صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۷۰۸۰

از عملیات منحصر به فرد تا نادیده گرفتن آمریکا

1ـ اگر 15 میلیارد دلار را قبول کنیم، حق‌مان را در این حد تثبیت کرده‌ایم!

«حجت‌الاسلام‌ مجتبی ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید دارند «دل به اروپایی‌ها نبندید و امور را موکول به مذاکره نکنید؛ اما مذاکره را ادامه دهید»، گفت: اروپایی‌ها پذیرفته‌اند 15 میلیارد دلار را در سه قسط 5 میلیارد دلاری به صندوق اینستکس واریز کنند، به این معنا که در صورت پیش‌فروش نفت آنها این مبلغ را بردارند، بنا بوده که تمام موانع اقتصادی ما عادی‌سازی شود، اگر ما قبول کنیم حق‌مان را در این حد تثبیت کرده‌ایم. وی افزود: یک سال جمهوری اسلامی تحمل کرد و با اروپایی‌ها مذاکره کرد؛ بعد از یک سال نتیجه کاهش تعهدات ما این بود که اروپایی‌ها سر عقل بیایند. ذوالنوری با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها سعی در حفظ یک برجام بی‌هزینه هستند، عنوان کرد: با زدن پهپاد آمریکایی از سوی ایرانی‌ها، چند موضوع را بررسی کردند؛ اینکه جواب جمهوری اسلامی را بدهند و چند نقطه را بزنند، گزینه دیگر این بود که آیا جمهوری اسلامی ایران پاسخ آمریکا را خواهد داد یا نه، همچنین میزان تلفات ناشی از پاسخ ایران را ارزیابی کردند؛ اینکه ترامپ توئیت زد و ده دقیقه قبل از عملیات دستور توقف عملیات را داد، در حقیقت به دلیل پیش‌بینی‌ رفتار ما بود.

2ـ پایگاه‌ها و شناورهای آمریکایی زیر برد موشک‌های ماست

«سردار حاجی‌زاده» با بیان اینکه ما حتی درباره تجاوز به یک متر از فضای آسمان کشورمان هم حساس هستیم و زدن پهپاد آمریکایی یک هشدار به آنها بود، گفت: لازم است همه بدانند تمامی پایگاه‌های آمریکایی و شناورهای آنها تا فاصله 2 هزار کیلومتری زیر برد موشک‌های ما قرار دارند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین درباره تدابیر کشورمان پس از سرنگونی پهپاد «گلوبال هاوک» درباره پاسخ احتمالی آمریکایی‌ها با بیان اینکه در آن مقطع همه نیروهای ما آماده‌باش بودند، گفت: به طور مشخص پایگاه العدید (پایگاه آمریکایی‌ها در قطر)، پایگاه الظفره (پایگاه آمریکایی‌ها در امارات) و یک ناو آمریکایی در دریای عمان هدف‌گیری شده بود که در صورت واکنش آمریکا، آنها را مورد اصابت قرار می‌دادیم.

3ـ عملیات منحصر به فرد علیه قلب صنعت انرژی پادشاهی!

پس از حمله گسترده پهپادهای یمنی به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی، «بلومبرگ» نوشت: ویژگی‌های نظامی منحصر به فرد این عملیات علیه بزرگ‌ترین تأسیسات نفتی جهان «قلب صنعت انرژی پادشاهی» از آن جهت است که ده پهپاد یمنی در طول ۹۰۰ کیلومتر پرواز با عبور از چتر راداری و موشکی فوق پیشرفته آمریکایی و سعودی مستقر در منطقه، بدون آنکه رهگیری شوند، با موفقیت ‌بخش اعظم تأسیسات نفتی را منهدم کرده‌اند. خسارت وارد شده به تأسیسات نفتی «بقیق و خریص» به اندازه‌ای است که عبدالعزیز‌بن‌سلمان، وزیر نفت سعودی در اظهاراتی کم‌سابقه با اعتراف به این واقعیت از کاهش تولید ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نفت این کشور خبر داده است.

4ـ هند باید خرید نفت از ایران را از سر گیرد

متحدان استراتژیک نخست‌وزیر هند از حزب «بهاراتیا جاناتا» به او مشاوره داده‌اند تا با نادیده گرفتن آمریکا، برای خرید نفت از ایران اقدام کند. از ماه «می» هند به دلیل تحریم‌های جدید ترامپ، از ایران نفت نخریده، در حالی که ایران سومین فروشنده نفت به این کشور بوده و همراه با عراق و عربستان سعودی، دو سوم نفت این کشور را تأمین می‌کرده‌اند. «اشوانی ماهاجان» در توئیتی نوشت: «پس از تصمیم هند در نخریدن نفت از ایران، بندر چابهار را [به نفع چینی‌ها] از دست دادیم؛ چرا که چین تحریم‌های آمریکا را نادیده گرفته و همچنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد. از دست دادن چابهار، خطای استراتژیک بزرگی برای هند است.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات