صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۱۵۲۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 18 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما درباره مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم؛ درباره توانایی نظامی مذاکره نمی‌کنیم... مذاکره درباره اینجور مسائل، دو کلمه است: آنها می‌گویند این را می‌خواهیم، ما می‌گوییم نه!(1398/3/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مقاومت؛ درس بزرگ امام
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در اجتماع عظیم قشرهای مختلف ملت در حرم مطهر امام خمینی(ره) با تشریح ابعاد و اجزای «راه و منطق مقاومت و ایستادگی» به عنوان درس بزرگ امام برای ملت و مسئولان بر نکات زیر تأکید کردند:
ـ «مقاومت و ایستادگی در برابر موانع و مشکلات» امام(ره) را در زمان حیات ایشان و نیز در طول تاریخ در هیئت یک «مکتب، اندیشه، راه و تفکر» مطرح کرده است؛
ـ مقاومت یعنی انتخاب راه صحیح، حرکت در این راه، مبارزه با موانع و ادامه راه حق بدون توقف؛
ـ هدف از مقاومت «رسیدن به نقطه بازدارندگی در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی» است؛
ـ شکست‌ آمریکایی‌ها در لبنان، عراق، سوریه و فلسطین نشان‌دهنده اقتدار جبهه مقاومت است.
ـ تسلیم شدن در مقابل دشمن موجب پیشروی او می‌شود، اما اگر در مقابل زیاده‌خواهی و باج‌خواهی دشمن مقاومت شود، پیشروی او متوقف خواهد شد؛
ـ هر جا که ایستادگی کردیم، موفقیت و پیشرفت نصیب ما شده است و هرجا که بر اساس میل طرف مقابل حرکت کردیم، ضربه خورده‌ایم.
رهبر معظم انقلاب در حالی نظریه مقاومت را در روز 14 خرداد امسال تشریح می‌کنند که در 12 آبان سال 1397 با تأکید بر اصالت و درستی «نظریه مقاومت» از جوانان خواسته بودند این نظریه را هم به لحاظ نظری و هم عملی تبیین و ترویج کنند؛ حال به نظر می‌رسد در شرایط غفلت و برخی کم‌کاری‌ها، رهبر معظم انقلاب خود در زمان و مکانی مناسب به تبیین عملی و مصداق‌یابی نظریه مقاومت پرداختند؛ اما به دلیل ابعاد مختلف موضوع، نظریه مقاومت همچنان باید مورد توجه نظری و عملی قرار گیرد؛ چرا که توصیه راهبردی معظم‌له ترویج این نظریه به ‌گونه‌ای است که به چارچوبی برای «گفتمان‌سازی»، «شبکه‌سازی» و «جریان‌سازی» مقاومت در برابر نظام سلطه نه ‌تنها در سطح ملی، بلکه در سطوح منطقه‌ای و جهانی تبدیل شود. اکنون باید همگان و به ویژه مسئولان کشور و بخش علمی و فرهنگی جامعه، بر اساس نظریه مقاومت، راهبرد «عمق‌بخشی و درونی‌سازی مقاومت» را در دستور کار قرار دهند و بر پایه آن به بازتعریف و تبیین «مقاومت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی» برای عمق‌بخشی هرچه بیشتر به مؤلفه‌های قدرت نرم انقلاب ‌اسلامی در درون کشور اهتمام بورزند.

 

▼ گزارش روز

بازی با مهره سوخته!
آمریکایی‌ها از هر طرف که به وضعیت منطقه می‌نگرند، نشانه‌های شکست خود و دست بالای مقاومت را مشاهده می‌کنند! وضعیت رژیم غاصب صهیونیستی از مشکلات داخلی تا شکست در مقابل جبهه مقاومت و کابوس موشک‌های نیروهای مقاومت، وضعیت حاکمان سعودی در ریاض از گیر افتادن در باتلاق یمن تا فضاحت اجلاس مکه برای ایجاد یک اتحاد منطقه‌ای و عربی علیه جمهوری اسلامی نشان‌دهنده بغرنج بودن اوضاع برای سران کاخ سفید است! اوضاع بغرنجی که سبب شده است آمریکایی‌ها حتی جرئت نکنند ناو جنگی خود را از تنگه هرمز عبور دهند و به خلیج‌فارس بیاورند و به ناچار خارج از منطقه لنگر انداخته‌اند! شرایطی که با نگاهی به وضعیت اقتدار بشار اسد در سوریه، دست برتر انصارالله در یمن، محبوبیت حزب‌الله در لبنان، مواضع دولت عراق در قبال سیاست‌های آمریکا، همراهی آنکارا و مسکو با تهران، قدرت روزافزون نیروهای مقاومت در منطقه و بالاتر از همه بیداری ملت‌ها و افزایش خشم مردم منطقه از آمریکا و سران اشغالگر رژیم صهیونیستی در روز قدس با وضوح بیشتری مشخص شده است. در این شرایط آمریکایی‌ها چاره‌ای جز این ندیدند که بار دیگر با مهره سوخته خود، یعنی گروه‌های تروریستی در منطقه بازی کنند! بر اساس این، عناصر تروریستی جبهه النصره (هیئت تحریرالشام)، جبهه الوطنیه التحریر و جیش العزه عملیات گسترده‌ای را با نام «معتصم بالله» علیه مواضع نیروهای ارتش سوریه در شمال استان حماه آغاز کردند. به گفته منابع میدانی، تروریست‌ها عملیات را با پشتیبانی یگان‌های توپخانه‌ای از شهرک‌های لطمانه، الجیسات و کفرزیتا علیه مواضع نیروهای سوری در شهرک‌های کفرهود، تل ملح و جبین انجام دادند؛ اما این حرکت نیز راه به جایی نبرد و ارتش سوریه توانست کاملاً بر اوضاع تسلط داشته باشد و نه تنها اجازه هیچ‌گونه پیشروی را به تروریست‌ها ندهد؛ بلکه تلاش می‌کند تا این اقدام را به فرصتی برای ریشه‌کن کردن تروریسم در سوریه تبدیل کند. چنانچه رسانه‌ها درباره وضعیت این درگیری‌ها نوشتند: «حجم خسارت‌های وارد شده به تروریست‌ها و تعداد تلفات آنان کم‌سابقه بوده و ده‌ها نفر از تروریست‌ها در حملات موشکی، توپخانه‌ای و هوایی کشته و زخمی شده‌اند و مواضع تروریست‌ها در شهرک‌های اشغال شده در این حملات شخم زده شده است.»


▼ اخبار ویژه

انتشار پیام‌های ضد ایرانی با ربات و سایبورگ!
نشریه «مادرجونز» معروف به مجله حقایق آمریکا فاش کرد: «گروهی متشکل از ۴۰۰ حساب کاربری در توئیتر هستند که منظم پیام‌هایی را در مخالفت با جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌کنند.» این نشریه افزود: «برخی از این حساب‌های کاربری ربات، عده‌ای کاربران واقعی و عده‌ای دیگر «سایبورگ» (حساب‌هایی که افراد واقعی آن را کنترل می‌کنند؛ اما فعالیت آنها برای انتشار پیام‌های بیشتر و سریع‌تر از طریق فعالیت‌های ماشینی تقویت می‌شود) هستند.» به نوشته مادرجونز، «این حساب‌های کاربری اغلب توئیت‌هایی در حمایت از تغییر نظام ایران منتشر می‌کنند و بسیاری از آنها حامی گروه تروریستی منافقین هستند که حتی طبق تحقیقات وزارت خارجه آمریکا هیچ پایگاهی در میان مردم ایران ندارند.»


توهم برخی دولتی‌ها درباره پیروزی دموکرات‌ها
گروهی از اصلاح‌طلبان و برخی دولتمردان با طرح ادعای اینکه ایران فرصت بزرگی را در دوره اوباما از دست داد و این فرصت‌سوزی سبب ضربه خوردن کشور در دوره ترامپ شد، با طرح دوگانه کاذب «دموکرات‌های خوب‌ـ جمهوری‌خواهان بد» این‌گونه القا می‌کنند که اگر صبر کنیم تا یک دموکرات به کاخ سفید بیاید، همه مشکلات برجام رفع خواهد شد. این ادعا در حالی مطرح شده که بررسی‌ها نشان داده است دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان علی‌رغم اختلافات، در موضوع دشمنی با ایران اختلافی نداشته و هدف مشترکی دارند.


▼ اخبار
1ـ عارف حرفی برای گفتن ندارد!
«صادق خرازی» با انتقاد از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، گفت: مجلس دهم و فراکسیون امید می‌توانست بهتر از این باشد، می‌توانست مطالبات مردم را در قالب تصمیم‌گیری‌های کلان مجلس جدی‌تر دنبال کند، می‌توانست به گونه‌ای عمل کند که اقتدار و موقعیت اصلاحات ضعیف نشود؛ اما این‌گونه نبود. چرا؟ آیا نگذاشتند؟ نه اینطور نیست. حاکمیت و نظام سیاسی دست‌شان را باز گذاشته بود، نمایندگان اصلاح‌طلب آسیبی در این دوره ندیدند؛ اما واقعیت نشان می‌دهد آقایان برنامه‌ای نداشتند و ندارند و وقتی برنامه‌ای وجود نداشته باشد، شاهد یک آنارشیسم خواهیم بود. وی همچنین افزود: من برای آقای عارف احترام زیادی قائلم؛ اما هرکس در جایگاه خود شخصیتی دارد. من آن کاریزمای سیاسی که بخواهد تصمیم‌سازی کرده و فراکسیونی را مدیریت کند و به هدف برساند، هیچ‌گاه در وجود آقای عارف ندیدم. ظاهراً دلیل سکوت آقای عارف این است که حرفی برای گفتن ندارد. از چه بگوید و از چه دفاع کند؟


2ـ اگر «اینستکس» قرار نبود تحریم‌ها را دور بزند برای چه ایجاد شد؟
«ولادیمیر شیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا به طور خاص از اینکه ساز و کار کشورهای اروپایی برای تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) قرار نیست تحریم‌های آمریکا را دور بزند، انتقاد کرد. سه کشور اروپایی طرف برجام از ۱۱ بهمن ‌ماه ساز و کاری به نام اینستکس را برای تسهیل مبادلات تجاری با ایرن راه‌اندازی کرده‌اند. این نهاد در فرانسه ثبت شده و اداره آن بر عهده آلمان است و انگلیس هم به عنوان سهامدار در آن مشارکت می‌کند. ریاست این کنسرسیوم اقتصادی را «پر فیشر»، مدیر سابق کومرتس‌بانک آلمان بر عهده خواهد گرفت. گفتنی است اروپایی‌ها ثبت این کانال ویژه را با تأخیر فراوان آغاز کردند و فعلاً از وعده‌های اولیه برای پوشش دادن مبادلات نفت با ایران عقب‌نشینی کرده‌اند. اینستکس قرار است در مراحل اول مبادلات مربوط به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد که طبق ادعای آمریکایی‌ها هدف تحریم‌ها قرار ندارند.


3ـ روسیه دلارزدایی را آغاز کرده است
«ولادیمیر پوتین» با اشاره به اینکه دولت آمریکا از دلار به مثابه ابزار فشار استفاده کرده، خواستار تجدید نظر در نقش این ارز شد. رئیس‌جمهور روسیه پیش از این هم اقدام دولت آمریکا در اعمال محدودیت‌هایی علیه مبادلات دلاری را اشتباه توصیف کرده و گفته بود چنین سیاستی اعتماد به دلار به منزله ارز ذخیره‌ای را تضعیف خواهد کرد. وزیر توسعه اقتصادی روسیه نیز با بیان اینکه دلار به تدریج جایگاه خود را به عنوان ارز مرجع در جهان از دست می‌دهد، گفت: «مسکو روند دلارزدایی را آغاز کرده است». در همین راستا، رؤسای‌جمهور چین و روسیه برای کند کردن لبه تحریم‌های آمریکا قراردادی امضا کردند که به موجب آن دلار از مبادلات تجاری دو کشور حذف می‌شود. طبق این توافق، مبادلات دو کشور از این پس با ارز ملی «روبل» و «یوآن» انجام خواهد شد.


4ـ شرکت وزیر در انتخابات یک موضوع پوششی است
حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنوری» نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره استعفای وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای بطحایی مدت‌هاست که برای چند موضوع با مجموعه ریاست‌جمهوری و دولت چالش دارد. وی بحث معیشت فرهنگیان را یکی از موارد چالش‌برانگیز بین بطحایی و دولت خواند و افزود: متأسفانه در این زمینه دولت همت و همکاری لازم را برای حل مشکل با ایشان نکرد. ذوالنوری خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود آقای بطحایی برای شرکت در انتخابات استعفا داده است، این یک پوشش است، نمی‌گوییم این نیست؛ اما پوشش و بهانه‌ای است برای اینکه استعفای ایشان را بپذیرند. چون با توجه به وضعیت پیش آمده او دیگر تحت هیچ شرایطی این آمادگی را نداشت که در دولت بماند.


▼ اخبار کوتاه
سازمان مالیاتی در روزهای اخیر از بخشنامه‌ای رونمایی کرد که بر اساس آن افرادی که در سال 97 سکه‌های پیش‌فروش شده را خریداری و دریافت کرده‌اند، مشمول مالیات هستند. بنا بر این بخشنامه تا 20 سکه مشمول مالیات نمی‌شود؛ اما مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هر سکه 150 هزار تومان، مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه به ازای هر سکه 200 هزار تومان و مازاد 100 سکه تا 200 سکه به ازای هر سکه 250 هزار تومان باید مالیات بپردازند همچنین اشخاصی که بیش از 200 سکه دریافت کرده‌اند، مشمول این دستورالعمل نبوده و باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت را در موعد مقرر قانونی تسلیم کنند.
«ابوالفضل ابوترابی» عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به کم‌کاری بانک‌ها در اجرای قانون جدید چک گفت: بانک مرکزی باید با بانک‎هایی که به بخشنامه عمل نمی‌کنند، برخورد کند که البته بازرسی از آنها به دستور قائم‌مقام بانک مرکزی شروع شده است. اجرای قانون جدید صدور چک در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۹۷ شروع شد. این بخشنامه به مدیران عامل همه بانک‌ها ابلاغ شده‌ است و بانک‌ها نیز مکلف هستند این بخشنامه را به همه شعب خود در سراسر کشور ابلاغ کرده و آن ‌را اجرایی کنند.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: مقامات ایرانی با فریبکاری، تصویری اشتباه از فعالیت‌ها و مقاصد واقعی خود نشان داده و در حالی که خود را برای مردم موجه نشان می‌دهند، آمریکا را متجاوز می‌خوانند! «برایان هوک» همچنین در اظهاراتی مضحک توانایی‌های موشکی ایران را فتوشاپ خواند و ادعا کرد: ایرانی‌ها هواپیماهای قدیمی خود را با ظاهرسازی به عنوان جنگنده نسل جدید ضد رادار نشان داده‌اند!
«جان کری» وزیر اسبق خارجه آمریکا ضمن ردّ اتهامات «مایک پمپئو» وزیر خارجه فعلی آمریکا در زمینه دخالتش در سیاست خارجی واشنگتن درباره ایران، اظهار داشت: «من برای مدت کوتاهی وزیر خارجه ایران را در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ ملاقات کردم. اما یک کلمه هم در خصوص اینکه آنها چه کاری باید انجام دهند یا چه کاری نباید انجام دهند نگفتم. این به من ربطی ندارد.»
مقامات هندی اعلام کردند دولت جدید هند به دنبال برگزاری هر چه زودتر مذاکرات با ایران برای احیای واردات نفت و همچنین پرداخت بهای نفت ایران با استفاده از ارز روپیه با هدف عبور از تحریم‌های آمریکا است. هندی‌ها سال گذشته به طور میانگین روزانه 552 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کردند که با کاهش ۴۵ درصدی این رقم به ۳۰۴ هزار و ۵۰۰ بشکه رسیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات