صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۹۱

حرف روز/ نمره صفر برای صفر کردن نفت ایران!

دیروز وزیر خزانه‌داری آمریکا با عقب‌نشینی از سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران از 4 نوامبر گفت، کشورش در نظر دارد واردکنندگان نفت ایران را از تحریم‌ها معاف کند. استیون منوچین که در مصاحبه با رویترز سخن می‌گفت[...]
پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان
یادداشت: دیروز وزیر خزانه‌داری آمریکا با عقب‌نشینی از سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران از 4 نوامبر گفت، کشورش در نظر دارد واردکنندگان نفت ایران را از تحریم‌ها معاف کند. استیون منوچین که در مصاحبه با رویترز سخن می‌گفت، با تعیین شرطی که حاکی از تلاش مسئولان آمریکایی برای پنهان‌سازی شکست و عقب‌نشینی آشکار مقامات بلندپایه آمریکا و نمره صفر آنها از سیاست به صفر رساندن و توقف صادرات نفت ایران است، اظهار داشت: خریداران نفت ایران باید بیشتر از رقم ۲۰ درصدی که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ملزم بودند، واردات نفت ایران را کاهش دهند تا بتوانند از معافیت‌های آمریکا برخوردار شوند.
این موضع وزارت خزانه‌داری آمریکا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، اتاق جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و از هیچ تلاشی برای آسیب رساندن به اقتصاد و معیشت ملت ایران فروگذار نکرده، از چند منظر تأمل‌برانگیز و مایه امیدواری در داخل است:
1ـ آمریکا با وجود تمام تلاش‌هایی که به ویژه از مرداد ماه به عنوان موعد اعمال مرحله اول تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام داد و تیم‌های گوناگونی را به کشورهای مختلف برای لابی و اعمال فشار از تهدید تا تطمیع و تشویق به منظور متقاعدسازی و همراه کردن آنها برای تحریم خرید نفت و قطع مبادلات با ایران فرستاد، با سرخوردگی و ناکامی مواجه شده است.
2ـ منوچین قطع مبادلات ایران را نتیجه و هدف مطلوب آمریکا در این مصاحبه ذکر می‌کند، اما اذعان گریزناپذیر وی به محدودیت‌ها و چالش‌های فراوانی که آمریکا و شبکه همکار آن در منطقه با آن روبه‌رو است، نشان از تغییرات کلان در زیست‌بوم جهانی دارد. آمریکا دیگر حکمران جهان نیست و این موضوع اگر درست تبیین شود، تأثیر فراوانی در استقامت ملت ایران و دیگر ملل جهان بر ارزش‌های ملی و هنجارهای عدالت‌خواهانه و ستم‌ستیزانه در دنیای پساآمریکایی خواهد داشت.
3ـ روسیاهی عبرت‌آموز و افتضاح بعدی از آنِ تحلیلگران و یأس‌آفرینان داخلی بود که با اعتمادزدایی از مسئولان داخلی و زیرسؤال بردن اعتبار تحلیل‌های واقعی رسانه‌های وطنی، در دام تبلیغات غرب افتادند و خروجی کارشان تکمیل‌کننده جورچین عملیات روانی و رسانه‌ای مثلث غربی‌ـ عبری‌ـ عربی بود.
4ـ با استقامت و پایمردی همانند تازه مسلمان‌ها همراه پیامبر اسلام(ص) در شعب‌ابی‌طالب و تکیه به داشته‌ها و شکوفاسازی استعدادهای داخلی و مواهب خدادادی می‌توان از سد محاصره‌های سیاسی و اقتصادی دشمنان عبور کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات