صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۶۷

از محاکمه بن‌سلمان تا کودتا علیه وی

1ـ کمپین بین‌المللی برای محاکمه بن‌سلمان
شماری از حقوق‌دانان، فعالان حقوق بشر، دانشگاهیان و خبرنگاران برخی کشورهای اروپایی، با برگزاری نشستی گسترده در شهر لاهه هلند، توافق کردند کمپینی بین‌المللی برای محاکمه «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در یمن و نقض گسترده حقوق بشر در عربستان تشکیل دهند. سازمان‌دهندگان این کمپین معتقدند، ولی‌عهد عربستان سعودی تاکنون به کشته شدن هزاران غیرنظامی، از جمله بیش از شش هزار کودک متهم است. این کمپین بین‌المللی همچنین تأکید می‌کند بن‌سلمان، که تلاش می‌کند خود را مردی مصلح به جهان معرفی کند، در واقع قاتل و جنایتکاری است که باید در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود. گفتنی است، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما هم در یادداشتی برای روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به چالش‌های اخیر در روابط دوجانبه آمریکا و عربستان، تأکید کرده است، ولی‌عهد عربستان مدت‌ها پیش چهره واقعی خود را با اقدامات بی‌شرمانه و بی‌ملاحظه‌اش نشان داده و نمی‌تواند متحد قابل اعتمادی برای آمریکا باشد.

2ـ عرضه موفق نفت در بورس، صدای رسانه سلطنتی انگلیس را درآورد
ساعاتی پس از فروش موفق نفت در بورس به منزله یکی از اصلی‌ترین راهبردهای بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی، شبکه‌های معاند خارجی با راهبری تلویزیون سلطنتی انگلیس، جوسازی‌های خود برای تخریب این روش را به سمت حراج نفت سوق دادند. گفتنی است، سازوکار عرضه نفت در بورس سبب می‌شود قیمت نفت در فضایی رقابتی شکل گیرد و هرکس توانایی خرید و فروش نفت کشور را دارد وارد معامله شده و در فضای رقابتی میان مشتریان، قیمت نفت ایران به بالاترین قیمت قابل معامله خود برسد؛ از این رو عرضه نفت در بورس نه تنها چوب حراج زدن به نفت ایران نیست که ابزاری برای فروش نفت به بالاترین قیمت ممکن در وضعیت تحریم ارزیابی می‎شود. مخالفت انگلستان با موفقیت ایران در تولید و فروش نفت، موضوع جدیدی نیست و این کشور در جریان «ملی شدن صنعت نفت ایران» و... سنگ‌اندازی‌های بسیاری کرده بود و پیش‌بینی می‌شد با «مردمی شدن فروش نفت ایران» نیز به مثابه یک اقدام راهبردی و ضد تحریم، مقابله ‌کند.

3ـ پاسارگاد مقبره کوروش نیست
شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی نوشت: «تصویری که هرودوت در تاریخ خود از کوروش ارائه می‌دهد، تصویر یک جنگاور توسعه‌طلب و جنگ‌افروز است که در هنگامه نبرد اهل خدعه و نیرنگ است. کوروش در جنگ با «ماساژتها»در شمال شرقی فلات ایران کشته شده و جسدش به دست ملکه «توموریس» قطعه قطعه شده است. توموریس پس از کشته شدن کوروش با اشاره به خون‌آشامی وی، سر او را در خیک خون فرو می‌کند و خطاب به او می‌گوید: «سیراب شو خون‌آشام». برخلاف ادعاهای بی‌اساس که مطرح می‌شود، تنها در پاسارگاد اسکلت‌های دو زن به دست آمده و اثری از استخوان‌های یک مرد (که بتوانیم آن را به کوروش منسوب نماییم) وجود ندارد. بنابراین پاسارگاد، مقبره کوروش نیست و تا چند دهه پیش همه مردم محلی، این مکان را «مقبره حضرت سلیمان» می‌نامیدند.»

4ـ احتمال کودتا علیه بن‌سلمان
خالدبن‌فرحان آل‌سعود، شاهزاده جدا شده سعودی، وقوع کودتایی قریب‌الوقوع در خاندان حاکم بر عربستان را پیش‌بینی کرد که به موجب آن محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان از سمت خود برکنار می‌شود. او که از چند سال قبل مقیم آلمان است، گفت: خاندان حاکم از عملکرد بن‌سلمان ناراضی هستند. به گفته این شاهزاده سعودی، یکی از عواملی که بن‌سلمان را به قتل خاشقجی واداشته، تصمیم خاشقجی برای نوشتن یادداشت‌هایش است که بسیاری از اسرار خاندان حاکم افشا می‌شد؛ زیرا او سال‌ها با شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سازمان اطلاعات عمومی عربستان همکاری داشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات