صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۹۶

از شکستن هژمونی غربی تا افزایش قدرت ایران

1ـ ایران هژمونی غرب را در هم شکسته است

روزنامه لبنانی «البناء» با تأکید بر اینکه ایران در حال تغییر دادن معادلات بین‌الملل است، به ماجرای اسقاط پهپاد آمریکایی و توقیف نفت‌کش انگلیسی اشاره کرد و نوشت: «ایران یک عرصه بین‌المللی راهبردی و مهمی را ترسیم می‌کند که فراتر از معادله «هواپیما در ازای هواپیما و نفت‌کش در ازای نفت‌کش» است. تأثیرات آنچه ایران انجام می‌دهد، فراتر از چارچوب روابط بین‌الملل است و شامل همه معادلات جهانی می‌شود و الگوی جدیدی مبتنی برخودباوری و شکستن هژمونی غربی را به جهان عرضه می‌کند که به واسطه آن دیگر استعمار نمی‌تواند کشورها را به تسخیر خود درآورده و اموال و حقوق آنها را به یغما ببرد. وقتی چنگ و دندان غربی‌ها کشیده ‌شود، آن زمان مسیر برای آزادی‌خواهان واقعی باز می‌شود. ایران به نیابت از آزادگان و مظلومان جهان برابر استعمارگران ایستاده است و این نشان می‌دهد، نگرانی از غرب بیشتر از اینکه واقعی باشد، خیالی است. امروز ایران با در هم شکستن هژمونی غرب، دیگران را هم به مقابله با آن تشویق می‌کند.»

2ـ نگرانی فرماندهان پنتاگون از قدرت ایران!

روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «یک هفته از ادعای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه ناوشکن «یواس‌اس باکسر» یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده، گذشته است؛ ولی او هیچ‌گونه اطلاعات و شواهد مستندی ارائه نکرده است و همین امر نادرست بودن این اظهارات را نشان می‌دهد.» این روزنامه در ادامه می‌نویسد: «نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست و نشریه‌هایی مانند نیوزویک یک‌سره رئیس‌جمهور آمریکا را به دروغ‌گویی و حرف مفت زدن متهم می‌کنند؛ ولی هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد او اظهاراتی دروغ درباره ساقط کردن پهپاد ایران در آب‌های خلیج‌فارس مطرح کند؛ چرا که این امر با هیبت و اعتبار ارتش آمریکا ارتباط دارد. فراتر از دروغ ترامپ مسئله این است که قدرت ایران نگرانی واقعی را بر رهبران پنتاگون حاکم کرده است، آنها متعجب هستند که چگونه ایران موفق به ساخت پهپادهایی شده است که می‌توانند از ناوشکن‌های این نیرو تصویربرداری کنند بدون آنکه رادارها توان رهگیری‌شان را داشته باشند.»

3ـ سرنوشت انتقال روزانه ۱۵ میلیون بشکه نفت در دستان ایران

خبرگزاری «بلومبرگ» با تأکید بر اینکه توقیف «استنا امپرو»، یک اقدام تلافی‌جویانه مستقیم به توقیف نفت‌کش ایرانی «گریس 1» در اوایل این ماه در جبل‌‌الطارق بود، نوشت: توقیف نفت‌کش «استنا امپرو» نشان می‌دهد، چقدر برای ایران آسان است که مانع کشتیرانی در تنگه هرمز شود و سرنوشت انتقال روزانه 14/7 میلیون نفت از این آبراه در دستان ایران است. این خبرگزاری آمریکایی افزود: ترامپ با اعمال تحریم‌های فراسرزمینی بر همه خریداران نفت ایران از طریق تهدید به ممانعت از دسترسی به دلار آمریکا و سیستم بانکی این کشور که مبادلات بین‌المللی به آن وابسته است، به میزان زیادی همه را مجبور کرده است تا نفت ایران را نخرند. انتظار اینکه ایران بدون هیچ منفعتی از مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری که قرار بود دریافت کند به توافق هسته‌ای پایبند بماند، ساده‌لوحی است.

4ـ رهبر ایران قلب‌ها را فتح کرده است

«ارجان دولاپچی» از روزنامه‌نگاران شاخص ترکیه در یادداشتی درباره شخصیت رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه «رهبر ایران قلب‌ها را فتح کرده است» سال‌های زعامت رهبر معظم انقلاب را مرور کرده و نوشته است: «وی ایران را همانند قلعه‌ای تسخیرناپذیر و یکپارچه نگه داشت و امکان روی پای خود ایستادن این کشور را فراهم کرد. پای بسیاری از پیشرفت‌های اقتصادی و توسعه در بسیاری از عرصه‌ها، امضای وی قرار دارد.» این ستون‌نویس روزنامه ترکیه‌ای «آیدینلیک» در بخش دیگری از یادداشت خود می‌آورد: «او چهل سال توطئه‌ها و نقشه‌های شوم امپریالیسم جهانی برای به شکست کشاندن جمهوری اسلامی را خنثی کرده است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات