صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۰۶۴
دکتر گلشنی مطرح کرد

وضعیت نگران کننده شورای عالی انقلاب فرهنگی!

بنده بیش از 20 سال است که در شورا بوده‌ام. تمامی رؤسای جمهوری قبلی شأن شورا را حفظ می‌کردند؛ اما در زمان حاضر چنین نیست. دکترروحانی هر مصوبه شورا را که نپسندند، ابلاغ نمی‌کنند. این در حالی است که این شورا به فرمان مرجعی بالاتر از رییس‌جمهوری تشکیل شده و حفظ حرمت آن و اجرای مصوباتش ضروری است.

وضعیت نگران کننده شورای عالی انقلاب فرهنگی!

یکی از مهمترین قرارگاههای فرهنگی کشور که چند ماهی از تعطیلی موقت آن می گذرد ،شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است. در این زمینه دکتر مهدی گلشنی،عضوحقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تعطیلی پنج ماهه  جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی در گفت و  گو با رسانه ها به سوالات در این زمینه پاسخ داده است.

جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود چهار ماه است که تشکیل نشده. دلیل آن چیست؟

دلیل آن را باید از دکترروحانی بپرسید؛ اما برداشت من این است که رییس‌جمهوری شورا را مطابق میل خود نمی‌بینند، وگرنه درصورت مسافرت یا امور ضروری دیگر، وقتی نمی‌توانستند در جلسه شورا شرکت کنند، مطابق قانون، اداره آن را برعهده رییس قوه مقننه یا رییس قوه ‌قضاییه می‌گذاشتند، چنان‌که در زمان رؤسای جمهوری قبلی چنین عمل می‌شد.

گفته می‌شود رییس‌جمهوری تاب اعضای منتقد شورا را ندارند و جلسه به‌دلیل حضور دو نفر تشکیل نمی‌شود. آیا این موضوع صحت دارد؟

اولا اینکه ایشان تاب انتقاد را ندارند، به‌وضوح دیده شده است؛ ثانیا این دو نفر سخن غیرمعقول نگفته‌اند بلکه ایرادهای قانونی را مطرح کرده‌اند. بااین‌حال این موضوع را قبول ندارم که جلسه فقط به‌خاطر این دو عضو شورا تشکیل نمی‌شود؛ گرچه بهانه خوبی است.

نحوه اداره جلسات به‌وسیله رییس‌جمهوری و برخورد با منتقدان چگونه است؟

بنده بیش از 20 سال است که در شورا بوده‌ام. تمامی رؤسای جمهوری قبلی شأن شورا را حفظ می‌کردند؛ اما در زمان حاضر چنین نیست. دکترروحانی هر مصوبه شورا را که نپسندند، ابلاغ نمی‌کنند. این در حالی است که این شورا به فرمان مرجعی بالاتر از رییس‌جمهوری تشکیل شده و حفظ حرمت آن و اجرای مصوباتش ضروری است.

طبق قانون، جلسات شورا می‌تواند با ریاست رؤسای قوه مقننه و قضاییه تشکیل شود. چرا تاکنون این راه‌حل در نظر گرفته نشده است؟ آیا دستوری از جانب رهبری برای تشکیل جلسات رسیده است؟

بنده تشکیل‌نشدن شورا در غیاب رییس‌جمهوری به ریاست یکی از دو قوه دیگر را خلاف قانون و مصلحت کشور و بی‌حرمتی به نظام می‌دانم. البته، مقام معظم رهبری بر تشکیل جلسات شورا با یکی از نواب رییس (یکی از رؤسای دو قوه دیگر) تأکید کرده‌اند؛ اما متأسفانه این اجرا نشده است.

شایان ذکر است که عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از این با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدتی بی‌صاحب است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی که باید حداقل یک هفته در میان جلسه تشکیل دهد و بزرگ‌ترین نهاد سیاست‌گذاری فرهنگی کشور است، متأسفانه در این دولت کلاً بی‌صاحب است.

وی افزود: جلسات گاهاً یک ماه ، دو ماه، سه ماه و حتی چهار ماه تشکیل نمی‌شود و هر چقدربه رئیس جلسه تذکر داده می‌شود که این جلسات مهم است رئیس جمهور می‌گوید من به دلیل اینکه از دو نفر(عزت‌الله ضرغامی و حسن رحیم‌پور ازغدی) خوشم نمی‌آید و این‌ها در جلسه تند و صریح صحبت می‌کنند جلسات را تشکیل نمی‌دهم.

ضرغامی اظهار داشت: فعلاً به دلیل لج و لجبازی این جلسات تشکیل نمی‌شود، مشخص نیست صاحب این شورا چه کسی است؟ البته اخیراً رهبر معظم انقلاب تذکر جدی فرمودند که طبق آئین‌نامه اگر رئیس‌جمهور نخواهد جلسه را تشکیل دهد نایب رئیس باید جلسه را برگزار کند.

ضرغامی ادامه داد: اگر رئیس‌جمهور مشکلی داشته باشد، گرفتار باشد، مریض باشد و نتواند جلسه را تشکیل دهد، باید نایب رئیس اول( که رئیس مجلس شورای اسلامی است) آن را برگزار کند. چه در زمان ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای، مرحوم هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی و آقای احمدی‌نژاد این رویه متداول بود و در این دولت عجیب و غریب است و تقریباً در 35 سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاده است که جلسات به این مدت طولانی برگزار نشود.

وی ادامه داد: آقای روحانی یک اخلاقی دارد و تا به حال نشده که یک بار جلسه را بر عهده نائب رئیس (چه اول چه دوم) بگذارد. حتی من در یک جلسه اعتراض کردم که وقتی شما گرفتارید جلسه را بر عهده نائب رئیس بگذارید و ما نیز قبول می‌کنیم که هر چیز در جلسه تصویب شد شما بازنگری بکنید و اگر دلتان خواست مصوب کنید.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات