تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۱۴۶۳۹

اتاق جنگ ساکت، اما فعال!

در مقطع فعلی راهبرد آمریکا در برابر ایران استفاده از ابزار اقتصادی بر اساس رویکرد فشار حداکثری است. واشنگتن برای اجرای این پروژه، از دفاتر و کارگروه های متعددی در جهت شناخت نقاط ضعف اقتصادی ایران و استفاده از آنها در جهت ضربه زدن به اقتصاد ایران بهره می برد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/محمدرضا فرهادی

رویکرد آمریکا در برابر بسیاری از کشورهای غیر هم سو با سیاست های واشنگتن، استفاده از ابزار نظامی و اقتصادی است. ابزار نظامی در مواردی کاربرد دارد که طرف مقابل توان پاسخ گویی را ندارد و واشنگتن به راحتی می تواند حکومت هم سو را جایگزین کند. در موارد دیگر بازیگر هدف آمریکا دارای توان نظامی بالایی است و راهبرد نظامی برای آن راهگشا نیست و هزینه های زیادی را بر آمریکا تحمیل می کند. در این موارد تصمیم گیران آمریکا از رویکرد اقتصادی برای سازگاری بازیگر موجود برای رسیدن به هدف استفاده می کنند. ابزار مهم رویکرد اقتصادی نیز تحریم و قرار دادن کشورهای غیر هم سو در لیست های ادعایی همچون لیست تروریسم است.

در مقطع فعلی راهبرد آمریکا در برابر ایران استفاده از ابزار اقتصادی بر اساس رویکرد فشار حداکثری است. واشنگتن برای اجرای این پروژه، از دفاتر و کارگروه های متعددی در جهت شناخت نقاط ضعف اقتصادی ایران و استفاده از آنها در جهت ضربه زدن به اقتصاد ایران بهره می برد. نمونه بارز در این زمینه، کارگروه اقدام علیه ایران است که در وزات خارجه آمریکا تشکیل شد و بازوی اجرایی برای تحریم های اخیر ایران بوده است. این کارگروه به اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران تبدیل شده و اقدامات مختلفی از جمله ارائه راهبرد به دولت جهت ضربه زدن به ایران را بر عهده گرفته است.

در کنار این کارگروه، دفتر تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا را باید نام برد که مکمل کارگروه اقدام علیه ایران است. این دفتر در سال ۲۰۰۴ در داخل وزارت خزانه‌داری آمریکا ایجاد شد و مرکز طراحی جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورهای ناهمسو با سیاست‌های کلان آمریکا را تشکیل می‌ دهد. معاون وزیر که ریاست اداره تروریسم و اطلاعات مالی را بر عهده دارد یکی از شانزده آژانس جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکاست. هر دو این نهادها زمانی ایجاد شدند که دولت جرج دابلیو بوش در تاریخ ۸ می ۲۰۰۴، تشکیل دفتر مالی تروریسم و جرائم مالی(TFFC)، شبکه اقدام جرائم مالی(Fin CEN) و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی(OFAC) را اعلام کرد. همچنین، معاون وزیر در امور تروریسم و اطلاعات مالی بر اداره اطلاعات و تجزیه و تحلیل (وزارت خزانه داری) نظارت عالیه دارد. این دفتر شامل چهار زیرمجموعه است: ۱- دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفاک) ۲- دستیار وزیر در امور اطلاعات و تحلیل ۳- دستیار وزیر در امور تأمین مالی تروریسم و ۴- شبکه اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی.

با توجه به شناخت از مسایل موجود، اکنون باید به اتاق جنگ ساکت بیشتر پرداخته شود و به دنبال اهداف و مقاصدی که این دفتر به دنبال آن است، مورد توجه قرار گیرد. در واقع باید به این موضوع پرداخته شود که اتاق جنگ ساکت به دنبال اجرای چه پروژه هایی علیه ایران است و چه اقداماتی را انجام داده  یا در حال انجام است.

  • اتاق جنگ ساکت بنا بر توضیحات فوق بیشتر در زمینه تروریسم به دولت آمریکا کمک می کند. این دفتر بنا بر استفاده ابزاری دولت آمریکا از مفهوم تروریسم، اقدامات خود را علیه کشورها یا نهادهای غیر هم سو انجام می دهد. در رابطه با ایران، دفتر تروریسم اقدامات خود را بر روی سپاه پاسداران متمرکز کرده است. در این زمینه آنچه این اتاق جنگ بر روی آن متمرکز شده، اهداف اقتصادی است تا سپاه پاسدارن را از طریق آن مورد حمله قرار دهد. قرار دادن سپاه در لیست تروریستی را نیز باید در کنار اقدامات این دفتر قرار داد. بنابر اعلام این دفتر چنانچه اقدامات سپاه را بتوان تروریستی اعلام کرد، به راحتی می توان اقدامات اقتصادی آن را نیز در قالب کمک به تروریسم قلمداد کرد.
  • مأموریت مهم دیگر اتاق جنگ ساکت، استفاده از استراتژی تهدید برای کشورهای دارای روابط اقتصادی با ایران است. تمرکز این دفتر نیز اخیراً بر روی مشتریان نفتی ایران متمرکز شده است. به گونه‎ای که هر کشور یا نهادی با ایران در زمینه خرید نفت همراهی کند، مشمول تحریم های آمریکا خواهد شد و این تحریم ها آنها را در زیرمجموعه تروریسم به حساب خواهد آورد. سفر سیگنال مندلکر رئیس این دفتر به برخی کشورهای آسیایی نمود پیاده سازی این استراتژی است.
  • سومین مأموریت اتاق جنگ ساکت، ضربه زدن به گروه های مقاومت است. گروه های مقاومت به عنوان بخشی از بازوان اجرایی ایران باید دچار محدودیت های مالی و نظامی شوند. در نتیجه در بُعد نظامی قرار دادن این گروه ها در لیست تروریسم هدف اصلی است که درباره حزب الله این امر اتفاق افتاده است و در زمینه مالی محدودیت های مالی برای آن یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وضع شده است.
  • استفاده از واحدهای اثرگذار به عنوان یک اهرم فشار علیه اقتصاد کشورهای ناهمسو: سیگال مندلکر در رابطه با فعالیت مکانیسم اول (واحدهای اثرگذاری راهبردی) می گوید: «برای تقویت همکاری میان بخش‌های دفتر تروریسم و اطلاعات مالی، من 7 واحد اثرگذاری راهبردی که از بالاترین اولویت‌ها برخوردار هستند، مشخص کرده‌ام: کره شمالی، روسیه، داعش، ایران، ارز، حقوق بشر و فساد.»

همان گونه که مشخص است این دفتر از 7 واحد اثرگذاری که 5 مورد آن به ایران اختصاص دارد، بر اساس دستور کار رسانه ای دولت آمریکا باید در چهار زمینه علیه ایران اقدام انجام دهد:

الف) احیای شبکه های فارسی زبان بیگانه؛

ب) تفرقه اندازی؛

ج) افزایش بحران های اجتماعی همچون فساد و فحشا؛

د) تمرکز بر فساد مالی و ارتباط آنها با سپاه پاسداران

بر اساس پنج واحد اثرگذاری و چهار زمینه دستور کار رسانه ای به دو نتیجه می توان رسید که اتاق جنگ ساکت به خوبی از آن در حال بهره برداری است:

  • محدودیت های ارزی برای ایران در قالب فعالیت های تروریستی
  • نسبت دادن فساد و ناکارآمدی در زمینه های داخلی به سازمان ها و نهادهای حکومتی.

در راستای این دو مولفه، اتاق جنگ ساکت از طریق بهره برداری از شبکه های اجتماعی به دنبال ایجاد هزینه علیه ایران در ابعاد داخلی است. هر چند در این زمینه کارگروه اقدام علیه ایران مجری اقدامات اتاق جنگ ساکت است و تمرکز این اتاق جنگ بر روی مسایل خارجی است.

در مجموع آنچه باید به آن پرداخته شود، وجود ابعاد پیچیده جنگ تمام عیار اقتصادی آمریکا علیه ایران است که هر روز ابعاد جدیدی از آن رونمایی می شود. وجود اتاق جنگ متمرکز با شاخه های متعدد سازمانی که در راستای فشار مضاعف، جنگ روانی و هزینه سازی برای ایران شبانه روز تلاش می کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات