بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۱۷۸۶۰
دوئل بایدن و ترامپ به سود وارن و سندرز

دو قربانی اصلی اوکراین گیت چه کسانی هستند؟

بسیاری از تحلیلگران آمریکایی معتقدند که دامنه ماجرای "اوکراین گیت" گسترده تر از چیزی است که ترامپ تصور می کند! این موضوع، قطعا در انتخابات سال آینده میلادی برای ترامپ دردسرهای زیادی ایجاد خواهد کرد و حتی پای برخی چهره های امنیتی ضد ترامپ را نیز به این رقابت حساس باز خواهد کرد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی
دو قربانی اصلی اوکراین گیت چه کسانی هستند؟"اوکراین گیت" طی هفته های اخیر، به کلید واژه ای جنجالی در فضای سیاسی و اجتماعی ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. افشای مکالمه تلفنی دونالد رتامپ رئیس جمهور آمریکا با زلانسکی رئیسس جمهور اوکراین و درخواست وی مبنی بر "کشف و تجمیع اسناد ضد بایدن و پسرش" توسط دولت اوکراین،منجر به خشم و نارضایتی اکثریت مطلق دموکراتها و اکثریت نسبی رای دهندگان مستقل از کاخ سفید شده است. با این حال، ماجرای اوکراین گیت تنها یک قربانی به نام "ترامپ" ندارد! نتایج نظرسنجی های اخیر در ایالات متحده نشان می دهد که متعاقب طرح ماجرای "اوکراین گیت"، محبوبیت بایدن نیز در نزد رای دهندگان آمریکایی و خصوصا رای دهندگان دموکرات کاهش یافته است. همین مسئله، چشم انداز مبهمی را پیش روی جو بایدن ( جهت پیروزی بر رقبای درون حزبی خود ) ایجاد کرده است .
مضرات اوکراین گیت برای ترامپ
 اکثر نظرسنجی ها، خصوصا پس از وقوع بحران اوکراین گیت، نشان می دهد که رئیس جمهور ایالات متحده بخش اعظمی از محبوبیت خود را در نزد رای دهندگان مستقل از دست داده است. این در حالیست که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، رای دهندگان مستقل با به گردش در آوردن آرای خود به سود ترامپ، زمینه پیروزی او در انتخابات را فراهم ساختند.نتایج نظرسنجی اخیر نیویورک تایمز نشانم می دهد که در مجموع  6 ایالت ویسکانسین، آریزونا، فلوریدا،پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و میشیگان   50 درصد رای دهندگان خواستار استیضاح ترامپ هستند.این در حالیست که 45 درصد رای دهندگان با این موضوع مخالف هستند. این نتیجه، بر ای ترامپ یک کابوس محسوب می شود! نباید فراموش کرد که ترامپ در برخی از  این ایالات با اختلافی میلیمتری بر رقیب خود هیلاری کلینتون  از حزب دموکرات پیروز شد.از این رو، حتی افزایش اندک مخالفتها با ترامپ در این ایالات سرنوشت ساز، می تواند بهای سنگینی برای رئیس جمهور ایالات متحده داشته باشد. بسیاری از تحلیلگران به درستی معتقدند که حتی اگر ترامپ از میان ایالات مذکور، در سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا شکست بخورد، دیگر اهمیتی ندارد که در ایالات فلوریدا ، آریزونا و کارولینای شمالی بازنده یا برنده باشد! بنابراین، تقاضای ترامپ از زلانسکی مبنی بر افشاگری علیه بایدن، در وهله اول دامنگیر شخص رئیس جمهور ایالات متحده شده است. ترامپ امیدوار بود تا بتواند با عادی جلوه دادن مکالمه تلفنی خود و رئیس جمهور اوکراین، مانع از استمرار کاهش آرای عمومی و ایالتی خود شود، اما نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که وی در این هدفگذاری موفق نبوده است.
حتی با وجود توقف رسمی روند استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان آمریکا، به نظر می رسد سایه "اوکراین گیت" همچنان در انتخابات ریاست جمهوری 2020 و خصوصا در مناظره های انتخاباتی، به مانند یک ابرتیره، کاخ سفید را فرابگیرد. بسیاری از تحلیلگران آمریکایی معتقدند که دامنه ماجرای "اوکراین گیت" گسترده تر از چیزی است که ترامپ تصور می کند! این موضوع، قطعا در انتخابات سال آینده میلادی برای ترامپ دردسرهای زیادی ایجاد خواهد کرد و حتی پای برخی چهره های امنیتی ضد ترامپ را نیز به این رقابت حساس باز خواهد کرد.
مضرات اوکراین گیت برای بایدن
همان گونه که اشاره شد، جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق ایالات متحدهه آمریکا نیز از ترکش های اوکراین گیت و عواقب ناشی از طرح این موضوع در نزد افکار عمومی کشورش بی نصیب نمانده است.نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که محبوبیت بایدن در نزد رای دهندگان حزب دموکرات کاهشی ملموس داشته است. در هفته گذشته، الیزابت وارن دیگر نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای نخستین بار در نظرسنجی عمومی و ملی ( که از سوی دانشگاه کوئینیپیاک صورت گرفت)، از بایدن پیشی گرفت.فراتر از آن نظرسنجی حساس و تعیین کننده ایالت آیووا ، نخستین ایالتی که انتخابات درون حزبی دموکراتها در آن برگزار می شود، نشان می دهد که بایدن از وارن عقب افتاده است. بر اساس این نظرسنجی،وارن 22 درصد و بایدن 20 درصد آرای رای دهندگان در ایالت آیووا را به خود اختصاص داده اند. اگر بایدن در ابتدای سال 2020 میلادی و در رقابت درون حزبی نخست خود در ایالت آیووا از رقبای دموکرات شکست بخورد،شانس وی برای پیروزی نهایی در رقابتهای درون حزبی دموکراتها به شدت کاهش خواهد یافت.
جو بایدن در فاصله باقیمانده تا برگزاری انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، از هر گونه روش و ابزاری برای افزایش محبوبیت خود در نزد رای دهندگان استفاده خواهد کرد. همان گونه که اشاره شد، پیروزی در ایالت آیووا برای وی از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود. پس از ایالت آیووا نیز بایدن رقابت سختی را در دو ایالت نیوهمپشایر و کارولینای جنوبی در مقابل برنی سندرز و وارن پیش رو خواهد داشت. هم اکنون بر خلاف ماههای قبل، تضمینی جهت پیروزی نهایی بایدن در رقابتهای درون حزبی دموکراتها وجود ندارد.مشابه این اتفاق، در سال 2008 میلادی برای هیلاری کلینتون رخ داد. در آن زمان، هیلاری کلینتون که بخث اول دموکراتها برای پیروزی در انتخابات درون حزبی بود، در مقابل باراک اوباما شکست سختی را تجربه کرد و در نهایت، از راهیابی به دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری باز ماند.
وارن و سندرز به پیروزی می اندیشدند
همان گونه که از نظرسنجی های اخیر بر می آید، "جو بایدن" و " دونالد ترامپ" هر دو بازندگان اصلی ماجرای "اوکراین گیت" بوده اند. همین مسئله، زمینه مساعدی را برای پیروزی احتمالی الیزابت وارن و برنی سندرز در رقابتهای درون حزبی دموکراتها و متعاقبا رقابت نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 فراهم ساخته است. همان گونه که اشاره شد، الیزابت وارن فعلا در نظرسنجی ها وضعیت بهتری نسبت به دیگر نامزدهای حزب دموکرات دارد. وارن و سندرز سعی دارند از فضای به وجود آمده پس از اوکراین گیت و نارضایتی همزمان افکار عمومی آمریکا از بایدن و ترامپ، نهایت بهره برداری ممکن را به سود کمپین انتخاباتی خود صورت دهند. بدون شک در آینده ای نزدیک و در رقابتهای انتخابات درون حزبی دموکراتها، موضوع اوکراین گیت به کرات از سوی وارن و سندرز علیه بایدن مطرح خواهد شد. این ماجرا در دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و علیه دونالد ترامپ نیز تکرار خواهد شد.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات