صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۷۸۵۰

از یارانه آشکار و پنهان تا سهم سازمان اقتصاد رضوی

1ـ هر ایرانی ١۶ میلیون تومان یارانه می‌گیرد!
«مسعود خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی تهران با اعلام رقم 1300 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان سالیانه گفت: این عدد یعنی سالیانه به ازای هر ایرانی ١6 میلیون تومان یارانه پنهان و آشکار؛ یارانه‌ای که با توجه به قرار داشتن آن در چرخه اقتصادی کشور، غیرهدفمند، غیرعادلانه و فسادبرانگیز است؛ از این رو با توجه به شرایط امروز کشور و افت فروش نفت، دو راه پیش روی ماست؛ راه نخست افزایش صادرات غیرنفتی از مسیر تسهیل صادرات و افزایش تولید در کشور است و راه دوم، افزایش تقاضا در داخل با جبران کاهش قدرت خرید مردم است که در دو سال گذشته رخ داد. وی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است دولت به جای دست کردن در جیب بانک مرکزی و انتشار اوراق قرضه، درصدد اصلاح بودجه شرکت‌های دولتی و کاهش هزینه‌های دولت باشد. وی عمده چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران را رکود تورمی، استمرار کاهش ارزش پول ملی، افزایش هزینه‌های دولت و محدود شدن بانک‌ها دانست که به افزایش بیکاری و فقر منجر خواهد شد.


2ـ سهم سازمان اقتصاد رضوی درصدی از اقتصاد ایران هم نمی‌شود
«مهدی برادران» قائم مقام سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی در واکنش به اظهارات برخی اصلاح‌طلبان از جمله «بهزاد نبوی» مبنی بر اینکه سهم اصلی اقتصاد کشور در اختیار نهادهای انتصابی مانند آستان قدس است، نه در اختیار دولت گفته است: «سهم سازمان اقتصاد رضوی اصلاًـ حتی‌ـ درصدی از اقتصاد ایران را شامل نمی‌شود. شما اگر صد شرکت بزرگ کشور را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد شرکت‌های تابعه آستان اصلاً در این فهرست قرار ندارند و در صنایعی مانند پتروشیمی، مخابرات و... اصلاً نامی از آستان قدس وجود ندارد.» وی می‌افزاید: «مجموعه سازمان اقتصادی رضوی اولین سازمانی بوده که اطلاعات و مشخصات سازمان‌های تابعه را شفاف اعلام کرده است. حتی عملکرد سال‌های گذشته، سود و زیان، کلیه اسامی سازمان‌ها و هیئت‌مدیره‌ها در قالب بحث شفافیت در سایت مربوط به شفافیت اقتصادی وجود دارد.»


3ـ فشار دولت برای تصویب FATF و CFT
در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و دولت‌های اروپایی در انجام تعهدات برجامی‌شان شانه خالی کرده‌اند، پاستورنشینان همچنان در پی تصویب هر چهار لایحه هستند. در جدیدترین فشارها بر مجمع تشخیص مصلحت نظام «اسحاق جهانگیری» در سخنانی خواستار تأیید هر چه زودتر لوایح FATF و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است. این در حالی است که «غلامرضا مصباحی‌مقدم» و «محسن رضایی» دو عضو ارشد مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشتر از رد شدن این دو لایحه در مجمع خبر داده بودند. غلامرضا مصباحی‌مقدم اظهار داشت: از آنجایی که تحریم‌های آمریکا شامل حال هر گونه دور زدن تحریم هم می‌شود، پالرمو و سی‌اف‌تی موجب می‌شود آمریکا به راحتی بتواند دور زدن تحریم‌ها را کشف کند. ما که نمی‌توانیم با دست خودمان تحریم‌ها را برای خودمان تشدید کنیم.


4ـ نیروهای مسلح در برابر بدخواهی دشمنان می‌ایستند
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: دشمن باید بداند اگر به مرزهای میهن اسلامی تجاوزی صورت بگیرد، با یک ملت یکپارچه و تابع رهبر که دارای نیروهای مسلح مقتدر و توانمندی است، مواجه خواهد شد و این مواجهه حتماً با تلفات سنگین، انهدام تجهیزات و آبروریزی سنگین همراه خواهد بود. سردار سرلشکر «محمد باقری» با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هیچ چشم‌داشتی به منابع و یک وجب خاک همسایگان ندارند، اما در برابر تهاجم و بدخواهی دشمنان می‌ایستند و این ایستادگی را در دفاع مقدس نشان دادند، تصریح کرد: دوستان به ما اطمینان می‌کنند و دشمنان از ما وحشت دارند؛ چرا که باید چنین رویه‌ای در برخورد با دوستان و دشمنان وجود داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات