صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۶۴۳۴

تحریم‌های آمریکا بر ایران همانند گذاشتن یک چاقو بر گردن مردم ایران است

شبکه تلویزیونی راشاتودی در برنامه‌ای با حضور ادریس جزایری گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور تحریم‌ها درباره این موضوع گفتگو کرد که چرا تحریم‌ها بر ایران نتوانسته است سبب دستیابی به هدف تغییر در ایران شود.

 

شبکه تلویزیونی راشاتودی در برنامه‌ای با حضور ادریس جزایری گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور تحریم‌ها درباره این موضوع گفتگو کرد که چرا تحریم‌ها بر ایران نتوانسته است سبب دستیابی به هدف تغییر در ایران شود.

ادریس جزایری در پاسخ این سئوال که می‌دانیم که همواره حرف از تحریم‌های اقتصادی بوده است. اما اکنون وزیر امور خارجه ایران تحریم شده است که برای دستیابی به برجام تلاش کرد. نظر شما در این باره چیست؟ گفت: تحریم‌های بی وقفه‌ای از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده است که با تصمیماتی که در برنامه جامع اقدام مشترک اتخاذ شد و شورای امنیت سازمان ملل هم آن را تایید کرد، همخوانی ندارد. این توافق نامه توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تأیید شده است. این توافق نامه سبب برداشته شدن تحریم‌ها و پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای ایران شد، اما اکنون این روند در معرض خطر قرار گرفته است. این روند هم در پی خارج شدن آمریکا از برجام رخ داده است. اکنون تحریم‌های آمریکا تشدید شده اند و وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد این اقدامات بسیار شدید هستند و سبب می‌شوند حفظ اقتصاد ایران به کاری دشوار تبدیل شود. تحریم‌های اعمال شده در روز ۲۴ ماه ژوئن از سوی آمریکا برای هدف قرار دادن مقامات سیاسی ایران هستند و در آن زمان اعلام شد که وزیر امور خارجه ایران در این فهرست قرار خواهد گرفت. نگرانی من این است که این تحریم‌ها می‌تواند سبب رویارویی‌های جدید و تشدید فشار‌ها برای رسیدن به یک هدف شود. اگر شما این فرصت را به دشمنان خود ندهید تا با شما گفتگو کنند، نمی‌دانم نتیجه تحریم‌ها چه خواهد بود غیر از این که نتیجه آن می‌تواند جنگ باشد.
وی در پاسخ این سئوال که البته این چیزی است که آمریکا آن را رد می‌کند و می‌گوید خواهان جنگ نیست. اما معاون وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با راشاتودی در روز چهارشنبه اعلام کرد تحریم‌های آمریکا بر ایران همانند گذاشتن یک چاقو بر گردن مردم ایران است، به نظر شما این سخنان درست است یا این که در آن اغراق شده است؟ گفت: فکر می‌کنم میلیون‌ها ایرانی تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته اند. اوباما در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد تحریم‌ها بیشتر اوقات موثر نیست. او در واقع به کوبا اشاره کرد و گفت: انزوای تحمیل شده بر کوبا سبب دستیابی به هیچ هدفی نشد، بنابراین اکنون زمان آن فرا رسیده است تا در مذاکرات حضور داشته باشیم و باید یک راه حل سیاسی پیدا کرد و سپس باید برای یافتن یک راه حل از طریق مذاکره تلاش کرد. تحریم‌ها نمی‌توانند سبب دستیابی به هیچ هدفی شوند. اکنون زمان آن فرا رسیده است تا مذاکرات را آغاز کرد و برای پیدا کردن یک راه حل قابل پذیرش تلاش کرد.
جزایری در پاسخ این پرسش که گزارش‌هایی از تهران منتشر شده است که نشان می‌دهد بیمارستان‌ها در حال حاضر فاقد دارو هستند. شما به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اشاره کردید که آمریکا آن را نقض کرده است و دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده است. آیا قانونی است که آمریکا دسترسی به دارو را تحریم کند؟ گفت: این اقدام برای هیچ کسی و هیچ کشوری قانونی نیست تا اقداماتی را علیه یک کشور دیگر انجام دهد که سبب مجازات جمعی مردم شود. بر اساس حقوق مدنی و سیاسی تصویب شده در آمریکا، هیچ کسی نباید تحت تأثیر اقدامات خارجی قرار بگیرد و هیچ اقدامی نباید سبب ایجاد اختلال در روند تهیه و تدارک دارو، تجهیزات پزشکی و ... در کشور‌های دیگر شود. این موضوع در کنوانسیون ژنو قید شده است. کنوانسیون ژنو و پروتکل الحاقی آن در زمان جنگ قابل اجراست چه برسد در زمان صلح. اکنون ده‌ها میلیون نفر تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار گرفته اند و نمی‌توانند به دارو دسترسی داشته باشند.
وی در پاسخ این سئوال که نخبگان انگلیسی و رسانه‌های این کشور اعلام کرده اند تحریم‌های اقتصادی بهترین روش غیر مهلک برای کشور‌ها هستند تا بر اساس آن‌ها بتوان کشور‌ها را به سبب نقض حقوق بشر مجازات کرد. شما می‌گویید تحریم‌های سبب جان باختن مردم می‌شود. تحریم‌های انگلیس سبب جان باختن چند نفر شده است؟ گفت: تحریم‌های اتحادیه اروپا سبب جان باختن افراد شده است. اخیرا گزارش‌هایی توسط اقتصاددانات مشهور آمریکایی منتشر شده است که نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تحریم‌های اعمال شده بر ونزوئلا سبب جان باختن ۴۰ هزار نفر شده است. این افراد به صورتی خاموش جان خود را از دست می‌دهند. این موضوع به همان اندازه فاجعه بار است که افراد در نتیجه بمباران جان خود را از دست بدهند.
جزایری در پاسخ این سئوال که دولت انگلیس اعلام کرد این افراد به سبب اقدامات نیکلاس مادورو کشته شده اند، زیرا انگلیس یک رئیس جمهور دیگر را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد. قرار است شما به ونزوئلا سفر کنید. شما قرار است به چه چیز‌هایی دست پیدا کنید؟ گفت: آنچه مهم است این است که تأثیر تحریم‌ها را بر انسان‌ها درک کنیم و پی ببریم مردم ونزوئلا دچار چه مشکلاتی شده اند. البته این درست است که مشکلاتی در زمینه سوء مدیریت در این کشور وجود دارد که سبب آشفتگی‌های زیادی شده است.
وی در پاسخ این سئوال که شما اعلام کردید ۴۰ هزار نفر در ونزوئلا به سبب تحریم‌ها جان خود را از دست داده اند. گفت: این گزارشی است که توسط یک پروفسور نوشته شده است که یک مقام شاخص است. هدف سفر من به ونزوئلا تلاش برای ایجاد تفاوت بین مشکلات مردم ناشی از سوء مدیریت و مشکلات ناشی از تحریم هاست

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات