صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۶۶۵۲
حمايت از كالاي ايراني، يك تير و چند نشان

نوشت‌افزار فراتر از يك كالاي آموزشي است

در پايان اين گزارش تأكيد مي‌كنيم نوشت‌افزاري در اختيار فرزندان‌مان قرار مي‌دهيم فراتر از وسيله‌اي براي رفع نياز آموزشي آنهاست، بلكه در ذهن آنها ارزش‌هاي تازه‌اي نيز وارد مي‌كنيم كه چه بسا با فرهنگ ايراني و اسلامي ما سازگار نباشد.
پایگاه بصیرت / شهناز سلطاني

زنگ آمادگي براي شروع سال تحصيلي جديد به صدا درآمده است و بازار داغ كيف و كفش و روپوش مدرسه و البته مهم‌تر از آنها لوازم التحرير گواه نزديك شدن به بازگشايي دوباره مدرسه‌هاست. در اين ميان نوشت‌افزار به دليل تنوع و نوع كارائي و مصرف نه تنها در طول سال تحصيلي كه در همه سال مشتري بيشتري دارد. حال اگر اين بازار پرمشتري به دست توليدكنندگان داخلي قبضه شود كه چه بهتر و صد البته اگر مصرف‌كنندگان هم به دنبال همين نوع وطني‌اش باشند كه ديگر اوضاع بر وفق مراد توليد و رونق آن است.

مداد، خودكار، دفتر، كاغذ و... در همه روزهاي سال استفاده مي‌شود. اقلام لوازم‌التحرير در همه روز سال يا در دست دانشجو و دانش‌آموز و معلم و استاد است يا در دست كارمند و حسابدار و... خلاصه برخي اقلام لوازم‌التحرير جاي خود را در همه جا خوش كرده است و اين يعني با كالايي سروكار داريم كه بي‌وقفه بايد توليد شود و بي‌كاستي در دسترس قرار بگيرد؛ زيرا پيوسته در حال مصرف است و نياز به آن همواره احساس مي‌شود. اين روزها بازار لوازم‌التحرير يا همان نوشت‌افزار با توجه به نزديكي سال تحصيلي داغ است و پرطمطراق. اگر سري به بازارهاي لوازم‌التحرير بزنيد متوجه مي‌شويد كه چه خبر است. بچه‌ها و والدين با فهرست خريد به دست به دنبال انواع و اقسام آن هستند.

 

نوشت‌افزار و بازار 19 ميليون نفري

براساس آمارهاي رسمي نزديك به 15 ميليون دانش‌آموز و حدود 4 ميليون دانشجو در كشور مشغول تحصيل هستند كه اين وسعت جمعيت نياز به نوشت‌افزار دارد و هزينه چشمگيري را براي خريد آن مي‌پردازد؛ البته اگر به اين جمعيت، كارمند و معلم و... هم اضافه شود، اين رقم فزوني مي‌گيرد. اگر توليدكنندگان داخلي اين نياز را پاسخ بدهند كه كمك بزرگي به توليد و رونق آن است و اگر مصرف‌كنندگان به مصرف آن راغب باشند از خروج سرمايه‌هاي ارزي جلوگيري مي‌شود كه اين يعني نياز گسترده به نوشت‌افزار.

سهم 60 درصدي توليدكننده ايراني

تا چند سال اخير، توليدكنندگان خارجي لوازم‌التحرير بازار نوشت‌افزار كشور ما را در دست گرفته بوده‌اند و توليدكننده داخلي كمتر فرصت خودنمايي داشت؛ اما بر هم خوردن مناسبات اقتصادي و وضعيت كنوني كشور به نفع توليدكنندگان داخلي رقم خورده است. خوشبختانه براساس اعلام انجمن نوشت‌افزار كشور هم اكنون 60 درصد بازار نوشت‌افزار كشور در دست توليدكنندگان ايراني قرار دارد و اين يعني فضا براي عرض اندام توليدكنندگان داخلي مهياتر از قبل است. هرچند نياز ما بيش از توليد داخلي است و اين يعني فرصت مغتنم. «محمد اسفندياري»، معاون مديركل دفتر صنايع سلولوزي و شيميايي «صمت» به تازگي گفته است: «دفترچه مشق شب به عنوان پرمصرف‌ترين قلم نوشت‌افزار كشور سالانه 40 هزار تن مصرف دارد؛ اين يعني جاي توليد بيشتر خالي است.»

 

محصولاتِ بدون تنوع

در دنياي پرچاذبه لوازم‌التحرير، تنوع و كيفيت حرف اول را مي‌زند. اگر در سال‌هاي گذشته كه قيمت دلار تا اين اندازه بالا نرفته بود بازار لوازم‌التحرير خارجي پررونق بود، دليل مهم آن تنوعي مشتري‌پسند بود كه ذائقه مصرف‌كننده را خوب شناسايي كرده است؛ بنابراين يكي از مهم‌ترين عناصري كه در توليد داخل جاي كار بيشتري دارد، توجه به ذائقه تنوع‌پسند مشتري است؛ البته در همين چند سال گذشته توليدكنندگان داخلي گام‌هايي در اين زمينه برداشته‌اند؛ ولي جاي كار بسياري دارد. مخاطب‌شناسي مقوله‌اي است كه نبايد از آن چشم پوشيد.

توليدكنندگان لوازم‌التحرير در دنيا با توجه به مخاطبي كه عمده آنها كودك و نوجوان هستند و تأثيرپذيري زيادي دارند دست به طراحي‌هاي جديد مي‌زنند و از اين طريق فرهنگ‌سازي مي‌كنند. وقتي كودكان ما لوازم‌التحرير خارجي مصرف مي‌كنند، در واقع پا به دنياي تازه‌اي با فرهنگ متفاوت از جامعه ما مي‌گذارند كه عواقب آن در سال‌هاي بعد متبلور مي‌شود؛ بنابراين اگر توليدكنندگان داخلي به محصولات خود از اين زاويه هم نگاه كنند كه البته قطعاً نيم‌نگاهي به آن دارند و در واقع دست به خلق طرح‌هاي تازه‌اي بزنند كه مطابق سليقه و نياز جامعه و فرهنگ ايراني و اسلامي ما باشد گام بزرگي برداشته‌اند.

 

فرصتي براي اشتغال‌زايي

در شرايطي كه بيكاري در جامعه ما يكي از بزرگ‌ترين معضلات اجتماعي است،‌ هدف لوازم‌التحرير روز به روز در دنيا شدت مي‌گيرد و هر روز ايده‌هايي جديدي در آن ديده مي‌شود؛ بنابراين در كشور ما توجه جدي به اين بخش از توليد تا اندازه‌اي مهم است كه نه تنها به رونق توليد و اشتغال منتهي مي‌شود كه توجه به مقوله فرهنگ هم در آن ناديده گرفته نمي‌شود؛ از اين رو متصديان اين بخش از اقتصاد و فرهنگ جامعه بايد به نقش پررنگ خود واقف باشند كه فقط مقوله اقتصادي در آن مطرح نيست.

 

نياز به نمايشگاه‌هاي متعدد

در چند سال گذشته نمايشگاه‌هاي انگشت‌شماري از لوازم‌التحرير در آستانه سال تحصيلي جديد در كشور و عمدتاً در پايتخت بر پا شده‌اند كه ناكافي هستند. براي اينكه نوشت‌افزار ايراني به وفور و متنوع در دسترس همگان باشد لازم است در همين زمان باقي مانده تا شروع مدرسه‌ها در شهرهاي مختلف كشور اين نمايشگاه‌ها بر پا شود.

 

فراتر از وسيله آموزشي

در پايان اين گزارش تأكيد مي‌كنيم نوشت‌افزاري در اختيار فرزندان‌مان قرار مي‌دهيم فراتر از وسيله‌اي براي رفع نياز آموزشي آنهاست، بلكه در ذهن آنها ارزش‌هاي تازه‌اي نيز وارد مي‌كنيم كه چه بسا با فرهنگ ايراني و اسلامي ما سازگار نباشد.

از سوي ديگر وقتي نوشت افزار ايراني مي‌خريم نه تنها به رونق توليد داخلي و توليدكننده ايراني و بهبود وضعيت اشتغال كمك مي‌كنيم كه به مقوله فرهنگ هم توجه داريم و به كودكان مي‌آموزيم كه كالاي وطني را بر كالاي خارجي ترجيح داده‌ايم و اين در ذهن فرزند ما خواهد نشست كه براي توليدات كشورش ارج بگذارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات