صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۵۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 25 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): علّت دشمنی، پایبندی جمهوری اسلامی به مبانی اصلی انقلاب است که این پایبندی تا امروز به طور کامل محفوظ مانده است؛ علّت دشمنی، این است که جمهوری اسلامی دارد نشان می‌دهد که یک تمدنی در حال رشد و بالندگی است که اگر به توفیق الهی و به کمک الهی به نتایج خودش برسد، بساط ظلم و استکبار و استعمار دولت‌های غربی برچیده خواهد شد.(1397/10/19)

▼ حرف روز  
اتحادیه اروپا روی نوار افول
امروز اتحاد 28 کشور اروپایی در حال فروپاشی است. روی کار آمدن راستگراها، مطرح شدن موضوع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا(برگزیت)، تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه و... سبب شکننده شدن اتحادیه اروپا شده است. در این خصوص ذکر سه نکته اساسی ضروری به نظر می‌رسد:
1ـ شعله‌ور شدن آتش اعتراض‌هایی، همانند اعتراض جلیقه‌زردها را نمی‌توان صرفاً به خواست‌ها و مطالبات اقتصادی و اجتماعی روزمره محدود دانست؛ بلکه این اعتراض‌ها از بحرانی عمیق در ساختار فکری لیبرالیسم نشئت می‌گیرد؛ تفکری که اساس اتحاد اروپایی‌ها بود. به اعتراف امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، همه کشورهای لیبرال دموکرات با چنین بحرانی مواجهند و باید خود را در قرن حاضر آماده چالش بزرگ کنند. نکته دیگر درباره اعتراض‌ها در فرانسه این است که دولت فرانسه سعی می‌کند این اعتراض‌ها را به خارج از کشور و به یک دولت خاص نسبت دهد تا به راحتی بتواند آن را سرکوب کند.
2ـ برگزیت به یک بحران اساسی برای انگلیس و به تبع آن برای اتحادیه اروپا تبدیل شده است. دو دیدگاه متفاوت در بین سیاستمداران سبب شده است مردم انگلیس نسبت به دولت این کشور بی‌اعتماد شوند؛ از این رو برخی از کارشناسان معتقدند ناکامی دولت این کشور در حل بحران برگزیت سبب تجزیه این کشور خواهد شد؛ امری که خود دولتمردان انگلیس به آن اعتراف کرده‌اند. نکته قابل توجه در خروج انگلیس از اتحادیه اروپا آن است که این امر نقطه شروع فروپاشی اتحادیه واحد اروپا خواهد شد.
3ـ به نظر می‌رسد بحران فرانسه و انگلیس به یک الگوی فراگیر د‌ر اروپا تبد‌یل شود و زمزمه‌‌های آن را د‌ر هلند‌، بلژیک و... شاهد‌ هستیم. د‌ر ایتالیا د‌ولت راست‌گرا د‌ر مقابل بروکسل ایستاد‌گی می‌کند‌ و تضعیف رومانی د‌ر مقام ریاست د‌وره‌ای اتحاد‌یه اروپایی نشان می‌د‌هد‌ اتحاد‌یه اروپایی با بحران ساختاری و هویتی روبه‌رو است. در آلمان که یکی از مهم‌ترین کشورهای تأثیرگذار در اتحادیه اروپا است، جریان راست افراطی که سال‌های اخیر خود‌ را جزء حزب «آلترناتیو برای آلمان» سازماند‌هی کرد‌ه، با به دست گرفتن قدرت به د‌نبال خروج آلمان از اتحادیه اروپایی است. آنچه به طور مشخص می‌توان از وضعیت فعلی اتحادیه اروپا نتیجه گرفت، این است که اروپا بر روی قطار افول و سراشیبی سوار شده است که متحد ماندن آن را حداقل در درازمدت دچار شک و تردید می‌کند.

▼ چلچراغ/ 21
جهش بزرگ در کشاورزی
اقلیم ایران و جمعیت بالای روستانشین ایران فرصتی بی‌بدیل برای گسترش کشاورزی و رشد صنعت کشاورزی بود؛ اما همین ظرفیت بی‌نظیر به دلیل نبود برنامه‌ریزی و جهت‌گیری‌های غلط در دوران پیش از انقلاب، کشاورزی ایران را به سمت نابودی برده و مهاجرت بزرگ از روستا به شهر را برای جمعیت ایران رقم زده بود! چنانکه ایران در زمینه محصولات استراتژیک و اساسی، مانند گندم به شدت به بیرون از مرزها وابسته بود و کوچک‌ترین تهدید می‌توانست بحران غذا به وجود آورد، کما اینکه در دوران پهلوی بارها شاهد گرانی نان و بحران در تأمین قوت غالب ایرانیان بودیم؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد تحول در صنعت کشاورزی هستیم و از همان ابتدا دو هدف در دستور کار قرار گرفته است؛ اول، خودکفایی در محصولات استراتژیک و تأمین نیاز داخلی؛ دوم، تمرکز بر روی صادرات کشاورزی و محصولاتی که برای کشور ارزآوری دارند.
مقصود اول سال‌هاست که محقق شده و امروز کشور در حوزه تولید گندم، دانه‌های روغنی و... کاملاً خودکفا است و بخش قابل توجهی از نیازهای کشور به مرکبات، حبوبات و... تأمین می‌شود، در بخش دوم نیز اگرچه جای کار بسیار است؛ اما مقیاس آمارهای تولید نشان از جهشی بزرگ دارد؛ چنانکه تولید پسته در کشور از 27 هزار تن، با 11 برابر افزایش به 287 هزار تن رسیده است و اکنون ایران در رتبه اول تولید پسته جهان قرار دارد. تولید خرما در کشور از 300 هزار تن در سال 1356 به 1 میلیون و 230 هزار تن رسیده است و امروز جمهوری اسلامی ایران پس از مصر دومین تولیدکننده بزرگ خرما در جهان است. زیتون یکی دیگر از محصولات کشاورزی صادراتی است که از 11 هزار تن به 115 هزار تن رسیده است. در تولید گردو نیز ایران جایگاه سوم جهان را دارد و اکنون 262 هزار تن گردو در کشور تولید می‌شود؛ در حالی که در سال 1356 تنها 3 هزار تن گردو در کشور تولید می‌شد؛ حکایتی که برای محصولات دیگر، از جمله بادام و... نیز صادق است.

▼ اخبار ویژه
هاشمی هیچ‌گاه در خط اعتدال نبود
موسوی خوئینی‌ها، رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز طی گفت‌وگویی درباره مرحوم هاشمی‌رفسنجانی گفت: من به شخصه یکی از مواردی که درباره آن بارها با آقای هاشمی صحبت می‌کردم، بحث قانون بود. ایشان معتقد بود کار باید راه بیفتد. برای راه افتادن کار می‌شود قانون را دور زد. در انتخابات سال 76 یک‌ وقت متوجه شدیم خبرهایی می‌آید که بالاخره می‌خواهند یک‌ جوری بازی انتخابات را به‌هم بزنند و بناست همان کسی را که می‌خواهند، روی کار بیاورند. من و آقای کروبی رفتیم خدمت آقای هاشمی. آقای هاشمی در پاسخ گفت: «اتفاقاً من با آقای خامنه‌ای اینجا اختلاف نظر دارم. آقای خامنه‌ای نظرش این است که باید انتخابات خیلی پرشور باشد و مردم همه بیایند و هر چه مردم بیشتر بیایند بیشتر تأیید نظام است؛ اما من می‌گویم شما بگویید نظرتان چه ‌کسی است، ما همه می‌رویم کار می‌کنیم که همان بشود.» آقای هاشمی هیچ‌وقت در عمرش در خط اعتدال نبود.

سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در پنجمین همایش ملی مدیریت جهادی که شامگاه دیروز در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با اشاره به سقوط هواپیمای باربری ۷۰۷ نیروی هوایی و ادای احترام به روح بزرگ این شهدا، اظهار داشت: این عزیزان یادگاران دفاع مقدس و از مدافعان حرم بودند و اگر امروز سردار سلیمانی بیش از ما از این حادثه ناراحت نباشند؛ حداقل به اندازه ما ناراحت هستند. نشریه «اخبار و تحلیل‌ها» شهادت همرزمان ارتشی را تبریک و تسلیت می‌گوید.

▼ گزارش روز
تبدیل تهدید به فرصت!

قرار است نشست ضد ایرانی آمریکایی‌ها با حضور 70 کشور در لهستان برگزار شود. در این نشست اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد، محل برگزاری آن است، درست است که آمریکایی‌ها دیگر توان طرح مسئله ایران در شورای امنیت یا مجمع عمومی سازمان ملل را ندارند و ناچار شده‌اند برای اهداف ضد ایرانی خود اجلاسی خودساخته در ورشو ترتیب بدهند که بیش از همه ما را به یاد نشست‌های منافقین می‌اندازد؛ اما نکته مهم انتخاب یک پایتخت اروپایی برای این نشست است؛ اروپایی که سران آن مدعی استقلال از ایالات متحده آمریکا در مسئله برجامند و این‌گونه وانمود می‌کنند که به دنبال راه‌حلی برای حفظ روابط خود با تهران و ایجاد سازوکارهای مستقل برای گسترش روابط اقتصادی با تهران هستند، آیا حتی توان ممانعت از برگزاری چنین نمایشی را در این قاره ندارند؟! اگر تا این حد ضعیف هستند که نمی‌توانند مانع شوند، تکلیف دیگر ادعاهای آنان نیز مشخص است و اگر هم می‌توانند و مانع نمی‌شوند، باز هم مشخص می‌شود اعتماد کردن و امید بستن به اقدامات اروپا در مقابل آمریکا تا چه حد ساده‌انگارانه است! اما نکته دیگر درباره این نشست فقدان استراتژی مشخص دستگاه دیپلماسی کشورمان در برابر آن است! اگرچه ظریف و عراقچی چند توئیت در این باره زدند، کاردار لهستان احضار شد و برنامه‌های مربوط به این کشور هم در ایران لغو شد؛ اما به طور قطعی اینها کافی نیست و وزارت امور خارجه اکنون باید با استفاده از همه ظرفیت خود با کشورهای دعوت شده به این اجلاس وارد گفت‌وگو شود و با زمینه‌سازی برای استقبال نکردن کشورها از این نشست این تهدید را برای کشور به فرصت تبدیل کند.

▼ اخبار
1ـ کره جنوبی واردات میعانات گازی از ایران را از سر گرفت

منابع آگاه اعلام کردند یک شرکت نفتی کره‌ای قصد دارد در ماه ژانویه دو میلیون بشکه میعانات گازی از ایران دریافت کند. گفتنی است، کره که پنجمین واردکننده نفت در جهان محسوب می‌شود. حدود چهار ماه است به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پی خروج این کشور از برجام، دریافت نفت و میعانات گازی از ایران را متوقف کرده بود و محموله کنونی عملاً نخستین محموله نفتی ایران به کره جنوبی طی چهار ماه گذشته محسوب می‌شود. این منبع آگاه در ادامه گفت: محموله دوم که شامل ۹۹۰ هزار بشکه میعانات گازی است، اواخر ماه جاری به کره خواهد رسید. بر اساس معافیت ارائه‌شده از سوی آمریکا، کره‌ای‌ها می‌توانند روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران دریافت کنند.

2ـ شکنجه کذب محض بود
حجت‌الاسلام منتظری در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضایی در زمینه نتیجه بررسی‌های هیئت قضایی درباره ادعا‌های «اسماعیل بخشی» از کارگران بازداشتی شرکت هفت‌تپه خوزستان اظهار داشت: نتایج بررسی تیم کارشناسی قضایی درباره ادعای اسماعیل بخشی نشان می‌دهد، این ادعا‌ها کذب بوده است. متأسفانه، اینها برای سوء‌استفاده‌های سیاسی که داشتند، این مسائل را مطرح کردند. این فرد یک کارگر عادی نبوده و ارتباطاتی با برخی جریان‌ها داشته و جرایمی مرتکب شده بود، لذا برای پوشش آن جرایم مسئله شکنجه را مطرح کرده است. دادستان کل کشور تأکید کرد: هیچ ضرب و جرحی در کار نبوده است.

3ـ اعتماد مردم به اصلاحات را از بین بردید
جبهه اصلاح‌طلبان ایران در بیانیه‌ای که خطاب به محمّدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس منتشر کرد، با انتقاد از شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نوشت: «اظهارات اخیر شما در خصوص اینکه چندصدایی در شورای سیاست‌گذاری را نمی‌پسندید، اندک امیدهای موجود به استقرار منطق و رفع انحصارطلبی در جریان اصلاحات را بر باد داد و بدنه مردمی اصلاحات، دانستند که برخلاف ادعاهای موجود مبنی بر لزوم وجود چندصدایی و پلورالیسم در جامعه، حجم اندک نقدها به برخی بزرگان اصلاحات نیز تحمل نمی‌شود و سیستم تمکین مطلق و مرام مریدی و مرادی در این شورا حاکم است.»

▼ اخبار کوتاه
رضا نفیسی، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد: 7 ميليون و 64 هزار تن كالا از 32 مرز فعال زمينی و آبی كشور در 9 ماه سال جاری ترانزيت شد كه اين مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد افزايش داشته است. از مجموع کالاهای ترانزیت شده، 2 میلیون و 637 هزار تن را مواد نفتی و 4 میلیون و 427 هزار تن را مواد غیر نفتی تشکیل داده‌اند.
روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در سرمقاله خود با عنوان «گام‌های کوچک اروپا علیه ایران»، با اشاره به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، علیه وزارت اطلاعات می‌نویسد: این اولین بار پس از برجام است که اتحادیه اروپا علیه ایران چنین تحریم‌‌هایی وضع می‌کند. این روزنامه آمریکایی با قدردانی از تحریم جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، نوشت: این اتحادیه باید برای دستیابی به توافقی جدید و بهتر با ایران تلاش کند.
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس پس از احضار به وزارت خارجه این کشور نوشت: «در جلسه صریحاً به آقای وزیر خارجه گفتم مداخله در وضعیت یک تبعه ایرانی، دخالت در امور داخلی ایران محسوب شده و مردود است، به ویژه آنکه خانم زاغری به دلیل جاسوسی برای خود دولت شما در زندان است. توصیه‌های افراد خارج از زندان به وی هم با مقاصد سیاسی است و کمکی به وی نمی‌کند.»
اندیشکده صهیونیستی «مرکز مطالعات عمومی» با اذعان به قدرت ‌ایران در عرصه نظامی طی گزارشی آورد: توسعه انواع هواپیماهای بدون سرنشین گشت‌زنی و رزمی، قایق‌های بدون سرنشین مجهز به «جی‌پی‌اس» (سامانه موقعیت‌یاب) ایران و حزب‌الله با تجربیات جنگی کسب شده، اکنون می‌توانند علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و عربستان عرصه‌های رزمی جدیدی را ایجاد کنند. 
تراز تجاری چین با آمریکا در سال 2018 و با وجود تعرفه آمریکا روی کالاهای چینی برای محدود کردن واردات از این کشور به بیش از 323 میلیارد دلار رسید. آمارهای گمرکی نشان می‌دهد، صادرات چین به آمریکا در سال 2018 بیش از 11 درصد افزایش یافته است. چین در سال 2018 معادل 478 میلیارد دلار به آمریکا کالا صادر کرده است.

کلیپ سیاسی «افول آمریکا(1)»
امروز بین‌الصلاتین (ظهر و عصر) در مساجد و نمازخانه‌های همه رده‌های سپاه و بسیج به نمایش در می‌آید. همچنین علاقه‌مندان برای دسترسی و مشاهده کلیپ می‌توانند به پایگاه خبری‌ـ تحلیلی «بصیرت» به نشانی www.basirat.ir مراجعه کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات