صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۳۴۹

از تصمیم آمریکا تا اقدام ونزوئلا

1ـ تصمیمی که آمریکایی‌ها را به خطر انداخت
نشریه «فارین پالیسی» در مطلبی اقدام دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بررسی کرد و نوشت: «این تصمیم نه تنها در خدمت منافع واشنگتن نبوده، بلکه آمریکایی‌ها را در سراسر جهان تهدید می‌کند.» در ابتدای این مطلب ضمن اشاره به اینکه دولت ایران می‌تواند از طرق گوناگونی انتقام این اقدام را بگیرد، آمده است: «اگر ایران همین لحظه تصمیم بگیرد تنش‌ها را علیه نظامی‌های آمریکا افزایش دهد، گزینه‌های متعددی دارد. فارین پالیسی با بیان اینکه نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه، کتائب حزب‌الله، عصائب اهل‌الحق و سازمان بدر در عراق می‌توانند به‌جای سپاه و به‌ صورت غیرمستقیم انتقام ایران را از آمریکایی‌ها بگیرند، می‌نویسد: «جدای از این حملات نظامی، ایالات متحده می‌تواند از عواقب دیپلماتیک اقدام ایران در تروریستی شناختن فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) آسیب ببیند. مسئله‌ای که پیشتر یک سوءتفاهم ساده بود، اکنون می‌تواند به شکاف رو به گسترش تبدیل شود.» افزایش روزافزون نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه و همچنین گسترش نیروهای تحت حمایت آن در لبنان، بحرین و یمن به معنای آن است که دولت ترامپ در دردسر بزرگی خواهد افتاد.


2ـ ایران می‌تواند از برجام خارج شود
یک منبع آگاه به روزنامه آمریکایی «مک‌کلاچی» خبر داده است، مقامات اروپایی طی روزهای اخیر به کاخ سفید هشدار داده‌اند در صورتی که دولت ایالات متحده معافیت از تحریم‌های همکاری هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران را تمدید نکند، ممکن است تهران از توافق هسته‌ای خارج شود. این تحریم‌ها در صورتی که اجرایی شود، محور اصلی توافق سال 2015 را هدف قرار می‌دهد. تهران به موجب این همکاری مجاز است برخی فعالیت‌های هسته‌ای خود را در سایت‌های علناً اعلام‌شده ادامه دهد. یک مقام ارشد دولت آمریکا نشست میان نمایندگان اتحادیه اروپا، فرانسه و انگلیس با نماینده کاخ سفید را تنش‌آمیز توصیف کرده و هشدار داده است تحریم‌های آمریکا درباره همکاری‌های هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران ممکن است از سر گرفته شود.


3ـ طرز تفکر رهبران آمریکا باید تغییر کند
«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با بیان اینکه شکست مذاکرات اخیر با آمریکا خطر بازگشت به تنش‌های گذشته را افزایش داد، اعلام کرد: «تا پایان امسال (۲۰۱۹) صبر می‌کنیم تا آنها (آمریکا) تصمیم خود را بگیرند. کاری که آمریکا باید انجام دهد، این است که طرز تفکر فعلی خود را تغییر دهد و با رویکرد جدید به سراغ ما بیاید.» او با بیان اینکه هیئت آمریکایی با طرح‌های شدیداً غیرقابل پذیرش به مذاکرات هانوی آمده بود، ادامه داد: «آنها آماده نبودند که واقعاً بنشینند و برای حل مشکلات رو در رو مذاکره کنند. با چنین طرز تفکری، آمریکا قادر نخواهد بود ما را ذره‌ای مجاب کند. حتی اگر صدها و هزاران بار نشست داشته باشیم، باز هم نمی‌تواند چیزی که می‌خواهد را به‌ دست بیاورد.»


4ـ ونزوئلا ذخایر طلای خود را می‌فروشد
خبرگزاری «رویترز» بر اساس اخبار رسیده از منابع درون دولتی نقل کرده است: ونزوئلا هشت تن طلا را از بانک مرکزی خود به منظور افزایش میزان نقدینگی و جبران خسارات ناشی از تحریم‌های آمریکا خارج کرده است. گزارش‌های تأیید نشده‌ای مبنی بر خروج حدود 30 تن طلا از گاوصندوق بانک مرکزی از سوی دولت ونزوئلا در سال گذشته نیز وجود دارد. دولت واشنگتن اعلام کرده است هر شرکتی را که اقدام به خرید طلا از ونزوئلا کند، تحریم می‌کند. طبق گفته یکی از مقامات دولتی ونزوئلا، میزان ذخایر کنونی طلای این کشور حدود 100 تن بوده و در صورتی که دولت با سرعت کنونی به این روند ادامه دهد، تا انتهای سال جاری ذخایر طلای بانک مرکزی به کلی به اتمام می‌رسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات