صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۳۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 21 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما به کمک دولت اروپایی یا غیر اروپایی احتیاج نداریم؛ آنها به کمک ما احتیاج دارند. آنها به نفت احتیاج دارند؛ آنها به این ملت ما احتیاج دارند؛ آنها به دوستی یک دولت قوی در این منطقه حساس احتیاج دارند.(1371/11/6)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

رفت‌وآمدهای تو خالی!

وزیر خارجه آلمان در حالی به کشورمان سفر کرد که پیش از آن دیدارهایی با مسئولان برخی کشورهای منطقه نیز داشت. اهمیت غرب آسیا به عنوان قلب دنیا(نظریه مکیندر) برای کشورهای غربی به اندازه‌ای است که آنها برای تأمین منافع خود به شدت به دنبال مدیریت منطقه و تحمیل خواسته‌های‌شان به کشورهای غرب آسیا هستند. از سوی دیگر، پیروی کردن از سیاست آمریکا، سیاست همیشگی کشورهای اروپایی در قبال مسائل مختلف جامعه بین‌المللی است که نمود آن در غرب آسیا آشکارتر و عینی‌تر بوده و از این رو، شکی نیست سفر وزیر خارجه آلمان به ایران در شرایط تعدیل برخی از تعهدات ایران، در راستای معطل کردن جمهوری اسلامی نسبت به پیگیری مزایای برجام و وارد کردن کشورمان در مذاکرات جدید از جمله مذاکره مستقیم با آمریکا است. سه نکته اساسی در این زمینه قابل توجه است:
1‌ـ مسئولان دولتی به ویژه وزارت امور خارجه باید تا به حال متوجه شده باشند تصویری که اروپا به ویژه در دو سال گذشته از خود نشان داده، مؤید این نکته است که آنها بدون آمریکا همچون مترسکی هستند که هیچ اختیاری از خود ندارند؛ از این رو انتظار دستیابی مفاد برجام از طریق اروپایی‌ها امری بیهوده است و اتخاذ رویکرد منافع‌محور در برجام به جای رویکرد فرصت‌محور نسبت به اروپایی‌ها مورد انتظار همگان است.
2‌ـ جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت و توسعه بیش از پیش خود، راهی جز مقاومت ندارد. بنابراین مقاومت باید سرلوحه همه سیاست‌های دولت در مواجهه با غرب باشد. در بخش اقتصادی نیز اجرای اقتصاد مقاومتی ایران را به کشوری با اقتصاد قدرتمند بدل خواهد کرد و دیگر نیازی به اینستکس اروپایی‌ها ندارد.
3‌ـ با توجه به کاهش نرخ ارز و روند کاهش قیمت برخی کالاها‌ به نظر می‌رسد دولت باید با بهره‌گیری مناسب از این فرصت و تأمین نیازهای اساسی مردم و مدیریت و نظارت کافی ثبات و آرامش را به بازار برگرداند و با عبرت از مذاکرات قبلی دل به مذاکره با غرب و اروپا نبندد.
نکته مهم این است که نباید رفت‌وآمدهای توخالی برخی کشورها ولو کشورهای مطرح اروپایی مسئولان کشورمان را دچار خطای محاسباتی کند. تاریخ نشان داده است، مسامحه با کشورهای اروپایی برای به دست آوردن اعتماد آنها، همواره نتیجه معکوسی داشته و جرئت خنجر زدن آنها را فراهم آورده است.

 

▼ گزارش روز

کاش کسی پیدا می‌شد!

وزیر خارجه دولت آلمان در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف در پاسخ به این پرسش که چرا بمب‌های ساخت آلمان به برخی از دولت‌های مستبد و جعلی منطقه فروخته می‌شود، گفته است: «در حال حاضر در سوریه و یمن جنگ است و اینجا جنگ نیست و همه تلاش خود را می‌کنیم که جنگی رخ ندهد. تنشی که در منطقه وجود دارد، بسیار خطرناک است و ممکن است در اثر این اتفاق زنجیره‌ای از اتفاقات رخ دهد و اوضاع از کنترل خارج شود. همه کشورهای منطقه و غیر منطقه باید تلاش کنند جنگی رخ ندهد. و در حال حاضر عضو شورای امنیت هستیم و در این خصوص تلاش می‌کنیم از این امر جلوگیری کنیم.» کاش در آن نشست خبری فردی پیدا می‌شد که به «هایکو ماس» بگوید، آقای دیپلمات اگر اینجا در تهران جنگ نیست، به دلیل گفت‌وگوها و رایزنی‌های شما و دوستان آمریکایی شما نیست؛ بلکه به دلیل قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است! قدرت بازدارندگی‌ای که اتفاقاً هم‌پیمانان اروپایی‌تان در کنار سران کاخ سفید به دنبال از بین بردن آن با بهانه‌های واهی هستند! وقتی با وجود همه جنگ روانی غول‌های رسانه غربی، ناو جنگی آمریکایی بیرون از خلیج‌فارس لنگر انداخته و جرئت نزدیک شدن به تنگه هرمز را ندارد، هواپیمای شما در تهران به زمین می‌نشیند، به ما حق بدهید که به ماجرا بدبین باشیم و گمان کنیم با هدف آغاز مذاکرات موشکی و محدود کردن حضور منطقه‌ای ایران یا به عبارت دقیق‌تر فراهم‌سازی مقدمات بی‌دفاع کردن ایران در مقابل تهدیدات نظامی به اینجا آمده‌اید. کاش در وزارت خارجه جمهوری اسلامی کسی پیدا می‌شد که پس از این اظهارات، وزیر خارجه آلمان را سوار بر ماشین تشریفات به یکی از آسایشگاه‌های جانبازان شیمیایی در تهران می‌برد تا از نزدیک ببیند بمب‌های ساخت دولت آلمان 30 سال پس از پایان جنگ تحمیلی همچنان دارد قربانی می‌گیرد.

 

▼ اخبار ویژه

جشن تولد ملکه الیزابت در تهران!

جشن روز ملی انگلیس و نودوسومین سالگرد تولد ملکه الیزابت دوم، در حالی پنج‌شنبه‌ شب با حضور میهمانانی از شخصیت‌های مختلف تجاری، دیپلماتیک، هنری، بازیگران و... در سفارت این کشور برگزار خواهد شد که برخلاف سال‌های پیشین که هزینه‌‌های این مراسم را اسپانسرهای انگلیسی تأمین می‌کردند، این‌بار به‌ واسطه تحریم‌ها و جمع‌شدن بساط همه شرکت‌های انگلیسی از ایران، خود میهمان‌های ایرانی باید دست به جیب شده و با پرداخت دنگ‌شان، خرج مراسم را بپردازند. سهم هر شرکت هم 1000 تا 2500 پوند می‌شود. این البته چندمین ‌باری است که در هفته‌های گذشته سفارت انگلیس خبرساز شده است. از افطاری پرحرف و حدیث ماه قبل با حضور مدیران دولتی ‌(تعدادی از معاونان وزرا و مدیرکل‌های دولت‌) و بخش خصوصی در سفارتخانه گرفته تا پارتی هفته پیش ولنجک با حضور بازیگران سینما که رایزن اقتصادی سفارت انگلیس را چند ساعتی راهی بازداشتگاه کرد.

جمعی از اصلاح‌طلبان به ادعای سیدمحمد خاتمی مبنی بر اینکه مطلوب‌ترین شیوه حکومت مردمی، اداره فدرالی است، واکنش نشان داده‌اند. «سیدجواد طباطبایی» مدیر گروه فلسفه مرکز دائره‌المعارف اسلامی در یادداشتی از خاتمی خواسته است اظهارنظر خود در این زمینه را پس بگیرد. طرح ادعای خاتمی و واکنش‌ها به این ادعا، دامنه اختلافات در جریان اصلاح‌طلب را افزایش داده است. برخی از رسانه‌های وابسته به این جریان به منظور جلوگیری از گسترش اختلافات اقدام به بازنشر توضیح درباره فدرالیسم کرده‌اند.

 

▼ اخبار

1ـ آقای رئیس‌جمهور خود را جای مردم بگذارید

«حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس در تذکر شفاهی گفت: آقای رئیس‌ جمهور شما وعده داده بودید با مردم صادقانه رفتار کنید و بدانید تعداد استادان، کارمندان و شاگردان وزارت آموزش و پرورش حدود ۱۶ میلیون نفر و جمعیتی بیشتر از جمعیت برخی کشور‌های اروپایی است. وی افزود: بر این اساس و به نظر شما آیا مردم این استدلال را می‌پذیرند که وزیر چنین وزارتخانه گسترده‌ای به احتمال نسیه نماینده شدن، نقدِ چنین وزارتخانه‌ای را رها کند و کاندیدا شود؟! نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور آیا موافقت شما با استعفای وزیر آموزش و پرورش مشابه وزرای دیگر است؟ وی گفت: زندگی ابعاد مختلفی دارد که یک مورد آن خورد و خوراک آن است و خوب است رئیس‌جمهور به مردم اعلام کند یک ماه می‌خواهد مثل آنان زندگی و خورد و خوراک داشته باشد تا ببینیم می‌تواند دوام بیاورد.

2ـ آمریکا اینستکس را تحریم می‌کند

شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی مدعی شد: دولت ترامپ برای تصمیم‌گیری در مورد تحریم نهاد مالی موسوم به «ساز و کار تأمین مالی و تجارت ایران و اروپا» یا «STFI»، بررسی‌های لازم را آغاز کرده است. یک مقام ارشد دولت ترامپ که نخواسته نامش فاش شود، به خبرنگار بلومبرگ گفته است کاخ سفید قصد دارد این نهاد مالی را که ایران به عنوان نهاد مالی متناظر با اینستکس راه‌اندازی کرده است، هدف تحریم‌های آتی خود قرار دهد. به گفته این مقام آمریکایی، سازوکار تأمین مالی و تجارت ایران و اروپا (STFI) زیرمجموعه بانک مرکزی ایران است و بانک مرکزی ایران نیز تحت تحریم آمریکاست؛ به همین دلیل دولت ترامپ تحریم این نهاد مالی را در دست بررسی دارد. بلومبرگ پیش از این در گزارشی فاش کرده بود، وزارت خزانه‌داری آمریکا با ارسال نامه‌ای به مقامات اروپایی درباره اینستکس هشدار داده است.

3ـ 16 هزار خودرو تحويل مشتريان شد

«علیرضا بخت‌آزما» نماینده مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد: با توجه به آغاز فصل افزایش تقاضا در بازار خودرو و ضرورت تأمین نیاز مشتریان از سویی و ایجاد گردش نقدینگی در زنجیره تولید خودرو از سویی دیگر، با دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو همه گروه‌های تأمین، تولید، برنامه‌ریزی و سازندگان، بر تجاری‌سازی خودروهای ناقص و تحویل به مشتریان تمرکز کرده‌اند و در روزهای اخير 16 هزار و 255 دستگاه خودرو تحويل مشتريان داده شده است. وی تصریح کرد: در روز عید سعید فطر تعداد دو هزار و 500 دستگاه خودرو تکمیل و تحویل مشتریان داده شده است. خودروهای تجاری‌سازی شده شامل گروه 206، دنا، دناپلاس، رانا، پژو 207، تندر90 پلاس و اتوماتیک، تندر90،‌ سمند، سورن، آریسان، گروه پارس، پژو 405، پژو 2008 بوده که در روزهای اخیر به مشتریان تحویل داده شده است.

4ـ احمدی‌نژاد می‌خواهد نامزد مجلس شود!

هفته‌نامه «مثلث» در مطلبی نوشت: «در روز‌هایی که اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای انتخاب سرلیست تردید دارند و با وجود نام‌های متنوع، نتوانسته‌اند به اجماع برسند؛ احمدی‌نژاد می‌خواهد با نامزدی در رقابت سیاسی پیش رو بازی هر دو جریان را با چالش جدی مواجه کند. تصور او این است که با نامزدی و سرلیست قرار گرفتن از حوزه انتخابیه تهران در انتخابات مجلس، شاید نتواند اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست گیرد، اما این امکان را پیدا می‌کند مانع ورود چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب به مجلس شود. سکوت این روز‌های او شاید آرامش پیش از طوفان است، طوفانی که دی ماه با آغاز ثبت‌نام نامزد‌های انتخابات مجلس شروع می‌شود و در دوم اسفند آرام می‌گیرد.»

 

▼ اخبار کوتاه

پروفسور «ریچارد کوپر» اقتصاددان برجسته معاصر و استاد دانشگاه هاروارد که در دوره کارتر برای مدت بسیار کوتاهی سرپرست وزارت خارجه آمریکا بوده، می‌گوید: سیاست اعمال مجازات علیه دیگر کشور‌ها از سوی آمریکا، موجب شده است نه تنها مخالفان، بلکه بسیاری از کشور‌ها از جمله متحدان آمریکا نیز به دنبال کنار گذاشتن دلار آمریکا از مبادلات تجاری و بین‌المللی خود باشند. اگر دلار در تجارت بین‌المللی کنار گذاشته شود، در این صورت برای آمریکا سخت و دشوار است که بتواند سیاست‌های خود را اعمال کند.

«سعید مؤتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران اظهار داشت: روند نزولی در بازار خودرو تا رسیدن قیمت‌ها به قیمت تعادلی و منطقی ادامه‌دار خواهد بود. از نظر مصرف‌کننده با اینکه قیمت‌ها این‌چنین پایین آمده، هنوز هم منطقی نیست. امروز تقریباً به مرز قیمت خودروها در ۱۸ فروردین‌ماه سال جاری رسیده‌ایم؛ اما تقاضا در بازار بسیار کم شده و مردم برای خرید خودرو دست نگه داشته‌اند؛ چرا که قطعاً طی روزهای آینده قیمت‌ها در بازار باز هم روند کاهشی خواهد داشت.

«بهزاد محمدی» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تحریم‌های اخیر آمریکا علیه پتروشیمی ایران را یک نمایش سیاسی دانست که اثری در تولید و فروش نخواهد داشت. وی اظهار داشت: طبق برنامه‌ای که با وزارت نفت در نظر گرفته‌ایم در سال ۱۳۹۸، سه طرح و در سال ۱۳۹۹، ۱۵ طرح به بهره‌برداری می‌رسد که با افتتاح این طرح‌ها پنج میلیون تن به ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور اضافه خواهد شد.

پایگاه خبری «جماران» نوشت: برخی منابع خبری از رفع برخی محدودیت‌های ارتباطی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد خبر داده‌اند. بر اساس گزارش واصله، رهنورد از این پس می‌تواند در صورت تمایل از تلفن همراه استفاده کند؛ همچنین اعلام آمادگی شده تا محصوران بتوانند با نصب دستگاه ماهواره به برخی کانال‌های محدود تلویزیونی دسترسی داشته باشند.

«مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار پیشنهاد مذاکره مجدد با ایران اعلام کرد، تنها راه‌حل پایان بحران با ایران دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با تهران است. وی در ادامه گفت: تهدیدات اخیر ایران درباره پایبند نبودن به تعهدات خود در توافق هسته‌ای، گامی بزرگ در مسیری اشتباه است.

 

«نبض سیاست» با بصیرت می‌زند

تحلیل‌های کوتاه از آخرین تحولات سیاسی روز را در بخش «نبض سیاست» پایگاه خبری‌ـ تحلیلی بصیرت به نشانی «basirat.ir» دنبال کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات