صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۱۸

هشدار دانشمند اسرائیلی درباره «توان بسیار بالای دفاعی ایران» برای ضربه به دشمن

«نرخ موفقیت حمله به آرامکو ۸۵ درصد بود، چیزی که توانمندی بسیار بالا و قابل اعتماد بودن فناوری استفاده شده را نشان می‌دهد. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، در حمله آمریکا [به سوریه] با موشک‌های کروز، به ۶۰ درصد اهداف صدمه وارد شد. همچنین در حمله موشکی روسیه به داعش در سوریه، معمولا تعدادی از موشک‌ها منحرف شده و در صحرا فرود می‌آمد. فناوری ایران قابل اعتماد و پیشرفته است و ایرانی‌ها قادر هستند عملیاتی را با حضور همزمان تعداد زیادی پهپاد و موشک کروز اجرا کنند.»

موشک هشدار دانشمند اسرائیلی درباره «توان بسیار بالای دفاعی ایران» برای ضربه به دشمن
اوزی ایوِن، دانشمند هسته‌ای رژیم صهیونیستی و یکی از مؤسسان نیروگاه اتمی «دیمونا» در یادداشتی تحلیلی که در روزنامه اسرائیلی هارآرتص منتشر کرده است، ضمن ارزیابی نحو حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، به تاثیرات این حمله بر امنیت رژیم صهیونیستی پرداخته و با تاکید بر دقت این عملیات و میزان بالای خسارات وارد شده نتیجه می گید که این عملیات نسبت به عملیات های که آمریکا در عراق و روسیه در حمله به داعش در سوریه داشته از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده است.
 
حمله- مستقیم یا غیر مستقیم- ایران به پالایشگاههای عربستان سعودی تأثیرات مستقیمی بر امنیت اسرائیل دارد. این پیامدها هنوز به طور گسترده مورد بحث قرار نگرفته اند، من قصد دارم این کار را انجام دهم، برای این که ما نیازمند تجدید نظر در مورد توانایی های ایران در برابر اسرائیل هستیم.

۱-در مجموع ۲۰ پهپاد و موشک کروز در این حمله استفاده شدند. چنین عملیاتی به سطح بالایی از هماهنگی، ارتباطات همزمان، ناوبری و انتخاب هدف نیاز دارد. ایرانی‌ها پیشتر در ماه جولای توانایی خود در اجرای عملیاتی مشتمل بر تعداد زیادی از پهپاد (حدود ۵۰ فروند) را در یک رزمایش نظامی اثبات کردند. ایرانی‌ها همچنین توانایی ارتباطی چشمگیر خود را زمانی که کنترل یک پهپاد پیشرفته آمریکایی را به دست گرفته و آن را سالم در سرزمین خود به زمین نشانده و از آن برای نیازهایشان کپی کردند، نشان دادند. لاشه‌های پهپادی یافت شده در عربستان سعودی نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در حال ساختن و عملیاتی کردن پهپادهایی آنچنان پیشرفته (دارای موتورهای جت و قابلیت‌های مخفی‌کاری فوق‌العاده) هستند که در این حوزه چیزی کم از توانمندی‌های اسرائیل ندارند.
۲- در این بمباران هماهنگ، به ۱۷ هدف مستقیما آسیب رسید. با در نظر گرفتن ۲۰ پرتابه‌ای که تکه‌های آنها در محل حادثه پیدا شد، می‌توان گفت که نرخ موفقیت این حمله ۸۵ درصد بود، چیزی که توانمندی بسیار بالا و قابل اعتماد بودن فناوری استفاده شده را نشان می‌دهد. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، در حمله آمریکا [به سوریه] با موشک‌های کروز، به ۶۰ درصد اهداف صدمه وارد شد. همچنین در حمله موشکی روسیه به داعش در سوریه، معمولا تعدادی از موشک‌ها منحرف شده و در صحرا فرود می‌آمد. فناوری ایران قابل اعتماد و پیشرفته است و ایرانی‌ها قادر هستند عملیاتی را با حضور همزمان تعداد زیادی پهپاد و موشک کروز اجرا کنند.
 
۳- ترکیب پهپاد و موشک کروز (برای هدف‌گذاری، هدایت نهایی یا سنجش میزان آسیب)‌ در زدن اهداف دقیق بسیار موثر عمل کرده و احتمالا برای اهداف غیرثابت نیز چنین باشد. تصاویر منتشر شده، میزان دقتی که در این حمله به کار رفته را نشان می‌دهد. در یک تصویر مشاهده می‌شود که هر کدام از تانکرهای کروی گاز، از مرکز خود هدف اصابت موشک قرار گرفته‌اند. تصاویر همچنین نشان می‌دهد که دقت [و خطای] حمله تا یک متر بوده که بسیار بهتر از چیزی است که با هدایت ماهواره‌ای امکان دارد.
 
۴-ارتش سعودی، هواپیماهای راداری و شناسایی دارد که قادر هستند حملات قریب‌الوقوع را تشخیص دهند اما این اتفاق نیافتاد. حتی ایالات متحده هم نشانه‌ای از حمله پیش‌رو را نیافت (از جمله مبدأ اجرای حمله). این واقعیت‌ها، یکی از این دو معنی را دارد: یا سامانه پدافندی سعودی موفق نبود یا ارتباط بین موشک‌ها، مخفی شده و غیرقابل کشف بود. در هر صورت، این حمله موفق و موثر بود.
۵-چگونه همه اینها روی ما تأثیر می گذارد؟ ایرانی‌ها یا گروه‌های حامی آنها نشان دادند که می‌توانند اهداف مشخص را با دقت بالا و مخصوصا از فاصله چند هزار کیلومتری بزنند. ما [اسرائیل] باید این حقیقت را بپذیریم که در برابر چنین حملاتی آسیب‌پذیر هستیم.
من معتقدم که باید تدارکاتی متفاوت [از بازدارندگی عادی] انجام شود. منظورم چیست؟ بسیار خوب است که مخازن آمونیاک در شهر حیفا تخلیه شد(این کار ۲۰ سال طول کشید). بهتر است تمام تانکرهای گاز و سوخت را زیر زمین مخفی کنیم. جایگاه‌های سوخت باید حفاظت بهتری در برابر ضربات مستقیم داشته باشند. ایستگاه های برق در برابر ضربه مستقیم باید محافظت شوند. و مهمتر از هر چیز، فعالیت راکتور هسته‌ای دیمونا باید متوقف شود، زیرا مشخص شده که این تاسیسات آسیب‌پذیر بوده و ضرری که خواهد داشت از منفعت آن بیشتر است.

منبع: جام نیوز
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات