اقتصادی >>  اقتصادی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۶۷۷۲

سازوکار حمایت از سوت زنی باید حتما در مجلس تصویب شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: وقتی پای حمایت از گزارش دهندگان در برابر اخراج شدن، تنزل رتبه، کاهش حقوق و یا هرنوع تهدید دیگری وسط است قوه قضاییه نمی تواند بدون وجود قوانین جدید و در محدوده قوانین فعلی حامی تمام و کمال آن‌ها باشد.
سازوکار حمایت از سوت زنی باید حتما در مجلس تصویب شود

مهدی غیرتمند کارشناس اندیشکده سیاست گذاری امیرکبیر در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره سازوکارهای حمایت از گزارش دهندگان فساد (سوت زن ها) در کشور گفت: از زمانی که آقای رییسی ریاست قوه ی قضاییه را بر عهده گرفتند در چندین جبهه از جمله بانک ها،پتروشیمی،خودروسازی،قوه قضاییه و... علیه مفسدین اعلان جنگ کردند.

وی افزود: ایشان در مدت زمان حضور خود بر مسند ریاست دستگاه قضایی نسبت به سنوات گذشته نمره ای که از افکار عمومی گرفتند مثبت و قابل قبول ارزیابی می شود، اما آقای رئیسی نیز متوجه شدند که برای مبارزه با فساد تنها تکیه بر توان دستگاه قضایی و سازمان های بازرسی کفایت نمی کند و باید از توان عظیم مردمی در این امر کمک گرفت و به خوبی دریافتند که اولین بسترهای مهیا کردن استفاده از ظرفیت نظارت مردمی حمایت و تشویق گزارش دهندگان فساد است و در سخنرانی های مختلف هم از جانب ایشان و هم از جانب سخنگوی قوه قضاییه بر این مساله تاکید شد.

غیرتمند با اشاره به اینکه برای عملکرد بهتر طرح نظارت مردمی علاوه بر حمایت و تشویق گزارش دهندگان،یک مسیر گزارش دهی امن، سهل و سریع نیز باید تدارک دیده شود، اظهار داشت: اما آیا قوه قضاییه به تنهایی می تواند علم این مساله را بلند کند و به مشکل برنخورد؟

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از لحاظ منطقی پاسخ این سوال منفی است زیرا بارها سخنگوی سابق و معاون فعلی قوه قضاییه وقتی در مراسم های دانشجویی مورد انتقاد قرار می گرفتند یکی از دلایل و خط قرمزهای نحوه عملکرد دستگاه قضایی را قوانین مجلس می‌دانستند و قوه قضاییه را موظف به اعمال این قوانین معرفی میکردند که نکته به جا و صحیحی است. حال وقتی پای حمایت از گزارش دهندگان در برابر اخراج شدن، تنزل رتبه، کاهش حقوق و یا هرنوع تهدید دیگری وسط است قوه قضاییه چگونه بدون وجود قوانین جدید و در محدوده قوانین فعلی می تواند حامی تمام و کمال گزارش دهندگان فساد باشد؟

وی افزود: مساله دیگر مساله پاداش ها و تشویق هاست که حتما باید صریحا به صورت قانون در مجلس تصویب شود تا قابلیت اجرا شدن به خود بگیرد و فراتر از وعده در نظر گرفته شود.

غیرتمند با اشاره به اینکه مفسدین در دستگاه اجرایی(دولت) و قوه مقننه (مجلس) نیز حضور دارند، گفت: تنها قوانین صریح مجلس می‌تواند این دستگاه ها را ملزم به ایجاد راه امن گزارش دهی و حمایت و تشویق گزارش دهندگان فساد کند. پس اگر قرار است طرح حمایت و گزارش دهندگان تخلف به نتیجه دلخواه برسد حتما باید در مجلس تصویب شده و ضمانت های اجرایی لازم برای آن در نظر گرفته شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات