صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۴۲۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 22 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): خیلی از مشکلات داخل کشور ما ناشی از نبود صفت راستگویی است. یعنی شما حرفی را که می‌زنید، مطابق با واقع باشد. فضای مجازی را ملاحظه کنید که بر اثر حرف، بدون واقعیت به این، به آن، به بالا، به پایین، به همدیگر، یک فضای دروغ در کشور به وجود می‌آید؛ اینها اشکال است.(1397/12/21)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مقابله با فساد دانه‌درشت‌ها
مجلس خبرگان رهبری در نشست روز گذشته خود يک انتخاب داشت و آن هم تعيين حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي به نايب‌رئیسی مجلس خبرگان رهبري بود. آقاي رئیسی جايگزين مرحوم آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي شده و فرصتي براي ايشان فراهم شده است تا در اين مجلس مهم نقش مؤثري ایفا کند و از اين اعتبار براي نقش‌آفريني مؤثرتر در قوه قضائیه بهره گيرد.
اکنون فرصتي تاريخي در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامي براي رئیس انقلابي دستگاه قضا فراهم آمده است تا اهداف بر زمين مانده مهم انقلاب اسلامي را در عرصه گسترش عدالت برقرار کند. اولويت و فوريت دستگاه قضايي فسادستيزي است. مبارزه با اژدهاي هفت‌سر فساد‌ـ که در هر جا که پا مي‌گذاريم رد پايي از آن قابل مشاهده است‌ـ در اين روزگارِ افزايش گراني‌ها و دوچندان شدن فشارهاي اقتصادي، بيش از هر چيز ديگري به مسئله افکار عمومي بدل شده است. همه انتظار دارند رئیس جديد خيلي زود با رويکردي انقلابي به ميدان مبارزه با فساد وارد شود.
مهم‌ترين شاخصه در اين ميدان قاطعيت در برخورد با جرایم است. اين قاطعيت تنها به کلام و زبان محقق نمی‌شود؛ بلکه بايد خود را در عمل و در مواجهه با جرایم و مفاسد نشان دهد. مجرم در هر جايگاه و مقامي باشد، مجرم است و بايد با آن برخورد شود؛ اما انتظار جامعه از دستگاه قضايي انقلابي، برخورد جدي‌تر با دانه‌درشت‌هاست! آنها هم بيشتر خورده‌اند و بيشتر به جامعه لطمه وارد کرده‌اند و هم چون پشت‌شان به حمايت‌هايي گرم بوده است، در معرض گريز از دست قانون و محکمه‌اند! از این رو انتظار می‌رود اگر قرار است عدالت برقرار شود، آنان که بيشتر خورده‌اند و برده‌اند، با برخورد قاطعتري مواجه شوند و اين تنها از عهده دستگاه قضايي انقلابي برمي‌آيد؛ چرا که در مسير برقراري عدالت در مواجهه با دانه‌درشت‌ها مشکلات بيشتر بوده و روحيه محافظه‌کارانه ناتوان از ايستادگي در برابر هجمه تهديدها و تطميع‌ها خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب نيز تأکيد دارند: «دستگاه‌ قضايي‌ بايد براي‌ رسيدگي‌ به‌ پرونده‌هاي‌ مفاسد اقتصادي‌ از بهترين‌، قوي‌ترين‌ و پاکيزه‌ترين‌ قضات‌ استفاده‌ نمايد و بدون‌ هيچ‌گونه‌ تبعيضي‌ اصل‌ را بر برخورد با دانه‌‌درشت‌ها قرار دهد.» (1381/4/17) اميد که سال 1398 سال تجلي مبارزه دستگاه قضايي با مفاسد دانه‌درشت‌ها باشد.


▼ گزارش روز

اذعان به شکست
«جان جِی. سالیوان» معاون وزارت خارجه آمریکا در جلسه توجیهی بودجه سال ۲۰۲۰ این کشور مواضع ضد ایرانی سردمداران واشنگتن را تکرار و اعلام کرد، بودجه جدیدی برای مقابله با ایران در نظر گرفته شده است. جملاتی که در همه چهل سال گذشته تنها نام گویندگان و تاریخ بیان آنها تغییر کرده است! در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایالات متحده هر سال بودجه‌ای با مبالغ هنگفت برای پیش بردن سیاست‌های ضد ایران و ضد گفتمان برآمده از انقلاب ملت ایران اختصاص داده است؛ اما سؤال اینجاست که صرف تمام این بودجه‌ها چه رهاوردی برای سران کاخ سفید داشته است؟ آیا هزینه کردن میلیاردها دلار به صورت مستقیم برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و شاید هزینه چندین برابری به صورت غیر مستقیم و به واسطه دولت‌های دست‌نشانده و دیکتاتورهای منطقه، مانند رژیم صدام حسین، رژیم سعودی و همچنین دولت‌های اروپایی، اهداف ضد ایرانی آمریکا را تأمین کرده است؟
برای یافتن پاسخ این پرسش لازم نیست به سراغ کارشناسان یا تحلیلگران سیاسی برویم و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته را که از حساب خارج است، فهرست کنیم؛ تنها کافی است به همین جملات «جان جِی. سالیوان» توجه کنیم؛ جملاتی که خبر می‌دهد بودجه‌های جدیدی برای مقابله با تهران به تصویب هیئت حاکم آمریکا رسیده است! جملاتی که در دل خود اذعان و اعتراف به شکست در برابر انقلاب اسلامی را جای داده است و نشان می‌دهد در 40 سال گذشته، انقلاب اسلامی نه تنها به واسطه توطئه آمریکایی‌ها ضعیف نشده است؛ بلکه سال به سال هزینه بیشتری روی دست کاخ سفید می‌گذارد و آنها مجبورند برای متوقف کردن ملت ایران بیشتر هزینه کنند؛ هزینه‌هایی که اگرچه هر روز بیشتر می‌شوند؛ اما نتیجه آنها در سراسر چهل سال گذشته مرتباً ناچیزتر و کمتر و کمتر شده است.


▼ اخبار ویژه

تقلای ایجاد تقابل با خط امام و رهبری!
بررسی‌ها نشان می‌دهد، یک جریان فکری درصدد برجسته‌سازی خط فکری و آرای تربیتی و سیاسی امام موسی صدر در جامعه و به ویژه میان نسل جوان با هدف ایجاد تقابل میان اندیشه‌های حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب با وی است. سید‌مصطفی محقق داماد یکی از سردمداران این جریان فکری است. وی تاکنون در چندین جلسه به مناسبت‌های گوناگون، از جمله مراسم رونمایی از کتاب یا تجلیل از یک شخصیت فرهنگی‌ـ سیاسی، مدعی توجه به آرای امام موسی صدر شده است. محقق داماد در نشستی در مدرسه دارالفنون پیشنهاد داده است اندیشه‌های امام موسی صدر در کتب درسی دانش‌آموزان گنجانده شود. گفته شده است، خواهر امام موسی صدر که مدیریت مؤسسه‌ای فرهنگی در تهران را برعهده دارد، همراه با داماد خود نقش فعالی در این جریان ایفا می‌کنند. برخی از کارشناسان معتقدند، حجت‌الاسلام سیدمحمد موسوی‌خوئینی‌ها در گفت‌وگوی اخیر خود با ایرنا به نوعی به این تقلاها واکنش نشان داده و گفته است امام موسی صدر از نظر فکری با انقلاب و نظام اسلامی زاویه داشته است.

بنابر اخبار دریافتی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر اخیر خود به چین حامل پیام‌های جداگانه رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان به کشور چین بوده؛ اما در دیدار با رئیس‌جمهور چین صرفاً پیام رهبر معظم انقلاب را به وی ارائه کرده است. گفته شده است، در جریان سفر رئیس‌جمهور چین به ایران، روحانی رفتار تحقیرآمیزی از خود نشان داده که سبب ناراحتی وی شده است.

 

▼ اخبار
1ـ فراکسیونی که به هیچ دردی نمی‌خورد!
محمدرضا عارف، در نشستی با فعالان نشریات دانشجویی و در پاسخ به این پرسش که فراکسیون امید به چه دردی می‌خورد، تصریح کرد: «به هیچ دردی نمی‌خورد. کاش من وقت بیشتری داشته باشم تا عملکرد این فراکسیون را تشریح کنم؛ چون در پنج دقیقه نمی‌شود این عملکرد را تشریح کرد.» رئیس فراکسیون امید همچنین با بیان اینکه بنا بر نظرسنجی‌ها جبهه اصلاحات به‌ دلیل ضعف عملکرد، بخشی از سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است، در رفع حصر تصریح کرد: «در گذشته نیروهای امنیتی در خانه کروبی بودند، اما الآن او می‌تواند بیرون برود و جلساتی را هم برگزار کند. در هر حال ما پیگیری رفع حصر را مطرح کردیم، نه رفع حصر را.» گفتنی است، متأسفانه از دیدار عارف با طیف دانشجویی مذکور، خبری مبنی بر گفت‌وگو درباره مشکلات اقتصادی مردم و وعده‌های برعکس شده ائتلاف مدعیان اصلاحات و اعتدال منتشر نشده است!


2ـ نشست شرکت‌های بزرگ نفتی پشت درهای بسته درباره ایران
منابع آگاه اعلام کردند وزیر خارجه آمریکا با رؤسای شرکت‌های بزرگ نفتی جهان پشت درهای بسته دیدار می‌کند تا آنها را برای عرضه بیشتر نفت به بازارهای آسیایی و گرفتن مشتریان ایران ترغیب کند. این منبع آگاه اعلام کرد: پمپئو در نظر دارد در این بحث درباره چگونگی غالب شدن انرژی آمریکا در بازارهای جهانی بحث کند؛ اما عمده بحث‌ها روی آسیا و همچنین منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. همچنین قرار است درباره تقویت پیمان‌ها و قراردادها با کشورهای منطقه خاورمیانه بحث شود. گفتنی است، در حال حاضر تولید نفت آمریکا بیش از 12 میلیون بشکه در روز است که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان محسوب می‌شود و همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات فرآوری شده، نظیر سوخت دیزل و گازوئیل است. همچنین آمریکا فروش نفت خام و گاز مایع را به مشتریان آسیایی، از جمله چین بیشتر کرده است.


3ـ لیبرالیسم شکست خورده است
«راجر‎ ‎کوهن» ستون‌نویس «‎نیویورک‌‎تایمز» با اشاره به اعلام کاندیداتوری برنی سندرز، از حزب دموکرات آمریکا شانس او را برای پیروزی بر ترامپ اندک دانست و نوشت: «این‎ ‎تصور‎ ‎که‎ ‎انتخابات‎ ‎آمریکا‎ ‎به‎ ‎نفع‎ ‎میانه‌روها‎ ‎رقم‎ ‎می‌خورد،‎ ‎با‎ ‎پیروزی‎ ‎ترامپ که نماینده تندروها و گرایش سوسیالست دموکرات بود، ‎دفن‎ ‎شد‎. انتخابات‎ ‎بعدی‎ ‎ریاست‎‌جمهوری‎ ‎در‎ ‎ایالات‎ ‎متحده‎ ‎نیز‎ ‎قرار‎ ‎است‎ ‎رقابتی‎ ‎بر‎ ‎سر‎ ‎سوسیالیسم‎ ‎باشد‎. جالب‎ ‎است ‎هنگامی‎ ‎که‎ ‎دیوار‎ ‎برلین‎ ‎سی‎ ‎سال‎ ‎پیش‎ ‎زیر‎ ‎سنگینی‎ ‎کمونیسم‎ ‎فرو‎ ‎ریخت،‎ ‎تصور‎ ‎می‌شد‎ ‎پیروز‎ ‎نبرد‎ ‎ایدئولوژیک، ‎سرمایه‌داری‎ ‎بوده‎ ‎است؛ ‎اما‎ ‎رشد‎ ‎نابرابری‎ ‎و‎ ‎به‎ ‎حاشیه‎ ‎رانده‎ ‎شده‌ها‎ ‎که‎ ‎محصول‎ ‎جهانی‌سازی‎ ‎نظام‎ ‎مالی‎ ‎بود، ‎سوسیالیسم‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎میدان‎ ‎آورد‎. امروز‎ ‎برای‎ ‎بیشتر‎ ‎مردم،‎ ‎سوسیالیسم‎ ‎به‎ ‎معنای‎ ‎رهایی‎ ‎است‎ ‎از‎ ‎یک‎ ‎شغل‎ ‎نامناسب‎ ‎یا‎ ‎کار‎ ‎کردن‎ ‎به‎ ‎مدت‎ ‎هشتاد‎ ‎ساعت‎ ‎در‎ ‎هفته‎ ‎در‎ ‎شغلی‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎آن‎ ‎متنفرند‎ ‎و‎ ‎برای‎ ‎کسانی‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎آنها‎ ‎متنفرند.»


4ـ خشم آمریکا از استقبال باشکوه از رئیس‌جمهور ایران
برایان هوک، نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در واکنشی خشم‌آلود به سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران به عراق، مدعی شد جمهوری اسلامی می‌خواهد عراق را به یکی از استان‌های ایران تبدیل کند. وی که با شبکه عرب‌زبان «الحره» وابسته به دولت آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم هدف نهایی ایران این است که عراق را به یک استان ایران تبدیل کند... اگر بحث امنیت، حاکمیت و ثبات عراق مطرح است، ایران پاسخ آن نیست.» کارشناسان غربی درباره سفر سه روزه روحانی به عراق، نوشته‌اند در حالی که ترامپ مجبور بود با هواپیمایی با چراغ خاموش و بدون استقبال مقامات عراقی به این کشور سفر کند، رئیس‌جمهور ایران با استقبال رسمی و با برنامه از پیش اعلام‌ شده، به این کشور رفته است.

 

▼ اخبار کوتاه
ﭘﺎﻻﻳﺸﮕﺎه ﻧﻔﺖ و ﮔﺎز ﭘﻴﺮوزی که ﭘﺎﻻﻳﺸﮕﺎهی ﺻﺪ درﺻﺪ ﺧﺼﻮصی است، ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی از داﻧﺶ، ﺗﺨﺼﺺ و تجهیزات ﺗﻤﺎﻣﺎً ﺑﻮمی ﻛﺸﻮر ﺳﺎخته و راه‌اﻧﺪازی ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻮاد اوﻟﻴﻪ اﻳﻦ واﺣﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪی، ﻧﻔﺖ ﺧﺎم و ﻣﻴﻌﺎﻧﺎت ﮔﺎزی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﻮراک 13 ﻫﺰار ﺑﺸﻜﻪای روزاﻧﻪ آن را ﺷﺮﻛﺖ ﻧﻔﺖ ﺗأﻣﻴﻦ می‌کند. طی سال جاری با توقف ارائه خوراک به این پالایشگاه، تولید آن متوقف و این پالایشگاه فعال خصوصی کشور به تعطیلی کشیده شده است و همه 680 کارگر آن بیکار شده‌اند.
الفیاض، رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان گفت: توسعه روابط و همکاری‌ها میان ایران و عراق زمینه‌ساز تحولات بزرگ در منطقه خواهد بود. وی تأکید کرد: عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در سخنانی در آنتالیا درباره یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی گفت: «باید در برابر اقدامات متهورانه و گستاخانه اسرائیل ایستاد. نمی‌توان در قبال حمله به مقدسات بی‌تفاوت بود و به اعتقاد من همه کشورهای جهان باید به آن واکنش نشان دهند.»
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این رژیم اشغالگر با شش کشور عربی که پیشتر رابطه‌ای خصمانه میان آنها برقرار بود، رابطه دارد. بنیامین نتانیاهو افزود: بیشتر این روابط به صورت مخفیانه است. وی در ادامه مدعی شد، این روند به تسهیل و تسریع آشتی میان فلسطینیان و تل‌آویو کمک خواهد کرد!
فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در جمع نمایندگان مجلس خبرگان گفت: دولت با هدف افزایش‌ نیافتن قیمت کالا‌های اساسی، ارز ۴۲۰۰ تومانی به این کالا‌ها اختصاص داد؛ اما این اقدام در عمل آن‌طور که باید نتیجه نداد و اگر قرار باشد این سیاست همچنان نتیجه ندهد، دولت سیاست خود را قطعاً تغییر می‌دهد.
دمیتری ناویکوف، نایب رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی در واکنش به اتهام وزیر خارجه آمریکا به شرکت «راس نفت» روسیه درباره دور زدن تحریم‌ها و خرید نفت از ونزوئلا، تأکید کرد: این آمریکاست که به دلیل اقدامات غیرقانونی خود علیه ملت‌های مستقل جهان، باید تحریم شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات