صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۰۷۵

از واکنش عراق به موضع آمریکا تا دریافت رشوه از عربستان

1ـ رویه امام و رهبر معظم انقلاب دخالت نکردن در امور اجرایی است
«علیرضا شیخ‌عطار» قائم‌مقام پیشین وزارت امور خارجه در زمینه سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان درباره برجام و اقدام برخی‌ در نسبت دادن تصویب برجام به رهبری، گفت: موقعیت رهبری در جمهوری اسلامی در قانون اساسی و عرف نظام اجرایی کشور، از ابتدای انقلاب مشخص است. رویه امام راحل و آیت‌الله خامنه‌ای، این بود که از دولت‌ها حمایت کنند و در مسائل اجرایی ورود نکنند؛ زیرا سازوکار اجرایی در اختیار قوه مجریه است و سایر قوا هم تسهیل‌کننده اجراییات هستند. وی افزود: اینکه عده‌ای بخواهند بگویند موضوع برجام در کشور برعهده ایشان است، هم خلاف منطق قانونی و هم خلاف عرف اجرایی است. جایگاه رهبری چه در زمان امام و چه در دوره ایشان، مشخص کردن خطوط کلی است و ایشان خط قرمزها و مشوق‌ها را تعیین می‌کنند اما مستقیماً مذاکره نمی‌کنند، چیزی را اجرا نمی‌کنند و بخشنامه‌ها را صادر نمی‌کنند؛ بلکه سازوکار اجرایی در اختیار دولت‌ها است و رهبری هم تا حد ممکن از دولت‌ها حمایت می‌کنند.


2ـ حتی یک نظامی دیگر آمریکایی را به عراق راه نخواهیم داد
«محمد البلداوی» نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق به موضع‌گیری واشنگتن مبنی بر اعزام نیروی نظامی جدید به منطقه واکنش نشان داد و آن را در راستای تشدید تنش میان ایران و آمریکا دانست و گفت: همه گروه‌های سیاسی متفق‌القول هستند که نباید اراضی عراق به محلی برای تجاوز به کشوری دیگر تبدیل شود. ما در برابر تصمیم جدید ترامپ در صورتی که بخواهد بخشی از این نظامیان را به عراق وارد کند، می‌ایستیم و اجازه ورود یک نظامی از این تعداد را هم به عراق نمی‌دهیم. البلداوی تأکید کرد: آمریکا به خوبی از تصمیم مستقل عراق در قبال موضوعات خارجی آگاه است و به همین دلیل ما همکاری‌مان در زمینه تجاری و انرژی با ایران را ادامه می‌دهیم و آمریکا چاره‌ای جز معاف کردن بغداد از تحریم‌ها علیه ایران ندارد.


3ـ روایت سلیمی‌نمین از تلاش جریانی خاص برای جلب نظر آمریکا!
«عباس سلیمی‌نمین» گفت: آقای احمدی‌نژاد در دو سال آخر دولت دوم خود بسیار آشکار بحث ضرورت عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا را مطرح کرد. در این دوره آقای احمدی‌نژاد اقتصاد را تقریباً رها کرده بود و بعد هم به صراحت برخی از وزرا را خدمت رهبری می‌‌فرستاد که ما نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم و باید با آمریکایی‌ها از سر دوستی دربیاییم. اینکه آقای مشایی صراحتاً کارهایی درباره انگلیس کرد و اظهاراتی درباره اسرائیل داشت، همه برای این بود که اعتماد آمریکایی‌ها را نسبت به خود جلب کنند؛ اما موفق نشد دلیل بی‌توجهی آمریکایی‌ها این بود که هیچ عنصر سیاسی وزین داخل کشور از احمدی‌نژاد استقبال نکرد. احمدی‌نژاد با این موضع‌گیری‌ها نه تنها نتوانست دیگران را به سمت خود جذب کند، بلکه اطرافیان خود را هم از دست داد.


4ـ دریافت 40 میلیون دلار رشوه از عربستان سعودی!
روزنامه «واشنگتن‌پست» با استناد به گزارش مؤسسه «ابتکار شفافیت در امور خارجی» نوشت: چندین شرکت که در قالب قانون ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی در آمریکا به ثبت رسیده‌اند، اعلام کرده‌اند از 2017 تا 2018 بیش از 40 میلیون دلار پول از سوی عربستان سعودی برای لابی در آمریکا هزینه شده است. در حالی که بر اساس آمار موجود، گروه‌های فشار سعودی بیش از چهار هزار بار با اعضای کنگره، اعضای دولت آمریکا، مراکز فکری و پژوهشی و رسانه‌های این کشور تماس برقرار کرده‌اند. این گزارش تأکید می‌کند: محور اصلی همه این تماس‌ها حول حفظ استمرار فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان و مقابله با هر تلاشی در کنگره برای پایان دادن به حمایت آمریکا از ریاض در جنگ یمن بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات