صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۱۴۲۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 25 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): شعار سال با دو منظور مطرح میشود: یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسئولین دولتی و مسئولین حکومتی است، یکی توجیه افکار عمومی است؛ یعنی افکار عمومی توجّه پیدا کنند به اینکه چه مسئله‌ای امروز برای کشور مهم است.(1397/1/1) *** فرارسیدن اعیاد ماه رجب و سال نو را تبریک می‌گوییم ***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

سفر مهم و تأثیرگذار
به جرئت می‌توان مدعی شد، سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق در روزهای پایانی سال 97 از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رویدادهای سال جاری شمرده می‌شود. سفری که بعد از گذشت چند روز همچنان به شکل ویژه مورد توجه تحلیلگران سیاسی و رسانه‌ها قرار دارد. در این بین، آنچه از دید ناظران سیاسی دور نماند، مقایسه سفر رئیس‌جمهور کشورمان با سفر ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه گذشته به عراق بود که به طور برجسته بازتاب پیدا کرد؛ از این منظر طبیعی بود که در این فضا بیشترین واکنش‌های منفی به این سفر از سوی مقامات آمریکایی اظهار شود و غیر منتظره نبود که برخی مسئولان نظام استکباری به تخطئه این اقدام و تلاش برای ایجاد تفرقه بین دولت‌ها و ملت‌های عراق و ایران دست بزنند؛ در همین زمینه، «رویترز» گزارش داد، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایران تلاش می‌کند عراق را به یک «دولت خراج‌گزار» تبدیل کند. برایان هوک، نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز گفت: «ایالات ‌متحده حامی حق حاکمیت، امنیت و کامیابی عراق است، اما حکومت ایران نماینده‌ هیچ‌کدام از این منافع نیست.»
موضوع بی‌توجهی ایران به منافع ملی عراق در حالی بیان می‌شود که آن زمان که آمریکا خود مشغول اقدامات خرابکارانه در عراق و سرگرم حمایت از گروه‌های تروریستی در این کشور بود، ایران به طور جدی و عملی در کنار دولت و ملت عراق ایستاده بود.
بر مبنا و معیار شاخصی که حضرت امام(ره) پیش روی ما گذاشته است که فرمودند رضایتمندی و ناخشنودی استکبار را مبنای صحیح بودن یا نبودن اقدامات خودتان ارزیابی کنید، باید گفت این سفر هم از نظر طراحی اولیه و هم از نظر دستاوردها مهم و تاریخی ارزیابی می‌شود که این‌گونه مقامات آمریکایی را برافرخته کرده است. نکته دیگری که در سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه و اکنون آقای روحانی به عراق قابل تحلیل است، آن است که در شرایطی که اروپا و آمریکا نقض پیمان کرده‌اند و برخلاف تحلیل‌های مغرضانه‌ای که مدعی است اقتصاد ایران در حال هزینه دادن به سیاست خارجی و ایدئولوژی منطقه‌ای خود است، اما فی‌الواقع در چنین شرایط حساس تحریمی و اقتصادی محور مقاومت افزون بر کارکردهای سیاسی‌ـ امنیتی، ظرفیت‌های گسترده اقتصادی نیز برای کشورمان دارد.

 

▼ گزارش روز

نشانه‌ای دیگر!
پس از آنکه همزمان با کودتای آمریکایی، مشکلاتی در شبکه برق ونزوئلا به وجود آمد و برق بخش‌های وسیعی از این کشور قطع شد، «شرمینه نروانی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا و کارشناس‌ارشد در کالج سنت آنتونی واقع در دانشگاه آکسفورد در یادداشتی افشا کرد: «پس از آنکه آمریکایی‌ها نتوانستند شبکه برق ایران را از راه دور هک کنند و پایداری این شبکه را از بین ببرند، در سال ۲۰۱۰ دو نفر از کارکنان وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، به فردی ایرانی‌الاصل که در آمریکا زندگی می‌کرد، مبلغ ۲۵۰ هزار دلار پیشنهاد دادند تا در جریان سفر به ایران شبکه برق تهران را از کار بیندازد!» ماجرایی که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برای دشمنی با ایران تمام تلاش خود را می‌کنند و از هر طریقی که بتوانند قصد ضربه زدن به ملت ایران را دارند!
موضوعی که البته تنها مبتنی بر یک تجربه شخصی یا اطلاع از یک پیشنهاد نیست؛ بلکه بر اساس اسناد و اطلاعات موجود و به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» در دولت «جرج بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۱۶ طرحی با عنوان «پروژه نیترو زئوس» در دستور کار قرار گرفته که حمله سایبری علیه ایران به ویژه در زمینه بخش‌های حساسی، از جمله شبکه برق ایران را شامل می‌شد؛ طرحی که با تغییر دولت‌ها در این کشور همچنان پا برجا بوده و به نظر می‌رسد پیشنهاد مذکور در سال 2010 در دوران «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا نیز بر اساس پروژه نیترو زئوس بوده است! این موضوع نمونه‌ای است در کنار هزاران توطئه و دسیسه دیگر که عمق دشمنی ایالات متحده آمریکا با مردم ایران را به وضوح نمایان می‌کند و نشان می‌دهد، هر گونه اعتماد به سران کاخ سفید تا چه حد می‌تواند آسیب‌زننده باشد، فرقی هم نمی‌کند در رأس دولت آمریکا جرج بوش نشسته باشد، باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور باشد یا دونالد ترامپ زمام امور را در کاخ سفید در دست داشته باشد!

 

▼ اخبار ویژه

ابراز نگرانی زنگنه از اجرای یک حکم!
اطلاعات دریافتی حاکی است، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت از انتصاب و حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در قوه قضائیه به شدت نگران شده است. وی در جلسه‌ای گفته است، علی لاریجانی در پرونده کرسنت خیلی از خود مردانگی نشان داد و پای کار آمد و آنقدر که وی برای من تلاش کرد، خاتمی و روحانی برای من وقت نگذاشتند. وی گفته است، من در نامه‌ای خواستار توقف اجرای حکم پرونده کرسنت شدم که با پیگیری علی لاریجانی متوقف شد. زنگنه نگران اجرایی شدن دوباره حکم تعلیق شده پرونده کرسنت از سوی رئیس جدید قوه قضائیه است. گفتنی است، در صورت اجرای این حکم، تعدادی از معاونان زنگنه به تحمل زندان محکوم می‌شوند.

کمک به دولت برای تأمین نیازهای ضروری
گفته شده است، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای کمک به دولت در تأمین نیازهای ضروری کشور وارد میدان شده و تاکنون اقداماتی برای خرید و واردات علوفه و دان مورد نیاز در حوزه دام و طیور صورت داده است. محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نشست‌های مستمری را با اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی برگزار می‌کند و جهانگیری نیز در تماس‌های تلفنی سفارش‌های خرید و واردات برخی از کالاها را به وی منتقل می‌کند. برخی از کارشناسان گفته‌اند، در شرایط کنونی باید برای شکل‌گیری همکاری‌های همه‌جانبه با کشورهای چین و روسیه تلاش شود و این ستاد باید از این فرصت استفاده کند.

 

▼ اخبار
1ـ نگرانی صهیونیست‌ها از قدرت سایبری ایران
وبگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا با اذعان به پیشرفت سایبری ایران و دست برتر جمهوری اسلامی در جنگ‌های سایبری نوشت: کارشناسان از رشد بیش از حد و سریع توانایی ایران در اجرای عملیات سایبری تا اندازه زیادی شگفت‌زده شده‌اند؛ چنانکه هکرهای ایرانی در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، در برخی از نخستین عملیات‌های خود در جنگ‌های سایبری، مؤسسات مالی ایالات متحده را با ده‌ها میلیون دلار سرمایه و همچنین عملیات تجاری سعودی آرامکو را به صورت آفلاین هک کردند. بر اساس یک گزارش جدید که مایکروسافت منتشر کرد، طی دو سال گذشته، هکرهای ایرانی بیش از ۲۰۰ شرکت را هک کرده‌اند. به نوشته این وبگاه اتحادیه اروپا طی گزارشی در ماه ژانویه اعلام کرد ایران احتمالاً به زودی به یک قدرت سایبری تبدیل خواهد شد. همچنین سرهنگ نوام شوار، رئیس ارشد امور سایبری ارتش رژیم صهیونیستی درباره قابلیت‌های سایبری ایران هشدار داد و گفت یکی از اولین رویدادهای عملیاتی او تشخیص و پیشگیری از تلاش برای نفوذ سیستم هشدار موشکی گنبد آهنین اسرائیل است.

2ـ نقش سعودی‌ها در اعتراضات خارطوم!
سفر رسمی عمر البشیر؛ رئیس‌جمهور سودان به قطر که در بحبوحه اعتراضات و بحران امنیتی در خارطوم و شهرهای دیگر این کشور برگزار شد، سیگنالی عجیب از ارتباط تحولات امنیتی سودان با فضای کشورهای منطقه بود. این سفر با خشم مقامات ریاض مواجه شد و اعتراضات داخلی در این کشور که از مدتی پیش آغاز شده بود، شدت گرفت و معترضان نسبت به اوضاع بد اقتصادی سودان به خیابان‌ها ریختند. برخی گمانه‌زنی‌ها از نقش عربستان‌ـ که پیش از این خود را متحد عمر البشیر قلمداد می‌کرد‌ـ در ناآرامی‌های سودان حکایت دارد. پیش از این نیز مقامات سودانی فاش کردند، پیشنهادهایی به خارطوم ارائه شده، مبنی بر اینکه در ازای قطع روابط این کشور با ایران، ترکیه و قطر، بحران داخلی در سودان فروکش کند، اما به نظر می‌رسد سودان این رشوه سیاسی را نپذیرفته است.

3ـ باید برای چنین نگاهی تأسف خورد!
نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه امروز برخی‌ها مشکلات را به موضوعات سیاسی و تحریم و تصویب کنوانسیون‌ها گره می‌زنند، گفت: باید یک تحلیل درست داشته باشیم. امروز بیشتر صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی معتقدند 70 درصد مشکلات داخلی است و اگر بیمه‌، گمرک و... حل شود، مشکلات را پشت سر می‌گذاریم. سعید جلیلی افزود: برخی می‌گویند نباید بهانه بیشتر به دشمن داده شود؛ اما آیا با بهانه ندادن می‌توان مشکلات را حل کرد؟ آژانس بین‌المللی 14 بار گفته است ایران به تعهداتش عمل کرده؛ اما دیدیم که آمریکا به‌راحتی از برجام خارج شد و اروپا 10 ماه است که حاضر نشده اقدام عملی کند،‌ حتی حاضر نشده رفتار آمریکا را نقض برجام بداند و حداکثر کاری که می‌تواند بکند اظهار تأسف است.

4ـ تولید نفت ایران افزایش یافت
سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید نفت ایران در ماه فوریه 2019 برابر با بهمن ماه 1397 به 2 میلیون و 743 هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه پیش از آن 12 هزار بشکه در روز بیشتر است. بر اساس این گزارش، متوسط تولید نفت ایران در سال 2018 برابر با روزانه 3 میلیون و 553 هزار بشکه و در سال 2017 برابر با 3 میلیون و 813 هزار بشکه در روز بوده است. عربستان در ماه فوریه روزانه 86 هزار بشکه نفت کمتر تولید کرده و میزان تولیدش به 10 میلیون و 87 هزار بشکه رسیده است. گفتنی است، تولید نفت کشورهای الجزایر، آنگولا، گینه، گابن، ایران، لیبی و نیجریه افزایش داشته است.

 

▼ اخبار کوتاه
شبکه خبری «راشاتودی» گزارش داد: بانک مردم چین، میزان ذخایر طلای خود را برای سومین ماه متوالی افزایش داد و به رقم ۱۸۷۴ تن یا معادل 60/26 میلیون اونس رساند. این اقدام بخشی از راهبرد چین برای کاهش وابستگی به دلار آمریکاست. بسیاری از کشورها که پیشتازان آنها چین و روسیه هستند، به دنبال کاهش سلطه دلار در بازارها هستند و تلاش می‌کنند ضمن افزایش ذخایر طلا، پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه را با کشورهای گوناگون امضا کنند تا بدین‌وسیله سلطه دلار در بازارهای جهانی کاهش یابد.
کمتر از 24 ساعت پس از حادثه تروریستی در نیوزیلند، افرادی با سر دادن شعارهای اسلام‌هراسانه در محوطه بیرونی مسجدی در لندن، با سلاح سرد به مسلمانان حمله‌ور شدند. گفتنی است، دیروز رسانه‌های نیوزلندی از وقوع حمله مسلحانه به مسجد «النور» در شهر «کریست‌چرچ» خبر دادند. حدود 200 نفر در حال اقامه نماز جمعه در این دو مسجد بودند که تروریست‌ها به سمت آنها آتش گشودند؛ درپی این حمله تروریستی حداقل 50 نفر کشته و 30 نفر دیگر مجروح شدند.
سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره پرداخت بدهی‌های عراق به ایران گفت: رقم بدهی‌ها ثابت نیست. بخش اول بدهی‌ها معادل 200 میلیون دلار بوده که پرداخت شده و فکر می‌کنم حداکثر طلب ما از عراق مبلغی در حدود 1/5 میلیارد دلار باشد. در چند وقت اخیر، عراقی‌ها بالای 100 میلیون دلار به مپنا بابت برقی که تحویل گرفته‌اند، پرداخت کرده‌اند. ایران روزانه حدود 4 تا 5 میلیون دلار برق و گاز به عراق صادر می‌کند.
دولت میزان درآمد‌های نفتی در لایحه بودجه 1398 را ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد که این رقم در مقایسه با قانون بودجه 1397، ۴۰ درصد رشد داشته و در بررسی‌های بودجه ۹۸ از سوی مجلس درآمد‌های نفتی به ۱۵۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این در حالی است که گفته می‌شود آمریکا معافیت‌های تحریمی خرید نفت از ایران را در اردیبهشت ماه به دو کشور کاهش خواهد داد!

 

مسابقه بزرگ بر اساس متن کتاب گام دوم
هدایا
ـ 20 کمک هزینه سفر به عتبات عالیات به مبلغ 15 میلیون ریال
ـ 20 کمک هزینه سفر به سوریه به مبلغ 10 میلیون ریال
ـ 20 کمک هزینه سفر به مشهد به مبلغ 5 میلیون ریال
ـ 200 هدیه نقدی به مبلغ 2 میلیون ریال
ـ 220 هدیه نقدی به مبلغ 1 میلیون ریال
* هدیه ویژه 20 قبضه سلاح شکاری نخجیر
شرکت‌کنندگان در مسابقه پاسخ‌های خود را تا تاریخ 20/1/1398 تحویل معاونت سیاسی رده دهند.
تاریخ اعلام نتایج عید فطر 98

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات