صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۰۱

اخبار ویژه روزنامه‌ها 15 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

از جیب مردم تخفیف ندهید تعهد اروپا برجام است نه اینستکس

رئیس شورای روابط خارجی گفت عملکرد سریع در اجرای اینستکس، فضای کنونی علیه اروپا را تغییر می‌دهد.

به گزارش ایلنا، کمال خرازی در دیدار هیئتی از اندیشکده فرانسوی مونتین، اظهار داشت: با توجه به رویکردهای همراه با فشار غرب، حساسیت شدیدی در ایران در خصوص FATF وجود دارد.

خرازی گفت: رویکرد اروپا در قبال برجام، حساسیت‌ها را مضاعف کرده و موجب بی‌اعتمادی افکار عمومی در ایران به اروپا شده است.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد سریع‌تر اروپا در اجرای اینستکس می‌تواند فضای کنونی را علیه اروپا تغییر دهد.

با تاکید بر صحت اظهارات دکتر خرازی درباره بی‌اعتمادی عمومی ملت ایران نسبت به مواضع اروپا، باید این نکته را متذکر شد که تعهد اروپا در قبال تعهد برجامی ایران، مقابله با تحریم‌های مالی و بانکی و اقتصادی بوده و نه اجرای اینستکس. اروپا در چند مرحله عقبگرد، ابتدا زیر تعهدات برجامی زد و مدعی راه‌اندازی کانال مبادلات مالی ویژه موسوم به SPV برای مبادله نفت در مقابل غذا و دارو شد که اساسا توهین‌آمیز و نقض تعهد بود. اما حتی پای این وعده نیز نماند و مدعی راه‌اندازی اینستکس برای مبادله غذا و دارو با پول نفت فروخته شده ایران به کشورهای غیراروپایی شد.

با این اوصاف، اعتماد از دست رفته، صرفا با اجرای تعهدات برجامی، امکان بازسازی تدریجی دارد و نه به واسطه بازی با واژگان مجعولی چون SPV و اینستکس.

کوپن نقد شما تمام شده کمی هم پاسخگو باشید!

یک بزک‌کننده اعتماد به شیطان بزرگ، می‌گوید منافع در بسیاری موارد قربانی ایدئولوژی استکبارستیزی و آمریکاستیزیی شده که با لباس اسلامی به ما تزریق می‌شود(!)

به گزارش ایرنا، صادق زیباکلام در دانشگاه فرهنگیان اصفهان گفت: امروز آمریکاستیزی، گفتمان اصلی انقلاب شده و اهداف اصلی انقلاب را به حاشیه برده است.

وی اظهار داشت: آمریکاستیزی جزء هویت نظام شد و اگر آن را از مسئولان بگیرند، دچار بحران هویت می‌شوند زیرا نمی‌دانند دیگر از چه بگویند؟ آیا دستاوردی مانده است؟ از اقتصاد و دزد‌خانه‌ای که درست کرده‌اند می‌توانند چیزی بگویند؟

وی ادامه داد: اگر مرگ بر آمریکا نگویند از چه بگویند برای دستاورد چهل ساله و لذا آمریکاستیزی را به عنوان نمادی علم کردند و برایشان مهم نیست که چه بر سر منافع ملی می‌آید.

زیباکلام ادامه داد: صدالبته که مسئولان ما آمریکاستیزی را به عنوان یک ضرورت مطرح می‌کنند در حالی که اگر دقت شود همان ایدئولوژی است.

زیباکلام تصریح کرد: سوال اینجا است: که چرا جایی که بین منافع ملی و ایدئولوژی تعارض حاصل شده است، مسئولان در تصمیمات خود بیش از آنکه در جهت منافع ملی حرکت کنند در جهت پیشبرد ایدئولوژی گام برداشته‌اند.

وی افزود: گفته‌ای که به عنوان اتهام متوجه من است این که شما می‌گویید ما باید تسلیم آمریکا و اسرائیل شویم در حالی که من اصلا نمی‌گویم باید غلام حلقه به گوش آنها شویم بلکه ما می‌توانیم مثل سایر کشورها با هم تعامل داشته باشیم.

ویژگی ممتاز آقای زیباکلام البته این است که معمولا به روی مبارک نمی‌آورد که باید غیر از ادعاپراکنی، پاسخگوی وعده‌های عوام‌فریبانه خود و هم‌طیفانش باشد. به عنوان مثال، اکنون زمانی نیست که آقای زیباکلام بخواهد درباره گفتمان انقلاب و مبارزه با استکبار خدشه کند؛ او و بزرگ‌تر از او این حرف‌های تکراری را در طول 4 دهه گذشته تکرار کرده و پنج سال قبل مدعی شدند که با آمریکا به نحو دیگری هم می‌شود مواجه شد؛ مشروط بر اینکه امتیاز بدهیم. نظام با اعتماد به نفس مجال تجربه چندبار آزموده شده را برای پختگی بیشتر افکارعمومی به ویژه نسل جوان فراهم کرد. پاسخ دولت اوباما به این رویکرد دولت آقای روحانی (که زیباکلام تظاهر می‌کرد از او حمایت می‌کند و حتی در ستاد‌های انتخاباتی وی سخنرانی کرد) چه بود!؟ از یک طرف با نقض برجام، قانون محدودیت ویزایی برای شهروندان 38 کشور در صورت سفر به ایران را به اجرا گذاشتند که ضد و از سوی دیگر، به معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور که قرار بود به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل مشغول به کار شود، ویزا ندادند. چرا؟ آیا رفتار آنها ایدئولوژیک نبود؟! البته در همه این موارد بنا به دلیل روشن، آقای زیباکلام ساکت بود، نه می‌دید و نه می‌شنید؛ بدون هیچ واکنشی، مثل یک مجسمه ساکت و صامت!

از سوی دیگر اهداف انقلاب بدون مبارزه با مداخله‌جویی‌ها و سنگ‌اندازی‌های آمریکا امکانپذیر نیست. بله مبارزه با ظلم استکبار، از اهداف انقلاب است و به آن افتخار می‌کند و روشن است که انقلاب علیه حکومت دست‌نشانده استکبار، بدون مبارزه با استکبار، فاقد هویت است؛ و این همان بحران هویتی است که گریبانگیر نهضت نفت و دکتر مصدق شد و نهضت را به آغوش کودتا و کودتاگران آمریکایی- انگلیسی انداخت. آیا آقای زیباکلام با کودتاگران آمریکایی و انگلیسی کنترات بسته است؟!

اما درباره تعبیر دزدخانه، کسی که از شهرام جزایری تا مه‌آفرید خسروی و از مفسدان اقتصادی بخش خصوصی تا مدیران نجومی‌بگیر در دولت تدبیر و امید، با صراحت تمام حمایت کرده و آنها را استیو جابز، کارآفرین نمونه و نابغه‌های در حد استیو جابز نامیده، بی‌جا می‌کند. درباره اقتصاد و دزدی هم حرف بزند.

نکته بعدی این است که آیا اروپا و آمریکا، رفتار غیر ایدئولوژیک دارند؟ چرا ادعای صهیونیستی هولوکاست، تبدیل به خط قرمز آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شده است؟ چرا شعار جنگ تمدن‌ها دادند و به همان هم عمل کردند و پرچم صهیونیسم مسیحی به دست، چهارگوشه غرب آسیا را با شعار نابودی اسلام و تمدن اسلامی شخم زدند و میلیون‌ها نفر را قتل‌عام کردند و چند برابر آن را از خانه و کاشانه خود آواره کردند؟ چرا ملتی را تاراندند و برای صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی، حیاط خلوت درست کردند؟ چرا زنان مسلمان در این کشورها با داشتن حجاب، از حق تحصیل و اشتغال و... محروم می‌شوند؟

و بالاخره اینکه، دستیابی به یک توافق دو طرفه و سپس خروج آمریکا از آن و تعطیلی تعهدات اروپا به نحوی که فقط اجرای تعهدات ایران باقی بماند، نامش «تعامل» است؟!

خوش ذوقی در به کارگیری انواع فنون مغالطه به جای عذرخواهی

«رئیس جمهور در تخطئه مجمع تشخیص مصلحت نظام و تکالیف قانونی آن، به انواع روش‌های مغالطه متوسل می‌شود».

روزنامه رسالت در یادداشتی نوشت: مجمع تشخيص مصلحت بر اساس منطق حقوقی قانون اساسی آخرين ايستگاه تصميم‌گيری و تصميم‌سازی در امور مهم كشور است. مدتی است رئيس‌جمهور كه عضو حقوقي مجمع است در جلسات مجمع شركت نمي‌كند. اين مدت شامل زماني هم مي‌شود كه آقايان هاشمي رفسنجاني و هاشمي شاهرودي رياست مجمع را به‌عهده داشتند. براي همين است كه نمي‌داند اعضاي مجمع تشخيص مصلحت ۱۰- ۲۰ نفر نيست، مجمع تشخيص مصلحت برحسب آخرين حكم مقام معظم رهبري ۳۸ عضو حقيقي دارد. رؤساي قوا،‌ فقهاي شوراي نگهبان، رئيس ستاد كشور، نيروهاي مسلح، دبير شوراي عالي امنيت ملي،‌ وزير يا رئيس دستگاهي كه موضوع مورد بحث به آن دستگاه مربوط است، رئيس كميسيون متناسب با موضوع بحث از مجلس شوراي اسلامي، اعضاي حقوقي مجمع هستند كه اگر به آن ۳۸ نفر اضافه شوند، مي‌شوند ۵۱ نفر با ۱۰- ۲۰ نفري كه رئيس‌جمهور حدس مي‌زند عضو مجمع باشند خيلي فاصله دارد.

مجمع تشخيص مصلحت نظام بر اساس معماري و تدبير رهبر كبير انقلاب اسلامي در بازنگري قانون اساسي براي خروج از انسداد در قانونگذاري گنجانده شده و در اصل ۱۱۲ قانون اساسي جايگاه ويژه‌اي دارد.

معلوم نيست رئيس‌جمهور كه سوگند خورده پاسدار قانون اساسي كشور باشد چه طور جايگاه تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در چنين نهادي را تخطئه مي‌كند. مسئله لوايح مربوط به FATF به ويژه لايحه معروف به «پالرمو» و CFT مهم است. سخن از تصويب برجام ۲ با خسارت‌هاي مضاعف است، چه طور مي‌شود با ساده انگاري و ساده لوحي، كشور را در چاه‌ ويلي از تعهدات بين‌‌المللي انداخت كه خسارت آن بيشتر و عميق‌‌تر از برجام است؟

رئيس دولت و وزارت خارجه بارها گفته‌اند با پذيرش اين لوايح هيچ گرهي از مشكلات اقتصادي كشور باز نمي‌شود، پس چه طور اين‌همه ولع براي پيوستن به آن نشان مي‌دهند؟

البته اين حرف رئيس‌جمهور كه می‌گويد؛ «نمی‌شود كشور را به ۱۰ - ۲۰ نفر داد و بگوييم تابع تصميمات شما هستيم»، قدري درست است و بايد واكاوي شود. دولت در مسئله برجام علي‌رغم توصيه‌هاي رهبري و شروط مجلس و شروط شورای امنيت ملی توافقی را پذيرفت كه جز خسارت محض حاصلي نداشت. نه ۱۰-۲۰ نفر بلكه كمتر از انگشتان يك دست رفتند قراردادي را امضاء كردند كه از چند و چون پيچيدگي‌ها و ظرافت‌هاي آن بي‌خبر بودند و كشور را تا ۲۰ سال متعهد يك قرارداد يك‌ سويه كردند، جرأت هم نمي‌كنند بگويند اشتباه كرديم و كلاه سرمان گذاشتند. اكنون هزينه‌هاي اين قرارداد را مردم با دلار ۱۵ هزار توماني و گوشت ۱۲۰ هزار توماني مي‌پردازند بدون اينكه تحريمي برداشته يا تهديدي از سوي دشمن كاسته شود. يک رقم از تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي دولت، همين تصميم ارز ۴۲۰۰ توماني است كه تعادل بودجه در سال ۹۷ و نيز تعادل قيمت‌ها در بازار را به هم زد و برخلاف قانون تصميمي گرفته شد كه موجب اغتشاش در قيمت‌ها و توليد رانت‌هاي هزار ميلياردي براي زالو صفتان بازار و دولت شد.

از هر كه سوال مي‌شود كه اين تصميم را چه كسي گرفت؟ مي‌گويد من نبودم، بانك مركزي مي‌گويد مخالف بودم، رئيس‌جمهور مي‌گويد من هم مخالف بودم، معاون اول مي‌گويد من فقط اين تصميم را اعلام كردم، شوراي پول و اعتبار و شوراي اقتصاد نيز از آن بي‌خبر است. يك نفر حاضر نيست مسئوليت قبح اين تصميم‌گيري را كه برخلاف قانون بوده، بپذيرد.

رئيس‌جمهور نمي‌تواند بگويد من قانون را قبول ندارم. نهادهاي قانوني را قبول ندارم، فرآيند تصميم‌سازي و قانوني را قبول ندارم. او نمي‌تواند بگويد شروط نهادهاي قانوني كشور را قبول ندارد و برود و يك تصميم بزرگ در حوزه اقتصاد، سياست خارجي و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي بگيرد و هزينه آن را بر سفره و سبد كالاي مردم بار كند.

ما در منطق حداقل ۱۰ نوع مغالطه داريم. متأسفانه رئيس‌جمهور براي كتمان ناكارآمدي دولت و عدم توفيق در پاسخ به مطالبات مردم و فقر پاسخگويي، در گويش سياسي خود به انواع مغالطه روي مي‌آورد تا حرف نادرستي را به كرسي بنشاند و حرف درستي را از ميدان به در ببرد، حتي با هزينه ناسزا به رقيب. اين شيوه دولت‌داري و حكومت‌داري شايسته دولتي نيست كه ادعاي عقلانيت و تدبير دارد.

رئيس‌جمهور در اين گويش از مغالطه نقل، عدم دقت و مغالطه ادعای بدون استدلال، مغالطه مقام نقد و مقام دفاع، توأمان استفاده كرده است.كيفيت چند و چون آن را به اهل منطق واگذار می‌كنيم.

آرمان: روند تحولات ثابت کرد اروپا قابل اعتماد نیست

یک روزنامه اصلاح‌طلب با استقبال از هشدار تازه منتشر شده رهبرانقلاب خطاب به دولتمردان که 8 ماه قبل عنوان شده، نوشت: اروپا ایران را قانع نمی‌کند. آرمان به قلم حسن هانی‌‌زاده نوشت: اظهارات رهبر انقلاب در جریان دیدار رئیس‌جمهور و اعضای کابینه با ایشان پیرامون رابطه با غرب نشان می‌دهد که اروپایی‌ها پس از توافقنامه برجام یک سلسله پیش شرط‌ها و موانعی را قرار دادند تا از زیر بار تعهدات خودشان خارج شوند. رهبرمعظم انقلاب اسلامی به خوبی مواضع دوگانه اتحادیه اروپا نسبت به ایران را شرح دادند و این نشان می‌دهد که مقام رهبری با توجه به تجربه و مسئولیت‌هایی که به عهده داشتند و دارند، به خوبی دریافته‌اند که اتحادیه اروپا دنبال بهانه‌گیری است و مشروط کردن شرایط اقتصادی کشور به نرمش اتحادیه اروپا و همکاری این اتحادیه، ایران را از اهداف و ظرفیت‌های داخلی خودش دور می‌کند به همین دلیل تاکید ایشان بر این است که باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی بالا برای بهبود وضعیت اقتصادی استفاده کرد و نباید برجام و شرایط اقتصادی را به اروپایی‌ها گره زد.

به نظر می‌رسد دولت در سال آینده نسبت به اقتصاد درون‌زا و اقتصاد بومی و ظرفیت‌های داخلی توجه بیشتری نشان خواهد داد. با توجه به اینکه دولت آقای روحانی در طول سه سال گذشته، یعنی بعد از توافقنامه برجام، تمام تعهدات خودش را عملیاتی و مسیر اعتمادسازی را طی کرد اما متاسفانه آمریکا و اتحادیه اروپا ثابت کردند که طرف‌های قابل اعتمادی نیستند و به همین دلیل در جریان گفت‌وگوهای ایران با اتحادیه اروپا، یکسری شرط‌هایی را قرار دادند که قابل اجرا شدن نیست. لذا الان اتحادیه اروپا درصدد بهانه‌گیری است تا مانند آمریکا از توافقنامه خارج شود و یا حداقل از اجرای تعهدات خود شانه خالی کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد که برجام اکنون به یک توافقنامه غیرقابل عملیاتی که جایگاه خودش را از دست داده، تبدیل شده و دولت آقای روحانی باید در این خصوص اولا یکسری ضرب‌الاجل‌هایی را برای اتحادیه اروپا به منظور اجرایی کردن تعهداتش تعیین کند و در غیر این صورت درصدد یارگیری جدیدی در شرق و بخشی از کشورهای منطقه باشد.

اکنون جامعه جهانی هم به این نتیجه رسیده که اتحادیه اروپا همانند آمریکا قصد ندارد که با ایران تعاملی محترمانه و براساس منافع مشترک داشته باشد و لذا این احتمال هم وجود دارد که اتحادیه اروپا صریحا اعلام کند که نمی‌خواهد برجام را عملیاتی کند. البته رهبر انقلاب راه را نبسته‌اند و دست دولت را برای تعامل با جهان خارج بازگذاشته‌اند.

به هر حال اتحادیه اروپا ثابت کرد طرف با انصافی نیست که بخواهد بدون قرار دادن شرایطی و گره زدن برجام به یک شرایط منطقه‌ای و جهانی تعهدات خودش را عملیاتی کند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* مرکز مدیریت حوزه علمیه قم برای سخنرانی در یادواره 126 شهید روحانی و طلبه که در روزهای 14 و 15 اسفند برگزار می‌شود، در کنار مدیر حوزه علمیه یکی از افرادی که همواره در سخنان خود به بزرگان نظام و مسئولین هتاکی می‌کند را دعوت کرده است! جمعی از فضلای حوزه علمیه قم ضمن حمایت از اصل اقدام که تجلیل از شهداست، حضور این شخص هتاک در این مراسم را وهن حوزه علمیه دانسته و اقدام به دعوت چنین فردی را ناشی از نفوذ یک جریان خاص دانسته و می‌گویند تعجب از کسانی است که در راس حوزه مسئولیت دارند و شاهد این نفوذ و انحرافات هستند و لب فرو بسته‌اند.

* در پی اعتراض به نصب شعار انحرافی مربوط به اینکه قره باغ بخشی از خاک ارمنستان است در مراسم حضور رئیس‌جمهور ارمنستان در باشگاه آرارات تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «نصب بنر در باشگاه آرارات درباره مناقشه قره باغ مورد تایید ما نبود.» خلیفه گری ارامنه تهران که باشگاه آرارات را در اختیار دارد هنوز در این زمینه توضیحی نداده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

خبر خوش برای بازنشستگان علاقه مند به مسئولیت دولتی

بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول در دولت به تعدادی از مدیران اجرایی، اعلام شده حسب پرسش های ارسال شده درباره امکان به کارگیری بازنشستگان در هیئت مدیره برخی سازمان های دولتی، بررسی ها نشان می دهد با توجه به تبصره ۲ قانون مورد اشاره که نوع فعالیت آن ها را مقید به کار خاصی نکرده، بنابراین در صورتی که برای فرد بازنشسته، پست سازمانی منظور نشده و قرارداد ساعتی تنظیم شود، فعالیتشان به عنوان عضو غیر موظف هیئت مدیره شرکت دولتی بلا اشکال خواهد بود.

حریم خصوصی اشخاص شامل چه مواردی است؟

گزارش یک نهاد مسئول در قوه مجریه که پس از استعلامات صورت گرفته درخصوص ضرورت تشخیص و تفکیک اطلاعات خصوصی و داده‌ های شخصی آحاد جامعه از اطلاعات عمومی، تهیه شده است نشان می دهد از نظر این نهاد مسئول، اطلاعات مربوط به هویت، احوال شخصی، عقاید و باورها، پست الکترونیکی، عکس و فیلم و صوت و تصویر و عادات رفتاری و فردی، مشخصات همسر، والدین و فرزندان، ناراحتی‌ های جسمی و روحی، شماره حساب بانکی و رمز عبور، محل کار و سکونت و همچنین اطلاعات مربوط به انجام امور تجاری، مالی و آموزشی از جمله مهم ترین مصادیق حریم خصوصی در کشور محسوب می شود که باید به آن احترام کامل گذاشت.

*********************************

روزنامه ایران**

شهروندان اردنی بازداشت شده در ایران آزاد شدند

خبر اول اینکه،سفیان القضاه، سخنگوی وزارت خارجه اردن اعلام کرد که ایران روز گذشته ۳ شهروند اردنی بازداشت شده در جنوب کشور را که به اشتباه وارد آب‌های منطقه‌ای ایران شده بودند، آزاد کرده است. او افزود که این ۳ شهروند اردنی اکنون به کاردار سفارت اردن در تهران تحویل داده شده‌اند تا مقدمات سفرشان به اردن را انجام دهند. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه اردن در ادامه گفت که ایران تقریباً دو هفته پیش وعده آزادی شهروندان اردنی و دریافت غرامت مالی از امان به دلیل ورود غیر قانونی شهروندانش به آب‌های ایران و آسیب دیدن قایق ایرانی را داده بود و سفارت اردن در تهران از همان زمان پرداخت غرامت به ایران را انجام داده بود و در مقابل ما شهروندان بازداشت شده را تحویل گرفتیم. سفیان القضاه با تقدیر و تشکر از ایران به خاطر آزادی شهروندان اردنی گفت که ما از همان روز اول با همکاری طرف ایرانی مسأله بازداشت شهروندان خود در تهران را پیگیری کردیم. وی همچنین اعلام کرد که وزارت خارجه اردن تمام مقدمات بازگشت شهروندان اردنی نزد خانواده‌هایشان را انجام داده است.

تحلیل روزنامه قطری از پیشنهاد مذاکره امارات با ایران

خبر دیگر اینکه،روزنامه قطری «الشرق» در واکنش به مواضع اخیر مقامات امارات درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس نوشت: امارات از قدرت ایران حیرت زده شده است و به همین دلیل از تهدیدهای سابق خود دست برداشته و به خواهش از ایران برای مذاکره متوسل شده است. به گزارش انتخاب، این روزنامه قطری با یادآوری اینکه انورقرقاش وزیر خارجه امارات در رشته توئیت‌هایی با لحن خاضعانه نوشته بود که حساسیت بیش از حد ایران درخصوص جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی نامفهوم است، افزود: در حالی که امارات حاضر به مذاکره برای حل بحران خلیج فارس نبود، وزیر مشاور امارات در توئیت‌های خود ایران را به گفت‌وگو دعوت کرده است. کارشناسان سیاسی معتقدند در حالی که اسناد متقن تاریخی و جغرافیایی بر حق حاکمیت سرزمینی ایران بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ مهر تأیید زده‌اند و این سه جزیره را جزو لاینفک خاک ایران دانسته‌اند، اظهارات مقامات امارات درباره این جزایر مصداق دخالت در امور داخلی ایران است که مغایر با فضای اعتماد و احترام متقابل در مناسبات میان دو کشور است.

«مشایی» به زندان بازگشت

دست آخر اینکه،اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر دولت احمدی‌نژاد که از پنجم اسفندماه به مرخصی آمده بود، دوشنبه شب به زندان بازگشت. به گزارش ایسنا، مشایی از روز یکشنبه ۵ اسفندماه بیش از یک هفته از زندان اوین به مرخصی آمده بود. رحیم‌مشایی، معاون وقت احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۹۶ در حال خروج از منزل بقایی بازداشت شد. او در سه فقره عنوان اتهامی دایر بر اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی مطابق ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس محکوم شده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

برخورد سپاه با صیادان متخلف خلیج فارس

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی هفته‌های اخیر با تشکیل بسیج دریایی، اقدام به برخورد با صید غیرقانونی کشتی‌های صیادی متخلف (از جمله ترال) در آب‌های جنوب کشور کرده است. به گزارش مشرق، روش «ترال» نوعی صید ماهی به مقادیر بالاست که طی آن، تور بزرگ ماهیگیری توسط شناورها در بستر دریا کشیده می‌شود. این نوع صید با روش‌های غیرمجاز که توسط صیادان متخلف- چه ایرانی و چه خارجی (چینی)- صورت می‌گیرد، علاوه بر بیکار کردن صیادان محلی و افزایش قیمت ماهی در بازار (به دلیل کمبود آن)، آسیب‌های جدی زیست‌محیطی نیز به ذخایر دریایی وارد می‌کند. از جمله کشتی‌های توقیف‌شده که هم‌اکنون در انتظار تکمیل مراحل قضایی خود به سر می‌برد، یک کشتی باری حامل ۷۰۰ تن ماهی صیدشده به همین روش‌ غیرقانونی است.

قلدری ابرقدرت‌ها را برنمی‌تابیم

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه هرگز قلدری ابرقدرت‌ها را برنمی‌تابیم، گفت: ما به عنوان یک کشور مستقل هرگز از مشی و راهبرد‌های دیگران استفاده نخواهیم کرد. سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» صبح دیروز در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش با بیان اینکه ما هرگز قلدری ابرقدرت‌ها را برنمی‌تابیم، افزود: ما امروز با تهدیدات متنوعی مواجهیم، اما همواره برای همه ملت‌ها توصیه استقلال را داریم و به این جهت مورد دشمنی قدرت‌های فرامنطقه‌ای و ایادی‌شان قرار گرفته‌ایم. رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: ما امروز به همین دلیل با انواع تهدیدات ناهمتراز مرتبط با کشور‌های فرامنطقه‌ای و تهدیدات همتراز مرتبط با ایادی کشور‌های فرامنطقه‌ای و از طرف دیگر با جنگ‌های نیابتی و تهدیدات امنیتی مرتبط با گروهک‌های مورد حمایت دشمنان مواجه هستیم. سرلشکر باقری تصریح کرد: طیف‌های متنوعی از تهدیدات وجود دارد و باید خود را برای مقابله با این تهدیدات آماده کنیم که نقش دانشگاه‌های نظامی بویژه دافوس در شناخت و ترسیم تهدیدات پیش‌رو و ایجاد راهکار‌های مقابله، مورد توجه و با اهمیت است. وی افزود: دنیا می‌بیند که چگونه کشوری در 4 دهه، هر روز شاداب‌تر از قبل با تهدیدات مقابله کرده و سعی کرده با همسایگان خود بهترین روابط را داشته باشد آن هم در منطقه‌ای که در ناامنی کامل است.

واکنش شمخانی به احیای مجدد داعش در عراق

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جبهه بی‌ثبات‌سازان از هر ابزاری برای ایجاد ناامنی استفاده می‌کند و مسأله داعش هم اینچنین است. امیر دریابان علی شمخانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال وارد کردن مجدد داعش به عراق از سوی غرب گفت: جبهه بی‌ثبات‌سازان از هر ابزاری برای ایجاد ناامنی استفاده می‌کنند و برای این کار درصدد تقویت ابزار‌های تضعیف‌شده هستند که در واقع مسأله داعش هم اینچنین است. وی ادامه داد: مردم عراق امروز با راهبرد امنیتی مقابله با داعش اجازه این کار را نخواهند داد ولی قطعا از سوی غرب چنین اراده‌ای وجود دارد. دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرامون اظهارات برخی مقامات اروپایی درباره مسائل موشکی ایران تصریح کرد: ما در ارتباط با برد، قدرت تخریب، دقت و آماده‌‌سازی سریع به عنوان 4 محور توانمندسازی موشکی از ‌کسی اجازه نخواهیم گرفت.

دولت سفره مردم را کوچک کرد

عضو هیات‌رئیسه مجلس گفت: سفره‌های مردم به‌خاطر سیاست‌های غلط دولت در برخورد با جناح‌های سیاسی حاکم در آمریکا کوچک شده است. احمد امیرآبادی در گفت‌وگو با مهر، درباره اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه دولت اوباما در اجرای برجام کارشکنی و بدعهدی می‌کرد با بیان اینکه دولت دچار اشتباه استراتژیک در اعتماد به دولت آمریکا شد، اظهار داشت: دولت با شدیدترین توهین‌ها با منتقدان برخورد کرد تا اینکه در شرایطی به این نتیجه رسیده است که سفره‌های مردم به خاطر سیاست‌های غلط آنها در برخورد با جناح‌های سیاسی حاکم در آمریکا کوچک شده است و مشکلات اقتصادی کشور بیشتر شد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات