صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۳۰۱۵

حرف روز/ دو روی یک سکه

از قدیم گفته‌اند «سکه دو رو دارد»؛ این ضرب‌المثلی است که در زندگی انسان گسترده شده و موضوعات بسیاری را شامل می‌شود. از حرف گرفته تا عمل انسان‌ها و زندگی آنها می‌تواند[...]
پایگاه بصیرت / سید حسین خاتمی
یادداشت: از قدیم گفته‌اند «سکه دو رو دارد»؛ این ضرب‌المثلی است که در زندگی انسان گسترده شده و موضوعات بسیاری را شامل می‌شود. از حرف گرفته تا عمل انسان‌ها و زندگی آنها می‌تواند دو رو داشته باشد. رویی زیبا و رویی زشت، رویی غلط و رویی صحیح. اظهارات چندی پیش جناب آقای ظریف درباره وجود پولشویی سازمان‌یافته در کشور واکنش‌های بسیاری را در جامعه و در میان نخبگان ایجاد کرد. از واکنش نمایندگان و مسئولان کشور گرفته تا رسانه‌ها و مردم. حرف منتقدان این بود که آقای وزیر ناپختگی کرده و گرای فشار و تحریم به غرب داده است. در مقابل طرفداران وی، از حرف‌هایش دفاع می‌کنند و این سخنان را حق و بجا می‌دانند و به منتقدان حمله‌ور می‌شوند که چرا چنین برداشت کرده‌اید و می‌گویید: او وزیر خارجه ما است یا نماینده FATF در ایران! و... . زمانی که موضوع تصویب قانون منع پولشویی و تأمین مالی تروریسم در مجلس بررسی می‌شد، برخی نمایندگان خطاب به مخالفان CFT می‌گفتند: مگر شما پولشویی می‌کنید که نگران هستید! فارغ از اینکه این نوع سخن گفتن نشانه ضعف منطق و تدبیر موافقان تصویب بود و البته تهمتی غیر مستقیم به مخالفان هم محسوب می‌شد.
امّا سخنان ظریف فرصتی را ایجاد کرد که مخالفان تصویب بتوانند خود را از این تهمت دور کنند و به وجود پولشویی در کشور واکنش نشان دهند. به عبارتی، این اعتراضات نشان داد مخالفان FATF پولشویی نمی‌کنند و مخالفتشان از محدود شدن اختیارات‌شان نیست. حالا توپ در زمین کسانی است که ادعا دارند مخالفان FATF پولشویی می‌کنند. این همان روی دومی است که موافقان FATF و مدافعان ظریف به آن توجه نمی‌کنند و عامدانه ذهن‌ها را از نقد سخنان محمدجواد ظریف به خود وی معطوف می‌کنند. روی دومی که روی سخنش لجاجت و جنگ با یک شخص نیست؛ بلکه اثبات نبود پولشویی سازمان‌یافته در کشور است و رد هرگونه ارتباط بین مخالفت با FATF و پولشویی محسوب می‌شود.
واقعاً چرا موافقان هنوز طیف مقابل خود را کاسب و دلال تحریم می‌دانند؟ و چرا گوش‌‌های‌شان را گرفته‌اند تا پیام این مخالفت را نشنوند؟! و چرا به جای تدبیر صحیح برای حل مسئله به دنبال غوغاسالاری و جوسازی هستند؟
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات