صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۱۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 20 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): در سیاست خارجی، اصول امام(ره) عبارت است از ایستادگی در مقابل سیاستهای مداخله‌گر و سلطه‌طلب؛ برادری با ملت‌های مسلمان؛ ارتباط برابر با همه‌ کشورها، به جز کشورهایی که تیغ را بر روی ملت ایران کشیده‌اند و دشمنی می‌کنند؛ مبارزه‌ با صهیونیسم؛ مبارزه برای آزادی کشور فلسطین؛ کمک به مظلومین عالم و ایستادگی در برابر ظالمان.(1392/3/14)

▼ حرف روز
گره راهبردی تحریم‌گریز!
سرانجام پس از پنج سال و نیم به عنوان چهل‌ونهمین سفر خارجی، حسن روحانی امروز برای اولین بار در دو دوره ریاست‌جمهوری‌اش عازم کشور عراق ‌شد. سفر دیرهنگام رئیس‌جمهور به کشور همسایه اگرچه از نگاه انتقادی کارشناسان سیاسی و اقتصادی به عنوان نقطه‌ضعف بزرگ دولت روحانی در سیاست خارجی دور نماند؛ اما حجم عظیمی از خبرها و تحلیل‌ها را نیز در موضوع اهمیت و ابعاد مختلف این سفر، دلایل و دستاوردهای آن، مقایسه سفر روحانی با سفر پنهانی ترامپ به عراق و تأثیر آن در کاهش آثار تحریم‌های عهدشکنانه آمریکا در رسانه‌ها و فضای مجازی به خود اختصاص داد که به سهم خود عمق نفوذ منطقه‌ای و فرصت‌های پیش روی جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.
روز گذشته ایرج مسجدی سفیر ایران حضور حسن روحانی در بغداد را مهم‌ترین گام ایران برای ارتقای سطح تجارت دوجانبه با عراق و رساندن آن به 20 میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده دانست و تأکید کرد که در این سفر سه‌روزه موضوع راه‌آهن خرمشهر به بصره، گسترش شهرک‌های صنعتی، روادید، قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و مسائل گمرکی، بهداشت و درمان از جمله محورهای گفت‌وگوها خواهند بود. به طور حتم به این فهرست موضوعات مهم و محرمانه دیگری نیز افزوده خواهد شد؛ چرا که دو کشور علاوه بر مذهب مشترک، از علایق و ضرورت‌های منطقه‌ای فراوانی نیز برخوردار بوده و شرکای بزرگ امنیتی و تجاری هم در منطقه هستند، به گونه‌ای که امنیت پایدار دو کشور به یکدیگر «گره راهبردی» خورده است. مواضع اعلامی و اعمالی مسئولان جدید عراق مبنی بر اینکه بغداد به هیچ کشوری اذن سوء‌استفاده از عراق برای ضربه به جمهوری اسلامی را نمی‌دهد و اعلام حمایت‌های بی‌شائبه ایران از حقوق مردم عراق برای تصاحب سرنوشت سیاسی خودشان، ضمن حکایت از وجود درک احترام‌آمیز و راهبردی بین تهران‌‌ـ بغداد، نویدبخش فصل جدیدی از روابط ایران‌ـ عراق است که در بطن و متن خود مزیت‌های تحریم‌گریز فراوانی، از جمله مراودات مالی سنتی و حواله‌های غیربانکی، استفاده از مسیرهای ترانزیتی غیرقابل نظارت برای کشورهای غربی به‌ ویژه آمریکا، حضور سفرهای مکرر اتباع همسایه و توسعه شبکه‌های اقتصادی خرد در کنار نیازهای اساسی و غیر قابل جایگزین به سود ایران خواهد داشت که برای ایام تحریم بیش از گذشته به چشم می‌آیند.
 
▼ گزارش روز
عزیمت نگاه از غرب به شرق
محمدجواد ظریف پس از استعفای جنجالی‌اش اعلام کرد که به زودی به سوریه سفر خواهد کرد، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز قرار است در هفته‌های آینده تهران را به مقصد دمشق ترک کند، حسن روحانی امروز وارد بغداد خواهد شد و اکنون شاهد رایزنی‌های بیشتر مقامات وزارت امور خارجه با پاکستان، لبنان، افغانستان، قطر و.. هستیم؛ خبرهایی که نشان از یک چرخش در سیاست خارجی دولت اعتدال دارد! چرخش از غرب به سمت شرق و به سمت همسایگان! آقای حسن روحانی که در سال 92 با وعده حل مناقشه هسته‌ای و پایان دادن به تحریم‌های ظالمانه توانست پیروز انتخابات این سال باشد و دولت تدبیر و امید را تشکیل دهد، در تمام شش سال گذشته همه همت خود را برای رفتن به سوی غرب به کار بست! از مذاکرات مستقیم با ایالات متحده و انعقاد برجام تا تلاش برای جلب نظر اروپا با این هدف که این دشمنان قدیمی را به شرکایی راهبردی برای مقابله با آمریکا تبدیل کند! اما نتیجه آن شد که شروط ناتمام ماند و وعده‌ها هرگز محقق نشدند! و همچنین در تنگنا قرار گرفتن بیشتر و بیشتر شد! حالا به نظر می‌رسد سیاست خارجی اگر چه دیر، اما سرانجام در حال تغییر است و تقویت روابط با همسایگان و قدرت‌های شرق را در دستور کار قرار داده است! سیاستی که باید آن را به فال نیک گرفت و از دولت، چه این تصمیم را از سر جبر بی‌نتیجه ماندن گرایش به غرب و چه از سر تعقل لزوم تقویت روابط با همسایگان گرفته باشد، در این مسیر حمایت کرد! مسیری که نه‌تنها می‌تواند به افزایش نفوذ ایران در منطقه منجر شود؛ بلکه می‌تواند تحریم‌های آمریکایی و اروپایی را نیز عملاً در سایه روابط گرم و رو به گسترش با شرق بی‌اثر کند.

▼ اخبار ویژه                     
افشای طرح مرزهای خونی!
«اندرو کوریبکو» کارشناس آمریکایی در گزارش اندیشکده «یوریژا فیوچر» درباره حمله تروریستی ماه گذشته به اتوبوس پاسداران مدافع وطن که به شهادت 27 نفر انجامید در زاهدان افشا کرد: «رالف پیترز» سرهنگ دوم بازنشسته آمریکایی سال ۲۰۰۶ پیشنهاد سیاست‌گذاری معروف خود درباره مهندسی ژئوپلیتیک «مرزهای خونی» در سراسر به ‌اصطلاح «خاورمیانه بزرگ» را منتشر کرد که در آن کردستان و بلوچستان به عنوان اجزای لاینفک و «مستقل» در چشم‌انداز مدنظر وی برای آینده آمده بود؛ این چشم‌انداز، تابستان سال ۲۰۱۶ مبنایی شد که پیترز بر اساس آن چندین سناریو را تشریح کرد که آمریکا می‌تواند از آنها برای راه انداختن جنگ ترکیبی با هدف افزایش فشار نامتعارف بر ضد این کشور استفاده کند و این حمله نتیجه مستقیم سیاست‌گذاری‌های بلندمدت واشنگتن برای مقابله با تهران است.

موافقت با رسیدگی به اتهامات برادر!
یک منبع آگاه گفته است: اتهامات حسین فریدون(برادر رئیس‌جمهور) در پرونده‌ای که اکنون در دستگاه قضا در حال پیگیری است، مربوط به ارتشا و پولشویی است و رد پول کثیف در این پرونده قابل مشاهده است. وی اضافه کرده است: او در قبال دریافت رشوه رایزنی‌های مؤثری را برای سپردن مسئولیت‌هایی در بانک‌ها و دیگر بخش‌های تأثیرگذار اقتصادی به افرادی خاص انجام می‌داده است و این افراد در مقابل، مبالغ هنگفتی را به وی پرداخت می‌کرده‌اند. شنیده‌ها حاکی است آقای روحانی رئیس‌جمهور پس از اطلاع از محتوای این پرونده با رسیدگی به آن در محاکم قضایی مخالفتی نکرده است.

▼ اخبار
1ـ ما هم در مقابل اروپا باید مطالبه‌گر باشیم!
محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته (پالرمو) و کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم(CFT) را بسیار حساس دانست و گفت: این طور نیست که میان خیر و شر یکی را انتخاب کنیم؛ بلکه باید بگوییم میان دو شر، شر کمتر را انتخاب می‌کنیم. وی تأکید کرد: به همین دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام کار و بحث‌های سنگینی انجام داده است، اما واقعاً طی دو یا سه هفته نتوانست به نتیجه برسد و آن را برای آینده گذاشتیم. در ضمن منتظر هستیم ببینیم وعده‌های اروپا و دیگران چقدر عملی می‌شود. وی با تأکید بر اینکه، مدتی هم ما در مقابل اروپا مطالبه‌گر شویم، اظهار داشت: آنها باید پاسخ بدهند. باید ببینیم در رابطه با جبران خروج غیر حقوقی و غیر منطقی ایالات متحده آمریکا از توافق جامع هسته‌ای، چه کار می‌کنند تا اثر فیزیکی روی زمین داشته باشد، ما خیلی حوصله اینستکس و... نداریم، براین اساس برویم جلو و تصمیم بگیریم. در واقع باید مشروط به عمل اروپایی‌ها عمل کنیم.

2ـ واردات 10 هزار کانتینر قطعات خودرو به مناطق آزاد
مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد از دپوی 10 هزار کانتینر قطعات خودرو در مناطق آزاد خبر داد و گفت: قطعات یدکی و لاستیک هم معاف از ثبت سفارش هستند و بدون تشریفات ثبت سفارش وارد مناطق آزاد شده‌اند. وی با بیان اینکه، دپوی قابل توجهی از کالاهای اساسی در مناطق آزاد وجود ندارد، افزود: اساساً وزارت صمت باید نسبت به واردات قطعات و مواد اولیه و کالاهای اساسی اقدام کند و مناطق آزاد در این حوزه سیاستگذار نیست. بانک با بیان اینکه، در راستای رفع مشکلات تأمین برخی از کالاها در کشور، 3 هزار و 200 قلم کالا معاف از ثبت سفارش در مناطق آزاد شده‌‌اند، گفت: طبق مصوبه دولت این میزان کالا و مواد اولیه بدون ثبت سفارش و سهمیه ارزی وارد مناطق آزاد و در این مناطق دپو می‌شوند تا در شرایط عادی بعد از ثبت سفارش وارد سرزمین مادر شوند.

3ـ چرا ترامپ دشمنی با ایران را افزایش می‌دهد؟
شبکه المیادین درباره افزایش خصومت میان واشنگتن و تهران در دوره ترامپ نوشت: «ترامپ و جریان او هیچ اشتراکی را با ایران ممکن نمی‌دانند و دو علت اصلی ورای این باور آنها نهفته است. علت اول آن است که در دیدگاه آنها، ایران امتداد آسیایی چین و نقطه وصل مهمی در راه ابریشم است و عامل دوم که بیش از هر موضوع در خاورمیانه یا غرب آسیا برای آمریکایی‌ها نگران‌کننده است، فرسایش توان بازدارندگی اسرائیل و ضعف روزافزون آن در انجام وظایفش است. منشأ این امر، نقش ایران در درگیری با اسرائیل است. تهران شریک اصلی سوریه و لبنان است. علاوه بر اینکه کمک زیادی به غزه و گروه‌های مقاومت در آن می‌کند. تمام این واقعیت‌ها می‌تواند نشان‌دهنده علت و میزان خصومت آمریکا و اسرائیل با تهران باشد.»

4ـ اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی ناکارآمدی‌های دولت باشند
سیدحسین نقوی‌حسینی با بیان اینکه، اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی ناکارآمدی‌های دولت باشند، گفت: دولت انگیزه، نشاط و تحرک لازم برای بهبود اوضاع کشور را ندارد و بازار امروز کشور کاملاً مؤید این است که دولت همه امور را رها کرده است! سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: معمولاً انگیزه رؤسای‌جمهور در دور دوم فعالیت خود تا حدی کاهش می‌یابد، اما در این دوره از دولت این مسئله بسیار حاد شده است. نقوی‌حسینی گفت: در همه جای جهان اگر دولتی توان حل مشکلات را نداشته باشد، آنقدر شهامت دارد که استعفا دهد، اما در کشور ما چنین اقدامی مرسوم نیست.

▼ اخبار کوتاه
«رایموند ویونیس» رئیس‌جمهور لتونی از کشورهای اروپایی درخواست کرد برای مهار مسکو متحد شوند. ویونیس گفت: به تازگی روسیه سیاست تهاجمی برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی خود در پیش گرفته است و ممکن است به یکی از کشورهای قاره اروپا حمله کند. ما با روسیه همسایه هستیم و منافع اقتصادی مشترک داریم، اما از طرف دیگر باید هوشیار باشیم. ما به یک عامل بازدارنده مطمئن نیاز داریم.
سردار سرلشکر حاج‌قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه از سوی فرمانده معظم کل قوا به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد. نشان ذوالفقار از جمله نشان‌های عالی نظامی است که به پاس رشادت‌ها و موفقیت در فرماندهی از سوی فرمانده معظم کل قوا اعطا می‌شود. سرلشکر سلیمانی اولین فرمانده‌ای است که پس از انقلاب مفتخر به دریافت این نشان شده است.
حجت نظری، عضو شورای شهر تهران گفت: متأسفانه در کمتر از یک سال گذشته شهرداری سه سرپرست برای سازمان ورزش انتخاب کرده و این نشان از بی‌ثباتی است. سرپرست جدید سنخیتی با سازمان ورزش ندارد و درباره انتصابات به شهردار تهران تذکر می‌دهم و در صورت بی‌توجهی، نسبت به صلاحیت خود ایشان در صحن شورا تصمیم‌گیری می‌کنیم.
سیدمرتضی میرباقری درباره جشنواره جام‌جم گفت: متأسفانه این بخش حاشیه‌هایی پیدا کرده که من پاسخگوی همه این حواشی خواهم بود و به محض اعلام دلایل این اتفاق، نام هر جایی که این تخلف در آن صورت گرفته است را اعلام می‌کنیم. وی افزود: البته یک متهم مشخص شده، اما چون اتهام وی ثابت نشده، نمی‌توانیم اعلام کنیم.
علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره موضع دولت در برابر فروش اموال شستا و حتی واگذاری رایگان آنها به دلیل زیان‌ده بودن، گفت: این موضوع ما را نگران می‌کند، با طرح موضوع واگذاری رایگان و اصرار بر واگذاری به هر شکلی ممکن است اموال تأمین اجتماعی بدون هیچ ملاحظه‌ای از دست برود.
متوسط حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در سال جاری، حدود ۲ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان بوده و برخلاف ادعای مطرح‌شده از سوی دولت، حقوق حدود ۲۸ هزار نفر از کارمندان دولت براساس حکم کارگزینی بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات