حجتالاسلام والمسلمين حاجيصادقي در همانديشي پيشكسوتان و هاديان سياسي
قرآن فقط كتاب مقدس نيست، قرآن نسخه است و براي همه صحنههاي زندگي نسخه دارد. تحليلهاي خود را بايد قرآني كنيد و توليدات معاونت سياسي بايد به سمت بحثهاي قرآني برود.
حجتالاسلام والمسلمين عبدالله حاجيصادقي در محفل همانديشي پيشكسوتان و هاديان سياسي سپاه با بيان اينكه دكترين رفتار سياسي سپاه تدوين و ابلاغ شده است، اظهار داشت: «ما دعواي مصداقي نداريم. بايد بدانيم كه به هيچ عنوان ما در سپاه به غير از ولايت از احدي دفاع نميكنيم. ولايت مسئله مبنايي اعتقادي ماست. در برابر دشمن هم ما مصداقهاي دشمن را نميزنيم، ما فكر دشمن را ميزنيم. هر كسي كه در اين جبهه است ناگزير تركشهاي حمله ما به فكر و مبناهاي آنها هم ميخورد.»
وي با اشاره به اينكه مشكل بسياري از انسانهاي خوب اين است كه تولي دارند، ولي در تبري مشكل دارند افزود: «تولي و تبري بايد با هم باشد. بني اميه هم در صدر اسلام به همين مسئله توجه داشت و لذا اجازه ميدادند كه تولي بيان شود؛ اما در مقابل بيان تبري ايستادگي ميكردند تا حكومتشان دچار مشكل نشود. صرف اينكه خدا خوب است و احد و واحد و قهار است كافي نيست. بايد دانست چه چيزي بد است و از آن هم اعراض كرد. در هدايت هم بايد به اين موضوع توجه داشت.»
وي افزود: «يكي از لغزشهاي بزرگ هم در سياسيون امروز و هم در صدر اسلام تولي منهاي تبري بود. مصداقهاي زيادي را ميتوان امروز در بين خواص ديد. نماز پشت سر معاويه به درد نميخورد؛ اما سفره علي هم به درد نميخورد. اول تبري و بعد تولي است؛ يعني اول همه الهههاي ديگر نفي ميشود و بعد به وحدانيت الهي اعتراف ميكنيم كه همان لفظ لا اله الا الله خودش بيانكننده اين اهميت است. جبههبندي و صفبندي همهاش براي اين است كه حتماً جبهه مقابل ما وجود دارد.»
نماينده وليفقيه در سپاه افزود: «مسئلهاي كه در تقابل جبههاي مطرح است اينكه صرفاً نبايد با مصداقها تقابل داشت، بلكه بايد ريشهاي در اين جبههبندي عمل كرد و ريشه خيلي از مسائل از افكار است و بايد به آن فكر حمله كرد. تعبيري دقيق در ادبيات راهبردي نظامي است كه ميگويد اگر ميخواهي به دشمن حمله كني ابتدا استراتژي دشمن را بشناس و به جاي حمله به خود او به استراتژي او حمله كن. در اينجا هم بايد گفت كه بايد فكر را زد.»
حجتالاسلام والمسلمين حاجيصادقي با بيان اينكه جاهل با معاند تفاوت ميكند، در تشريح اين مسئله افزود: «در قرآن هم اين موضوع تأكيد شده؛ يعني بايد بين جهل و عناد تفاوت قائل بود؛ يعني جاهل را بايد كمك كرد تا از جهل رهايي پيدا كند؛ اما بايد با معاندستيز داشت. البته در هر صورت نبايد از حمله به فكر غلط غافل بود.»
وي تأكيد كرد: «ضمن حفظ اصل تولي و تبري نبايد جذب جبهه انقلاب را از ياد ببريم. هدايت هم در واقع براي همين جاهلان معنا پيدا ميكند؛ پس در مقابل معاند بايد ايستاد و تبري كرد و با او تند بود؛ اما با جاهل بايد طور ديگر رفتار كرد. بايد تلاش كرد جهلش برطرف و هدايت شود.»
حجتالاسلام والمسلمين حاجيصادقي با اشاره به اينكه مسائل اخلاقي در سياست هم متفاوت از ساير مباحث نيست، افزود: «اخلاق خوب ميتواند ديدها را مثبت كند. در صحنه سياست بايد انديشههاي غلط را بيتعارف زد كه تفاوت نميكند معاند يا جاهل آن را بگويد؛ اما در بحث انسانها تفاوت ميكند. بايد جاهلان را آورد و هدايت كرد و دنبال اين بود كه اين جاهلان به خائن تبديل نشوند.»
وي افزود: «سيره رهبر معظم انقلاب هم همين بوده، برخي را نگذاشتند عاقبت آنها ختم به شر شود، با برخي هم اتمام حجت كردند.»
نماينده وليفقيه در سپاه ادامه داد: «جوانان ما و مردم جامعه ما انسانهاي خوبي هستند. در جامعه دانشگاهي ما افكار دچار يك هجمه فكري از سمت غرب شده و افكار عوض شده و به باورهاي ديني حمله شده و نسل جديد باورها و اعتقاداتش تضعيف شده و بايد اينها را هدايت كرد.»
وي در فراز ديگري از سخنان خود گفت: «در بين واجبات، امر به معروف و نهي از منكر شأن ربوبي دارد و خلقي از خلقهاي خدا بيان شده. قرآن اولين آمر به معروف و ناهي از منكر را خود خدا بيان كرد و در بين مشاغل نيز مربيگري شأن ربوبي دارد؛ يعني مربي اول خود خداست و امر به معروف و مربيگري هر دو نقش هدايتي دارند و لذا اگر كسي ميخواهد متكفل اين دو امر شود يكسري ويژگيها لازم است.»
حجتالاسلام والمسلمين حاجيصادقي با بيان اينكه شهيد مطهري بر اساس علمش كتاب ننوشت و سخنراني نكرد، بلكه بر اساس نياز مخاطبانش و نه بر اساس خواستههاي آنها عمل كرد، افزود: «هدايتگري يك سري ويژگيهايي را طلب ميكند. اولين شرطش مخاطبشناسي و معاينه داشتن است. بدون معاينه نسخه دادن، عامل آسيبهاي جدي ميشود. هاديان سياسي بايد جامعهشناس، نيازشناس، مخاطبشناس و جريانشناس باشند.»
وي با بيان اينكه بايد توجه داشت مخاطب خاص هدايت سياسي جبهه انقلاب است، افزود: «رهبر حكيم انقلاب در مقابل جبهه انقلاب از دشمني در جبههاي عظيم، وسيع و نامتجانس و با قدرت تبليغاتي و رسانهاي بزرگ سخن ميگويند. مطالبه ايشان از جبهه انقلاب كه در مقابل نامتجانس بودن دشمن هم جنس هم هستند اين است كه تنوع را داشته باشند و اين تنوع را تحمل كنند. ابتكار، انگيزه و برنامه هدايت شده ديگر ويژگيهاي لازم براي تشكيل جبهه انقلاب در مقابل جبهه دشمن است.»
وي افزود: «با اين جبههبندي حال بايد اين بحث هميشگي را بكنيم كه ما نبايد اجازه دهيم كه قشر خنثي يا به اصطلاح خاكستري جامعه به جبهه دشمن گرايش پيدا كند. دقت كنيد اينكه بحث انتخاباتي نيست، مسئله تقابل دو جبهه است كه هر يك به دنبال يارگيري هستند؛ يعني دو طرف ماجرا دو كارگردان هستند و هر كدام كه هنر بيشتري به خرج دهد ميتواند از ميانه اين بازيگران براي خودش سياهي لشكر و عوامل بازي را بيشتر از طرف مقابل جذب، مديريت و هدايت كند.»
نماينده وليفقيه در سپاه با اشاره به اينكه امروز با جامعهاي از مردم مواجه هستيم كه بعد از چهل سال از پيروزي انقلاب اسلامي هنوز نتوانستهايم مباني اعتقادي و سياسي آنها را محكم كنيم، در توضيح گفت: «در بحث سياست اسلام متأسفانه ما عمدتاً سطحي، احساسي و تعبدي به اين موضوع پرداختيم و نه عمقي و اين يكي از دغدغههاي ماست كه اين بايد عمقي شود. در بين بچههاي خودمان هنوز اعتقاد به ولايت فقيه مبتني بر توحيد را هنوز نتوانستهايم درست و دقيق ترويج كنيم.»
حجتالاسلام والمسلمين حاجيصادقي ادامه داد: «امروز بايد براي مردم اثبات كنيم كه ولايت فقيه تجلي توحيد ربوبي است و بدون ولايت فقيه در واقع شرك رخ ميدهد. اگر در عصر حاضر كه ناكارآمدي دولتها يكي پس از ديگري براي مردم عيان ميشود، كارآمدي ولايت فقيه را براي مردم اثبات كنيم كه مشخصاً هم در صحنه مشهود است، اين جواب ميدهد.»
نماينده وليفقيه در سپاه در تبيين پاسخ اين شبهه كه چرا ولايت براي رفع مشكلات در برخي امور دخالت مستقيم نميكند، گفت: «سربسته بايد گفت كه مقبوليت در حكومت اسلامي نقش دارد، ولايت هم نقش دارد؛ اما ولايتمداري است كه به ولايت ارزش و اثر ميدهد؛ يعني اينكه مردم يك نفر را انتخاب ميكنند و اينكه چرا ولايت فقيه در رابطه با ناكارآمدي اين انتخاب اقدام نميكند، مسئله را بايد در عدم ولايتمداري همان مردم جستوجو كرد؛ چون حتماً به معيارهاي ولايت توجه نكردند و راه ديگري رفتند. در موضوع عزل بنيصدر هم حرف امام اين بود كه تا يازده ميليون رأيي كه او آورده ريزش نكند من هم با او برخورد نميكنم.»
حجتالاسلام والمسلمين حاجيصادقي در فراز ديگري از سخنان خود توصيههايي هم به هاديان سياسي و مجموعه معاونت سياسي سپاه داشت و در اين زمينه گفت: «تلاش هاديان در جهت اينكه بصيرتافزايي و هدايت رنگ قرآني داشته باشد. قرآن كتاب مقدس نيست قرآن نسخه است و براي همه صحنههاي زندگي نسخه دارد. نسخه قرآن براي مسائل امروز ما چيست؟ اين را بايد در امر هدايت در نظر داشت.»
وي با تأكيد بر اينكه قرآن تبيان لكل شيء است، افزود: «تحليلهاي خود را بايد قرآني كنيد و توليدات معاونت سياسي بايد به سمت بحثهاي قرآني برود.»
نماينده وليفقيه در سپاه در ادامه با اشاره به وقايع اخير در كشور تأكيد كرد: «امروز دشمن اراده هيچ جنگ نظامي ندارد. پيام دادهاند و رفتارشان نشان ميدهد كه موضعشان دفاعي است؛ اما در ظاهر جنگ رواني ميكنند تا مردم مرعوب شوند و در داخل هم يك عده دانسته يا ندانسته پيادهكننده عمليات رواني دشمن هستند. آگاهانه و يا ناآگاهانه پياده نظام دشمن هستند.»
وي در پايان سخنان خود خاطرنشان كرد: «سپاه با تجربه گرفتن از گذشته و با توجه به تدابير آقا به لطف الهي به هيچ عنوان وارد مسائل سياسي و جناحي انتخاباتي نخواهد شد. بصيرتافزايي و روشنگري ميكنيم و با همه دولتهاي منتخب مردم همكاري ميكنيم؛ اما ورود مصداقي در امور سياسي نميكنيم. اصول دكترين سياسي سپاه بايد رعايت شود؛ يعني سپاه تنها بايد براي ولايت خرج شود. همه چيز ما براي ولايت و انقلاب خرج شود، فلسفه وجودي سپاه فدايي انقلاب و ولايت است. شأن سپاه بالاتر از اين است كه خود را براي جريانها و گروههاي سياسي هزينه كند.»