صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۱۶۴۸۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 19 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مذاکره یک فریب است بر سر آنچه که او می‌خواهد. اسلحه دست شماست و او جرئت نمی‌کند جلو بیاید؛ می‌گوید اسلحه را بینداز تا من بتوانم هر بلایی خواستم سرت بیاورم. مذاکره این است.(1398/4/5)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

ائتلافی با کارکرد معکوس!
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی چهارشنبه قبل در جلسه کمیته خارجی و امنیت کنست گفت: اسرائیل در بخش اطلاعاتی و امنیتی ائتلاف دریایی آمریکا مشارکت خواهد کرد. وی افزود: این اقدام به وضوح تأمین‌کننده منافع اسرائیل است و به منظور تقویت روابط این رژیم با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود. این موضع‌گیری رژیم صهیونیستی هنگامی اتخاذ می‌شود که پس از فرو ریختن هژمونی آمریکا در خلیج‌فارس و تجلی جدیت جمهوری اسلامی ایران در حفاظت از مرزها و منافع ملی خود، آمریکا تصمیم گرفته است برای آنچه دفاع از منافع خود و هم‌پیمانان منطقه‌ای خود نامیده، به تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز روی بیاورد.
اولین زمزمه‌های جدی برای تشکیل چنین ائتلافی در آخرین روز‌های خرداد و پس از انفجار نفت‌کش در دریای عمان مطرح شد. در آنجا برخی محافل غربی سناریوی «بین‌المللی شدن حفاظت از کشتیرانی در خلیج‌فارس» را مطرح کردند. پس از حادثه بندر فجیره و دریای عمان اوضاع تا حدی به سمت آرامش رفت؛ اما پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی، آمریکا به صورت جدی‌تری برای تشکیل ائتلاف دریایی اقدام کرد. البته از آنجایی که طرف‌های اروپایی روی خوشی به این ائتلاف نشان ندادند، به نظر می‌رسد در حال حاضر امید آمریکا به کشور‌هایی، مانند استرالیا و نروژ باشد. آلمان به طور رسمی اعلام کرده است در این ائتلاف شرکت نخواهد کرد. ژاپن، کره جنوبی، فرانسه و اسپانیا هم از تأیید پیوستن به ناوگروه دریایی مورد نظر واشنگتن خودداری کرده‌اند. بریتانیا هم که خود یکی از عوامل افزایش تنش در مسئله نفت‌کش‌هاست، ترجیح می‌دهد زیر پرچم آمریکا وارد منطقه نشود.
آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی با وجود تلاش‌های فراوان هیچ‌گاه نتوانسته است حاکمیت خود را بر خلیج‌فارس و تنگه هرمز تثبیت کرده و ترتیبات امنیتی مورد علاقه خود را در این منطقه راهبردی مستقر کند؛ داستان ائتلاف اعلام شده جدید نیز موضوعی جدا از تحولات گذشته نیست؛ اما بر فرض که آمریکا چنین ائتلافی را اعلام کند و پای رژیم «خطاکار» و «پر اشتباه» صهیونیستی‌ـ که این روزها تمام حواسش به دیوار شیشه‌ای است که به دور خود ایجاد کرده‌ـ به خلیج‌فارس و تنگه هرمز باز شود، قدر مسلم در آتش خشم عناصر و جریان ضد صهیونیستی منطقه خواهد سوخت و یک قدم جدی به سمت اضمحلال و نابودی خود برخواهد داشت.


▼ گزارش روز

آمریکا عجله‌ای برای مذاکره ندارد!
توئیت اخیر ترامپ درباره مذاکرات فرانسه و ایران و اعلام عدم نمایندگی پاریس از جانب آمریکا برای مذاکره، نشان‌دهنده این مطلب است که ترامپ فارغ از محتوا و نتیجه، اعتبار مذاکره را برای خود می‌خواهد. از آنجایی‌ که ارزیابی ترامپ آن است که ایران به میز مذاکره بازخواهد گشت، آمریکا نمی‌خواهد فشار حداکثری بر ایران در نتیجه اقدامات اروپا کاهش یابد و این امر ایران را از مذاکره مستقیم با واشنگتن دور کند. بهترین سناریو برای ترامپ کشاندن تهران پای میز مذاکره- حتی بدون حصول نتیجه مشخص‌ـ برای بهره‌برداری انتخاباتی در برابر دموکرات‌هاست. در حالی ‌که مکرون تلاش می‌کند از شدت اقدامات مقاومتی ایران و کاهش تعهدات برجامی ایران در راستای منافع غرب بکاهد و از سویی با پیشنهاد‌های حداقلی و احتمالاً غیرقابل اجرا از جانب آمریکا برخی شرایط تحریمی را تقلیل دهد، آمریکا به ‌هیچ‌ وجه حاضر نیست تعهد درازمدتی به ایران داده و صرفاً به شکل مقطعی به توافق احتمالی مکرون‌ـ روحانی می‌نگرد تا از رهگذر ورود ایران به مذاکرات مستقیم، در نهایت همان مفاد دوازده‌گانه پمپئو را مطرح کند. مهم‌ترین مسئله اختلافی طرفین فارغ از مسائل مالی ناشی از شرایط تحریم، تمرکز ایران به مسائل هسته‌ای با محوریت برجام و تأکید طرف مقابل بر گسترش حوزه مذاکراتی به مسائل دفاعی و منطقه‌ای و به تعبیر خودشان نگرانی‌های آنها از رفتار ایران است. مسلماً ورود به این عرصه با توجه به ماهیت دولت ترامپ و تجارب کشورهایی، نظیر کره شمالی و چین سمی مهلک خواهد بود. نکته مهم این است که هرچه زمان می‌گذرد، شانس مذاکراتی از جانب آمریکا با دولت دوازدهم کاهش می‌یابد و آمریکا ترجیح خواهد داد با دولت آینده ایران مذاکره کند؛ از این رو عجله‌ای برای مذاکره در شرایط عادی و بدون تنش ندارد و گذر زمان را به سود خود می‌داند. این به معنای آن است که ترجیح می‌دهد مادامی ‌که ایران منفعلانه رفتار می‌کند سناریوی حفظ وضع موجود را تعقیب کند. برای خنثی و معکوس‌سازی این روند تشدید اقدامات مقاومتی ضروری است.


▼ اخبار ویژه

عذرخواهی رئیس کل بانک مرکزی از رهبر معظم انقلاب!
رئیس کل بانک مرکزی گفت: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور از عملکرد ما رضایت دارند، اما این کافی نیست و مشکلات ادامه دارد و کار‌های مهم دیگری مانده که باید انجام دهیم. این‌طور نیست که برای مدیریت بازار فقط ارز وارد بازار کنیم. وی افزود: بعد از اینکه قرار شد به بانک مرکزی بروم، از آقا عذرخواهی کردم که قبل از رفتن به چین وقت شما را گرفتم، ولی نتوانسته‌ام رهنمود‌های شما را اجرا کنم. ایشان فرمودند: «اشکال ندارد و همین جا (در بانک مرکزی) موفق کار کنید.» برخی می‌گویند دوست داشتید وارد بانک مرکزی شوید؟ این چه دوست داشتنی است؟ شش ماه اول سال من اصلاً شب‌ها خوابم نمی‌برد؛ ساعت ٢ نصف شب بلند می‌شدم و می‌گفتم چه کار باید بکنم؟ دوست داشتم کاری برای کشورم انجام دهم و مردم احساس رضایت کنند.

قوه قضائیه در حالی بررسی پرونده مسئولان سابق بانک مرکزی را به عنوان متهمان ارزی کلید زده است که ابهاماتی جدی نسبت به این مسئله در افکار عمومی وجود دارد. چهاردهم مرداد ماه سال گذشته محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه قضائیه گفت: در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی، معاون ارزی بانک مرکزی بازداشت و به زندان منتقل شده است؛ اما امروز زوایای جدید منتشر شده از این پرونده بیانگر آن است که حلقه مفقوده بزرگ این پرونده، متهم ردیف اول آن «سالار آقاخانی» است که در اسفند ۹۶ بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد می‌شود. او مجدداً در مرداد ۹۷ بازداشت و بعد از چندماه آزاد می‌شود و هم اکنون متواری و ظاهراً ساکن خارج از کشور است! او در واقع کسی است که از نظر دادگاه، عامل قاچاق ارز به خارج است.

 

▼ اخبار
1ـ جواب رد به مسدودسازی اکانت ظریف در توئیتر و اینستاگرام
بخش فارسی «صدای آمریکا» در اقدامی مستقل کلمه «services» در بخش چهارم فرمان اجرایی ترامپ در روز ۲۴ ژوئن درباره تحریم رهبر معظم انقلاب را به اضافه شدن نام «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان به فهرست SDN ربط داده و نتیجه گرفته است باید اکانت وزیر خارجه ایران پس از تحریم ظریف، مسدود شود؛ اما وزارت خزانه‌داری به درخواست بخش فارسی صدای آمریکا پاسخ صریح نداده است. البته وزارت خارجه آمریکا به طور تلویحی جواب داده است که توئیتر و اینستاگرام خصوصی هستند و درخواست بخش فارسی را به این شرکت‌ها ارجاع داده است. پس از آن «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خزانه‌داری به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «او {ظریف} هنوز توئیت می‌کند و این بد است که مردم ایران نمی‌توانند توئیت کنند.» از سوی دیگر، «ایان پلانکت» مدیر ارتباطات جهانی توئیتر، به ایمیل بخش فارسی جواب داده و گفته است کامنتی روی اکانت مورد نظر به دلیل حفظ حریم شخصی و به دلایل امنیتی ندارد. «استفانی اوتوای» مدیر ارتباطات سیاست‌گذاری اینستاگرام هم گفت: فیس بوک{مالک اینستاگرام} توضیحی برای درخواست بخش فارسی ندارد.


2ـ تولید شش محصول جدید پتروشیمی
«رسول اشرف‌زاده» مدیرعامل پترول با بیان اینکه در حال حاضر ساخت چهار پارک پتروشیمی در ایلام، ارومیه و لردگان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: مطالعات اقتصادی ساخت اولین پارک پتروشیمی در ارومیه با هدف تولید شش محصول جدید از خوراک «ملامین» تولیدی پتروشیمی ارومیه آغاز شده است. وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال چهار طرح مهم شامل طرح شیرین‌سازی گاز و الفین پتروشیمی ایلام، طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی لردگان و طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه در مدار بهره‌برداری قرار بگیرند. اشرف‌زاده تأکید کرد: پیشرفت فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام 95 درصد، پیشرفت واحد شیرین‌سازی گاز حدود 98 درصد و واحد الفین 95 درصد بوده که علاوه بر تأمین کامل خوراک اتیلن واحد پلی‌اتیلن پتروشیمی ایلام سالیانه حدود 150 هزار تن اتیلن مازاد قابل تزریق به خط اتیلن غرب است.


3ـ برخورد با کارکنان فاسد موجب تقویت دستگاه قضا می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه با اعلام اینکه باید مبارزه با فساد را در دستگاه قضا تشدید کنیم، گفت: اگر اعلام کردند سه نیروی فاسد از مجموعه کنار رفتند، این تضعیف دستگاه است یا تقویت آن؟ باور ما این است که این، تقویت دستگاه قضاست. باید معلوم شود در دستگاه سالم، دو لکه سیاه در نظر مردم جلب توجه کرده و این حرکت عظیم اثربخش تحت‌الشعاع چهار نفر آدم فاسد قرار گرفته است. رئیس قوه قضائیه فساد اقتصادی را ریشه بسیاری از فساد‌ها، از جمله فساد اخلاقی و سیاسی دانست و با تأکید بر اینکه برخورد با قضات یا کارکنان فاسد موجب تقویت دستگاه قضا می‌شود، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم دستگاه قضا به ذره‌ای فساد آلوده شود، زیرا اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را از دست می‌دهیم.


4ـ اختیارات رئیس‌جمهور در قانون کم نیست!
«علی مطهری» نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید مجلس گفت: اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی کم نیست؛ اما به شخصیت هر رئیس‌جمهوری بستگی دارد. وی افزود: به هر حال برخی از رؤسای‌جمهور مانند آقای روحانی ملاحظاتی دارند و از برخی اختیارات خود استفاده نمی‌کنند؛ اما برخی از رؤسای‌جمهور مانند آقای احمدی‌نژاد جسارت بیشتری داشتند و از اختیارات خود استفاده می‌کردند و حتی شاید فراتر می‌رفتند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: به نظر من بحث اختیارات یک رئیس‌جمهور بیشتر به روش رئیس‌جمهور بر می‌گردد که چگونه رفتار کند.

 

▼ اخبار کوتاه
دادگاه تجدید نظر فدرال حکم هیئت منصفه را که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا بنیاد علوی در برج منهتن نیویورک را مصادره کند، رد کرد. «رویترز» نوشت، رد شدن این حکم، شکستی برای وزارت دادگستری آمریکا به شمار می‌آید که امیدوار بود با فروش این ساختمان ۳۶ طبقه‌ای در خیابان پنجم منهتن نیویورک، مبلغی حدود ۱ میلیارد دلار به دست آورد تا میان قربانیان بمب‌گذاری‌هایی که مدعی است ایران در آن دست داشته، توزیع کند.
«فایننشال تایمز» با بیان اینکه بریتانیا از ترس گرفتار شدن در خلیج‌فارس، شهروندان انگلیسی را از کشتی‌های عبوری حذف کرده‌ است، نوشت: انگلیسی‌ها می‌گویند مشکل به وجود آمده تنها مرتبط با آنها نبوده و همه کشورها را در بر می‌گیرد؛ اما اتحادیه اروپا و سایر کشورها از طرح حضور در نیروی دریایی ناظر در تنگه هرمز استقبال نکرده‌اند و انگلیس که نفت‌کش ایران را در جبل‌الطارق توقیف کرده، خود را در خلیج‌فارس تنها می‌بیند.
«مصطفی رجبی‌مشهدی» سخنگوی صنعت برق ایران درباره راهکار وزارت نیرو برای تأمین برق مراکز استخراج بیت‌کوین گفت: وزارت نیرو دو روش پیشنهاد داده است؛ در روش اول این مراکز می‌توانند برق مورد نیاز خود را به قیمت ریالی برق صادراتی از شبکه سراسری تحویل بگیرند. در روش دوم این مراکز برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه‌های جدید تأمین کنند که البته لزوماً احداث نیروگا‌ه‌های بزرگ مد نظر نیست.
روزنامه «بیلد» آلمان گزارش داد، سفیر پیشین این کشور در ایران که به تازگی ریاست اینستکس را عهده‌دار شده بود، از این سمت استعفا کرد. این روزنامه نوشت، استعفای اربل به دلیل افشای گفت‌وگوی او با «کن جبسن» مجری یک رادیوی اینترنتی است که در آن درباره هولوکاست و مسائل مربوط به رژیم صهیونیستی و فلسطینیان اظهاراتی مطرح کرده است.
«ریچارد ولف» استاد دانشگاه آمریکایی گفت: ترامپ‌ در حال رشوه دادن برای خرید رأی کشاورزان آمریکایی با پولی است که از مردم این کشور به عنوان مالیات دریافت کرده است. دولت ترامپ به تازگی اعلام کرده است برای جبران ضرر جنگ تجاری، کمکی 28 میلیارد دلاری را برای کشاورزان تخصیص داده است.
«خوسه آنتونیو ایتورریاگا» یکی از سفرای سابق اسپانیا در سازمان ملل گفت: با توجه به رفتار دوگانه جهان در برابر ایران با وجود برجام، ایران این حق را دارد که صنعت هسته‌ای را با اهداف صلح‌آمیز توسعه داده و اقدامات لازم را برای توسعه غنی‌سازی اورانیوم انجام دهد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات