شده است. والد هشدار می‌دهد، با سیاست فعلی دولت ترامپ حذف نفت ایران از بازار ممکن نخواهد بود.

2ـ هیچ تضمینی برای خروج ایران از فهرست سیاه وجود ندارد
لوئیس، دبیر اجرایی گروه ویژه اقدام مالی «FATF» در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی درباره تضمین خروج ایران از فهرست سیاه این نهاد در صورت اجرای همه تعهدات، اظهار داشت: «هیچ تضمینی در کار نیست؛ اما به حتم این کار می‌تواند شرایطی را برای آنها فراهم کند که بتوانند وارد دادوستد با دیگر کشورهای جهان بشوند.» دبیر اجرایی FATF در پاسخ به این پرسش که شما چه گروه‌هایی را تروریستی می‌دانید، گفت: ما درباره اینکه کدام گروه‌ها تروریستی هستند، تصمیم نمی‌گیریم و این موضوعی است که سازمان ملل درباره آن تصمیم می‌گیرد. ما از کشورها می‌خواهیم هر گونه تأمین مالی تروریسم را اقدامی مجرمانه معرفی کنند و درباره ایران چیزی که منتظر آن هستیم و امیدواریم این کشور انجام دهد، غیرقانونی کردن تأمین مالی تروریسم و برداشتن استثناء‌هایی است که برای گروه‌های مشخصی در نظر گرفته است.»

3ـ تجهیزات هوافضای سپاه برای بارورسازی ابرها
فرید گلکار، مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های جدیدی را برای باروری ابرها در نظر گرفته‌ایم و مقرر شده است از تجهیزات هوافضای سپاه استفاده بیشتری کنیم. وی در پاسخ به چرایی تغییر رویکرد در این حوزه، گفت: تاکنون دو هواپیمای مجهز که به یک شرکت خصوصی تعلق داشت در اختیار ما بود؛ اما به‌ دلیل اینکه نتوانستیم اجاره این هواپیماها را بپردازیم، قرار شد از ظرفیت هوافضای سپاه در این حوزه استفاده کنیم. وی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ پروژه بارورسازی اجرا نشده است، تصریح کرد: تا آماده‌سازی هواپیماها فاصله زیادی نداریم و اگر برنامه‌ها خوب پیش برود، می‌توانیم نیمه اول آبان‌ ماه نخستین پروژه را حداقل با یک فروند هواپیما اجرایی کنیم.

4ـ عوامل تعیین‌کننده پادشاه در عربستان!
«میدل ایست» درباره آینده پادشاهی سعودی نوشت: «در ذهن ترامپ اکنون این پرسش شکل گرفته که اگر این جوان ۳۳ ساله تنها پس از ۱۶ ماه قدرت گرفتن به عنوان ولی‌عهد به چنین جنایتی دست می‌زند، در جایگاه پادشاه کشوری که آمریکا منافع خود و ارتشش در خاورمیانه را به آن گره زده است، چه جنایات هولناک دیگری می‌تواند ترتیب دهد. سه اتفاق باید رخ دهد تا بن‌سلمان بتواند پادشاه عربستان شود؛ اولین و مهم‌ترین آن رضایت کاخ سفید است. دوم حمایت خاندان سلطنتی و سوم که چندان مهم نیست، محبوبیت مردمی است. تأیید واشنگتن برای حذف دو عامل دیگر کافی است. این امری عادی است. اگر ترامپ رضایت خود از پادشاهی بن‌سلمان را پس بگیرد، وی به پایان راه خواهد رسید.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات