صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۸۱

از بهانه غیر واقعی تا هشدار جدی

1ـ ایران تسلیم نخواهد شد
نشریه انگلیسی‌زبان «گلوبال تایمز» چاپ چین که نقطه نظرات دولت این کشور را بیان می‌کند، با اشاره به سخنان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره تمدید نشدن معافیت از تحریم‌های نفتی ایران نوشت: هدف کاخ سفید به صفر رساندن صادرات نفتی ایران، از پای درآوردن حکومت کنونی این کشور و در نهایت تغییر نظام است. این نشریه ادامه داد: ایران تجربه 40 ساله مواجهه با تحریم‌های آمریکا را دارد و توانسته است برابر آنها مقاومت کند. از منظر سیاسی، تحریم‌ها احساسات ضد آمریکایی را در ایران افزایش می‌دهد. ایران کشوری است که به سادگی تسلیم نمی‌شود و افزایش فشار‌ها، اتحاد بیشتر این کشور را موجب می‌شود. علاوه بر این ایران می‌تواند «تهدید به بستن تنگه هرمز» را عملیاتی کند. گلوبال‌تایمز همچنین با تأکید بر تداوم مبادلات تجاری و اقتصادی تهران با اتحادیه اروپا، چین و روسیه، نوشت: با وجود فشارهای زیاد، ایران با آمریکا مذاکره نخواهد کرد و مسلم است که این کشور تسلیم واشنگتن نمی‌شود و حتی شاید فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای نمایش قدرت و عزمش از سر گیرد.


2ـ بهانه‌های غیرواقعی برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی
عبدالله ناصری، فعال چپ و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان درباره عملکرد ضعیف شورای شهر پنجم و شهرداری پساقالیباف در تهران گفته است: «اتفاقاتی که طی دو سال گذشته در ارتباط با انتخاب شهردار افتاد، تأثیرات منفی را متوجه شورای شهر تهران کرد. در ورود آقای نجفی مشاهده کردیم که پست مدیریت شهرداری تهران را تمام کانون‌ها زیر نظر داشته و با حساسیت آن را دنبال می‌کردند، اگر به انتخاب اول شورای شهر، کانون‌های بیرون از حوزه مدیریت شهری و شورای شهر اجازه ادامه کار می‌دادند، امروزه حتماً بعد از دو سال می‌شد کارنامه روشنی از شهرداری تهران و شورای شهر نشان داد.» گفتنی است، عملکرد ضعیف شورای شهر و شهرداری تهران در دو سال گذشته و نارضایتی پایتخت‌نشینان از آنها موجب شده است اصلاح‌طلبان این بهانه‌های تکراری را برای توجیه عملکرد ضعیف خود مطرح کنند!


3ـ پاسخ جهان اهل سنت به تهدید ایران
نشریه «جروزالم‌پست» نوشت: قاهره از شرکت در ائتلاف نظامی با پشتوانه آمریکا که به ناتوی عربی شهرت یافته، عقب‌نشینی کرده است. این پاسخ جهان اهل سنت به تهدید ایرانیان بود. این ائتلاف قرار بود از شش کشور عرب حاشیه خلیج‌فارس، یعنی عربستان سعودی، کویت، قطر، امارات، بحرین، عمان و همراهی مصر و اردن تشکیل شود و هدف از آن تشکیل یک نیروی نظامی مشترک برای مقابله با ایران بود. این در حالی است که دو سال است آمریکا به دنبال اجرایی کردن این طرح است تا نه تنها آن را به ائتلافی امنیتی تحت نظارت این کشور علیه ایران تبدیل کند؛ بلکه حوزه آن را به یک توافق راهبردی برای همکاری‌های کلان امنیتی و اقتصادی اعضا بگستراند؛ اما همچنان نتوانسته است موفقیتی در این زمینه به دست آورد.


4ـ هشدار صندوق بین‌المللی پول به چین
کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول ضمن تقدیر از بسته‌های محرک اقتصادی چین، نسبت به آنچه شکل‌گیری بدهی‌های کلان ناشی از ارائه وام‌های راه ابریشم جدید به کشورهای مختلف است، هشدار داد. وی وضعیت اقتصادی جهان را به شدت مبهم توصیف کرد و گفت: سیاست‌های مالی کشورها و برگزیت، صدها میلیارد دلار تعرفه، جنگ تجاری چین و آمریکا و کاهش تولید از جمله مشکلات بزرگ امروز جهان است. درباره بدهی‌ها نیز مشخصاً آماری در دست نیست و معلوم نیست چین چقدر وام به کشورهای دیگر داده است؛ اما مدرسه بین‌المللی هاپکینز در گزارشی آورده است چین بین سال‌های 2000 تا 2017 میلادی 143 میلیارد دلار وام به کشورهای آفریقایی داده که بیشتر آنها بازپرداخت نشده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات