صبح صادق >>  نگاه >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۵۷۶۳
فرمانده قرارگاه نجف اشرف نيروي زميني سپاه در گفت‌وگو با صبح صادق

سپاه با همه توان در منطقه «اورامانات» و «دالاهو» پاي كار آمده است

همه همّ و غم و تلاش سپاه در منطقه اين است كه با محروميت‌زدايي و نيز خدمت‌رساني به مردم منطقه جوابگوي خدمات و وفاداري مردم اين منطقه به نظام جمهوري اسلامي باشد.
پایگاه بصیرت / گفتگو با سردار محمدنظر عظیمی

سپاه با همه توان در منطقه «اورامانات» و «دالاهو» پاي كار آمده است

در دهه‌هاي گذشته منطقه شمالغرب يكي از مناطق ناامن مرزي بود كه دو قرارگاه منطقه‌اي نجف اشرف و حمزه سيدالشهداء نيروي زميني سپاه به صورت ويژه مسئوليت برقراري امنيت در اين مناطق را برعهده گرفتند كه نتايج خوبي هم به دنبال داشت. در ادامه گفت‌وگوي خبرنگار صبح صادق با سردار محمدنظر عظيمي، فرمانده قرارگاه نجف را در زمينه فعاليت‌هاي اين قرارگاه در منطقه اورامانات و استان كرمانشاه مي‌خوانيد.

 

* سردار درباره مأموريت‌هاي قرارگاه نجف اشرف توضيح دهيد.

ما مجموعه رزمندگان، پاسداران و بسيجيان در موضوعات مأموريتي قرارگاه نجف اشرف در چند سال گذشته با توجه خوبي كه فرمانده محترم نيروي زميني سپاه به اين قرارگاه داشته‌اند، به لطف خداوند متعال اقدامات زيرساختي خوبي هم در مناطق مرزي و هم در مناطق امنيتي انجام داده‌ايم. در واقع قرارگاه نجف 372 كيلومتر مرز استان كرمانشاه با كشور عراق و حدود دوهزار كيلومتر مربع مناطق سرزميني اورامانات و شهرستان دالاهو و... را تحت سيطره مأموريتي دارد و مأموريت‌هاي سپاه را در اين مناطق دنبال مي‌كند.

 

* تا امروز اقدامات صورت گرفته چه نتايجي داشته است؟

نتايج كارهاي انجام شده و اقدامات زيرساختي هم در مرز و هم در مناطق امنيتي بسيار خوب بوده و اين توفيق حاصل تلاش همكارانم در قرارگاه و نيروهاي سپاه در منطقه و پشتيباني خوب فرماندهان نيروي زميني و سپاه بوده است. به عبارتي، مي‌توان گفت در سال‌هاي پس از جنگ تحميلي عوامل ضد انقلاب تلاش مي‌كردند تا در اين منطقه دست به اقدامات ضد امنيتي بزنند. پس از آنكه اين منطقه مورد توجه سپاه و نيروهاي امنيتي قرار گرفت. با اقدامات بسيار خوب و استفاده درست از برخي پيشكسوتان سپاه در منطقه كه از نيروهاي بومي و هم از نيروهاي اعزامي بودند، امروز وضعيت ما خيلي بهتر شده و فرايند اقدامات عملياتي معكوس شده است؛ براي نمونه در سال 1395 با گروهك پژاك درگيري داشتيم، همچنين با تيمي 31 نفره از داعش درگيري داشتيم كه در عمده اين درگيري‌ها تلفات نداشتيم و ضربه‌هاي سنگيني به تروريست‌ها در مناطق مرزي وارد كرديم و مانع اقدامات آنها شديم. امروز با وجود اينكه حجم فعاليت گروه‌هاي تروريستي چه در مرزهاي اقليم و چه در مرزهاي دولت مركزي به شدت افزايش يافته، ناامني به صورت كاملاً محسوس از بين رفته است. به عبارتي كاملاً رصد مي‌شود كه كدام سرويس‌هاي آمريكايي، غربي و صهيونيستي يا ارتجاع عربي پشت اقدامات گروه‌هاي تروريستي هستند. همه آنها براي كشاندن ناامني به داخل كشور تلاش مي‌كنند، اما اقدامات سپاه خنثي‌كننده بوده است. اقدامات زيرساختي كماكان ادامه دارد و براي مديريت بيشتر مرزها همكاري‌هاي خوب استاندار كرمانشاه مهندس «بازوند» سبب شده است اين امور تا اندازه‌اي پيش برود؛ البته براي مديريت بهتر مرزها همكاري‌هاي بيشتر دولت لازم است. 

 

* برنامه سال 1398 به چه شكل دنبال مي‌شود؟ به ويژه در بحث گروهك‌هاي تروريستي وضعيت چگونه است؟

دشمنان از همه ظرفيت‌هاي خود براي ايجاد ناامني در كشور در هر سطحي كه براي‌شان امكان‌پذير است، استفاده مي‌كنند؛ اما با مجاهدت نيروهاي امنيتي و تلاش مردم عزيزمان در اورامانات هم مردم كرد اهل حق و هم مردم كرد اهل تسنن كه با همه توان پاي دفاع از انقلاب بوده و هستند، دغدغه‌هاي ما كمتر شده است. امروز حجم زيادي از بسيجيان طرح امنيت ما از نيروهاي بومي اين منطقه هستند. 1300 شهيد دفاع مقدس استان كرد اهل تسنن هستند و 700 شهيد هم اهل حق هستند. امروز دشمن نمي‌تواند ناامني ايجاد كند اگرچه عمده تلاش آنها كشاندن ناامني به داخل مناطق كشور است. همه سرويس‌ها در مناطق مختلف از ظرفيت‌هاي موجود استفاده مي‌كنند.

 

* با توجه به اينكه فرموديد تهديد در كشور عراق هم در محدوده دولت مركزي و هم در محدوده اقليم شكل مي‌گيرد، آيا مقامات اين كشور با شما همكاري دارند؟

با توجه به شرايطي كه هم در اقليم و هم در محدوده دولت مركزي عراق وجود دارد، كنترل مرزها از توان دولت مركزي و دولت اقليم خارج است و به عبارتي امنيت مرزهاي آنها را هم همين بچه‌هاي سپاه و نيروهاي مسلح، تأمين مي‌كنند؛ از طرفي وضعيت منطقه سبب شده است تا اين منطقه جولانگاه سرويس‌هاي خارجي براي تقويت تروريست‌ها به منظور ضربه زدن به ايران شود. البته نبايد منكر اين شد كه تفاوت نگاه به گروه‌هاي تروريستي به ويژه در منطق اقليم كردستان در مجموعه‌هاي امنيتي آنها با ما وجود دارد. در عين اينكه جمهوري اسلامي در بسياري از اوقات منجي آنها بوده، اما نگاه‌هاي آنها مخالف مباحثي است كه مدنظر جمهوري اسلامي قرار دارد.

در سطح منطقه مطمئناً بسياري از گروهك‌ها و تيم‌هاي تروريستي با استفاده از شرايط منطقه و ايجاد تعصب‌هاي قوميتي و نيز بهره بردن از ضعف‌هاي اقتصادي و محروميت‌هاي منطقه به دنبال جذب نيروهاي بومي و عضوگيري هستند و اين از ابتداي پيروزي انقلاب وجود داشته است؛ اما همه همّ و غم و تلاش سپاه در منطقه اين است كه با محروميت‌زدايي و نيز خدمت‌رساني به مردم منطقه جوابگوي خدمات و وفاداري مردم اين منطقه به نظام جمهوري اسلامي باشد. گفتني است، تلاش‌هاي زيادي هم در اين راستا انجام شده است؛ اما بايد توجه داشت كه همه عوامل براي اين منظور دست سپاه نيست. 

دشمن هم در سوي ديگر براي اين منظور مشغول است و از تعصب قومي و مذهبي با هزينه‌هاي گزاف به دنبال عضوگيري است.

سپاه در منطقه از همه ظرفيت خود استفاده مي‌كند و به طور قطعي اگر اين حجم خدمات و فعاليت سپاه نبود، با گسترش شديد تبليغات و عضوگيري و نيز فعاليت‌هاي ضد انقلاب از آن طرف مرزها كه حامياني به شدت جدي هم دارد، امروز وضعيت خيلي بدي براي اين مناطق شاهد بوديم كه به حمدلله سپاه وظيفه خود دانست و وارد شد و مانع هر گونه تشكيل كانون ناامني در منطقه شد. الآن برآورد اطلاعاتي دقيق از دشمن نشان مي‌دهد، بعضاً اينها در اهداف خود به حداقل‌ها هم نرسيده‌اند؛ با اين حال ما معتقديم بايد براي ارتقاي امنيت روز و شب كار كرد. 

 

***** گفتگو از: عمار قلعه نوعی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات