صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌‌شنبه 12 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): گناه بزرگی که برخی از دست‌اندرکاران فتنه‌ها در کشور انجام می‌دهند، امیدوار کردن دشمن است؛ دشمن را امیدوار می‌کنند که می‌تواند منفذی در بین مردم، در بین عوامل گوناگون، در بین مسئولان نظام باز کند.(1389/10/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

تکرار بازی شرط!
انتخابات مجلس یازدهم دوم اسفند امسال برگزار می‌شود و این روزها آخرین فرصت استعفا از مشاغل دولتی است؛ اما در کنار این فعالیت بروکراتیک، بازیگردانانی نیز از جریان‌های سیاسی به ویژه جریان متمایل به غرب برنامه‌ها و اقدامات خود را در عرصه سیاست و فعالیت‌های پرحجم رسانه‌ای آغاز کرده‌اند که جای تأمل دارد. تحلیل محتوای یادداشت‌ها، مقالات و اظهار نظرهای رسانه‌ای و مصاحبه‌های برنامه‌ریزی شده روزانه از سوی مدیران میانی تا شخصیت‌های افراطی و اصلی جریان موسوم به اصلاحات نشان می‌دهد آنها به شدت از آینده جریان سیاسی متبوع خود در حوزه رأی‌آوری نگران هستند و دلیل آن را ضعف عملکرد یا به تعبیر برخی از مشاوران سابق دولت اصلاحات ناکارآمدی دولت مورد حمایت‌شان در جلب رضایت مردم می‌دانند. به نظر می‌رسد، مهم‌ترین سناریوهای آنها برای برون‌رفت از این وضعیت ناخوشایند یا لااقل آزمون جامعه به قرار زیر است؛
1ـ پررنگ کردن نقش تحریم‌ها در مشکلات کشور؛ محسن مهرعلیزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ضمن مقصر دانستن سیاست‌های دهه شصت تحریم‌های آمریکا در مشکلات امروز گفته است: «شاید بیش از ۷۰ درصد این مسائل ناشی از مشکلات درازمدت و فشارهایی است که آمریکا با تحریم‌ها بر کشور ما اعمال کرده و کمتر از ۳۰ درصد آن مواردی است که دولت امروز با همه این مسائل نمی‌تواند به نحو مطلوب کار کند.» این در حالی است که امروز هم کارشناسان و هم رهبر معظم انقلاب نسبت این دو عدد را 30 به 70 با کفه سنگین سوء مدیریت‌های داخلی می‌دانند.
2ـ تطهیر دامان دولت از نقش اصلی در مشکلات با بازی چندگانه «کم‌اختیاری دولت»، «دولت پنهان» و «ضرورت تغییر ساختار سیاسی» کشور؛ آنها با این بازی‌ها در کنار بالا بردن قیمت حضور خود در انتخابات، بهانه‌های فرافکنی مشکلات با «نگذاشتند» و «اختیار نداشتیم» را نیز تمهید می‌کنند. سخن مصطفی تاج‌زاده، از عاملان فتنه 88 که تئوری حضور مشروط حجاریان را با ادبیاتی دیگر تکرار می‌کند، در این راستا ارزیابی می‌شود: «من معتقدم ما نباید به هر قیمت در انتخابات حاضر شویم یعنی اگر نامزدهای اصلی را ردّ صلاحیت کردند، باید به مردم اعلام کنیم ما با این لیست می‌خواستیم در انتخابات شرکت کنیم؛ اما چون نامزدهای‌مان رد صلاحیت شدند در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. در این صورت مسئولیت به عهده شورای نگهبان است.»


▼ گزارش روز

جرم اصلی!
انگار جایگاه خودشان را هنوز نمی‌دانند! محمدرضا خاتمی برای تکرار ادعای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به دادگاه احضار شده است؛ اما مدعی می‌شود به دنبال حل سوءتفاهم و پایان دادن به زخم 88 است! البته دور از انتظار و خلاف رویه نیست، اهالی فتنه همواره وقتی باید در جایگاه متهم قرار داشته باشند، هنگامی که باید باختن خود را قبول کنند! هنگامی که باید درباره قانون‌شکنی‌های خود توضیح دهند و عذرخواهی کنند، خود را در مقام طلبکار قرار می‌دهند که در این باره می‌توان به دو نکته اشاره کرد: اول اینکه، برادر کوچک رئیس دولت اصلاحات پس از گذشت ده سال از فتنه بزرگ سال 88، پس از گذشت یک دهه از قانون‌شکنی و اردوکشی خیابانی بازندگان انتخابات 88 بدون ارائه حتی یک برگ سند در اثبات تقلب (البته به جز تئوری داماد لرستان!) حالا که به اتهام تکرار دروغ تقلب به دادگاه احضار شده است، تلاش می‌کند با جمله‌سازی‌های خاص یا نام بردن از چهره محبوبی، چون حاج قاسم سلیمانی یا نیرو‌های اصولگرا، چون محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و درخواست احضار آیت‌الله جنتی و اعضای شورای نگهبان موج رسانه‌ای برای فرار از پاسخگویی و شلوغ کردن فضا با هدف به حاشیه بردن اصل موضوع دادگاه را در دستور کار قرار دهد! دوم آنکه اساساً صرف ادعای تقلب در انتخابات جرم یا گناهی محسوب نمی‌شود، بلکه برگزیدن خیابان برای اعتراض به جای مراجعه به سازوکارهای قانونی گناه بزرگ و اصلی فتنه‌گران است؛ حتی اگر بر فرض محال هم نشانه‌هایی از تقلب در انتخابات موجود باشد، باز هم فرقی در جرم و خطای فتنه‌گران نخواهد کرد، خطایی که موجب شد مردم در برابر مردم قرار بگیرند، خطایی که زمینه سوءاستفاده را برای دشمنان ملت ایران به وجود آورد و کار را به جایی رساند که برای برخی این امر مشتبه شد که می‌توانند کاریکاتوری از انقلاب‌های منطقه‌ای را در ایران بازسازی کنند!


▼ خبر ویژه

تربیت سرباز برای دشمن در قالب ۲۰۳۰
بر اساس خبرهای رسیده به تازگی اداره بهزیستی شهرستان جیرفت طی نامه‌ای به امام جمعه این شهر درخواست برگزاری کلا‌س‌های آموزشی از سوی مرکز اورژانس اجتماعی خود با همکاری اداره آموزش و پرورش در مدارس ابتدایی پیرامون آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌های آموزش خودمراقبتی و پیشگیری از کودک‌آزاری کرده است. پس از بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان مدیریت اطلاعات مشخص شده مطالب ارسال شده همراه نامه برگرفته از متون سند ۲۰۳۰ است؛ لذا حجت‌الاسلام سعادت‌فر مخالفت خود را با برگزاری چنین کلاس‌هایی اعلام کرده‌ است. در سال گذشته نیز اداره بهزیستی چنین درخواستی در راستای ترویج سند ۲۰۳۰ از امام جمعه این شهر داشته که حجت‌الاسلام سعادت‌فر مخالفت خود را با اجرای آن در شهرستان اعلام و از آن جلوگیری کرده بود. گفتنی است، پیش از این فرمانداری با فراخوان مربیان مهدکودک‌های شهرستان اقدام به توزیع کتب سند ۲۰۳۰ بین مربیان برای تدریس در مهدها کرده بود که پس از افشای آن، اجرای این سند از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شد. همچنین از کرمان خبر رسیده است، یکی از معلمان در کلاس‌های درس در راستای سند ۲۰۳۰ به ترویج مصرف مشروبات الکلی پرداخته است. برخورد قاطع دستگاه‌های مسئول شورای فرهنگ عمومی با چنین فعالیت‌هایی که رهبر معظم انقلاب از آن به «تربیت سرباز برای دشمن» یاد کرده‌اند، به طور قطعی سبب پیشگیری از ترویج آن می‌شود.

 

▼ اخبار
1ـ حزب فراموشکار!
روزنامه «سازندگی» در یادداشتی با عنوان «خبری در راه است؟» به قلم «احمد نقیب‌زاده» نوشت: «در حال حاضر مهم‌ترین تلاش‌هایی که ایران برای شکستن تحریم‌ها انجام داده است همین رایزنی‌ها و البته سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران است... در روابط خارجی نباید فرصت‌ها را از دست داد. نباید گذاشت روزها بی‌جهت بگذرند. وقتی زمان طولانی می‌شود ممکن است متغیرهای دیگری نیز وارد شود؛ بنابراین باید از فرصت‌ها برای شکستن تحریم‌ها استفاده کنیم. شاید این بار نخست‌وزیر ژاپن حامل پیامی به نفع ایران باشد.» نقیب‌زاده که اکنون پیشنهاد مذاکره با ترامپ برای شکستن تحریم‌ها را مطرح کرده، پیش از این مدعی شده بود باید برای جلب رضایت اروپایی‌ها، برد موشک‌های‌مان را کاهش دهیم! حزب کارگزاران سازندگی در حالی منتظر پیام نویدبخش ژاپن برای مذاکره است که دولت ژاپن فاقد استقلال سیاسی از آمریکاست و در دولت هاشمی‌رفسنجانی و اصلاحات هم که تحریم‌ها شدید نبود، توافق‌های اقتصادی خود با ایران را اجرا نمی‌کرد.


2ـ پایان سلطه دلار بر اقتصاد جهان
روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» نوشت: استفاده مفرط آمریکا از تحریم‌ها و به خصوص استفاده ابزاری از آن برای جنگ اقتصادی با رقبای تجاری مدت‌هاست که حتی متحدان آمریکا را به جست‌وجوی راه‌هایی جایگزین برای کنار گذاشتن استفاده از دلار وادار کرده است. آنچه این روند را تسریع کرده، روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و به ویژه تصمیم او برای احیای تحریم‌های تجاری علیه ایران بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای ایران بود. آلمان، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با اعمال این تحریم‌ها که مبادلات دلاری با بانک‌های ایرانی را ممنوع می‌کند، ابراز کرده‌‌اند. در کنار این‌ها چین و روسیه هم مشتاقند از قید کنترل آمریکا بر نظام مالی دنیا رها شوند. گفتنی است، رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته پیشنهاد حذف دلار از مناسبات خارجی را مطرح کرده بودند؛ از جمله در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه فرمودند: «با حذف دلار در معادلات تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.»


3ـ مادر جنگ‌ها در منطقه!
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر جهان عرب در مطلبی در روزنامه «رأی‌الیوم» با انتقاد شدید از سخنان سران کشورهای عربی دنباله‌رو رژیم سعودی در نشست‌های مکه مکرمه، از سیدحسن نصرالله به دلیل سخنان وی در مراسم روز جهانی قدس تمجید کرد و در مطلبی نوشت: «موشک‌های مقاومت که در درگیری اخیر از سمت نوار غزه شلیک شد، معامله قرن را به شکست کشاند.» عطوان آورده است: «معادلات قدرت و بازدارندگی و پهپادها؛ خواه یمنی باشد یا فلسطینی یا لبنانی، سبب وحشت ترامپ شده و از شدت احتمالات جنگ در منطقه کاسته است، چرا که همه و در رأس آنها رئیس‌جمهور آمریکا و همپیمانان عربش که در حالتی از وحشت و هراس به سر می‌برند، این نکته را درک کرده‌‌اند که واکنش و پاسخ مقاومت این بار بسیار کوبنده و ویرانگر خواهد بود؛ زیرا چنین جنگی، جنگ پایانی و حتی مادر جنگ‌ها در منطقه خواهد بود.»


4ـ آمار تولید و صادرات نفت ناموس مسئولان صنعت نفت است
«محمد دغاغله» کارشناس انرژی گفت: برخی از آمارها باید طبقه‌بندی شده باشد و هرگز نباید به بیرون از مجموعه‌ها درز کند؛ برای نمونه می‌توان به آمار تولید و صادرات نفت خام و حتی گاز اشاره کرد. وی افزود: بخشی از شرایط موجود به گردن افرادی است که عامدانه یا ناآگاهانه آمارهای فروش نفت ایران را اعلام می‌کردند که این کار می‌توانست موجب به‌هم‌ریختگی وضعیت اقتصادی کشور شود. به گفته دغاغله، آمارهای نفتی ایران عملاً ناموس مسئولان صنعت نفت است و نباید به راحتی در رسانه‌ها اعلام شود. بر اساس این، سیاستی که مسئولان نفتی این روزها اتخاذ کرده‌اند، سیاستی صحیح است که باید در دوران قبل از تحریم نیز رعایت می‌شد.

 

▼ اخبار کوتاه
«سمیه حیدری» قهرمان پنج دوره از مسابقات کشوری جودو و نایب قهرمان کشتی آلیش بانوان جهان که پس از کسب مدال با چادر بر روی سکوی قهرمانی ایستاد و از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت، اکنون مورد بی‌مهری مسئولان فدراسیون قرار گرفته و گفته است: وقتی برای دریافت گواهی تأییدیه حکم‌های قهرمانی‌ام به فدراسیون کشتی رفته بودم، کارمند فدراسیون در پاسخ به درخواست من با لگد به شکمم زد. وی افزود: در شبکه‌های بیگانه نیز به دلیل حضور با حجاب چادر روی سکوی بازی‌های آسیایی و تقدیر رهبری، دنبال فرصتی برای تخریب بودند.
«ابطحی» نماینده خمینی‌شهر گفت: «زنگنه» بارها شفاهی و کتبی استعفایش را به روحانی اعلام کرده است و به نظر می‌رسد وی به دلیل اشتباهات مدیریتی و از بین بردن بازارهای سنتی نفت و گاز ایران، تا آخر دولت دوازدهم در پست وزیر نفت دوام نخواهد آورد. وی افزود: زنگنه علی‌رغم تمام وعده‌هایی که داده بود؛ از جمله اینکه می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و مشکلات فروش نفت را حل کند، اما در حال حاضر خودش بخشی از مشکل شده است. گفتنی است، به تازگی 80 نماینده مجلس نامه انتقادی از عملکرد زنگنه به سران قوا نوشته‌اند.
«عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی درباره میزان تخصیص ارز در سال 98 اعلام کرد: ۸/۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، مواد اولیه کارخانجات و سایر کالاهای ضروری تأمین شده که از این مبلغ، بیش از سه میلیارد دلار آن از سوی صادرکنندگان تأمین شده و۸۰۰ میلیون دلار آن(تهاتر) واردات در مقابل صادرات بوده است.
«نجفی‌منش» رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه قیمت فعلی خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد حباب دارد، به مردم توصیه کرد فعلاً خودرو نخرند؛ چراکه جلساتی در وزارت صمت برگزار شده است که تولید را افزایش خواهد داد و به ‌محض رونق تولید متضرر می‌شوند.


اسامی برندگان مسابقه بزرگ سیاسی گام دوم انقلاب (معاونت سیاسی) در شماره این هفته
«صبح صادق» منتشر شد

شماره حساب نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه برای واریز زکات فطره
3810-70-3000-1003-0001
شماره کارت
6273811135962303
به نام عبدالله حاجی‌صادقی و علی محمدی‌سیرت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات