صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۵۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 28 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز ملّت ایران و کشور ایران یک درخت تناور است؛ امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی غلط می‌کنند که ملّت ایران را تهدید کنند؛ تهدیدهای آنها، حرکات آنها، خباثت‌های آنها تا امروز شکست خورده است، از این پس هم شکست خواهد خورد.(1397/9/4)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

سردرگمی غرب!
«تولید اورانیوم چهار برابر شده و شمارش معکوس برای گذشتن از مرز 30 کیلوگرم آغاز شده... برای اروپایی‌ها هنوز فرصت هست، اما اگر بیشتر فرصت می‌خواهند معنای آن این است که یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به تعهدات‌شان عمل کنند.» اینها تنها بخشی از صحبت‌های سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان بود برای بیدار کردن غرب (اتحادیه اروپا) از خواب برجامی، اما در مقابل وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه با صراحت اعلام کرد آمریکا برای آنکه مانع تجارت اروپا با ایران شود، اروپایی‌ها را سخت تحت فشار قرار داده است. جمله‌ای که نشان می‌دهد اروپایی‌ها نسبت به آنچه در برجام به آن متعهد شده‌اند یا ناتوان هستند؛ یا اراده‌ای برای ایستادن در مقابل ترامپ ندارند. به نظر می‌رسد واقعیت‌ این است که اروپای مستقلی وجود ندارد تا بتواند برای حفظ برجام اقدام عملی انجام دهد.
با در نظر گرفتن فرصت دو ماهه ایران به کشورهای متعهد در برجام در 18 اردیبهشت امسال، درباره رفتار غربی‌ها دو نکته قابل بیان است؛ نخست اینکه، اجرا نکردن تعهدات هسته‌ای، خروج از برجام و اعمال تحریم‌های بیشتر تنها بخشی از اقدامات آمریکایی‌ها بود. اروپا نیز به جای عملی کردن تعهدات خود، با وجود عدم تأیید رفتار آمریکا در موضع‌گیری‌های‌شان، محدودسازی موشکی و حضور منطقه‌ای ایران و... را از طرق گوناگون پیگیری کرد. رفتار غرب نشان می‌دهد، آنها نه تنها تعهدات‌شان در برجام را اجرا نخواهند کرد؛ بلکه به دنبال برجام‌های دیگر نیز هستند.
دوم اینکه، پس از کاهش تعهدات هسته‌ای ایران، غربی‌ها به شدت سردرگم شده‌ و به تهدید دست زده‌اند! که در نهایت تهدیدات توخالی آنها به سیاست التماسی برای مذاکره مجدد با ایران تبدیل شد که البته آنجا هم با شکست مواجه شدند. این بار نیز غرب تلاش می‌کند با اتفاقات ساختگی، همچون آتش زدن دو کشتی در دریای عمان، جامعه بین‌المللی را به سمت ایجاد اتحادی علیه ایران پیش ببرد، سیاستی که همچون گذشته، نتیجه‌ای جز شکست برای غرب نخواهد داشت. همه این رفتارها و سخنرانی‌های مقامات غربی نشان می‌دهد، آنها نسبت به ایران دچار سردرگمی شده‌اند و در طراحی یک سناریو و نقشه راه برای جلوگیری از قدرت روزافزون ایران ناتوان هستند.

 

▼ گزارش روز

پایان تلخ!
محمد مرسی هنگام دفاع از خود در دادگاه مُرد! «محمد سویدان» عضو ارشد اخوان‌المسلمین مرگ اولین رئیس‌جمهور مصر در دادگاه را قتل عمد خواند! اما به نظر می‌رسد محمد مرسی پیش از آنکه یک مقتول باشد، یک قاتل است! قاتل یک انقلاب ملی! حضور میلیونی مصری‌ها در میدان التحریر و سر دادن شعار «الشعب برید اسقاط نظام» در سال 2011 یکی از قدرتمندترین دیکتاتورهای جهان عرب را سرنگون کرد و رؤیای استقلال و آزادی را برای مردم مصر در آستانه تعبیر قرار داد! اما اولین منتخب مردم مصر توان تحقق اراده مردم را نداشت. انقلاب مصر انقلابی علیه وابستگی به غرب و پیروی از آمریکا بود؛ اما رئیس‌جمهور تازه از راه رسیده مصر به جای ایستادن در مقابل آمریکا، به آغوش آمریکا رفت و حتی ساز مدارا با رژیم صهیونیستی را کوک کرد! به جای آنکه بر اساس آرمان‌های انقلاب مصر در مقابل تحجر و استبداد بایستد، تلاش کرد به سوی ائتلاف و پیمان با دولت‌های مستبد عربی گام بردارد و خود را در مقابل محور مقاومت تعریف کند! چنانکه به صراحت علیه دولت قانونی و منتخب مردم سوریه موضع گرفت و گفت بشار اسد باید برود! سفر مشهور او به تهران را نیز حتماً به یاد دارید. مرسی حتی حاضر نشد مهره‌های وابسته و چهره‌های شاخص حکومت حسنی مبارک را که ملت مصر برای سرنگونی آنها به خیابان آمدند و ده‌ها کشته دادند، کنار بگذارد تا همان مهره‌ها و دشمنانی که مرسی به سوی آنها دست دوستی دراز کرده بود، طرح یک کودتای نظامی علیه او را پیاده کنند تا مرسی از کاخ ریاست‌جمهوری به قفس‌ متهمان برود و مصر به دوران پیش از انقلاب بازگردد. سرنوشت محمد مرسی را که پیش از کامل کردن دفاعیات خود از دنیا رفت، می‌توان یکی از عبرت‌های بزرگ منطقه دانست؛ چرا که او به بهترین شکل نشان داد اعتماد به غرب و گره زدن رؤیای یک ملت به بازی‌هایی از این دست چه پایانی تلخی دارد!


▼ اخبار ویژه

متلاشی شدن شبکه پیچیده جاسوسی سایبری سیا
دبیر شورای عالی امنیت ملی از کشف و نابودی یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سازمان سیا که در حوزه جاسوسی سایبری به کار گرفته می‌شد، از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ایران خبر داد و گفت: بخش مهمی از ظرفیت‌های عملیاتی سیا در کشورهای هدف آمریکا با کشف این شبکه از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ایران کاملاً نابود شد. علی شمخانی افزود: با توجه به همکاری جاری میان ایران و بسیاری از کشورهای جهان در قالب ایجاد «شبکه ضد جاسوسی بین‌المللی» علیه آمریکا، ما اطلاعات شبکه کشف‌شده را که در چند کشور دیگر نیز فعال بود، در اختیار شرکای‌مان قرار دادیم که سبب شناسایی و فروپاشی شبکه افسران اطلاعاتی سیا و دستگیری تعدادی از جاسوسان و مجازات آنها در کشورهای مختلف شد. وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها با اعتراف به پیروزی ایران، این اقدام ایران را «شکست مفتضحانه اطلاعاتی» نامگذاری کردند. دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مستندات این پروژه موجود است، اعلام کرد: مستندات قابل انتشار این عملیات گسترده و کم‌سابقه به زودی در اختیار رسانه‌های گروهی قرار می‌گیرد.

 

«بیژن زنگنه» وزیر نفت از مراجعه مشتریان قلابی با هدف به دست آوردن اطلاعات از وضعیت فروش نفت ایران خبر داده است. به گفته زنگنه، روزانه ۱۰ نفر برای خرید نفت مراجعه می‌کنند که ۷۰ درصد آنها مشتری واقعی نیستند و می‌خواهند اطلاعات بگیرند ایران چطور نفت می‌فروشد و چطور می‌خواهد پول‌هایش را دریافت کند.

 

▼ اخبار
1ـ پیامی که ماس از تهران به اروپا برد
پایگاه شبکه خبری «الجزیره» نوشت: ظریف از وزیر خارجه آلمان خواسته که اروپا به تمام تعهدات اقتصادی‌اش در قبال توافق هسته‌ای عمل کند که وی در پاسخ گفته اروپا تلاش خود را می‌کند، اما قدرت آن محدود است؛ جوابی مشابه همان که روحانی ۱۴ سال پیش از جک استراو شنید؛ ماس در این دیدار تنها از راه‌اندازی اینستکس برای مبادلات مالی بین ایران و اروپا به صورت آزمایشی صحبت کرد و ظریف به شدت از صحبت‌ها خشمگین شده و تصریح کرده از این موضع‌گیری اروپایی‌ها قانع نشده است. الجزیره در ادامه می‌نویسد: طبق آنچه در نشست مطبوعاتی متشنج او با وزیر آلمانی آمده، ظریف با درخواست اروپایی‌ها در مورد عقب‌نشینی ایران از تعلیق اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای مخالفت کرده است. وزیر خارجه آلمان با پاسخ مشابهی از سوی روحانی نیز مواجه شده و ایران را با پیامی ترک کرده که بر اساس آن، اگر اروپا بخواهد به رفتار‌های فعلی‌اش ادامه داده و در کنار ایالات متحده بماند، روی دیگری از ظریف و روحانی را خواهد دید.


2ـ اگر اقدامی کنیم، با شجاعت اعلام خواهیم کرد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: جمهوری اسلامی ایران چنانچه اراده‌ای مبنی بر جلوگیری از صدور نفت از خلیج‌فارس را داشته باشد، به ‌دلیل قدرتمندی کشور و نیرو‌های مسلح، آن اراده را به ‌طور کامل محقق و آشکارا اعلام خواهد کرد. سرلشکر محمد باقری با تأکید بر اینکه نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون به‌ صورت هوشمندانه، دقیق و مستمر همه حرکات دشمنان خود را زیر نظر دارند و رصد می‌کنند، گفت: ایران در صورت نیاز به‌ صورت علنی و پرقدرت و با شدت با دشمنان ملت و منافع ملی کشور برخورد و در منطقه‌ای بسیار وسیع از آن دفاع خواهد کرد و هیچ ملاحظه‌ای را در قالب پنهان‌کاری و فریب‌کاری نخواهد داشت؛ زیرا چنین ملاحظه‌ای را کشوری در دستور کار خود قرار می‌دهد که ضعف قدرت و توانمندی داشته باشد؛ اما امروز با لطف لایزال الهی، ایران اسلامی در اوج قدرت و دشمنانش در نهایت ذلت هستند.


3ـ انحصار در اعطای مجوز به مشاغل حرفه‌ای
«هادی سلیمی‌زاده» کارشناس اقتصادی در برنامه پایش به انحصارات موجود در اعطای مجوز به مشاغل حرفه‌ای و ظرفیت اشتغال‌زایی آن اشاره کرد و گفت: کشور ما در پزشکی، وکالت، داروسازی، سردفتری و دندان‌پزشکی سرانه بسیار پایینی نسبت به کشورهای گروه 20 و حتی کشورهای منطقه دارد که مشخصاً به دلیل وجود انحصار در این مشاغل است. وی با بیان اینکه وضعیت وکالت در کشور آنقدر وخیم است که کمتر کسی به دلیل هزینه‌های گزاف آن حاضر است برای پرونده‌های قضایی وکیل بگیرد، افزود: این در حالی است که نه تنها سرانه ما بسیار پایین است؛ بلکه این مسئله موجب ایجاد صف و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شده است. در صورتی که با افزایش سرانه در این مشاغل، هم معضل بیکاری تا حد زیادی حل می‌شود و هم به دلیل ایجاد رقابت، قیمت‌ها کاهش یافته، واقعی می‌شوند و کیفیت خدمات نیز افزایش می‌یابد.


4ـ شورای نگهبان نباید کوتاه بیاید!
«محمدرضا باهنر» از چهره‌های اصولگرا در مصاحبه‌ای گفت: اگر شورای نگهبان کمی کوتاه بیاید، یک «شومن» قوی می‌تواند رئیس‌جمهور شود؛ یعنی هرکس بیاید و بتواند به رقیب خود رکب و پشت پا بزند و متلک درشتی بیندازد، می‌تواند در انتخابات پیروز شود. باهنر خاطرنشان کرد: با یک خنده و اخم سه میلیون رأی در کشور جابه‌جا می‌شود و این اصلاً منطقی نیست. چنانچه دیدیم در مناظره‌ها تنها بحثی که مطرح نمی‌شود، برنامه‌ها و چشم‌انداز آینده کشور در دیدگاه کاندیدا‌ها است؛ بنابراین با این اوصاف اصلاً نمی‌توان تصور و پیش‌بینی کرد که در سال ۱۴۰۰ چه کسی می‌تواند برگ برنده‌ای در انتخابات کشور داشته باشد.


▼ اخبار کوتاه
شرکت‌های تولیدکننده تراشه در آمریکا، نظیر کوالکام و اینتل که تراشه‌های مورد نیاز شرکت هوآوی چین را تا پیش از تحریم این شرکت چینی تأمین می‌کردند، در تلاش هستند با لابی کردن و فشار به دولت آمریکا محدودیت‌ها علیه هوآوی را کاهش دهند. در سال 2018، هوآوی 70 میلیارد دلار برای خرید تجهیزات هزینه صرف کرده است که 11 میلیارد دلار آن به شرکت‌های آمریکایی، نظیر کوالکام، اینتل، میکرون تکنولوژی و دیگر شرکت‌های آمریکایی رسیده است.
«ولادیمیر اوبیدنوف» رئیس شورای تجاری روسیه و ایران خواستار رفع موانع بانکی که مهم‌ترین مانع برای گسترش روابط تجاری میان دو کشور به شمار می‌آید، شد و گفت: مشکلات بانکی، توسعه روابط تجاری دو کشور را با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو کرده است. گفتنی است، در سال ۲۰۱۸، حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده، ولی دو طرف ظرفیت افزایش این حجم را دارند.
«کمال‌الدین پیرمؤذن» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس در مصاحبه با روزنامه «آرمان» گفت: «در منظر افکار عمومی توفیقات و عدم توفیقات دولت و اصلاح‌طلبان در تمام حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با هم گره خورده و افکار عمومی به سبب فاصله‌گیری اصلاح‌طلبان از دولت گول نمی‌خورند؛ چرا که خوب یا بد، اصلاح‌طلبان باید پاسخگوی عملکرد دولت مورد حمایت خود باشند.»
«محمود شکسته‌بند» مدیرعامل بازار متشکل ارزی با اعلام جزئیات جلسه ارزی رئیس کل بانک مرکزی با صرافان از آغاز به کار بازار متشکل در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: مهم‌ترین موضوع مطرح شده در این جلسه تصمیم‌گیری درباره کاهش حق عضویت از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان بود که این تصمیم در جهت حمایت از صرافی‌های کوچک گرفته شد.
«علی صحرایی» مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: شرکت‌های حاضر در بورس به دلیل شفافیت حساب‌های خود از معافیت مالیاتی استفاده می‌کنند. معافیت‌ها طبق قانون به صورت شناور تا ۲۰ درصد برای شرکت‌های بورسی و ۱۰ درصد برای شرکت‌های فرابورسی در نظر گرفته شده است و شرکت‌های حاضر در بازار بورس، حساب‌های شفاف و روشنی دارند.
«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از ایران خواست درباره برجام صبور و مسئول باشد! رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این و در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفته بود: فرانسه و آمریکا اهداف مشترکی را در زمینه ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای دارند و باید مذاکرات بین‌المللی جدیدی آغاز شود تا چنین هدفی محقق شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
صباء
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
1
1
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات