صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۴۲۸

گزیده تحلیل های رسانه ها

اما به شما می‌گویم...-موسای ما عصا انداخت-سیاست‌گذاری و همراهی اجتماعی-چشم‌غره ‌گیشه ‌به ‌بازیگران ‌زن‌خارجی-‌توقف حمل نفت از خلیج فارس

اما به شما می‌گویم...
جوان: توضیحات آبه از پیام ترامپ پنج محور داشت و پاسخ هر پنج محور به نخست‌وزیر ژاپن داده شد، اما نخست‌وزیر، آن دلایل را نه جواب نامه بلکه دلایل عدم پاسخ به نامه برداشت کرد.
۱- اولین محور عدم اراده امریکا بر تغییر رژیم در ایران بود. مقام معظم رهبری توضیح دادند که امریکا «نتوانستن» خویش را در قالب «مخیر بودن» خویش می‌فروشد. حال آنکه تجربه چهل ساله نشان می‌دهد هرکاری که امریکا علیه ما نکرده است، قادر نبوده است.
۲- مذاکره هسته‌ای محور دوم بود که پاسخ داده شد: پنج سال مذاکره هسته‌ای کردیم و به نتایجی هم رسیدیم. زدن زیر آن توافق و درخواست مذاکره مجدد و توأم با فشار چه معنایی دارد؟
۳- سوم اینکه نخست‌وزیر ژاپن گفت: امریکا مصمم است از دسترسی شما به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند و پاسخ شنید که سلاح هسته‌ای هم حرام است و هم غیرعقلایی، اما اگر اراده ما بر ساخت آن باشد امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
۴- ترامپ تلاش کرده بود با گزاره «صداقت» در مذاکره ایران را وسوسه نماید که پاسخ شنید ما تجربه تلخ پنج ساله را تکرار نخواهیم کرد. اوباما اولین ناقض برجام بود. اما به نخست‌وزیر ژاپن بی‌صداقتی امریکایی‌های فعلی را هم یادآور شدند که‌: ترامپ چندی پیش با جنابعالی دیدار کرد و بعد از برگشت از ژاپن بلافاصله پتروشیمی ایران را تحریم کرد. آیا این پیام صداقت است؟
۵- محور پنجم و وسوسه‌انگیز ترامپ که بیشتر برای تحریک روشنفکران بود اینکه ما می‌خواهیم به پیشرفت ایران کمک کنیم. گویی مقام معظم رهبری هفته قبل از محتوای نامه خبر داشتند که فرمودند: «اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم امریکا نزدیک نشود» و به نخست‌وزیر ژاپن یادآور شدند که آنچه تاکنون پیشرفت کردیم بدون امریکا بوده و ادامه راه را نیز بدون امریکا طی خواهیم کرد.
موسای ما عصا انداخت
کیهان:
صبح پنجشنبه ۲۳ خردادماه ۹۸ در تهران ماجرای مصر دوران فرعون به تکرار نشست. آن روز، در چند هزار سال پیش، فرعون برای مقابله با موسی علیه‌السلام تمامی ساحران را فرا خوانده بود و ساحران هرچه از سحر و جادو آموخته بودند، به میدان آورده بودند. فرعون و درباریان از یکسو و مردم مصر از سوی دیگر به صف ایستاده بودند و سرانجام ماجرای آن روز را انتظار می‌کشیدند، موسی به ساحران گفت آنچه در چنته دارید بیرون آورید و ساحران درحالی که از پیروزی خود اطمینان داشتند، ریسمان‌ها و چوب‌هایی که از قبل به سحر آماده کرده بودند به میانه میدان انداختند. آنچه انداخته بودند در چشم حاضران به صورت مار و عقرب و … نمایان شد و ساحران به شادی فریاد کشیدند؛ «به عزت فرعون سوگند که ما پیروز شدیم»! حالا نوبت به موسی رسیده بود که رسالت خود را بنمایاند.
« به موسی وحی کردیم که عصایت را بینداز [ انداخت و اژدهایی شد] و به ناگاه همه آنچه به دروغ [سحر] ساخته بودند را بلعید» ساحران به سجده افتاده و گفتند «به خدای عالمیان ایمان آوردیم، [همان] خدای موسی و هارون».
اگر ترامپ در دورترین افق ذهن خویش هم احتمال می‌داد که التماسش از رهبر معظم انقلاب برای گشودن باب مذاکره ایران و آمریکا با بی‌اعتنایی و پاسخ دندان‌شکن حضرت آقا روبرو می‌شود که «من شخص ترامپ را شایسته مبادله‌ هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد»، به یقین هرگز آقای شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن را با پیام التماس برای مذاکره نمی‌فرستاد. پاسخ رهبر معظم انقلاب در حالی است که ترامپ طی چند سال گذشته و مخصوصا چند ماه اخیر بارها به تکبر و از موضع به زعم خود بالا، ادعا کرده بود که فشار تحریم‌ها سرانجام ایران را به میز مذاکره می‌کشاند و بار دیگر در مقابل وعده‌های نسیه آمریکا و بی‌آنکه امتیازی بگیرد - نظیر برجام - امتیازهای تازه‌ای می‌دهد! حضرت آقا با تحقیر ترامپ، هویت واقعی او را بیرون ریخته و به جهانیان نشان داد که پشت پرده رجزخوانی‌های ترامپ علیه ایران، التماس از ایران نهفته است… این اولین بار نیست که عصای موسای ما سحر و جادوی فرعونیان را بر باد می‌دهد و آخرین بار هم نخواهد بود.
حضرت آقا با افشای ترس ترامپ در پوشش رجزخوانی علیه ایران اسلامی، آنچه را که امام راحلمان (ره) در توصیف ماهیت واقعی آمریکا بیان می‌کردند، به میدان دید و قضاوت جهانیان کشید. امام خمینی (ره) آمریکا را به شیر پیری تشبیه می‌کردند که کاری از او ساخته نیست و هنگامی که در مقابل دشمن می‌ایستد، نعره می‌کشد که دشمن را بترساند و در همان حال دمش را تکان می‌دهد برای اینکه میانجی پیدا کند تا از مهلکه به سلامت بیرون برود.
سیاست‌گذاری و همراهی اجتماعی
دنیای اقتصاد:
اتکای بیشتر درآمدهای دولتی بر مالیات، یکی از چند موضوع معدود مورد اجماع کارشناسان است. باید از افزایش پایه‌های مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی حمایت کرد. وابستگی دولت به مالیات باعث پاسخگو شدن بیشتر آن نزد مردم خواهد شد و استقلال از درآمد نفتی که گویی به توفیقی اجباری برای دولت تبدیل شده، باعث می‌شود ادوار تجاری ایران، دیگر مثل گذشته وابسته به نفت نباشد.
با این وجود، تصمیم اخیر سازمان امور مالیاتی برای گرفتن مالیات از پیش فروش سکه، با یک اما بزرگ روبه‌رو است و ضروری است برای رفع آن دولت تدبیر اتخاذ کند. اصل مالیات از فعالیت‌های سفته‌بازانه، درآمدهای اتفاقی و مالیات برعایدی سرمایه پذیرفته و غیرقابل خدشه است. اما در باره روش اجرای آن و حفظ اعتماد عمومی هم اتفاق نظر وجود دارد. دولت و بانک مرکزی در زمان معرفی برنامه پیش فروش سکه، خیال خریداران را راحت کردند که مالیاتی بر آن مترتب نیست. این مساله با نگاهی گذرا به دستورالعمل‌های پیش‌فروش و اظهارات مقامات آن زمان مشخص است. اینکه آن زمان دولت قصدی برای گرفتن مالیات نداشته از طریق مالیات‌بندی فعلی مشخص است. اگر دولت آن زمان واقعا قصدش این بود چنین مالیاتی را اخذ کند، می‌توانست این رقم ثابت را روی قیمت پیش‌فروش اضافه کند که چنین نکرده است. سازمان امور مالیاتی مدعی است، این مالیات بر عایدی سرمایه است. در حالی که از یک دولت مدعی شفافیت این بر می‌آمد که از همان ابتدا بگوید، گرچه مالیات ارزش افزوده ندارد، ولی نوع دیگری از مالیات وصول می‌شود. در آن زمان مصاحبه‌های متعددی شد که سکه از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف است و درباره احتمال اخذ نوع دیگری از مالیات اطلاع‌رسانی نشد.
حال بعد از گذشت حدود دو سال سازمانی مالیاتی قصد دارد از پیش‌فروش سکه مالیات اخذ کند. اما اجرای یکباره این سیاست بدون اطلاع اولیه با اعتماد مردم به سیاست‌گذار چه می‌کند؟ سوال این است که تا چه حدی باید به اعتبار دولت ضربه زد؟ سیاست‌گذار هم‌اکنون نیز با مساله اعتماد روبه‌رو است. اخذ سیاست‌های خلق‌الساعه هرچند دارای اصول درست باشد، منجر به شکست آن می‌شود. یک سیاست درست را باید همزمان با جلب و همراهی مردم اجرا کرد، نه آنکه با غافلگیری کردن مردم زمینه‌ساز کاهش اعتماد به سیاست‌گذار شویم. تاکید می‌شود مساله ابدا مالیات گرفتن نیست، چرا که دولت می‌تواند از همین داده‌های پیش‌خرید سکه برای سد کردن فرار مالیاتی افراد استفاده کند و هیچ انتقادی به آن نخواهد بود. مساله این است که سخنی به مردم گفته می‌شود و وقتی آنان به دولت اعتماد می‌کنند، کار دیگری انجام می‌دهیم. از منظر بسیاری، گویی دولت برای مردم تله جاسازی کرده است و شاید این بار دولت از آن بهره ببرد، اما در بسیاری از تحولات دیگر که برای به نتیجه رسیدن سیاست‌گذاری نیاز به اعتبار است، دیگر مردم حرف دولت را نمی‌خوانند.
چشم‌غره ‌گیشه ‌به ‌بازیگران ‌زن‌خارجی
خراسان
: حضور یک بازیگر زن خارجی در فیلم ها و سریال‌های ایرانی، معمولا با ‌حاشیه‌هایی همراه بوده و گاهی واکنش‌هایی به دنبال داشته است. تازه‌ترین نمونه این ماجرا هم حضور ایشا گوپتا بازیگر و مدل هندی در فیلم «دختر شیطان» ساخته قربان محمدپور است. به تازگی روزنامه کیهان درباره حضور این بازیگر در فیلم محمدپور انتقاد کرده و نوشته او مدل عکس‌های غیراخلاقی بوده است. این در حالی است که پیش از اکران فیلم، از حضور این مدل و بازیگر در فیلم استفاده‌های تبلیغاتی فراوانی شد تا فروش آن تضمین شود اما فعلا نتیجه برخلاف انتظار بوده است اما آیا حضور پرحاشیه یک بازیگر زن خارجی، تضمین پرفروش شدن یک فیلم است؟
تجربه های شکست آمیز: «دختر شیطان» پس از گذشت 10 روز از اکران، تقریبا 335 میلیون تومان فروخته و از رقابت با فیلم‌های اکران عید فطر به شدت عقب مانده است. ظاهراً فرمول استفاده از بازیگر زن خارجی مساوی با فروش بیشتر، مدتی ا‎ست که دیگر جواب نمی‌دهد. سال گذشته هم آثاری اکران شدند که نتیجه‌شان با این معادله و قانون نانوشته در تضاد بود. مثلا «خانم یایا»، «پارادایس»، «جن زیبا» و امسال هم «سامورایی در برلین»، از یک بازیگر خانم خارجی استفاده کردند اما صرف حضور آن بازیگر نتوانست جلوی شکست فیلم را در گیشه بگیرد.
توقف حمل نفت از خلیج فارس
آرمان:
حمله به نفتکش‌ها که متعاقب رخدادهای بندر فجیره امارات صورت گرفت، باعث شد که اکثر کشورها از این اتفاقات ابراز نگرانی کنند و حتی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این مساله تشکیل جلسه دهد. این در حالی است که رسانه‌های بین‌المللی خبر توقف حمل نفت از خلیج فارس را می‌دهند. در این راستا شرکت‌های بزرگ خدمات حمل و نقل یعنی «دی.اچ.تی» و «هیدمار» به علت آنچه که مخاطرات حمل و نقل در خلیج فارس خوانده‌اند ثبت هرگونه سفارش برای نفتکش در خلیج فارس را متوقف کرده‌اند. «فاکس‌نیوز» آمریکا گزارش کرد: براساس گزارشی که رویترز از راه تماس با فروشندگان و کارگزاران نفتی منتشر کرده، دو شرکت بزرگ خدمات حمل و نقل نفت یعنی DHT Holdings و Heidmar دریافت هرگونه سفارش برای نفتکش در خلیج فارس را متوقف کرده‌اند. «شفقنا» نوشت؛ شرکت Heidmar شبکه وسیعی از انواع نفتکش دارد و DHT Holdings بزرگترین ناوگان نفتکش‌های بسیار بزرگ را رهبری می‌کند. این دو شرکت به طور خاص نفتکش‌های کلاس سوئزمکس را که قابلیت حمل یک میلیون بشکه دارند و شناورهای بسیار بزرگ با ظرفیت بالاتر را از سفارش برای خلیج فارس خارج کرده‌اند. هیچ‌کدام از این دو شرکت هنوز واکنش رسمی به این خبر نداشته‌اند، اما در کنار اظهارات دیروقت و ناگهانی وزیر نفت عربستان که تعهد کرد جریان نفت را برقرار نگه می‌دارد، می‌توان تصور کرد که چنین خبری واقعیت دارد.
کنترل تورم با اهرم قیمت!
ابتکار:
وقتی بحث گرانی برخی از کالاهای اساسی مطرح می‌شود، راهکارهای مختلفی برای قیمت‌گذاری و کنترل بازار به میان می‌آید. رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا در نشستی که با فعالان اقتصادی استان کرمان داشت، گفت: «قیمت‌ها در سطح کشور کاملاً مشخص بوده و در سامانه ۱۲۴ همه قیمت‌ها در درج می‌شود که مرجع رسمی قیمت کالاها است و در همین راستا نیز جدیداً کاری را در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز کردیم به‌طوری که برای ۱۰۰ کالای پرمصرف و اساسی، اپلیکیشن اعلام قیمت‌ها را طراحی کردیم که در آن به صورت روزانه قیمت‌ها اعلام خواهد شد و در آینده نزدیک از این اپلیکیشن رونمایی خواهد شد». این مسئله در حالی مطرح شده است که بسیاری از کارشناسان معتقدند هرگونه قیمت‌گذاری خود باعث متشنج‌تر شدن فضا خواهد شد و نباید انتظار داشت که بازار در مسیر قیمت‌های فرمایشی حرکت کند. از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که اطلاع‌رسانی به روشن شدن زوایای پنهان کمک خواهد کرد و اگر یک سامانه‌ اطلاع‌رسانی راه‌اندازی شود، می‌تواند به نفع بازارها و همچنین مصرف‌کنندگان باشد. آنها می‌گویند این اقدام فی‌النفسه کار مثبتی است و اعلام قیمت کالاهای اساسی می‌تواند به شفاف‌سازی در اقتصاد کمک کند. اینکه خریداران و مصرف‌کنندگان از قیمت‌ها مطلع باشند یک قدم مهم و مثبت در اقتصاد است.


 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات