صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۱۶۱۶۶

از هشدار جدی تا ترک کابینه

1ـ هشدار جدی ایران!

یک حقوقدان بین‌الملل با اشاره به توقیف یک نفت‌کش انگلیسی از سوی ایران گفت: ایران اعلام کرده نفت‌کش انگلیسی «قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی» را رعایت نکرده و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف شده است؛ اما دلیل اقدام ایران هرچه باشد، مهم این است که در پسِ این اقدام ایران یک پیام جدی و یک هشدار جدی‌تر نهفته است؛ پیام ایران به طور مشخص به دولت بریتانیا این است که «در برابر شمایی که خود را مجاز می‌دانید به زور متوسل شوید و مانع جریان آزاد دریانوردی شوید تا علیه یک کشور غیر عضو اتحادیه اروپا یک مصوبه اتحادیه اروپا را‌ـ خارج از قلمرو خود و به صورت فراسرزمینی‌ـ به اجرا بگذارید، ما هم دست‌کم خود را مجاز می‌دانیم برای اِعمال قوانین و مقررات بین‌المللی، علیه کشتی‌ها و نفت‌کش‌های شما اقدام کنیم.» اگر بنا باشد دولت‌های غربی علیه ایران و منافع آن اقدامات قهریه اتخاذ کنند، ایران هم می‌تواند برای اجرای قوانین بین‌المللی یا حتی قوانین داخلی خود همین رویکرد را پیش بگیرد. از این پس ایران در برابر پدیده «قوانین فراسرزمینی» دولت‌های غربی به صورت جدی ایستادگی خواهد کرد.

2ـ حق با ایرانی‌هاست!

همزمان با تشدید تنش‌ها میان لندن و تهران، «جک استراو» وزیر خارجه اسبق انگلیس در یادداشتی در نشریه «دیلی میل» به سوابق اقدامات ضدایرانی انگلیس در تاریخ اشاره کرده و نوشته است مردم ایران حق دارند از لندن خشمگین باشند. «آنها دلایل خوبی دارند تا از «روباه حیله‌گر و استعمارگر»‌ـ لقبی که به ما داده‌اند‌ـ خشمگین باشند.» گفتنی است، او پیشتر در کتابش با اعتراف به اقدامات خبیثانه این کشور ضد ایران، نوشته است: «ایران هرگز مستعمره بریتانیا نبوده، اما این به آن معنی نیست که ما از این کشور برای رسیدن به ثروت و قدرت، بهره‌کشی نکرده‌ایم. زمانی که پارلمان ایران مبارزه‌ای هشت ساله را برای ملی کردن پالایشگاه عظیم و شبکه گسترده چاه‌های نفتی «بریتیش پترولیوم» آغاز کرد، پاسخ ام‌آی۶ و سیا راه‌اندازی یک کودتای موفق علیه محمد مصدق نخست‌وزیر منتخب ایران در سال ۱۹۵۳ بود.»

3ـ آنچه ترامپ می‌خواهد، مذاکره نیست

«عباس عبدی» درباره مسئله مذاکره با دولت ترامپ گفت: «ایران با هیچ کشوری در ۴۰ سال گذشته به اندازه ایالات متحده مذاکره نکرده است. در قضیه مک‌فارلین، قرارداد الجزایر، لبنان، افغانستان، عراق و قضیه هسته‌ای مذاکراتی با آمریکا داشته‌ایم و با هیچ‌جا به اندازه آمریکا مذاکره نکرده‌ایم، ولی الآن چرا به اینجا رسیده است؟» وی همچنین افزود: «اصلاً ایده مذاکره اشکالی ندارد؛ ولی آنچه ترامپ می‌گوید مذاکره نیست. اوباما وقتی به ایران پیام داد گفت ما غنی‌سازی شما را می‌پذیریم؛ اما شما باید محدودیت‌ها و نظارت‌هایی را بپذیرید؛ ایران هم گفت این ایده خوبی است. از طرف ترامپ هیچ ایده‌ای نیست و او فقط دوست دارد به وی زنگ بزنند و این کار مسئله‌ای را حل نمی‌کند.»

4ـ اگر جانسون نخست‌وزیر شود کابینه را ترک می‌کنم

به گزارش دیلی‌استار، «فیلیپ هاموند» وزیر خزانه‌داری انگلیس با بیان اختلافات خود با «بوریس جانسون» در زمینه برگزیت گفت: پیش از آنکه جانسون به مقام نخست‌وزیری برسد، من از سمت خود کناره‌گیری می‌کنم. روز سه‌شنبه هفته جاری مرحله نهایی انتخاب رئیس جدید حزب محافظه‌کار انگلیس انجام می‌شود و به احتمال زیاد بوریس جانسون با پیروزی در این مرحله به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس معرفی می‌شود. با انتخاب رئیس جدید حزب محافظه‌کار، «ترزا می» نخست‌وزیر فعلی انگلیس روز چهارشنبه از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات